Permalänk
Medlem

Telia, felaktig hastighet.

Hej!

Det är såhär att jag tills idag har haft (eller rättare sagt betalat för) 24 mbits uppkoppling men endast fått ut 11-11.5 mbit.

Tidigare idag bestämde jag mig för att byta till 6-8 mbit istället, sagt och gjort så ringde jag till Telia och fick det ordnat utan problem. Men nu är det rejält tokigt!

Jag får ut 2.7 mbit nu (enligt bredbandskollen). Har dessutom testat att tanka en fil från sunet, kom då upp i ca 210 kByte/s. Ringde till supporten och sa detta. De kör något test och säger att jag får ca 8.9 mbit till modemet, men hur kommer det sig att jag endast får ut 2.7 mbit då?

Jag har testat allt de har velat hittills, från trådlöst till kabel, till dator direkt mot modem, annan dator direkt mot modem. Exakt samma långsamma hastighet.

Vet ni vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

man kan inte alltid lita på vad bredbandskollen säger(Man får olika resultat beroende på vilken webbläsare du kör m.m) . Upplever att du får låg hastighet eller är det verkligen så när du tankar saker ?

Annars kan du alltid fråga supporten om du verkligen är inställd på rätt profil i stationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
man kan inte alltid lita på vad bredbandskollen säger(Man får olika resultat beroende på vilken webbläsare du kör m.m) . Upplever att du får låg hastighet eller är det verkligen så när du tankar saker ?

Annars kan du alltid fråga supporten om du verkligen är inställd på rätt profil i stationen.

Jag tankade från sunet igår och då kom jag upp i ca 210 KB/s.

Vad menar du med olika profiler? Jag kan dessutom redan nu säga att jag inte har nån digitalTV via Telia heller.

Permalänk
Medlem

Med profiler menar han vilken hastighet du är ställd på. Det finns olika profiler som bestämmer upload/download/interleave och andra parametrar. Men om de säger på supporten att modemet får 8,9 i modemet så står du iaf på någorlunda rätt profil om du har nergraderat till 8 mbit.

Får du samma resultat på udp som tcp? (Kör klientversionen av tptest istället för bredbandskollen. Finns på samma sida under äldre versioner 3.12 om du har Windows, då visar den både tcp och udp)

Sedan så utgår jag ifrån att du kör datorn direkt i modemet och utan några trådlösa anslutningar och annat kraffs på vägen för att du ska få så rättvis siffra som möjligt.

Men om du drar i 210 så stämmer det något sånär med den hastighet tptestet visar.

Vet du också vilket avstånd du har till stationen? Kan vara intressant också.

Sedan tycker jag personligen att Telia skulle kunna låta dig stå kvar på tidigare profil i goodwill. Så att du betalar för 8 men ändå har de ~11 mbit du tidigare haft.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Aah ok, problemet är fixat. Det visade sig vara glapp av något slag från telejack till modem.

Jag bestämde mig för att testa ett annat modem tidigare idag. Och då hoppade hastigheten direkt till 7 Mbps. Jag ville ändå ta reda på vart felet låg nånstans. Efter en massa olika kombinationer så testade jag till exakt samma kombination av gammalt modem, telepropp och telekabel. Fortfarande 7 Mbps.

Avståndet till stationen är ca: 2km.

Permalänk
Medlem

Ok, bra att problemet är löst. Men 2 km är inte speciellt långt. Men kvalitén är skiftande i hela landet Har du luftburna ledningar bitvis eller är det nergrävt hela vägen? Luftburna har duktigt sämre kvalité

Finns människor iof som bor på 5 km och kan ha 8 mbit utan problem och folk som bor på 2 km och inte kan ha 8 mbit. Nåja, ADSL är en snållösning som togs till då de (Telia) fick reda på hur det fungerade. I stora drag iaf. Pratat med han som var med och gjorde fiberutbyggnaden i norra Sverige på den tiden Telia fick för sig att dra fiber till hela landet, men så kom ADSL och det lades ner då ADSL kunde köras på kopparkabel och det hade ju Skanova of d00m redan duktigt med på lager, så de blev ADSL istället för att fortsätta att gräva och lägga ner de miljarder som hade gjort Sverige till värdsledande.. nåja, snåltanden värkte väl lite.. Synd, vore fint med ett heltäckande fibernät i hela Sverige istället för ADSL till alla småkrokar och inlandsstäder.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.