Bästa köp för max 1k(router eller switch)

Permalänk

Bästa köp för max 1k(router eller switch)

Hej, jag undrar vilken router/switch som är bäst för pengarna?
I dags läget har vi en trådlös router som sackar ner vårat 100/xy internet så jag får ett riktigt dåligt resultat på Bredbandskoll med dock 2ms svarstid.
Vill ha det valet som ger mig bäst internethastighet (via kabel)
Snabba svar är jag tacksam för

MvH//oscar

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Vad har du för ISP? Hur många IP adresser får du?
Får du mer än 1 IP adresser så är en switch ett måste, då du slipper ip routningen helt.

Det trådlösa är ju inga problem då du kommer kunna använda din nuvarande router som accesspunkt.

mvh G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Jag är också på jakt efter en trådlös router för under tusenlappen och undrar om D-Link DIR-655 är något att ha? Har 8/1 uppkoppling så det är inga extrema hastigheter men den skall funka fullgott och kunna hantera framförallt torrents bra. Vanligt surfande antar jag att alla routrar klarar men som sagt, torrents är ett måste att den kan hantera på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min DIR-655 i snart ett år och är HELNÖJD.
Jag har 100/10 BBB och vråltankat en massa torrents utan några problem alls.
Funkar klockrent.
4 kompisar har köpta samma router - funkar klockrent hos dem också (100/10 på alla).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Vad har du för ISP? Hur många IP adresser får du?
Får du mer än 1 IP adresser så är en switch ett måste, då du slipper ip routningen helt.

Det trådlösa är ju inga problem då du kommer kunna använda din nuvarande router som accesspunkt.

mvh G

Vi har bara en ip(då föreningen skrev kontrakt med ett skitföretag i 3 år som vi inte vill lägga ut mer pengar på)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille123
Jag är också på jakt efter en trådlös router för under tusenlappen och undrar om D-Link DIR-655 är något att ha? Har 8/1 uppkoppling så det är inga extrema hastigheter men den skall funka fullgott och kunna hantera framförallt torrents bra. Vanligt surfande antar jag att alla routrar klarar men som sagt, torrents är ett måste att den kan hantera på ett bra sätt.

Ja det är en viktig förmåga man vill ha hos en router/switch

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag har haft min DIR-655 i snart ett år och är HELNÖJD.
Jag har 100/10 BBB och vråltankat en massa torrents utan några problem alls.
Funkar klockrent.
4 kompisar har köpta samma router - funkar klockrent hos dem också (100/10 på alla).

Okej, vilket resultat får du från(www.bredbandskoll.se) ?

Sen en annan fråga, måste man gå över tusenlappen för att få en router/switch som klarar 1gb? :P?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Mest prestanda för pengarna får du om du lägger in pfsense eller m0n0wall på en gammal burk, alt. det billigaste du kan plocka ihop på komplett.

Den kommer att routra 100/100 utan problem, och under hög belastning med många anslutningar.

Kör själv m0n0wall på en gammal PIII på 600 MHz, och den har aldrig svikit mig.
För att dela ut trådlöst internet sätter du bara in ett trådlöst nätverkskort.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

En sak som jag tycker glöms bort väldigt ofta i diskussioner involverande m0n0wall och liknande är den faktiska drisftskostnaden.
En router med inbyggd switch och trådlöst ligger ofta på omkring 10-15W medan en gammal dator med ett par nätverkskort landar på över 50W.

Drift 24/7 innebär 8760h/år och om vi för enkelhetens skull avrundar elpriset till 1kr/kWh innebär en ökning på 40W ökad årskostnad på 350 spänn.

Inte helt försumbart i ett litet hushåll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ED_209
En sak som jag tycker glöms bort väldigt ofta i diskussioner involverande m0n0wall och liknande är den faktiska drisftskostnaden.
En router med inbyggd switch och trådlöst ligger ofta på omkring 10-15W medan en gammal dator med ett par nätverkskort landar på över 50W.

Drift 24/7 innebär 8760h/år och om vi för enkelhetens skull avrundar elpriset till 1kr/kWh innebär en ökning på 40W ökad årskostnad på 350 spänn.

Inte helt försumbart i ett litet hushåll.

Sant. Man blir lätt lite hemmablind när elen ingår i hyran.
Men de flesta datorentusiaster ser nog faktiskt kostnaden som försumbar.
Vill man dock hålla nere elförbrukningen lite så kan man ju skippa hårddisk och ladda m0n0wall från ett compactflash, det lär man ju spara lite på i alla fall.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan