Xp eller Vista i spel

Permalänk
Medlem

Vista 64 är stabilt för mig.
Kan handla mycket om vilken hårdvara man har, med nya grejjor skall det funka bra.
Har dock råkat ut för spel/mjukvara som totalvägrat Vista 64, men det är få exempel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Beställde hem Vista 32bit och en ny fin hårddisk, men när jag skulle dra ner drivare till USB-minnet innan installation så hittade jag inga Vista-drivisar till mitt moderkort xD

F A I L

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Vista är mycket slöare i spelen, men som sagt dx10 är en bonus, fast 99% av spelen är det ingen skillnad mellan dx10 läge och dx9. Jag skulle personligen inte byta, men jag har oxå en väldigt slö dator.

Sitter du på en splitterny dator med massor med ram minne och ett ordentligt grafik kort så kan du byta även om jag inte skulle rekomendera det. Vista är för det mesta mycket ostabilare oxå, och många program funkar inte i det.

Vista är snabbare än XP i DX9 läge.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Vista hade en del barnsjukdomar när det var nytt, men numera finns det ingen som helst anledning att skaffa XP över Vista, Vista är snyggare, snabbare och stabilare.

Allt annat är korkade fördomar från folk som är rädda för allt som är nytt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Vista hade en del barnsjukdomar när det var nytt, men numera finns det ingen som helst anledning att skaffa XP över Vista, Vista är snyggare, snabbare och stabilare.

Allt annat är korkade fördomar från folk som är rädda för allt som är nytt.

Sanning med modifikation.

Jag hade inte velat sitta på Vista med en P4 och 1GB RAM, t ex.

Permalänk
Medlem

Kört Vista några månader nu men ska byta tillbaks till gamla goda XP. Allt krånglar i stort sett för mig när det gäller spelandet just... så nu orkar jag inte mer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lomm3n
Kört Vista några månader nu men ska byta tillbaks till gamla goda XP. Allt krånglar i stort sett för mig när det gäller spelandet just... så nu orkar jag inte mer

Hur lyckas man? fattar inte det :S

Permalänk
Avstängd

Vista går segare med min datorkonfig trots alla uppdateringar som går att tanka ner. Nu kör jag Windows XP 64 igen. Tyvärr funkar inte alla spelen fortfarande. Jag vänjer mig inte var alla inställningar finns i Vista, varför har dom krånglat till det så förbannat?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
varför har dom krånglat till det så förbannat?

Men så där säger man ju varje gång kontrollpanelen i xp inte är inställd på klassiskt läge också.

Permalänk
Medlem

Re: Xp eller Vista i spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m807
Hej sitter och funderar på om jag ska byta mitt XP mot Vista för att kunna köra på dx10. vad kör ni andra på är de värt att byta operativsystem idag??

dx10 är näst intill meningslöst förutom i ett enda spel, World in Conflict, där flyter det fantastiskt och ger riktigt fina mjuka rökeffekter och godrays.

Att Vista skulle vara segare i spel än XP är en ren jävla lögn, en myt skapad av samma förändrings-rädda människor som sa precis samma sak om XP när dom körde win98..
Alla mina spel, ALLA, flyter exakt lika bra i Vista som i XP, vissa flyter tillochmed bättre (World in Conflict som ett exempel där).
När man lägger till de nästan ickeexisterande blåskärmarna, jämfört med XP, är det ett solklart val.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men så där säger man ju varje gång kontrollpanelen i xp inte är inställd på klassiskt läge också.

Du menar att den går tillbaka till inställningarna då man installerade Windows? men det gör väl Vista också, speciellt hur man vill ha ikonerna i fönstret, exempel om man vill ha medelstora ikoner så händer det att dom blir stora eller kanske mindre trots att man sparat inställningarna, så kan man få hålla på flertalet gånger tills Vista fattat att jag vill ha medelstora ikoner i alla fönster. Nåt som är bra med Vista är att man kan ställa in vilka CD/DVD typer som ska autostarta, denna funktion finns i XP med men XP glömmer förr eller senare inställningarna.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Du menar att den går tillbaka till inställningarna då man installerade Windows? men det gör väl Vista också, speciellt hur man vill ha ikonerna i fönstret, exempel om man vill ha medelstora ikoner så händer det att dom blir stora eller kanske mindre trots att man sparat inställningarna, så kan man få hålla på flertalet gånger tills Vista fattat att jag vill ha medelstora ikoner i alla fönster. Nåt som är bra med Vista är att man kan ställa in vilka CD/DVD typer som ska autostarta, denna funktion finns i XP med men XP glömmer förr eller senare inställningarna.

Jo, glömskan är ganska frustrerande men jag vill minnas att vista var bättre än xp. Nu var det i och för sig rätt länge sedan jag körde vista, så jag kan inte påstå något med säkerhet. Det jag egentligen syftade på var dock att microsoft har organiserat om bland inställningarna förr utan att folk har klagat.

Permalänk

vist är slöare i spel för mig, men det startar spelen snabare

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
vist är slöare i spel för mig, men det startar spelen snabare

beror ju på datorn.

Min funkar bättre i Vista.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

mjo, jag har en slö amd x2 i 3.1 o 4g ram, har funderat på en intel ett tag, men blir nog inget, amdn klarar spelen jag spelar, även om jag har lägre fps än mina polare med intel

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Borde de tinte gå snabbare och starta ett spel i Vista om man har superfetch?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag bytte tillbaka från Vista till Xp pga slöare spel.

Jag spelar MMO i Window mode mest och jag va tvungen att köra Aero annars hackade ljuddrivaren upp sig och BSOD.
(Pga moderkorts issues )

I nfs prostreet tappa jag 30 fps
I Crysis tappa jag 10-30fps
Timeshift funka okej.
Conan funka inte specielt bra.

Gick tillbaka till Xp för att slippa problem och input lagg.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hur lyckas man? fattar inte det :S

Fråga inte mig du, jag har hållt på med datorer sen 12 år tillbaks, Linux, Windows och känner att jag kan det mesta.. så det är ju inte mig det är nåt fel på..

Nu har jag XP iallafall riktigt gött

Permalänk

Skall prova att gå över till Vista nästa vecka hade jag tänkt. Men nu undrar jag vilken version som funkar bäst, just för spelande då, x64 eller x32? För och nackdelar? System ser ni i sign.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Skulle ha tagit x64, pga 4gb ram. Jag ser absolut inga nackdelar med x64 bitars system, har inte haft ett enda problem med det. Rekommenderas!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ja, om du ändå ska ha Vista så känns det som att det är lika bra att ta 64-bitars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tänkte det också. En polare skrämde mig lite med att han föredrog 32-bitar versionen än så länge, då drivrutiner och dylikt funkade bättre där. Men det förbättras väl hela tiden, så det är förhoppningsvis lugnt nu. Bara man inte har någon udda hårdvara så.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

om man bara har 2 gb i minne SKA man ha 32 bitars vers eller funkar det med 64,jag vet inte skillnaden mellan dessa

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750.Gigabyte GA-P35-DS3. A-data DDR2-800 1gbx3. Sapphire Radeon HD 3870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
vist är slöare i spel för mig, men det startar spelen snabare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 93Clocker
beror ju på datorn.

Min funkar bättre i Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Jag bytte tillbaka från Vista till Xp pga slöare spel.

Jag spelar MMO i Window mode mest och jag va tvungen att köra Aero annars hackade ljuddrivaren upp sig och BSOD.
(Pga moderkorts issues )

I nfs prostreet tappa jag 30 fps
I Crysis tappa jag 10-30fps
Timeshift funka okej.
Conan funka inte specielt bra.

Gick tillbaka till Xp för att slippa problem och input lagg.

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302495,00.asp det är bevisat att Vista faktiskt kör spel snabbare än XP i DX9 läge. Punkt Slut. Drar man på DX10 så ser bilden annorlunda ut. Har man en dator som klarar av Vista så är spelen snabbare än i XP. Har man inte en dator som klarar av Vista borde man inte klaga i denna tråden över huvud taget.

On-T: Har Vista Ultimate x64 SP1 och har inte haft några som helst problem nu. Rekommenderar det starkt.

PS De som klagar på att Vista käkar så mycket ram, ni kan stänga av Cache-funktionen som är det som dar mest och klara er på mycket mindre ram. Kom dock ihåg att då kommer Sök-funktionen bli lika dålig och långsam som i XP osv.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

jag kör med vista och allt flyter på helt perfekt.
fick också höra att det var mycket osm inte funkade i vista osv och tvekade då väldigt mycket till en installation,men en kompis som jag har 100% förtroende för när det gäller datorer och dylikt sa att han aldrig skulle välja xp frammför vista,så valde jag att installera vista istället och jag ångrar mej inte.
det där med att spel inte skulle funka nå bra är enligt mej BS,flyter på hur bra som helst som sagt,program däremot kan det finnas några utav som inte är kompatibla,samt att spel som sims2(som har directx9) inte funkar,men thats it.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

amd x2 3.1ghz 4g ram, 2x 250g hdd 8800gt klarar iså fall inte vista om man ska tro "oscarstegland"

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Om intel's Nehalem komemr ut någon gång årsskiftet 08/09 så funderar jag på att uppgradera med nytt mb, cpu, ram och windows vista/7. Kommer Vista att fungera bra med 2GB ram PC6400 i 800 MHz??

Nu har jag windows xp media center och 1gb ram o det funkar utmärkt i i CoD4, men snart måste jag uppgradera om jag ska kunna spela spel som Mirror's Edge, Crysis, WiC och andra kommande spel..

Tror inte 2gb ram är så lyckat till vista. Ok, prestandan i spelen är det nog inte så mycket skillnad på, men t.ex att starta spelet kommer ta längre tid om du inte har mer ram.
Idag skulle jag t.ex installera PSO:BB på farsans dator som har Vista och 2gb ram. Det tog hela 2 minuter innan det hände något efter jag dubbelklickade på filen. För ett installationsprogram?!
Sen skulle den då fråga om jag ville tillåta den också. Och SEN startade installationen. Blev ganska förbannad och förstod inte hur man kunde ha ett sånt skit OS, men sen är ju jag en linuxsnubbe också.

Fast det att det tog tid kan nog ha att göra med Vistas nya "säkerhets"sak som måste fråga om man verkligen vill göra detta osv, för det var det som tog sån tid för att komma upp. Men det verkar ju konstigt, ska inte en sån vanlig grej vara inläst i minnet? Aja jag vet inte
Kör XP säger jag iaf.

EDIT: Och ja, datorn är byggd för Vista

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Skaffade en ny dator, och testade vista igen, men det är lika ostabilt och slött än. Så då hittade jag Windows server 2008, det mest perfekta spel OS microsoft har kommit ut med. Lika snabbt som och stabilt som XP, fast man får DX10 oxå.

4 st bluescreens på en vecka med Vista, t.o.m mer än med gammla datorn...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

"EDIT: Och ja, datorn är byggd för Vista "

Vista Ready och byggd för Vista trams. Brosans laptop men 1 gb ram skeppades med Vista och Norton, funkade det bra? Nej, absolut inte, men inte var det Vistas fel utan HP som inte fattar vad deras produkter klarar och inte klarar. Sånt som ger Vista kass rykte.

En någolunda modern dator kör Vista precis lika bra på spelfonten som någon XP-maskin. Använder min dator främst för spel och kör Vista Ultimate 64. Inga problem alls. Har fått igång allt utom Vampire - Bloodlines, och jag har hört att Mafia inte funkar i 64 bits, annars går allt som en dröm.

Förstår inte folks rädsla för Vista. För mig är det stabilare, mer logiskt, snyggare och precis lika bra FPS. Varför för vissa sådana problem? Inte en enda drivrutin har krånglat för mig, inte en enda blåskärm.

Permalänk

har inget krångel, får inga bluescreen elr nåt, bara att vista ger sämre fps i spel för mig så därför använder jag xp

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo