Intels nästa prestandaprocessor testad

Permalänk
Medlem

Jag tror att Phenom 45nm kommer ligga riktigt bra till. En 2.3GHz deneb klarar uppenbarligen 3,4GHz så vi kommer nog att få se Denebs på 3,8GHz överklockade. Då kommer de iaf köra över Core2 med en liten marginal. Då kommer de kanske inte SÅ långt bakom Nehalem Extreme (bloomfield) så att det motiverar en prisskillnad på ca 6000-7000kr

Ser ljust ut för AMD för när de billiga Nehalem kommer så kommer AMD:s Bulldozer som kommer att prestera mycket bra enligt uttalanden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Betänk att, OM de nu presterar bra så kommer AMD inte längre att dumpa priserna på dem och Nehalem kommer antagligen inte att bli så mycket dyrare(Intel lär ha rätt bra koll på det där).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Betänk att, OM de nu presterar bra så kommer AMD inte längre att dumpa priserna på dem och Nehalem kommer antagligen inte att bli så mycket dyrare(Intel lär ha rätt bra koll på det där).

den är fortfarande anpassad för DDR3 och tror även att de helt inte vill dumpa eftersom man då även sänker servermarknaden där de stora vinsterna är.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du menar de som kört på en gammal FSB i flera år och inte lyckats få fram en processor som kunnat konkurrera bra på servermarknaden. Där man tagit till alla möjliga knep för att ha något och komma med.

deneb och nehalem är mycket lika. när det gäller konstruktion av processorer så är det intel som kopierat amd.
så fort det kommer ut mer tester så blir det mer tydligt att de just är väldigt lika

Enligt AMD själva är Deneb en 45nm Phenom med x3 L3 cash och några mindre optimeringar. Så med andra ord så är Nehalem och Phenom( Deneb) nästan samma processor. Det hade jag ingen aning om. Tror inte Amd eller Intel vet om det heller.

Första Phenom alpha testerna jag såg så kördes de i 3ghz, nu blev det ju inte riktigt så när den väl släpptes. Man ska aldrig göra några bedömningar utifrån handplockade testexemplar. Glädjebud är trots allt bra för aktiekurserna.

Ställa om till 45nm är ingen lek heller, så det låter lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Har hört att intel kommer gå över till 32nm 2009. Det lär ge en ytligare boost.

Permalänk
Medlem

5188p = q6600 @ 3.7?

då kan man väl stolt säga det här
5131p = q6600 @ 3.5

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Enligt AMD själva är Deneb en 45nm Phenom med x3 L3 cash och några mindre optimeringar. Så med andra ord så är Nehalem och Phenom( Deneb) nästan samma processor. Det hade jag ingen aning om. Tror inte Amd eller Intel vet om det heller.

Ja och nehalem är lik phenom.

vad som kommer hända nu är att sajter börjar testa flertrådat istället för singeltrådat. intel har betydligt mer resurser för marknadsföring och reklam. detta kommer även phenom vinna på.
den typ av trådade applikationer som visats innan är egentligen bara på beräkningar, trådhantering där de inte behöver prata med varandra samt inte nyttja så mycket minne. där kommer fortfarande Core 2 vara mycket snabba, förmodligen snabbare än nehalem.

men så fort man testar riktigt multitasking, alltså köra flera program, snabbare respons o.s.v. så visar både nehalem och phenom sin styrka.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag tror att Phenom 45nm kommer ligga riktigt bra till. En 2.3GHz deneb klarar uppenbarligen 3,4GHz så vi kommer nog att få se Denebs på 3,8GHz överklockade. Då kommer de iaf köra över Core2 med en liten marginal. Då kommer de kanske inte SÅ långt bakom Nehalem Extreme (bloomfield) så att det motiverar en prisskillnad på ca 6000-7000kr

Ser ljust ut för AMD för när de billiga Nehalem kommer så kommer AMD:s Bulldozer som kommer att prestera mycket bra enligt uttalanden.

Förvisso något av lite hörsägen, men det diskuteras om att bloomfield kommer prissättas i intervallet $300-$999 där modellen i detta test (2,93GHz) hamnar i mitten.. dvs någonstans runt $600-$650.

Förutsatt att informationen skulle stämma någelunda så rör det sig då inte om några 6000-7000kr i prisskillnad. Bara en notis..

http://www.nehalemnews.com/2008/06/faq-initial-bloomfield-inf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Oj, Då var det ju skillnad.

Så stor skillnad är de förmodligen inte men kolla på vantage cpu scoren där är det lite skillnad .

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja och nehalem är lik phenom.

vad som kommer hända nu är att sajter börjar testa flertrådat istället för singeltrådat. intel har betydligt mer resurser för marknadsföring och reklam. detta kommer även phenom vinna på.
den typ av trådade applikationer som visats innan är egentligen bara på beräkningar, trådhantering där de inte behöver prata med varandra samt inte nyttja så mycket minne. där kommer fortfarande Core 2 vara mycket snabba, förmodligen snabbare än nehalem.

men så fort man testar riktigt multitasking, alltså köra flera program, snabbare respons o.s.v. så visar både nehalem och phenom sin styrka.

Så om vi krymper en 486:a till 45nm, lägger till x86-64, placerar 4 stycken på samma kisel samt en integrerad minneskontroller så har vi *3* nästan identiska processorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonejhej
haha läs denna artikel, från 2003.

http://www.theinquirer.net/en/inquirer/news/2003/01/29/1020gh...

Hur bra är din processor? Jo, den ligger på 2,4 ghz!

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du menar de som kört på en gammal FSB i flera år och inte lyckats få fram en processor som kunnat konkurrera bra på servermarknaden. Där man tagit till alla möjliga knep för att ha något och komma med.

deneb och nehalem är mycket lika. när det gäller konstruktion av processorer så är det intel som kopierat amd.
så fort det kommer ut mer tester så blir det mer tydligt att de just är väldigt lika

Så nu är Gosh här igen...

Servermarknaden bryr jag mig inte ett skvatt om, utan för mig är entusiast/mainstreamprocessorerna viktiga.

Skillnaden mellan de två, enligt dig, lika Phenom och Nehalem är att Intel(trots FSB) fått sina tekniker att flyta bra på senaste tiden. Core tog över totalt, men nu har man kommit fram till att AMD kanske hade lite bra idéer.

Därför över till mitt "bra ingengörer". De får processorerna, med dina sk "mindre skillnader", att prestera bra mycket bättre än vad AMD:s "motsvarigheter" gör. Det är därför det går bättre för Intel just nu, för de kan utnyttja tekniken bättre, och gör det också. Därför släpper de Nehalem, och testerna visar på MYCKET god prestanda.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja och nehalem är lik phenom.

vad som kommer hända nu är att sajter börjar testa flertrådat istället för singeltrådat. intel har betydligt mer resurser för marknadsföring och reklam. detta kommer även phenom vinna på.
den typ av trådade applikationer som visats innan är egentligen bara på beräkningar, trådhantering där de inte behöver prata med varandra samt inte nyttja så mycket minne. där kommer fortfarande Core 2 vara mycket snabba, förmodligen snabbare än nehalem.

men så fort man testar riktigt multitasking, alltså köra flera program, snabbare respons o.s.v. så visar både nehalem och phenom sin styrka.

Core 2 quad är mycket starka i fler trådat trots fsbn , Det är inprincip alltid 4x prestanda jämfört med 1 kärna trots fsbn om mycket minne används.

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

När det gäller förhandstester så brukar siffrorna inte vara helt exakta. Det ser ju onekerligen bra ut för intel om vi går på dessa siffror...

Samtidigt, skall vi gå på siffrorna man sett/hört på deneb så ser det nästan ännu bättre då bulldozer (som kommer 2009) skall vara en ganska bra steg upp från deneb när det gäller prestanda.

Som jag sagt MASSOR med gånger tidigare så kommer intel ställa till det för sig med sin uppdelning av desktopsegmentet. Att man behöver olika chipsetupsättningar och har helt olika stöd för kommunikation med andra bussar som tex pci-e är inget jag tror kommer fungera speciellt bra.

Ska man ha SLI/CF måste man skaffa en bloomfield och en passande chipsetupsättning (dyrt). Man kan således inte skaffa den billigare plattformen (1160) för att sedan skaffa ett extra grafikkort... då måste man byta större delen av systemet.

AMD å andra sidan (förutsatt att man hamnar lika/nära) intel i form av prestanda med bulldozer) kommer ha en gemensam desktop-plattform. Vill man ha ett dyrare mobo och dyrare cpu + ett graffe så köper man det, vill man ha en lite billigare cpu och lite billigare mobo men två grafikkort så köper man det osv.

Intels tanke är att maximera vinst och även leda till lägre priser genom att ta bort vissa delar och detta är inget fel/dåligt i sig. Problemet är bara att alla vill tjäna pengar.
Ex: Ett bloomfield-kompatibelt chipset kostar 20x att tillverka och ett lynnfield-kompatibelt chipset kostar 10x, dvs lynnfieldchipset kostar hälften så mycket att tillverka. Här uppstår problemet, företagen kan nu säga att Bloomfieldchipset skall kostar 60x i butik medan lynnfield kostar 20x - för att dom kan.

Vill man köra CF/SLI så får man helt enkelt pröjsa. Vi ser precis samma sak på individuella komponenter. En q9450 kostar nästan hälften av vad en Q9550. Nu får vi samma princip fast på en hel plattform. Samma princip som extreme och FX cpuerna fast återigen på en hel plattform.

Permalänk
Medlem

Jaha vfan ska man säga... nåra decennier efter AMD kommer intel och inser att deras plattform suger kewk... de härmar AMD och sen kommer intel fanboys och vet inte vad dem ska säga..

Men intel är ju bäst.. fast nu härmar de AMD som är sämst .. men men och .. vfan presterar bättre också i riktiga tester men.. men oj

Nä just det tänkte väl det

Permalänk
Medlem

När kommer mainstream då? Jo 3:e kvartalet 2009! Och ska man som jag uppdatera snart är det väl lika bra att vänta på den nya arkitekturen än att ha "gammal" LGA775 och FSB moderkort! Så om man ska köpa en vettig nehalem för cirka 1500-2000 kronor så måste man vänta till Juli-September nästa år..
Åtminstone enligt SweClockers nyheter..

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
5188p = q6600 @ 3.7?

då kan man väl stolt säga det här
5131p = q6600 @ 3.5

Hehe,och jag får 5516 med min Q6600 @ 3,6

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
När kommer mainstream då? Jo 3:e kvartalet 2009! Och ska man som jag uppdatera snart är det väl lika bra att vänta på den nya arkitekturen än att ha "gammal" LGA775 och FSB moderkort! Så om man ska köpa en vettig nehalem för cirka 1500-2000 kronor så måste man vänta till Juli-September nästa år..
Åtminstone enligt SweClockers nyheter..

Mainstream använder den gamla fsbn.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Föga förvånande frågan är vad det kmr att kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
Föga förvånande frågan är vad det kmr att kosta?

Om den skall matcha dagens priser för Intels nuvarande värsting-prolle kommer nog denna ligga på eller straxt över 12'000
Jag skulle kunna tänka mig nytt intel-system, men då bör dom sluta försöka mjölka mig på pengar.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Mainstream använder den gamla fsbn.

Vad jag förstått är skillnaden att mainstream använder sig av färre minneskanaler och lägre hastighet 1333mhz istället för 1600mhz eller vad det är. Så om det är vad du menar så ja. Men är ju knappast gamla FSB, det bygger på samma teknik som high-end processorerna med inbyggd minneskontroller m.m.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är ändå tragiskt att de behåller FSB i de billigare delarna av en "ny" arkitektur när de bevisligen har utvecklat klart QPI. Som det är nu flaskar ju FSB:n nästan all verksamhet och gör den det i framtiden med så kan vi glömma att kunna köpa billiga processorer för att klocka upp dem till vettiga nivåer.

Dessutom har jag svårt att tro att det kommer att vara ekonomiskt försvarbart ens. En flaskhalsande FSB kompenseras ju för närvarande med superdyra cacheminnen och QPI är ju färdigutvecklat... Så varför inte implementera den nyare tekniken för att slippa en dyr workaround som cacheminnet hittills har varit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du menar de som kört på en gammal FSB i flera år och inte lyckats få fram en processor som kunnat konkurrera bra på servermarknaden. Där man tagit till alla möjliga knep för att ha något och komma med.

En lite hastig googling antyder att intel inte verkar ha några problem på denna servermarknad där du tycker att de inte kan konkurrera

http://www.edn.com/article/CA6553931.html

http://www.channelweb.co.uk/crn/news/2214157/intel-core-quad

http://www.tgdaily.com/content/view/33688/122/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine

Det är ändå tragiskt att de behåller FSB i de billigare delarna av en "ny" arkitektur när de bevisligen har utvecklat klart QPI. Som det är nu flaskar ju FSB:n nästan all verksamhet och gör den det i framtiden med så kan vi glömma att kunna köpa billiga processorer för att klocka upp dem till vettiga nivåer.

FSB räcker till mer än väl än så länge. Jag har inte sett något test som visar på något annat, och jag har verkligen försökt hitta sådana test.

Permalänk
Avstängd

så då är 775 död ? Inga fler kommande CPUer efter E8xx ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
så då är 775 död ? Inga fler kommande CPUer efter E8xx ?

troligen (iaf inte något avsevärt kraftfullare än dagens)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Om mainstream Nehalem kommer Q3 2009 så måste de ju släppa nya Core2 annars kör AMD över.

Jag tror att Core2 och S775 lever vidare. Men det kommer inga nya chipset.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så blir det 4 nya socketar om jag har förstått det rätt.

Personligen tycker jag att deras CPU-test gav väldigt lite poäng i 3DMark06. Min Q9300 som arbetar i 3112,5 MHz (enligt RealTemp 2.60 och CPU-Z 1.45) ger ungefär 6100 poäng (CPU)(Totalt ca. 14900-15000).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Det är ändå tragiskt att de behåller FSB i de billigare delarna av en "ny" arkitektur när de bevisligen har utvecklat klart QPI. Som det är nu flaskar ju FSB:n nästan all verksamhet och gör den det i framtiden med så kan vi glömma att kunna köpa billiga processorer för att klocka upp dem till vettiga nivåer.

Dessutom har jag svårt att tro att det kommer att vara ekonomiskt försvarbart ens. En flaskhalsande FSB kompenseras ju för närvarande med superdyra cacheminnen och QPI är ju färdigutvecklat... Så varför inte implementera den nyare tekniken för att slippa en dyr workaround som cacheminnet hittills har varit?

Länk till att FSB "flaskar i nästan all verksamhet". Du verkar inte förstå. För att du ska lyckas sänka ett modernt c2d baserat system måste köra minst ett dussintal minnesintensiva program under längre tid. Typ något i still med MySQL databas till en väldig väldigt stor användargrupp.

Btw: så beror den massivare cachen på att minneskontrollern inte är integrerad i processorn. Tack vare den större cachen så kan man buffra upp den data som är mest använd.

Permalänk
Medlem

Så varför får man då sån otrolig prestandaökning genom att klocka FSB på intelplattformarna om det inte är för att FSBn flaskar ?

Alla vet ju att CPU har väldigt lite med prestanda i spel att göra vid det här laget ?