Ny HDD och/eller mer minne (seg dator)

Permalänk
Medlem

Ny HDD och/eller mer minne (seg dator)

Första inlägget på forumet rör ett problem som jag irriterar mig på.

Min dator hackar mycket i scrollningen vid surfning när jag använder DC++. Jag funderar på om en till hårddisk kan vara lösningen. I nuläget finns det ca 200 MB RAM ledigt. Grafikkortet har 256 MB eget minne så det borde räcka för surfning.

Jag har en 60 GB med en OS-partition och en DL-partition. Två 200 GB i RAID 1 (spegling) med en partition för UL.

Tror ni att datorn kommer att bli märkbart piggare med en ny HDD som bara tar hand om OS och låta 60 GB vara enbart för DL? Eller är 200 MB ledig RAM helt enkelt för lite?

Jag ser fram emot att ta del av era synpunkter.

Uppdatering:
Jag har tagit fram två alternativ på hårddisk. Antingen en WD Caviar eller en Transcend SSD. Båda går på omkring 750 kr.

Western Digital 500 GB IDE Caviar SE (7200 RPM / 16 MB Cache)

Transcend 2.5" SSD 8 GB IDE, SLC

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör du för operativsystem? Det låter nästan som för mycket krafs är igång eller något, bara för att du använder hårddisken ska inte hela webbläsaren "lagga". Har du t.ex. provat att ställa ner prioriteten på DC?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Windows 2000 med sp4. Processerna som tar mest minne är DC++, webbläsare, TeaTimer och WinPatrol. Bra tips med att ställa ner prioriteten för DC++. Jag ska testa det och återkomma.

Uppdatering:
Det ser lovande ut! Att jag inte tänkte på att ställa ner prioriteringen för DC++...

Tack så mycket Kr^PacMan.