AMD och Nvidia anklagas för priskartell

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia anklagas för priskartell

Kampen mellan grafikkortsjättarna AMD och Nvidia är kanske inte så hård som den ser ut. Enligt en stämningsansökan lämnad till amerikansk domstol har de båda företagen samarbetat för att hålla priserna uppe – allt enligt intern e-post som en advokatfirma tagit del av.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jaha....vad ska man säga

Permalänk
Medlem

Där ser man. ska bli intressant att följa kanske leder till sänkta priser på grafikkort om man har tur.

Permalänk
Medlem

Där ser man, jag tycker personligen att priserna på grafikkort har gått ner, men det är väl bara jag.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

ööh? detta tror inte jag på ^^, och det där:

''Efter att grafikkortstillverkarna började samarbeta har konkurrerande modeller lanserats nästan samtidigt, och i precis samma prisklasser. Medan priserna på processorer och annan hårdvara gått ner, har priserna på grafikkort gått upp.''

Jag tycker att priserna har gått ner på grafikkorten, det är ju inte samma prisklasser heller lr? fattar jag fel?

Edit: det där med den tabellen, det är väll inte så konstigt att dom släpper graffekorten nästan samtidigt?, om Nvidia släpper sitt nya kort idag och ATI en månad efter så köper man ju Nvidia lr hur?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter ganska rimligt, dock så känns det som om det ändrades efter att nvidia släppte 8800gt och hd4800-serien kom, det har varit stenhård konkurrens nu det senaste året.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**. men oj, ser man på, vi har aldrig pratat med varandra om något liknande alls. Kolla själv, finnd inget som ens pekar på det.

Permalänk
Medlem

Priserna på grafikkorten har INTE gått ner. Det är bara dollar-värdet som har gått ner och givit oss en tillfällig låg pris på grafikkorten.
De som har varit med ett tag vet att voodoo-korten, även om dem hade nästan monopol på marknaden, så kostade dem som max 3000 kr. Och inte nog med det så höll dem även en längre period (ca 1,5-2 år). Dagens kort är bra under 1 år, sen duger dem bara till värmeutveckling...

Om priskartellen visar sig vara sant så kan det gå illa för företagen. Det luktar konkurs(för AMDs fall), en mindre ledsen Nvidia och en glad Intel.

Permalänk
Medlem

Detta lär ju rasera nvidias aktie ytterligare. Om man ska tro på detta eller ej är ju givetvis väldigt svårt men enligt advokaten så finns det ju e-mail i hans ägo som pekar på brott. Jag finner det dock trovärdigt just nu eftersom möjligheten finns. Men jag tror samtidigt att detta kommer ha negativa effekter för båda och kommer med stor sannolikhet sluta med att AMD lägger ner ATI och då en en kort period av prissänkning och sen en grav höjning eftersom Nvidia lär ha monopol. Intel och Via kan dock komma upp sig i grafikvärlden. Vi får vänta och se.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Det är lätt att tro att priserna inte gått upp på grafikkort, men sen 2002 har de gjort det, vi är vana vid höga priser nu. På den senaste tiden tycker jag att både AMD och Nvidia har priskrigat. Hur mycket kostar det att tillverka ett grafikkort idag och hur stor vinst gör de per enhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**. men oj, ser man på, vi har aldrig pratat med varandra om något liknande alls. Kolla själv, finnd inget som ens pekar på det.

hahahaha!! den var bra

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

Nu kommer alla domedagsprofeter titta fram och börjar pladdra om deras "amd kommer gå i konkurs" osv.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Ja Nvidia har ju tydligen prissättning som antingen har med detta att göra eller bara deras hybris, ATI däremot verkar ju snarare agera prispressande på marknaden...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Tror knappast detta kommer leda till konkurs för AMD/ATi eftersom då försvinner konkurrensen och då har stämningen verkligen inte gett resultat. Dessutom har AMD en såpass liten marknadsandel att de borde försöka öka sin andel snarare än att hålla priserna uppe.

Tycker även att de prissänkningar man sett tyder på en hård konkurrens, iaf post-4800-serien, och inte tvärtom. Annars borde de även delat upp marknadsandelar eftersom 4800-serien nu verkar sälja som smör medan GTX200 ligger och samlar damm.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

inte alls oväntat med tanke på hur prisutvecklingen har sett ut på övrig hårdvara

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur priserna ser ut och med tanke på vad man får för pengarna idag kan jag leva med att Nvidia och AMD försöker att inte låta priserna sjunka för mycket.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Detta lär ju rasera nvidias aktie ytterligare. Om man ska tro på detta eller ej är ju givetvis väldigt svårt men enligt advokaten så finns det ju e-mail i hans ägo som pekar på brott. Jag finner det dock trovärdigt just nu eftersom möjligheten finns. Men jag tror samtidigt att detta kommer ha negativa effekter för båda och kommer med stor sannolikhet sluta med att AMD lägger ner ATI och då en en kort period av prissänkning och sen en grav höjning eftersom Nvidia lär ha monopol. Intel och Via kan dock komma upp sig i grafikvärlden. Vi får vänta och se.

skulle AMD köpa ATI för 5 miljarder för att sedan lägga ner det??

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle bli mycket besviken på både ATi och Nvidia om detta skulle visa sig vara sant!
Får bli S3 nästa gång isåfall!

Permalänk
Medlem

Låt dem samarbeta så att det kan finnas en framtid för PC som spelplattform.

Permalänk
Medlem

Fail om det är sant, alla bör bomba Nvidia och ATI som köpt kort med krav om att få tillbaka 10-20% av priset

Permalänk
Medlem

Tror inte det är sant. Främsta anledningen till att grafikkorten har blivit dyrare i USA är väl pga av att värdet på dollarn har sjunkit så enormt.

Här i Sverige så kostade ett Geforce 3 runt 7500kr när det släpptes tidigt 2001. Så priserna har snarare sjunkit här, och i resten av världen skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Idag finns ju bara två aktörer för högprestandakort. Blir fint när Intel kommer med Larrabee. Man kanske kan hoppas attt uppstickare likt PowerVR eller S3 kommer så småningom också.
Då kan grafikkortsmarkanden bli så spännande igen som den var under Voodoo/Voodoo2-tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Låt dem samarbeta så att det kan finnas en framtid för PC som spelplattform.

Är väl snarare tvärt om då folk köper konsoler istället för pc då dessa är billigare?

Permalänk
Medlem

det här var stort och spännande. skrev fel

Permalänk

Shit.

Vilken anklagelse.
Jag kan tänka mig att det är sant - men att det inte är så... omfattande. Jag tror inte att det gäller exempelvis mig, som har ett ganska dåligt och gammalt grafikkort.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Får bli S3 nästa gång isåfall!

Moderniteter... Själv inväntar jag att Cirrus Logic ska återuppta grafikkretstillverkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Moderniteter... Själv inväntar jag att Cirrus Logic ska återuppta grafikkretstillverkningen.

Varför vänta? Jag har ett CL-kort liggandes på golvet under min soffa tror jag. Använder det nån gång ibland för felsökning bl a.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Har verkligen, som vissa påstår, grafikkortspriserna gått upp de senaste åren? Är det bara dollarfallet som orsakar att det verkar så? Personligen tror jag att ATI:s aggresiva prisdumpning har gjort minst lika mycket resultat det senaste. Vi har väl även en ständigt pågående inflation också, som även den borde tas med i kalkylen?

Toppkort har ju alltid kostat skjortan, men idag får man ju makalös prestanda för ganska små summor pengar, t ex 4850 och 8800GT. Vill jag inte minnas att man fick för ett par år sedan.

Har de haft priskartell är det givetvis fel men va fanken får man för 1500-2000 kronor idag? Nya bromsskivor fram på bilen? En skinnjacka? Köpte i måndags nya mc-stövlar, de kostade 2000 med nedsatt pris...
Eller så får man ett bra grafikkort för summan, hur mycket kan en kartellupplösning sänka det?

Permalänk
Medlem

Nån som orkar kolla upp om Rambus lyckats få in en fot i den här stämningsansökan?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är skumt att nya grafikkort från båda sidor är så jäkla jämlika alltid. Visst finns det skillnad på prestanda men den är så jäkla liten. Skulle inte förvåna mig om de bestämt att den ena ska ligga under prestandamässigt detta kvartal osv. Inte svårt att skära ner på antalet shaders eller likn. för att få prestanda lik motståndaren.

Eller det kanske är en slump att de presterar så lika alltid. Aldrig ngn som totalkrossar den andre.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se