Permalänk
Avstängd

Bara för att vara säker. Är tiderna som redovisas för hela körningen? Exempelvis 100000 allokeringar av 100 bytes 64 trådar tar cirka 2.88 sekunder?

Källkoden?

Permalänk

Det pratas vitt och brett om enkel- och flertrådat här.
Finns det över huvud taget någon modern applikation som är enkeltrådad?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Det pratas vitt och brett om enkel- och flertrådat här.
Finns det över huvud taget någon modern applikation som är enkeltrådad?

Ja det kan man undra! många verkar vara lite anti emot 4 kärniga cpu´s undrar vad dom säger om intels nya med hypertreding 8 kärnor varav 4 är inga riktiga kärnor! om jag har fel får nån rätta mig!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bara för att vara säker. Är tiderna som redovisas för hela körningen? Exempelvis 100000 allokeringar av 100 bytes 64 trådar tar cirka 2.88 sekunder?

Källkoden?

här är delar av koden:

for( unsigned int u = 0; u < uMax; u++ ) { pThreadData[u].m_pTest = pTest; pThreadData[u].m_lError = 0; phThread[ u ] = ::CreateThread( NULL, 0, (LPTHREAD_START_ROUTINE)&CDocument::ThreadRun, (void*)&pThreadData[u], NULL, NULL ); } long lError = ::WaitForMultipleObjects( uMax, phThread, TRUE, INFINITE ); [...] unsigned char** ppuchBlocks = new unsigned char*[lCount]; { // Create blocks and clear data ====================================================== long lIndex = lCount; while( lIndex > 0 ) { lIndex--; ppuchBlocks[lIndex] = new unsigned char[lSize]; memset( ppuchBlocks[lIndex], 0, lSize ); } } { // Delete created blocks ========================================================== long lIndex = lCount; while( lIndex > 0 ) { lIndex--; delete [] ppuchBlocks[lIndex]; } delete [] ppuchBlocks; }

programmet finns ute men bara för att se lite vad som uppfattas som svårt för att få det mer användarvänligt och undvika buggar. lägger in mer test med

En intressant sak som märks är att vista är mycket bättre på trådhantering jämfört med XP om det dras igång en del

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Det pratas vitt och brett om enkel- och flertrådat här.
Finns det över huvud taget någon modern applikation som är enkeltrådad?

Även om programmen är flertrådade måste belastningen vara jämnt fördelad över dessa trådar för att alla kärnor skall användas fullt; om en tråd gör i princip alla beräkningar går det ändå knappt fortare än om programmet hade varit enkeltrådat.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
---Kjellkåd---
En intressant sak som märks är att vista är mycket bättre på trådhantering jämfört med XP om det dras igång en del

Vista bygger väl en del på Windows server som bör klara detta bättre än XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vista bygger väl en del på Windows server som bör klara detta bättre än XP.

säkert är det så men vad jag blev förvånad över är att det skiljer så extremt mycket. när jag suttit och testat lite här hemma så är det vissa test som bara rasslar igenom på vista men som nästan är okörbara på XP (tar för lång tid och vänta på att de är klara). Det märks knappast alls om man kör trådar på vista men det märks nästa omedelbart på XP.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hjälpsam

Åh Hå!
Det var verkligen intressant!
Ett resultat gott som något, Vista är mycket bättre på multitasking än XP är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ja det kan man undra! många verkar vara lite anti emot 4 kärniga cpu´s undrar vad dom säger om intels nya med hypertreding 8 kärnor varav 4 är inga riktiga kärnor! om jag har fel får nån rätta mig!

Jag är inte anti försöker bara se saker lite mer objektivt än vad andra kanske gör. Hade jag köpt en ny dator idag så är det inte uteslutet att jag köpt en Phenom t.ex. mest för att det är framtiden och det är en mer framtidssäker produkt men det innebär inte att jag tror att en fyrkärnig processor är en förklädd messias.

Till Ratatosk och gosh.

Kan ni inte kommer med konkreta bevis och inte bara en massa indicier? Jag är beredd att tro på er om ni ger något matnyttigt att gå efter och inte bara "vad jag har upplevt...".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Det är en högst rimlig begäran, jag har inget annat än de tester där man sett en viss ökning med fyra kärnor, men återkommer så klart om jag hittar något som ger full nytta.
Ja och så min subjektiva känsla också förståss.
Vill förtydliga och säga, att man naturligtvis inte drar nytta av fyra kärnor i varje applikation, eller hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om ni bläddrar tillbaka en sida och kollar mina digit-life länkar så skall ni se en som verkligen ansträngt sig att jämföra idag vanliga cpuer. Läs och lär.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om ni bläddrar tillbaka en sida och kollar mina digit-life länkar så skall ni se en som verkligen ansträngt sig att jämföra idag vanliga cpuer. Läs och lär.

Har redan läst din tester men riktade mig, som jag även nämnde till gosh och Ratatosk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om ni bläddrar tillbaka en sida och kollar mina digit-life länkar så skall ni se en som verkligen ansträngt sig att jämföra idag vanliga cpuer. Läs och lär.

Problemet är kanske att han/hon inte riktigt har koll på vad som är viktigt och ha snabbt. Man kanske kan säga att de testen är utformade för att mäta prestanda ungefär som om personen hade en enkärnig processor, har man bara en kärna så görs ett betungande arbete så får man vänta eftersom datorn blir för seg. Har man flera kärnor behöver man inte vänta, man kan göra annat.

Jag tror att 95% (minst) föredrar bra flyt i datorn jämfört med att kunna prestera en specifik operation några sekunder snabbare än en annan dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the Dinoman
Kan ni inte kommer med konkreta bevis och inte bara en massa indicier? Jag är beredd att tro på er om ni ger något matnyttigt att gå efter och inte bara "vad jag har upplevt...".

Snart tror jag att man har tillräckligt många test och som också är tydliga för att visa skillnaderna. Vad jag känner till så finns det inga test som visar på flyt eller uppstartsprestanda för applikationer exempelvis.
Av det jag märkt hittils så verkar det som att intel har en del problem med att vara snabb när det gäller skrivning av data, detta även om processorn är överklockad ordentligt. Jämför du en phenom med en icke överklockad FSB på Intel så av det jag sett skiljer det nästan tre (kanske mer) gånger i prestanda. Är den överklockad så är det inte riktigt så mycket men det verkar vara dubbelt minst. Skall fixa ett test som även läser data för att se om skillnaderna blir än större då, AMD kan som jag förstår läsa och skriva samtidigt medan det på Intel blir ytterligare börda på FSB'n.
När program startar så brukar de vanligen allokera en del minne och fylla detta minnet med information.

Om minnet däremot ligger i cachen så har AMD inte en chans, då vinner dels Intel på att den har högre frekvens samt även att cachen är mycket större och snabbare. Det är också de flesta CPU test som ligger ute verkar fungera.
Men skulle man exempelvis testa en browser vilket är en mycket minnetsintensiv applikation där det sker många allokeringar så gissar jag att amd är bättre även under körning (när en sida laddats) och den är absolut bättre när sidan renderas upp.

när det gäller minne så verkar intel och amd vara likvärdiga när det är läsning av långa sekvenser av data i en följd.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju nämna att uppstartsprestanda inte är av någon större vikt hos processorn, att det kan gå långsamt där ligger till 99.9% hos hårddisken såvida man inte jämför med ultralångsamma processorer som Intel Atom där det faktiskt kan gå riktigt långsamt.

Något som illustrerar detta väl är Vista med sitt SuperFetch;

om det har fått jobba ett tag och om man under tiden råkar ha använt Adobe Photoshop några gånger så har SuperFetch registrerat den saken. Adobe Photoshop(CS3) är känd som en extremt trögstartad app, men mha SuperFetch så startar den på typ 1 sekund - färdigt att börja jobba. På Intel-system. Man kan lätt föreställa sig hur mycket snabbare mindre apps än Photshop kan starta mha SuperFetch....

Slutsats: på moderna desktop system är det _hårddiskarna_ som begränsar hur snabbt man kan manövrera sina apps, och inte minnesprestanda, såvida man inte konffat något helt tokigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag kan ju nämna att uppstartsprestanda inte är av någon större vikt hos processorn, att det kan gå långsamt där ligger till 99.9% hos hårddisken såvida man inte jämför med ultralångsamma processorer som Intel Atom där det faktiskt kan gå riktigt långsamt.

Det räcker med att du öppnar en dialog (fönster) så kommer du ha en ny liten "uppstart". Så fort ett kommando görs så har man förmodligen dels en förberedelse (här sker initiering av data om det behövs, resurser allokeras mm), efter det utförs kommandot och sedan rensas saker upp.
När det gäller denna typ av fönster så tror jag iofs inte det ens varit ett problem om det skulle ta 0,5 sekunder och öppna fönstret.
men jämför med att flytta ett fönster på skärmen, det är väldigt mycket skyfflande av data. Känner inte till om den typen av grafikkoperation sköts av processorn eller det finns hanteringar för att överlämna det till grafikkortet. Det räcker i alla fall och dra igång "Task Managern" och kolla hur processorn drar igång när man börjar flytta ett fönster med musen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vista har hårdvaruaccelleration av guit i grafikprocessorn(Aero), samma sak med Compiz under Linux, så det tar ingen processorkraft alls så länge man har ett hyfsat 3D-kort.

Jag upplever hursomhelst aldrig att några apps eller dialogrutor är sega annat än om programmet väntar på att något skall svara ex. hårddisken eller en nätverksresurs.

En liten fredspipa ska du få:

http://www.asus.com/news_show.aspx?id=12238

den där ser rätt ok ut, eller hur?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om ni bläddrar tillbaka en sida och kollar mina digit-life länkar så skall ni se en som verkligen ansträngt sig att jämföra idag vanliga cpuer. Läs och lär.

Ja, det var bra tester, det enda jag skulle kunna önska som sagt, vore att dom kollade fpsdrops i spel också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Gosh, glöm inte bort att testa detta på en Intelquad. Det som påbörjade mitt "korståg" mot dina påståenden var ju att jämfört med en dual så skulle samma test bli väldigt mycket sämre på en quad. Rent av katastrofalt mycket sämre.

Sen inser jag att klippet du gjorde ovan bara var ett exempel under utvecklingen, men jag måste i alla fall påpeka att det är ganska ointressant hur lång tid 100000 allokeringar av 100 byte data tar eftersom det bara lär inträffa i koncentrerad form i just ditt testprogram.

Källkoden vill jag givetvis se i sin helhet senare när den är klar så att jag kan kompilera den själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vista har hårdvaruaccelleration av guit i grafikprocessorn(Aero), samma sak med Compiz under Linux, så det tar ingen processorkraft alls så länge man har ett hyfsat 3D-kort.

Ok! jag har iofs stängt av allt lullul jag kan i vista eftersom det drar ström och enligt mig är störande (speciellt diskaktiviteten), på min så drar processorn igång ordentligt (två kärnor till och med av de 4 som finns och tillgå).

nej även om det så skulle ta 0.5 sekunder och dra igång en dialog så skulle en användare ej störas av det, användaren förväntar sig inte att fönstret skall dyka upp samma tusendel som man trycker på kommandot.

Men när exempelvis visual studio kom ut med stöd för att editera xml samt med rättning så verkade de göra detta i samma tråd (eller så kan det ha varit så att jag körde på en enkärnig processor då). så fort du tryckte ner en tangent så verkade det som att visual studio gick igenom hela dokumentet och kollade fel. hade du inte mer än 50 rader så märktes det inte, hade du över 2000 så fick du vänta någon sekund efter varje tangentnedslag. Det var totalt omöjligt och jobba på det viset. Nu ligger förmodligen den typen av kontroll i egen tråd så om man inte har en enkärnig processor så fungerar det utmärkt och ha kontroll samtidigt som man editerar. dokumentet kan vara väldigt stort.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Processorerna har blivit mycket mer kraftfulla på ganska kort tid(Moores lag), mjukvaran har tack och lov inte svullnat i samma takt som prestandan har ökat.

Om man tänker sig tillbaka till att manövrera en AMD Palomino-rigg(tex.1700+) för åtminstone mindre än en evighet sen, så var det faktiskt mycket som VAR _olidligt_ segt att hantera på en sån rigg. Man fick vänta mycket, och datorstressen kunde vara hög. Trots "modern" K7-arkitektur och på den tiden moderna DDR-minnen. Så är det inte numera. Det mesta som är cpu-relaterat flyter förvånansvärt bra på en idag modern rigg.

Det som i alla fall jag blir stressad över nuförtiden är just att hårddiskar är så långsamma, och att internet kan vara så segt. Finns grejorna i burken, och ännu hellre i RAM, så tycker jag att det mesta går blixtsnabbt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Sen inser jag att klippet du gjorde ovan bara var ett exempel under utvecklingen, men jag måste i alla fall påpeka att det är ganska ointressant hur lång tid 100000 allokeringar av 100 byte data tar eftersom det bara lär inträffa i koncentrerad form i just ditt testprogram.

Observera att jag gjort testerna för att se hur processorer beter sig, då måste man ibland göra lite extrema exempel för att just få riktiga fakta. Av allokeringstestet så går det och utläsa att själva allokeringen inte är något större problem för intel, det är snarare skrivning till minnet som drar ner prestandan. En dual verkar även skala bra om man då betänker att den har två kärnor och självklart får ett handikapp av det jämfört med en 4 kärnig (iofs har den processorn 50% högre klock). Skulle man göra 100000 allokeringar utan att skriva så hade det förmodligen varit rätt jämnt, möjligen hade intel vunnit med knapp marginal.

är också mycket nyfiken på hur en quad presterar vad gäller synkronisering. även intressant och jämföra intel quad och dual vad gäller minnesprestanda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om man tänker sig tillbaka till att manövrera en AMD Palomino-rigg(tex.1700+) för åtminstone mindre än en evighet sen, så var det faktiskt mycket som VAR _olidligt_ segt att hantera på en sån rigg. Man fick vänta mycket, och datorstressen kunde vara hög. Trots "modern" K7-arkitektur och på den tiden moderna DDR-minnen. Så är det inte numera. Det mesta som är cpu-relaterat flyter förvånansvärt bra på en idag modern rigg.

Då kanske man även bör tänka på att denna enkärniga processor som VAR _olidligt_ seg kan prestera rätt bra på många processortester. en högt klockad enkärnig processor kan lätt vinna över en lågt klockad quad. men ingen hade ju valt och jobba med den enkärniga om man fick välja.

det kanske säger en del om de processortester som finns ute

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
är också mycket nyfiken på hur en quad presterar vad gäller synkronisering. även intressant och jämföra intel quad och dual vad gäller minnesprestanda

Jo, sant. Det är ju på just den punkten det kommer att vara intressant. Att först se om det är en myt eller och om det visar sig att det inte är det, hur stor är då skillnaden. Det får ju då ställas i relation till hur en tvåkärnig presterar. Om det skalar skapligt linjärt eller är en smärre katastrof som många här vill göra gällande.

Att Amd har överlägsen rå minnesprestanda är ju inte direkt någon överraskning för någon av oss.

När du nu kommit så långt att det börjar kunna användas så är det ju mest intressant att jämföra oklockade intelprocessorer på skapligt lika frekvens. Q9550 och E8400 kanske? E6850 är rätt i frekvens, men en halv generation bakåt.

Allt detta förutsätter givetvis att din källkod blir publik, annars tappar resultaten all mening

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om programmen är flertrådade måste belastningen vara jämnt fördelad över dessa trådar för att alla kärnor skall användas fullt; om en tråd gör i princip alla beräkningar går det ändå knappt fortare än om programmet hade varit enkeltrådat.

Belastningen behöver inte alls vara jämt fördelad. Ett ordentligt flertrådat program kan mycket väl utnyttja en kärna till 95% medan den andra kärnan bara utnyttjas till 1%.

I detta exemplet hade det förstås inte märkts någon skillnad mellan en enkelkärnig och en flerkärnig processor då belastningen totalt hade blivit 96%. Men hade man nu lagt till en liten process med endast 15% aktivitet så hade totalen istället blivit 111%. Då hade det mycket väl kunnat vara så att det hade blivit en märkbar skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Belastningen behöver inte alls vara jämt fördelad. Ett ordentligt flertrådat program kan mycket väl utnyttja en kärna till 95% medan den andra kärnan bara utnyttjas till 1%.

I detta exemplet hade det förstås inte märkts någon skillnad mellan en enkelkärnig och en flerkärnig processor då belastningen totalt hade blivit 96%. Men hade man nu lagt till en liten process med endast 15% aktivitet så hade totalen istället blivit 111%. Då hade det mycket väl kunnat vara så att det hade blivit en märkbar skillnad.

Läs den text du citerar en gång till så slipper jag svara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Läs den text du citerar en gång till så slipper jag svara.

Okej, nu har jag läst ditt inlägg 3 gånger till. Nu var det kanske lite onödigt av mig att citera just dig eftersom du verkar ha ganska god kunskap om hur det hela fungerar. Hade först tänkt mig att endast skriva lite allmänt.

Jag ska ändå försöka göra mitt exempel lite tydligare.

I det första fallet så kommer användaren uppleva att applikationen endast tar 1% av processorns tid. Detta gäller båda de olika processorerna.

I det andra fallet så kommer användaren fortfarande tro att applikationen tar 1% av processorns tid för den flerkärniga processorn. För den enkelkärniga processorn kommer användaren däremot att uppleva det som att minst 11% processortid går åt.

Permalänk

hade tidigare en x2 6400+ nu har jag en Q6600 klockad till 3.5Ghz och jag
hade 8Gb ram med båda, och jag märker ingen skillnad alls i prestanda men då lirar jag ju bara cs.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Processorerna har blivit mycket mer kraftfulla på ganska kort tid(Moores lag), mjukvaran har tack och lov inte svullnat i samma takt som prestandan har ökat.

Om man tänker sig tillbaka till att manövrera en AMD Palomino-rigg(tex.1700+) för åtminstone mindre än en evighet sen, så var det faktiskt mycket som VAR _olidligt_ segt att hantera på en sån rigg. Man fick vänta mycket, och datorstressen kunde vara hög. Trots "modern" K7-arkitektur och på den tiden moderna DDR-minnen. Så är det inte numera. Det mesta som är cpu-relaterat flyter förvånansvärt bra på en idag modern rigg.

Det som i alla fall jag blir stressad över nuförtiden är just att hårddiskar är så långsamma, och att internet kan vara så segt. Finns grejorna i burken, och ännu hellre i RAM, så tycker jag att det mesta går blixtsnabbt

måste vara fel på mig men jag tyckte att athlon xp och athlon 64 inkl athlon x2 med ddr1 kändes aningen bättre när det kom till flyt i win.

i ex firefox å opera så spelade det inte någon roll alls om jag hade 30 flikar uppe men nu för tiden så blir firefox seg å vissa filmer blir ohyggligt sega å till slut stannar. kasst. nu vet jag inte om det e på grund av att det blir mer fördröjning pga ddr2 höga latenser eller om firefox/opera nu för tiden är slarvigare kodat.

allt annat funkar självklart prima som i de andra maskinerna men hade inte mitt gamla s939 sys pajjat hade jag aldrig bytt upp mig förrens jag verkligen märkte en stooor skillnad mot ett nyare sys.

polare har en singel core winchester å den funkar prima med ett nytt graffe iaf när det gäller vanliga applikationer å spel.

det jag märkt i spel med ex cpuer är att man kan få ut mer fps när man höjer klockhastigheten då graffet inte svälter efter input.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DST
måste vara fel på mig men jag tyckte att athlon xp och athlon 64 inkl athlon x2 med ddr1 kändes aningen bättre när det kom till flyt i win.

i ex firefox å opera så spelade det inte någon roll alls om jag hade 30 flikar uppe men nu för tiden så blir firefox seg å vissa filmer blir ohyggligt sega å till slut stannar. kasst. nu vet jag inte om det e på grund av att det blir mer fördröjning pga ddr2 höga latenser eller om firefox/opera nu för tiden är slarvigare kodat.

allt annat funkar självklart prima som i de andra maskinerna men hade inte mitt gamla s939 sys pajjat hade jag aldrig bytt upp mig förrens jag verkligen märkte en stooor skillnad mot ett nyare sys.

polare har en singel core winchester å den funkar prima med ett nytt graffe iaf när det gäller vanliga applikationer å spel.

det jag märkt i spel med ex cpuer är att man kan få ut mer fps när man höjer klockhastigheten då graffet inte svälter efter input.

Kan det inte vara så att opera/firefox tar så mycket minne att en del börjar swappas ut på hårddisken. I Vista har jag dock aldrig märkt det, men på XP/2003 så kan det vara så att det laggar till lite om man tidigare minimerat opera/firefox och sen öppnar upp det (antagligen för att det har swappats ut på hårddisken).

Men jag håller med dig. Athlon64 har verkligen grymt snabb respons. Jag var sjölv väldigt nöjd med både den gamla clawhammer-kärnan och den lite nyare venice-kärnan. Kändes lite som om man skulle kunna sitta med den för evigt. Men jag är väldigt nöjd med min Phenom också för responsen är lika bra i den (bara lite snabbare per kärna och fler kärnor är inte helt fel). Men det skulle vara kul att känna på hur en Core2 känns för en sån maskin har jag aldrig suttit vid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

man kanske borde skapat tråden så här--> "Ni som gick från singel till dual och quad....."

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin