Nvidia märker om Geforce 8800 GT till 9800 GT

Permalänk
Medlem

jahaps, here we go again

Va inte tanken med namnbyten från xxxx GTX/GT/ etc till GTX 2xx att konsumenten skulle få det lättare?

Jag har dock aldrig riktigt förstått varför det finns så många olika modeller. Det skiljer ju oftast inte mer än några hundralappar. I dom 3 olika segment jag anser finnas (low budge - med end - high end).

- undrar om min katt blir "farligare" och mer likt ett rovdjur om jag målar svarta ränder på det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Stackars lille Per 12 år som haft 8800GT ett tag, men nu tänker att han minsann ska uppgradera för alla pengar han tjänat genom att tvätta bort fårskit från medlemmarna i boule klubbens skor.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Stackars lille Per 12 år som haft 8800GT ett tag, men nu tänker att han minsann ska uppgradera för alla pengar han tjänat genom att tvätta bort fårskit från medlemmarna i boule klubbens skor.

men om han nu gör det, märker att det inte blir någon förbättring, så lär han aldrig köpa nvidia igen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
men om han nu gör det, märker att det inte blir någon förbättring, så lär han aldrig köpa nvidia igen.

Underskatta inte placeboeffekten.
Allvarligt talat så kan den nog göra skillnad så länge som man aldrig kör benchmarks.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Det handlar om marknadsandelar.. *suck*

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Men vi får ju ingen extra prestanda? Eller finns det något fult i drivarkoden som drar ner prestandan på 8800GT korten till förmån för de nyare korten?

Har för mig creative körde med det på Live-tiden. Tog bort funktioner ur gamla kort via drivrutinerna så det skulle bli skillnad när de nya korten kom.

Jag tror att det var ganska mycket ironi i hans inlägg.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Jag ska byta namn till Elvis Presley, för att höja värdet på mina inre organ >_<

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Underskatta inte placeboeffekten.
Allvarligt talat så kan den nog göra skillnad så länge som man aldrig kör benchmarks.

Placebo är underbart.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Men vi får ju ingen extra prestanda? Eller finns det något fult i drivarkoden som drar ner prestandan på 8800GT korten till förmån för de nyare korten?

Har för mig creative körde med det på Live-tiden. Tog bort funktioner ur gamla kort via drivrutinerna så det skulle bli skillnad när de nya korten kom.

Jag skulle nog ha avslutat med ett.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag ska byta namn till Elvis Presley, för att höja värdet på mina inre organ >_<

Han var rejält överviktig, hans organ får du nog inte mycket för

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag skulle nog ha avslutat med ett.

Haha, där åkte jag dit. Ironi-varnaren fungerade visst inte. Men något knepigt var det med de där klisterlapparna iaf. =P

Permalänk

underbart!

så då kommer skillnaden mellan 9600GT och 9800GT vara?

Permalänk
Medlem

Undrar om de döper 55nm verisionen till 9800GT+

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno88
Undrar om de döper 55nm verisionen till 9800GT+

9855GT

Permalänk

Nvida verkar ju vara smått desperata över att AMD äger dom...

Diskusionen i mötesrummet hos Nvida:
- Vi måste komma ut med en ny grafikkortserie, NU! Innan AMD köper upp oss!
- Vi kan ju alltid döpa om våra tidigare kort till nya nummer så tror alla 13 åringar att de är bättre..
- Ja, vilken bra ide! Vi kör på det.. Byt alla klisterlappar på kylarna bara, det löser sig då...

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
- Ja, vilken bra ide! Vi kör på det.. Byt alla klisterlappar på kylarna bara, det löser sig då...

Japp, bara kortet fysiskt ser anorlunda ut måste det vara ett nytt eller hur?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag vet inte vad man ska fnissa mest åt. Nvidia eller inläggen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Haha, där åkte jag dit. Ironi-varnaren fungerade visst inte. Men något knepigt var det med de där klisterlapparna iaf. =P

Fast Nvidia har lurat oss förr med förbättrade drivrutiner så vem vet kanske sitter vi och kliar oss i huvudet om ett par veckor.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Okej jag tycker denna nyhet e det roligaste jag läst någonsin. Men låt mig påminna er om att jag tycker 8800gt var feldöpt från början. Det borde fan ha hetat 9800gt. Glöm inte bort att det var fel eftersom nvida cpade till det från början men nu försöker de rätta till det.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja, vad ska man säga...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig om vad ett kort heter? Det är ju prestandan som är viktigt.

Permalänk
Medlem

"Those of you with 8800GT has ben automaticlly upgraded to 9800GT for free by nVidia. A gift from us to you!"

Jag vill också få mitt grafikkort upgraderat gratis...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Vad fan är det med nvidia nuförtiden? Har bara hört dåliga saker om de. Välförtjänt också, om de pysslar med sånt här.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
9855GT

Nej, 9855,214GT. Får ju inte vara för enkelt att välja mellan kort för nvidias konsumenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Fast Nvidia har lurat oss förr med förbättrade drivrutiner så vem vet kanske sitter vi och kliar oss i huvudet om ett par veckor.

Sant. Fast borde det inte heta försämrade drivrutiner då grafikkvalitén förstörs till förmån för prestanda för benchmarks? Skulle vara kul om grafikkorten faktiskt blev uppgraderade på något vis så både den grafiska prestandan och kvalitén ökas efter denna fula återlansering. Fråga mig inte hur, tycker bara det skulle vara kul som sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Vem bryr sig om vad ett kort heter? Det är ju prestandan som är viktigt.

Egentligen borde namnet vara irrelevant jo. Men tänk på att nvidia nu har förvandlat gamla grafikkort från 8-serien till nyare kort i 9-serien vilket innebär att de mycket väl kan ta ut mer betalt för samma kort. Bryr du dig nu?

Permalänk
Medlem

Vad i hela...
Vad håller dem på med? Och detta efter att de själva sagt att de skulle göra det enklare? Hur tänkte de då?

Och har man själv tyckt att de senaste 2 generationerna från nvidia mest vart samma kort i nya förpackningar, och så gör de exakt det... vet inte om jag skall skratta eller gråta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ja visst är det fult, men det var då ett himla gnällande här. Om ni bara visste hur rutinmässigt såna här namn-uppgraderingar sker inom alla möjliga branscher. Nya årsmodeller av hemelektronik med _exakt_ samma innehåll som föregående år men annat hölje och fjärrkontroll, t.ex. TV, DVD-spelare m.m. Säger inte att det är något bra men knappast unikt för Nvidia.

Tror inte heller att det blivit några större protester här om det nya kortet släppts med 10 Mhz högre klockfrekvens eller nåt annan helt obetydlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Vilka idioter det borde finnas skottpengar för sånna som bestämmer det här, tack och lov att man har Ati själv.

Dom motarbetar sig själv med detta tramseriet, varför inte göra jobbet rätt från början, istället för att släppa en massa övertrimmade grafikkort av gamla 8000 serien, Kom på något nytt liksom

Neh dom kan ta sina bajskort och stoppa upp långt nånstans, ingen vill ha dom

Permalänk
Medlem

Många verkar klaga på 9 serien i allmänhet, men jag tycker själv att t.ex. 9800 GTX är ett mycket bra kort så det har bra prestanda och är väldigt tyst dessutom (till skillnad från många kort i 8 serien), altså är det en upgradering trotts allt... MEn håller med om att klisterlappsbytet är helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus_F
[B ingen vill ha dom [/B]

Troligen kommer de sälja en hel del ändå. nVidia låter ju "finare" än Ati hos många. Fortfarande är det ju egentligen inget dåligt kort, bara jäkligt fult spel. Fy skäms...

Permalänk
Hjälpsam

Lite som några på ICA gjorde med köttet för ett tag sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |