Månadens budgetdator augusti

Permalänk
Melding Plague

Månadens budgetdator augusti

Efter ett mindre sommaruppehåll är månadens datorsystem tillbaka med full styrka. Denna gång handlar det om en återkommande artikelserie med tre olika konfigurationer i lika många prisklasser. Först ut är budgetsystemet för augusti månad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt system ni plockat ihop
Även om jag tycker att minnerna inte kan klassas som budget ^^

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nästa veckas mellansegment

Permalänk

Plockade ihop nästan de sakerna till lillebrorsan som ville uppgradera sin dator lite för vecka sedan, men körde med 2gb när det är XP och la pengarna på ett 4850 kort, och byte bara ut nätagget när han har en stor fin låda så hamnade ungefär på samma peng men med grafikkort.

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

trevligt system med komponenter som har hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jättefint system ni plockat ihop

Min kommentar är att det känns som en HTPC och kanske skulle haft ett sådant chassi ?
Vad sägs om ett Antec NSK2480 med ungefär samma prislapp som Sonatan ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209764

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jag beställde en 5000+ och 1x2GB Corsair och använde dessa med mitt resterande och annars oanvända Asus A8M2N (AM2, DDR2, 6150LE)

Blev en riktigt monsterdator, 550p 3DMark2005 och klarar av World of Warcraft utan problem tack vara prestandan på CPU.

Permalänk

längtar litet tills deras prestada paket kommer nu i augusti vill se vad dom stoppar in då. och hoppas HD4870x2 har kommit ut då skall ju eventuellt köpa ett eller 2 st sådana. men

Permalänk
Medlem

Hur pass framtidssäkert är socket AM2? Är på väg att uppgradera o hade helt missat hur prisvärda AM2-prollarna faktiskt är. Hade tänkt satsa på betydligt dyrare Core2Duo istället men nu börjar jag ändra mig. Ska vara film- och speldator så med en AMD Athlon 64 X2 6000+ bör man väl komma långt va? Är ju hälften så dyrt som Core2Duo, visserligen sämre prestanda oxå, men då kan man ju lägga pengarna man sparar på annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Hur pass framtidssäkert är socket AM2? Är på väg att uppgradera o hade helt missat hur prisvärda AM2-prollarna faktiskt är. Hade tänkt satsa på betydligt dyrare Core2Duo istället men nu börjar jag ändra mig. Ska vara film- och speldator så med en AMD Athlon 64 X2 6000+ bör man väl komma långt va? Är ju hälften så dyrt som Core2Duo, visserligen sämre prestanda oxå, men då kan man ju lägga pengarna man sparar på annat

Den CPU'n tar dig långt, prestandan är klart prisvärd utan att tveka! Annars finns det ju alltid Phenoms tri-core med, de kostar inte alltförmycket heller och även de ger dig prestanda/pengarna och duger för det du ska göra när man spelar och kollar på film är den viktigaste komponenten GPU'n så CPU'n är inte lika viktig ur den synvinkeln.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Avstängd

jag skulle taget ett annat chassi, 2Gb minne, Samt en 320Gb hdd och ett grafkkort för budgetgaming, typ 9600gt/ hd 3850
annars fint

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Ser fram emot nästa veckas mellansegment

Nästa vecka?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Nästa vecka?

Nästa vecka (eller tidigare) publiceras SweClockers mellanklassdator för augusti månad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Nästa vecka?

''Nästa vecka (eller tidigare) publiceras SweClockers mellanklassdator för augusti månad. Håll utkik!''

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut! Hade nog själv kört på 2gb minne (Windows-Xp) och ett annat chassi, typ ett ANTEC NSK4480. Blir väl inte så många hundralappar billigare men ska man ändå ha m-atx kort så varför en "stor" låda?

Roligt initiativ att ha riktiga budgetdatorer!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Härligt, hoppas den här artikelserien fortsätter varje månad, eller varannan eller nått!
Kanon!

Permalänk
Medlem

Förstår att ni tar ett Antec Sonata 3-chassi det är nog det mest prisvärda på marknaden idag och väldigt tyst med tillräcklig kraft för att driva det mesta t o m dubbla grafikkort i vissa fall t ex 2st Ati 3850 för den som undrar.
Jag har ett själv och kan varmt rekomendera det !

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Medlem

blev ju lite små sugen på det systemet iaf moderkort och prolle. bra integrerat graffe också. blir nog ett sånt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Hur pass framtidssäkert är socket AM2? Är på väg att uppgradera o hade helt missat hur prisvärda AM2-prollarna faktiskt är.

Det absolut mest prisvärda idag är förmodligen och börja med ett liknande system som de plockat ihop här samt ett HD4850 (helst bör man välja ett 790GX moderkort).
Dyker det upp lite mer krävande spel eller man kanske köper en större skärm så kan man byta processorn om några månader till en deneb och eventuellt köpa ett 4870X2 kort, då lär man ha en dator som räcker i många år för de värsta spelen

se till och köpa snabba minnen med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Ser överlag ut som en helt ok dator, om man bortser från cpun...
Ser faktiskt ingen vettig anledning att välja amd framför intel, lite billigare förvisso men knappast pålitliga cpu som amd skeppar ut (talar av egen erfarenhet) jag har då heller ingen erfarenhet av intel men det blir definitivt nån av deras cpu som jag sätter in i nästa bygge. Satsar jag på budget så varför inte en Intel Core 2 Duo E4500 2,2GHz Box, ALT Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz Box?
Blir inte många 100-ingar dyrare.

Har haft 2 st amd cpu genom åren, och jag kommer aldrig nånsin i mitt liv igen köpa en processor från detta företag igen.
Min athlon X2 3600+ glider som sirap, den är förvisso 2 år men kostade dryga 1000-lappen när jag köpte den. På så sätt kan man ju säga att amd ökat sin effektivitet - dock ett bra steg till intel.
Har överlag ca 800 Gb hdd, 2GB DDR2, hdd'n är förvisso ganska fylld men tycker ändå att det är det sämsta köp jag gjort.

Åt helvete med AMD, iaf vad gäller processorer

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk

Skulle nog själv välja en antec NSK1380 hellre än sonatan. Den tar ca hälften så mycket plats och kostar lika mycket.

Permalänk
Medlem

Lite roligt är det att mitt grafikkort kostar mer än denna dator. (när jag köpte kortet)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Säger som Bogey. Byt ut chassiet och du har en bra HTPC.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Förstår att ni tar ett Antec Sonata 3-chassi det är nog det mest prisvärda på marknaden idag och väldigt tyst med tillräcklig kraft för att driva det mesta t o m dubbla grafikkort i vissa fall t ex 2st Ati 3850 för den som undrar.
Jag har ett själv och kan varmt rekomendera det !

Helt rätt val i detta fall, Otroligt prisvärt med det nätaggregatet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
Skulle nog själv välja en antec NSK1380 hellre än sonatan. Den tar ca hälften så mycket plats och kostar lika mycket.

Dålig kompromiss när det gäller nätagget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Acid
Säger som Bogey. Byt ut chassiet och du har en bra HTPC.

Budgetdator såsom bruksdator, inte Budget-HTPC.

För det andra är nätagget som följer med chassit av absolut högsta kvalitet. Helt otroligt bra nätaggregat för den pengen. Har själv tänkt byta ut mitt egna mot det. Det finns inget nämnvärt rippel, det ligger långt långt under specificerat max i ATX-standarden, även när de pressar ur 570W ur nätaggregatet håller sig både rippel och spänningar långt inom tillåtna gränsvärden. (Nätagget är då specat till 500W(!)).

(Bara googla så hittar man en riktigt omfattande recension där de monterar isär hela nätagget och tittar på varje komponent i princip. Det är hög kvalitet rakt igenom.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Ser riktigt trevligt ut! Hade nog själv kört på 2gb minne (Windows-Xp) och ett annat chassi, typ ett ANTEC NSK4480. Blir väl inte så många hundralappar billigare men ska man ändå ha m-atx kort så varför en "stor" låda?

Roligt initiativ att ha riktiga budgetdatorer!

Tack så mkt nsk 4480b är ett bättre val, specielt eftersom det inte finns ett grafikkort så räcker det med en 380W antech earthwatts

Nu till
Ravix_04
Medlem

Plats: Örebro
Registrerad: maj 2007
Anmärkningar: 1

Ser överlag ut som en helt ok dator, om man bortser från cpun...
Ser faktiskt ingen vettig anledning att välja amd framför intel, lite billigare förvisso men knappast pålitliga cpu som amd skeppar ut (talar av egen erfarenhet) jag har då heller ingen erfarenhet av intel men det blir definitivt nån av deras cpu som jag sätter in i nästa bygge. Satsar jag på budget så varför inte en Intel Core 2 Duo E4500 2,2GHz Box, ALT Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz Box?
Blir inte många 100-ingar dyrare.

Har haft 2 st amd cpu genom åren, och jag kommer aldrig nånsin i mitt liv igen köpa en processor från detta företag igen.
Min athlon X2 3600+ glider som sirap, den är förvisso 2 år men kostade dryga 1000-lappen när jag köpte den. På så sätt kan man ju säga att amd ökat sin effektivitet - dock ett bra steg till intel.
Har överlag ca 800 Gb hdd, 2GB DDR2, hdd'n är förvisso ganska fylld men tycker ändå att det är det sämsta köp jag gjort.

Åt helvete med AMD, iaf vad gäller processorer

__________________
AMD; [Suck]
Living for Quad Core

Senast redigerad av Ravix_04, 2008-08-07 klockan 15:41

LoL ifal du inte egentligen vet något borde du inte komentera något om amd idag.

Förutom att en 4850e kostar 600kr och är både snabbare, strömsnålare och billigare än vad någoting intel har att komma med. Vilket är testat och alla som kan något vet det.

Den första CPU:n som intel har som e värd pengarna är en E8400 och kostar dubbelt + lite till. Den använder du desutom till att bygga en speldator med. Men för resten av befolkningen och dom festa företag så är amd lösning UTLIMAT, billigast, strömsnålast, best prestanda.

Desutom så har intel inget moderkort att komma med häller. 780G kostar 6-700kr och det ända intel har är ett trasigt g45 kort som presterar mycket sämre. 780G var ca 20-30% bättre vs nya G45 som är försenad flera månade pga trasig IGP.

Så dom ca 10-15% av folk som bygger medel till highend kan köpa sin intel E8400 med p45, eller vänta på nya x58 och nya quad core.

Men du får gärna förklara vilket intel SYSTEM som bara kostar några hundringar mera och presterar bättre än ett AMD system?

Permalänk
Medlem

Står fel i artikeln!

"Moderkortet innehåller sockel AM2, vilket betyder att alla moderna processorer från AMD passar"

Borde stå "sockel AM2+"! Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Tack så mkt nsk 4480b är ett bättre val, specielt eftersom det inte finns ett grafikkort så räcker det med en 380W antech earthwatts

Sant, tänker man köra på det integrerade grafikkortet och inte uppgradera duger 380 W alldeles utmärkt. Denna artikel är dock skriven för SweClockers läsare.

Säg om ett år när fyrkärniga fallit ordentligt i pris och det börjar kännas krampaktigt med ett integrerat grafikkort är 380 W inte särskilt mycket att komma med. Månadens budgetdator är helt enkelt en plattform som är anpassad för att lätt kunna byggas ut om behovet uppstår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Står fel i artikeln!

"Moderkortet innehåller sockel AM2, vilket betyder att alla moderna processorer från AMD passar"

Borde stå "sockel AM2+"! Eller är jag helt ute och cyklar?

Helt rätt, fixat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Till redaktionen och alla läsarna här. Detta moderkort samt ett par andra till med 780G chipset, är för klena för att klara av "Alla moderna processorer från AMD" som nämns i artikeln.

Problemen med dessa moderkort updagades när Anandtech testade moderkorten med ett brett processorurval från AMD. Det är inte chipset som är problemet, utan designerna för dessa budgetkort, de är helt enkelt för klena att kunna strömmata AMDs 125W+ TDP Processorer. Ex: X2 6400, X4 9850...

Anandtech sprängde MOSFET:arna med dessa processorer efter bara minuter av testerna.

De fungerar alldeles utmärkt med 45w 65w och 90w. Men kraftigare prollar kommer ni poppa MOSFETarna.

Läs artikeln

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Allt beror ju på vad man ska använda datorn till men den verkar ok

Jag hittade denna sidan :

http://www.revolve-it.se/std_browsecat.php?catid=5

Där är det ganska billigt.

Är det någon som handlat hos dom?

Permalänk

Lite överdrivna minnen när man kan få samma mängd för under 400kr. Sen är Samsung F1 640gb både billigare och tystare. Och Antec Sonata 3 är en aning överdrivet nu när Coolermaster har supersnygga, superbilliga chassin ute, Minitower är de också!