Windows-användare går över till 64-bitar

Permalänk
Medlem

Haha.. Har kört med Vista HP 64 sedan i julas och det enda som inte fungerat är Gears of War; "Games for Windows". Bah!
Däremot fungerar det smutt på XP Pro. och Dx10 övertygar iaf inte mig att försöka lösa kruxet.

Anledningen till att valet blev 64bitars Vista var dels möjligheten nyttja +4Gb RAM och helt enkelt att man nog inte kan hindra utvecklingen hur mysigt man än tycker att det är med 32-bitars XP. Dags att kliva på, liksom.

Dessutom, hey, det är 2008, 64bit är inte längre framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Mitt Creative SB X-fi XtremeGamer funkar fin fint med Vista 64 bit.

Det var lite av ett skämt men så många får problem med Creatives ljudkort under Vista.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Dum fråga, går det att köra 32-bitars program med 64 bitars XP/Vista?

Jodå, inga problem. 32-bit/64-bit installeras i separata Program mappar dessutom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Bra fråga!
Jag vet inte, jag kör Home premium, kanske någon här som har Basic och 8GiB kan tala om i fall dom får tillgång till alla 8GiB RAM, eller om det försvinner en del på samma sätt som för Vista 32 och 4GiB.
Eftersom gränsen är konstlad och satt av MS borde man få tillgång till allt.
Intressant är också om det finns en patch ute som fixar detta.

http://support.microsoft.com/kb/940105

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Tredubblats från vaddå? Det säger ju absolut ingenting.

Sen vet man inte vad som menas. Många tror ju att det betyder att något trefaldigats. Själv tolkar jag tredubblas som att något dubblats tre gånger, dvs åttafaldigats.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker gå över till 64 bitars om några veckor när jag hittat lämpliga datordelar...lika bra att hoppa på ram- vagnen nu när ram fortfarande är i stort gratis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Bra fråga!
Jag vet inte, jag kör Home premium, kanske någon här som har Basic och 8GiB kan tala om i fall dom får tillgång till alla 8GiB RAM, eller om det försvinner en del på samma sätt som för Vista 32 och 4GiB.
Eftersom gränsen är konstlad och satt av MS borde man få tillgång till allt.
Intressant är också om det finns en patch ute som fixar detta.

Kan du inte klämma in 16 GB ram minne på din dator och se hur mycket du får ut?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag kör både 32- och 64-bitars Vista, helt enkelt för att jag egentligen vill köra 64-bitars men att jag har flera viktiga program som inte fungerar alls i 64-bitars Vista.

Linux kör jag bara 64-bitars, fastän det är knöligt att få Flash att fungera. Jag kan faktiskt leva bra utan Flash för det mesta och jag har Windows kvar.

På en laptop är oftast 32-bitars Windows att föredra, av den anledningen att en laptop har så långsam hårddisk och 32-bitars program de facto är lite mindre i omfång vilket ger lite mer prestanda med 32-bitars.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag är mycket nöjd med mitt Vista 64bit. Nästan skönt att se att alla 4Gb ram utnyttjas. Blir nog 4Gb till snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Varför i hela friden skulle en leverantör ens försöka sätta på fler hjul på bilen??

Och vad var det för jämförelse egentligen?? Om Microsoft ser en ökning av försäljning av 64-bitars system så tyder det på en ökning av användandet för jag tror inte man köper ett 64 bitars Windows system och inte använder det, men det är väl ingen som har sagt att just "alla" använder sig av 64 bitars Windows?

men den ingår i vanliga OS'et
har du köpt ett 32 bitars, så ringer du microsoft och du får hem ett 64
bitars. helt gratis.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Har kört Vista home premium x64 sen releasen. I dagsläget är det inga problem alls, program och drivrutiner finns. Det va lite bökigt i början med drivrutiner, inte bara tillgången på x64 drivar utan även att installera dom.

Jämförelsen mellan dom olika vista versionerna är inte bara "ögon godis". Finns en del "vettiga" skillnader. Prismässigt: basic / premium = lika pris på 995kr Ultimate är nästan dubbelt så dyrt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

64 bit

Kör sedan ett par månader med 64 bits home premium. Hade tidigare vanliga vistan (sedan febr 07) men efter nya datorköpet så slog jag till på en 64bits variant.

32 vs 64 i mitt tycke då?

Kompabilitets problemet är överskattat. Om jag ska helt ärlig hade jag större problem med 32 bits versionen.

Rome Total War kunde jag inte ens installera på 32:an. Spelet rullar däremot på galant på 64 bits versionen. Utan några som helst problem.

Utöver det kan jag avslöja att jag lyckades installera och använda mitt gamla Cubase som jag hade på diskett, programmet är fr 1995! Funkar hur bra som helst.

Det ända som vägrar starta är Orthos som har sin charm och det är lite synd, men jag allt annat jag kört, från mindre program till det övriga går fläckfritt.

DOCK SUGER CREATIVE LABS OCH DERAS VISTA SUPPORT.

Permalänk
Medlem

Kört Vista Ultimate X64 sen mars förra året. Med facit i hand var det väl kanske lite tidigt, men i efterhand ångrar jag inte beslutet att slänga ut XP. Har ju en 64-bitarsprocessor i datorn så varför inte utnyttja den till fullo resonerade jag.

Permalänk

jag kör xp x64, och kan inte se varför inte flera gör det då det ser precis ut som x32 och jag har inga som helst problem med drivrutiner.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Inaktiv

Kört Vista x64 vid sidan av XP sedan ett halvår tillbaka. Har aldrig haft strul med Vista x64, funkat galant hela tiden.

Länkar till program för Vista 64...

http://www.start64.com/index.php

Sedan den här artikeln på Tomshardware för dem med 4gb ram och över

http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP-Jan
Haha.. Har kört med Vista HP 64 sedan i julas och det enda som inte fungerat är Gears of War; "Games for Windows". Bah!

GoW funkade helt utan problem för mig, har samma Vista HP 64.
Men grafikkort och Vista funkade kasst första halvåret (till våren-sommaren 2007), fläktar som inte kunde ökas (fick dra ur blå kabel för att slippa härdsmälta), dålig prestanda etc etc.

Körde 32bit någon vecka/månad, massor av problem. Efter ominstall till x64 = allt bra.

Långt ifrån perfekt (Vista) , men man märker förbättringar då o då

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det var lite av ett skämt men så många får problem med Creatives ljudkort under Vista.

Creative har släppt nya drivare häromdagen. Finns både till Vista32 och Vista64.

Fixar DD 5.1, DTS och DVD audio. Har installerat på mitt Vista32 och det funkar perfekt. Kan tillägga att jag körde installationen utan att avinstallera de gamla drivarna först, installern avinstallerade då de gamla först, startade sedan om win och fortsatte att installera de nya. Sparar lite tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Ehm, du har inte tagit reda på vilken mapp du tankat ner dem i?

Det är inte så jag menar:
När jag försöker gå in till mappen det ligger i, står det att det antingen är trasigt eller har flyttats till ett annat ställe...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Kör med Vista Ultimate 32-bitars just nu, blir att slänga in 64-bitars varianten närsomhelst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozez 54
Kör sedan ett par månader med 64 bits home premium. Hade tidigare vanliga vistan (sedan febr 07) men efter nya datorköpet så slog jag till på en 64bits variant.

32 vs 64 i mitt tycke då?

Kompabilitets problemet är överskattat. Om jag ska helt ärlig hade jag större problem med 32 bits versionen.

Rome Total War kunde jag inte ens installera på 32:an. Spelet rullar däremot på galant på 64 bits versionen. Utan några som helst problem.

Utöver det kan jag avslöja att jag lyckades installera och använda mitt gamla Cubase som jag hade på diskett, programmet är fr 1995! Funkar hur bra som helst.

Det ända som vägrar starta är Orthos som har sin charm och det är lite synd, men jag allt annat jag kört, från mindre program till det övriga går fläckfritt.

DOCK SUGER CREATIVE LABS OCH DERAS VISTA SUPPORT.

Skumt här funkar orthos i 64 bit! håller med om sistnämda!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

gött. äntligen så används hårdvaran ordentligt och så slipper man problemet med att grafikkorten delar minne med cpun, vilket har varit ett problem om man vill ha 4GB minne

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Har kört Vista Ultimate x64 sedan det var RC och är trots lite barnsjukdomar idag väldigt nöjd. Har fungerat extremt bra. Inga krascher eller blåskärmar.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton-c
Måste vara jag som drar upp statistiken! Gick över till Vista 64-bit för nån vecka sen (från XP), och hittills har allting gått smärtfritt. Jag rekommenderar 64-bit...

Håller med, så småningom kommmer väl speltillverkarna att gå över till 64 bitars Windows men det kommer att ta ett tag!!

Visa signatur

Din sökning - läsningsvänlig - matchade inte något dokument. Your search - site:sweclockers.com mats-ats - did not match any documents.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP-Jan
Haha.. Har kört med Vista HP 64 sedan i julas och det enda som inte fungerat är Gears of War; "Games for Windows". Bah!
Däremot fungerar det smutt på XP Pro. och Dx10 övertygar iaf inte mig att försöka lösa kruxet.

Hehe, nej inga bekymmer med Gears of War i Vista 64 det fungerar klockrent.
Vista fungerar fint det med, kört det sedan mars 07 utan krångel

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Tänker själv köra 64-bitars när jag köpt mer minne.
Är det inte så att 64-bitarsprogram har bättre "prestanda" än 32-bitars?

Permalänk
Medlem

x64 ftw

Testade XP x64 när det kom. Problemet var drivrutiner och deamon tools, men jag hittade att alternativ till deamon. När Vista kom ansåg jag att det inte fanns någon som helst anledning till vanlig i386. Och jag har inte haft några med problem med x64 än i386 förutom på bärbara som av någon anledning de inte släpte x64 drivisar till. Det mästa gick att hitta men det var problem med trådlösa och blue.. kortet.

Saknar några funktioner i xp fortfarande. MYCKET

När kan man se den totala summan av filer i mappar utan crtl-a
Och varför kan man inte välja att nya filer i den mapp man har öppen hamnar sisst och inte sorteras in förens F5 eller man öppnar mappen på nytt. VARFÖR INTE HA DATA CREATED AND DATE STRORED?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Re: x64 ftw

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Testade XP x64 när det kom. Problemet var drivrutiner och deamon tools, men jag hittade att alternativ till deamon. När Vista kom ansåg jag att det inte fanns någon som helst anledning till vanlig i386. Och jag har inte haft några med problem med x64 än i386 förutom på bärbara som av någon anledning de inte släpte x64 drivisar till. Det mästa gick att hitta men det var problem med trådlösa och blue.. kortet.

Saknar några funktioner i xp fortfarande. MYCKET

När kan man se den totala summan av filer i mappar utan crtl-a
Och varför kan man inte välja att nya filer i den mapp man har öppen hamnar sisst och inte sorteras in förens F5 eller man öppnar mappen på nytt. VARFÖR INTE HA DATA CREATED AND DATE STRORED?

Deamon tools borde funka i x64 det har haft 64-bits drivisar sedan länge.

Daemon funkar klockrent på mitt.

Permalänk
Medlem

Märks det någon skillnad om klockning är stabilare i 64bit?

Min kusin testade både 64bit och 32.
Iaf Crysis flöt på bättre i 32bitars på en Q6600 och 4gb Ram.

Borde kanske testa 64bit när jag hämtar mina nya minnen.
Det är väl bara det att jag inte orkar...ehm, "hitta" en ny version som funkar.
Något som är lustigt är ju att linux kärnan stödjer 4gb i 32bit. Man kan iaf fixa det om man kompilerar kärnan själv, vet inte hur det är med en "vanlig" live-cd installation, tex Ubuntu. Ska testa när jag får mina minnen som sagt.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
99% av alla program har funkat för mig. Här har det aldrig uppstått problem

Kan bara hålla med..Har kört Vista x64 på min spelburk lång tid nu kommer inte ihåg hur länge.Hade problem med drivisar till 64 bits XP men inte till Vista 64.Har 4 GB RAM i burken så klart.Rätta mig om jag har fel men visst går det att starta äldre spel i 32 bitars mode i Vista x64

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Har kört med XP 64 bitars ett tag och det fungerar väldigt bra.

Jag sitter just nu med 2 GB Ram, och är tvungen att ha 64 bitars

Det många inte tänker på är att minnesadresseringen är helt annorlunda i 64-bitars.. och spel som Valve har, bland annat TF2 crashar i 32-bitars för att spelet får slut på "låstas" adresser. "Cannot load mem lump xxx, xxxxxxxx bytes failed!". Enligt valve är det väldigt många som har det här problemet och kan inte lokalisera felet.. jag bytte till 64-bitars och det har fungerat helt utmärkt för mig

Ville bara säga det, i och med att många tror att 64-bitars är bara för att kunna utnyttja 4 GB ram och över...