Permalänk

hjälp mig med felsökning!

nu har min dator bara spontan dött, den startar upp men det blir ingen bild på skärmen

datorn består av

intel e4300
asus p5b dlx
2gb ddr2 ram
8800gt
och ett gäng hårddiskar

jag har testat runt lite med olika grafikkort, det blev inte bild med några av dem, har även testat en annan cpu men inte heller det hjälpte, och jag har testat ett minne i taget men det är inte de heller som är kassa. jag har kopplat ur alla komponeneter som inte behövs nu under felsökningen,
jag har även testat skärmen så det är inte den det är fel på

det enda jag inte kan kontrollera och det jag misstänker är moderkortet, men jag kan inte va säker på det, vad tror ni?

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver ett nätagg också om du vill ha en fungerande dator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

jo självklart har jag ett nätagg, ett hiper 580w

skulle det kunna va nätagget som har gått? men när jag kopplar in hårddiskar och så går ju det igång, men det kanske kan va nätagget ändå?
och jag har inget annat nätagg att testa med

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Hedersmedlem

Hiper 580W (typ R?) är inte kända för någon direkt kvalité. En annan på forumet som jag försökte hjälpa för någon dag sedan konstaterade att hans Hiper 580W gått hädan och ett nytt löste problemet.

Försök iaf prova med ett annat, garanterat fungerande innan du felsöker ytterligare. Det behöver givetvis inte vara det, men du bör ha det som ett alternativ.

Saker kan starta, men om spänningarna är svajiga eller tom någon rail är död (tex 5V), fungerar det ändå inte.

Edit: Ett problem är att agg av dålig kvalité åldras snabbt och börjar skicka ut mer och mer skräp i strömmen, vilket i sin tur är direkt skadligt för datorns komponenter. Moderkortet eller HDs kan tex dö av detta, men den egentliga orsaken är agget.
Det är därför nätagg av hög kvalité är viktigt. Det innebär inte hög effekt. Ett VX450 hade klarat din dator utan problem för under 600.-. Komponenterna i det är betydligt bättre än i ditt Hiper tex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

det är inte typ r verisionen, men jag får väll försöka testa ett annat agg, finns väll inte nått annat jag kan göra, måste ju va antingen agget eller moderkortet, och då får jag väll hoppas på att det är nätagget.

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Hedersmedlem

Se min edit för lite extra info. Det ena kan leda till det andra.

Hur gammalt är agget/systemet? Hur gick det till när datorn dog? Har den varit svårstartad tidigare? Hur sen din chassiekylning ut? Värme kan ju också döda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

nu har jag testat med ett fungerande nätagg, och problemet kvarstår, då måste det ju va moderkortet, datorn dog på följande sätt:
jag stängde av datorn, kopplade in en effektmätare mellan nätagget och eluttaget, ( typ en http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/362897_X_... )
mätte upp effekten och testade lite, sen drog jag ut strömkabeln ur effektmätaren när datorn fortfarande va igång och pluggade sedan i den i väggen igen, och sen startade inte datorn.

kan det ha blivit en sån power spike då så att den har slått ut moderkortet? det är ju liksom inte första gången jag har dragit ut sladden eller stängt av nätagget till en dator när den har varit igång, eller är det 1,5 år konstant oc på 90% som har tagit ut sin rätt?

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Hedersmedlem

Det är absolut olämpligt att bryta strömmen på primärsidan (230V) till ett system under drift. Det kan mycket väl vara en orsak till det som hände. Nätagg som är på gränsen av sin livslängd eller har en bristande konstruktion kan både dö självt och/eller skicka ut otrevliga saker på sekundären.

Händer det ofrivilligt kan man ju inte göra så mycket (eller skaffa UPSer som jag). Ju större strömuttag när det händer desto större risk för katastrof.

Edit: Förtydligande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

nu har jag även testat med ett annat moderkort, och datorn funkar inte heller då, vad kan felet bero på, har testat allt nu känns det som, behöver hjälp för att lösa detta!

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

Glöm inte MultiMan's varning om nätaggregatet. Andra har förstört sitt nya moderkort också när de kopplade in sitt gamla trasiga nätagg till det nya moderkortet.

Du behöver bara 5 delar i datorn.

Moderkortet
Processorn + Kylaren
1 minne
Nätaggregatet
Grafikkortet

Har du provat det du kan i andra datorer så att du vet vilka delar som funkar. Inte ditt gamla nätagg bara det nya.

Permalänk
Medlem

Om du har ett annat S775-system tillgängligt (kompis eller dyligt) bör du testa dina komponenter (en åt gången givetvis) i det systemet. Då blir det tydligare vad som fungerar och inte. Piper moderkortet när du startar datorn? Moderkortet brukar ge en felkod om det inte hittar CPUn eller grafikkortet. Lycka till

EDIT: Som "panpo98" innan mig skrev... Givetvis ska du inte testa din nätdel i ett annat system, hårddiskarna behöver heller inte kontrolleras då datorn ska "starta" även utan hårddisk. En ny nätdel bör du köpa i alla fall. Satsa som tidigare skrivet på en 450W Corsair (länk nedan

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338686

Permalänk

Troligen är det inte hårddisken som orsakar detta, men om strömmen bryts när hd:n arbetar kan filer förstöras. Inte bra om filer som används av windows pajjar. Har du provat att starta utan någon hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om trådskaparen kunde slänga in en kommentar