Catalyst 8.8 – Hybrid Graphics för Windows XP

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 8.8 – Hybrid Graphics för Windows XP

AMD har släppt en ny version av drivrutinsfamiljen Catalyst till grafikkortsserien Radeon. Som vanligt handlar det om nya funktioner och en mängd buggfixar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ganska många fixar denna gången!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

9200Se kom väl före 9500? xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
9200Se kom väl före 9500? xD

nix pix, 9200se kom 2003...

Permalänk

Nu funkar även Second Life på Radeon tydligen
Där har till och med ett Nvidia G-force 8500 gt varit snabbare än ett
4870x2 Starkt Jobbat AMD

Permalänk
Medlem

Då kan man lämna betadrivrutinerna bakom sig. Fick problem i vissa spel med Catalyst 8.7. Blir install när man kommer hem

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Så hybrid crossfire är bara för XP och äldre grafikkort än så länge, vad jag kan se så stöds inte nya HD4000 serien. Det var ju lite av en besvikelse.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag med flera har haft problem att installera Catalyst på Vista på senare tid, av varierande orsaker, men jag fann en workaround på AMDs gaming forum som i alla fall fungerade för mig:

http://interakt.no-ip.org/drupal/node/18

Det kan vara bra att ha det med här, så slipper drabbade leta sig förtvivlade ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Så hybrid crossfire är bara för XP och äldre grafikkort än så länge, vad jag kan se så stöds inte nya HD4000 serien. Det var ju lite av en besvikelse.

Nä, men o andra sidan så har ju inte budgetserien släppts än så det drar ju ändå inte nytta av det.

Om du hade läst lite noggrannare så hade du också sett vad det stod om Hybrid Graphics "Tidigare har detta endast fungerat i Windows Vista, men finns samma funktionalitet för XP."

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Om du hade läst lite noggrannare så hade du också sett vad det stod om Hybrid Graphics "Tidigare har detta endast fungerat i Windows Vista, men finns samma funktionalitet för XP."

Åhå... okej, jag läste bara release notes pdf:n.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem

Och varför nämner redaktionen inte den kanske största nyheten om Catalyst 8.8? För första gången har Linux versionen stöd för CrossFire. Några mindre buggar har upptäckts, men kommer säkerligen att vara fixade i version 8.9.

Visst XP är intressant för fler, och hybrid funktionen är i det fallet ny, men ur teknisk och framtida synvinkel borde väl också detta om CrossFire stöd i Linux ha nämnts?

Permalänk

Dum fråga. 9200 serien är den äldre eller nyare än 9500serien?

Är det endast 95900 och kort med en högre siffra som nyttjar det nya catalyst?

Mycket småbuggar som var fixade kul

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag fick 50 FPS mer i BF2 med den här

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

mycket bra, ska dra ner den här till min gamla dator med 9600xt sen

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

jag får
"
Sorry, you have insufficient access.

403 Access Denied.
"
när man försöker använda direkt länkarna till filerna. har för mig direktlänkarna är spärrade genom att man får "ticket" när man går in genom den vanliga download sidan.
http://ati.amd.com/support/driver.html
så kommer det funka

WinXP 32b
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-...
WinXP 64b
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp64/radeon...
Win Vista 32b
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista32/com...
Win Vista 64b
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista64/com...

Permalänk

"
Några av de allvarligaste buggarna fixade under Windows Vista är:

* Quake 4 fungerar som det ska på Radeon 4800-grafikkort. "

Haha! Klockrent! Vill AMD att det ska fungera sämre?

Seriöst... lägg till ett "inte", så att det blir rätt.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
"
Några av de allvarligaste buggarna fixade under Windows Vista är:

* Quake 4 fungerar som det ska på Radeon 4800-grafikkort. "

Haha! Klockrent! Vill AMD att det ska fungera sämre?

Seriöst... lägg till ett "inte", så att det blir rätt.

Listan är på hur det är med nya drivrutinen. Läs igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Powerplay?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har precis avinstallerat ATI CCC 8.4! Nu jävlar ska vi köra på nya grejer

EDIT: Såja sitter på 8.8, hade 8.4 förut. Antingen är det Placebo (oh du underbara) eller så tycker jag att bildkvalitén är bättre haha.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Och varför nämner redaktionen inte den kanske största nyheten om Catalyst 8.8? För första gången har Linux versionen stöd för CrossFire. Några mindre buggar har upptäckts, men kommer säkerligen att vara fixade i version 8.9.

Visst XP är intressant för fler, och hybrid funktionen är i det fallet ny, men ur teknisk och framtida synvinkel borde väl också detta om CrossFire stöd i Linux ha nämnts?

Va på väg in o skriva det också.. Dock är det bara 4870 och 4850 som stöds.

Om nån vill läsa ett test!

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_crossf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Något nytt på fläkt-sidan?

(Temperaturerna på 4800 korten är ett skämt, lika så fläkthastigheten i idle.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grynnan
Något nytt på fläkt-sidan?

(Temperaturerna på 4800 korten är ett skämt, lika så fläkthastigheten i idle.)

Det ska vara så, det är fullkomligt ofarliga temperaturer. Det är meningen att det ska vara tyst. Vill du vrida upp så att det låter mer utan att få någon fördel så varsågod.

Permalänk
Medlem

crossfire i second life wtf

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Det kommer väldigt måga catalyster nu för tiden! Jag som tycker att jag är så uppdaterad med 8.5 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det kommer väldigt måga catalyster nu för tiden! Jag som tycker att jag är så uppdaterad med 8.5 :/

Det kommer en ny varje månad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Då kan man lämna betadrivrutinerna bakom sig. Fick problem i vissa spel med Catalyst 8.7. Blir install när man kommer hem

för mig vägrade windows starta, fick blåskärm så fort drivrutinen laddades..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
crossfire i second life wtf

Hehe precis, SL klarar nog geforce 5200 av...

Permalänk

Nej Second Life är bland det mest hårdvarukrävande som finns om du maxar inställningarna Och Alla kort med Crossfire är helt värdelösa där ex 3870 x2 0ch senast 4870x2 men nu ska det funka i alla fall.
och som sagt budjetkort från Nvidia har hitils varit efektivare än AMDS värsingar. men kör du grafiken på ultra och med full AF och 16* AA
och lite upplösning på skärmen så krävs det mycket av datorsystemet
med både Ramminne och Grafik. Prova så får ni se.

Permalänk

Mitt Gigabyte HD4850 är 50 grader idle (inte högre än 63 i load), överklockat ca 10%, byt kylpasta, fläkten på 37% istället för auto = låter i princip ingenting.
Så med lite småfix är originalkylarna till HD4800-serien inte så dåliga.
Med Catalyst 8.8.