Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Närbilder på Intel Core i7

Permalänk
Melding Plague

Närbilder på Intel Core i7

Från Intel Developer Forum strömmar nyheterna in på löpande band. Nu kan SweClockers visa upp närbilder på Intel Core i7 tillsammans med sockel LGA 1366 i hög upplösning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det ser väll okej ut, jag väntar dock på Denab...

Permalänk
Hedersmedlem

Den må ha kontaktytor på ovansidan men jag kan inte se något som skall vara i kontakt med dom.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

nej , de verkar inte ha så mycket kontakt med något

Riktigt längtar till 1366 å nalehem

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Den må ha kontaktytor på ovansidan men jag kan inte se något som skall vara i kontakt med dom.

Har med tillverkningen att göra antar jag. Används för att testa.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det ser väll okej ut, jag väntar dock på Denab...

är väl inget att vänta på, den får stryk endå av nehalem...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
är väl inget att vänta på, den får stryk endå av nehalem...

- Senaste testerna som jag såg igår visade dock motsatsen?

Permalänk

Skulle va coolare med 1337*Not*

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Har med tillverkningen att göra antar jag. Används för att testa.

Låter logiskt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Senaste testerna som jag såg igår visade dock motsatsen?

testerna med daneb där de jämför 2.3 ghz mot 2.3 ghz så har daneb 8000 i vantage medans den nuvarande har 7500.
Det är inget arkitekturs byte så den kommer garanterat inte vara bättre än core i7

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Jag syftar på att de senaste testerna över Nehalem inte var särskillt lovande, men man får nog vänta på de riktiga produkterna innan man drar någon slutsats.

Permalänk
Medlem

Uhm, det där myntet är ju inte äkta. Riktiga 10-centare är guldfärgade :S

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Uhm, det där myntet är ju inte äkta. Riktiga 10-centare är guldfärgade :S

Uhm, gammalt mynt?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag syftar på att de senaste testerna över Nehalem inte var särskillt lovande, men man får nog vänta på de riktiga produkterna innan man drar någon slutsats.

Håller med om att man får vänta men vad man sett hittills har i7 i vantage haft runt 40% bättre prestanda än föregångarna vid samma frekv.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Uhm, det där myntet är ju inte äkta. Riktiga 10-centare är guldfärgade :S

Det är guldfärgat. Myntet är lite gammalt bara

Ser fram emot det, skall bli spännande att se vidare specs.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

nån som vet vad kontakterna på ovansidan är till för?
Har undrat det ända sen jag såg första bilden för några månader sen :/

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
nån som vet vad kontakterna på ovansidan är till för?
Har undrat det ända sen jag såg första bilden för några månader sen :/

tror det är som andreas säger "Har med tillverkningen att göra antar jag. Används för att testa."

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Trist att man ska behöva ett nytt moderkort också för att kunna skaffa sig den här processorn.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

och nya minnen

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Blir det ett trevliga chipset så skiter jag i att man behöver nya minnen. Priset har säkert sjunk iallafall.

Permalänk

"Processorn på väg att monteras."

ser mer ut som att den ligger på minnes sockeln och myser.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Det är guldfärgat. Myntet är lite gammalt bara

Ser fram emot det, skall bli spännande att se vidare specs.

Jäklar, aldrig sett ett så där slitet mynt... men visst stämmer det nu när du säger det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Pentium Pro is back

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det ser väll okej ut, jag väntar dock på Denab...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
testerna med daneb där de jämför 2.3 ghz mot 2.3 ghz så har daneb 8000 i vantage medans den nuvarande har 7500.
Det är inget arkitekturs byte så den kommer garanterat inte vara bättre än core i7

Denab? Daneb?
Ni menar händelsevis inte Deneb?

OnT: Det ser ju lite intressant ut där med kontaktytorna på ovansidan, precis som andra redan sagt. Ska bli intressant att se hur intels kommande processorer presterar!

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra detta

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kontaktytorna lär vara för diagnostik osv, samtidigt kan de ha att göra med firmwaren till PCUn (och nej det är ingen felskrivning av CPU...).

Ang Deneb vs nehalem så blir det nog svårt för AMD att ta prestandatronen men man har ju helt klart en fördel i form av pris. Så den egentliga konkurrenten är Core 2 Duon. Bra pris/prestandakvot mot denna innebär att man kan flytta över lite kunder (precis som RV770 även om det inte är det snabbaste kortetn på marknaden).

Nehalem blir ju en dyr plattform (inte minst för att den är ny). Ny sockel som är större, tre minneskanaler (även om man slipper terminatorerna som man har på ddr2 mobos) osv osv.

Ska man sen räkna in NF200 kretsen ja då blir det ju riktigt dyrt...
En ganska ntressant sak är att enligt ryktena kommer Intel inte att garantera att X58 fungerar med NF200 kretsen. Man kommer inte hjälpa tillverkarna med felsökning (hårdvara samt mjukvara) och support när man parar dessa kretsar. Detta tillsammans med att kretsen i sig som sagt är dyr samtidigt som man behöver en ny pcb-layot och mera jobb.... ja billigt blir det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
är väl inget att vänta på, den får stryk endå av nehalem...

Alla måste inte ha det bästa(dyraste). Ett Deneb system lär kosta mycket mindre än ett i7.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Haha, hårdvaruporr för Sweclockers läsare.

"Det är bra så snäckan, sära på grejerna så man får kika lite..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Trist att man ska behöva ett nytt moderkort också för att kunna skaffa sig den här processorn.

För att inte utvecklingen ska begränsas av gamla moderkort så är jag beredd att lägga lite cash på moderkort, cpu +ram.
Sedan är det ju bara att konstatera att det blir ett nytt grafikkort om allt annat ändå ska uppgraderas!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Haha, hårdvaruporr för Sweclockers läsare.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200808/2_liten001.jpg
"Det är bra så snäckan, sära på grejerna så man får kika lite..."

HAHA! Skrattade i 5 minuter, har tårar i ögonen. När jag hör det i skallen hör jag det med en finsk brytning också, och då blir det extra roligt

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|