Permalänk
Medlem

Gigabyte 8800 gts

Tjenare, kör på 2 stycken 8800 gts kort i SLI.
Funkar fin fint, men lirar jag crysis på very high (är spelbart men dock bara fps på runt 20)

Så blir korten över 90 grader varma, och så fryser bilden till.

Nu till frågan, fläktarna ökar inte för 5 öre, sitter fast på 37 %.

Jag kan ändra dem manuellt i ntune men då kör de på den farten hela tiden och det blir ett jävla liv på tjejen tack vare ljud volymen.

Är det fel på den automatiska fläkt kontrollen?
Vill gärna att den ökar automatiskt när korten blir varma.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Kolla i Nvidas kontrollpanel och se vad fläktinställningen säger.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

annars kanske du får fixa bättre kylning på de alternativt ge tjejen ett par schyssta hörlurar och någon bra platta så är det problemet väck. xD

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

tanka rivatuner, det ska inte vara några konstigheter att sätta en fast hastightet säg 60% exempel.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att öka när du spelar och sänka när du inte spelar? Kan inte vara så svårt.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hejsan

ladda ner Rivatuner, dom har en Autofunktion för fläkten för 8800GTS(iaf 512MB modellen) den körde jag ett tag, fläktarna blev inte för ljudiga

fläkten gick upp i ungefär 45-50% när jag kör Crysis(kör bara 1 kort dock så, blir dubbel oljud när du har 2 kort då..)

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

Rivatuner är ett av de bästa programmen som existerar för manuell fläktkontroll. själv gör jag så att fläkten går på 60% i idle (i stort sett ljudlös) och 100% under spel (inte märkt av något störigt hög ljudnivå).

Innan jag skaffade Riva-tuner fick jag bluescreen med jämna mellanrum vid hög belastning. Gör som tidigare inlägg, skaffa Rivatuner

Permalänk
Medlem

ah man tackar så mycket

Funkar fin fint nu

Mvh Kamorion

Permalänk

Annars kan du göra så att du flashar kortet med ett uppgraderat BIOS så du får en hårdvarustyrd fläktkontroll.

Tänk även på att bla. Rivatuner och även nVidias egna program låser fläkthastigheten om du laddar en profil med t.ex. överklocksinställningar. Måste vara en bugg i rivatuner iaf för även om man väljer att inte låsa fläktens hastighet så blir den likförbannat låst när man aktiverar överklockningen.

Jag har gjort så att jag fick nytt bios från XFX till mitt 8800GT så att fläktstyrningen fungerade, samt modifierat profilerna i nVidias program så att de ger fan i fläkthastigheten och bara sätter klockfrekvenserna.

Summa summarum är att kortet själv ser till så att temperaturen ligger under 80*C, vilket resulterar i en fläkthastighet kring 40% vid tungt spelande.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::