Permalänk
Medlem

Min dator underpresterar?

Okej, vill bara höra med er om vad ni tycker om min dator. Jag klarade ut Crysis med version 1.2.1 för ett tag sedan men jag tyckte att datorn inte riktigt levde upp till förväntningarna. Tittar man på den här recensionen t.ex.

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-9800-gx2-r...

Där står det ju att de har average 42.5 fps med 1920*1080(!!!) och Very High med shadows neddraget. Okej, jag hade kanske runt 20-30 fps på Very High och 1680*1050. Allt på High så kunde jag ha 45 fps som högst men oftast 35-40.

Okej, han har något bättre processor än mig, men ska det verkligen göra allt? Jag kör allt i stock, helt oklockat. Call of Duty 4 funkar helt perfekt, kör så maxat det går med 125 fps konstant förutom i smokes då jag har kanske 90, dock inget jag stör mig på.

I senaste Vantage (Trial Performance) fick jag:

CPU Score 31680
Graphics Score 10206

Det blev ungefär 12300 tror jag i huvudpoäng eller hur man ska säga det. En polare sa att det var högt för min dator. Han har 4870, e8400 (3ghz runt), 4gb ram och fick typ 8200. Låter ju lite knasigt enligt mig. Och han lirar väl Crysis ungefär som mig.

Assassins Creed funkar galant det med. Bioshock allt på högsta funkar. Egentligen borde jag inte oroa mig, men varför suger Crysis så jävla hårt? Det kan väl inte vara så kasst optimerat? Folk med 8800GT lirade det ju förut och la upp filmer på youtube med ganska stabil fps och Very High/High. Jag fattar inte, jag kanske bara överreagerar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Jo Crysis suger tyvärr och är enligt mig dåligt optimerat , men prova klocka din prolle till 3.6ghz kanske eller så högt det går så ska du se att din fps kmr öka en heldel:)!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Nu är det så att din processor flaskhalsar. Köp en QX9770 så klarar du dig i ett tag tills Nehalem.

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk

Re: Min dator underpresterar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Okej, vill bara höra med er om vad ni tycker om min dator. Jag klarade ut Crysis med version 1.2.1 för ett tag sedan men jag tyckte att datorn inte riktigt levde upp till förväntningarna. Tittar man på den här recensionen t.ex.

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-9800-gx2-r...

Där står det ju att de har average 42.5 fps med 1920*1080(!!!) och Very High med shadows neddraget. Okej, jag hade kanske runt 20-30 fps på Very High och 1680*1050. Allt på High så kunde jag ha 45 fps som högst men oftast 35-40.

Okej, han har något bättre processor än mig, men ska det verkligen göra allt? Jag kör allt i stock, helt oklockat. Call of Duty 4 funkar helt perfekt, kör så maxat det går med 125 fps konstant förutom i smokes då jag har kanske 90, dock inget jag stör mig på.

I senaste Vantage (Trial Performance) fick jag:

CPU Score 31680
Graphics Score 10206

Det blev ungefär 12300 tror jag i huvudpoäng eller hur man ska säga det. En polare sa att det var högt för min dator. Han har 4870, e8400 (3ghz runt), 4gb ram och fick typ 8200. Låter ju lite knasigt enligt mig. Och han lirar väl Crysis ungefär som mig.

Assassins Creed funkar galant det med. Bioshock allt på högsta funkar. Egentligen borde jag inte oroa mig, men varför suger Crysis så jävla hårt? Det kan väl inte vara så kasst optimerat? Folk med 8800GT lirade det ju förut och la upp filmer på youtube med ganska stabil fps och Very High/High. Jag fattar inte, jag kanske bara överreagerar.

Tänk över hur stor skillnad det är grafiskt sett mellan Bioshock/Assassins Creed/CoD 4 och Crysis. I Bioshock är det aldrig längre än 5 meter till vägg (läs: knappt något att rendera), Assassins Creed renderar visserligen hyffsat stora utomhusmiljöer men fortfarande total avsaknad av vegetation och CoD 4 ska jag inte ens jämföra med, det är ett riktigt kul spel men antalet polygoner var high end nån gång förra årtusendet. Testa att köra Crysis MP på en liten karta så ska du se att även Crysis flyter bra, det som gör det segt är all vegetation i kombination med stora miljöer och avancerade ljuseffekter.

EDIT: Och så fick dom faktiskt 32.1 i 1920x1200 och inte 42.5 i testet.

EDIT2: StörmarN^ jag hoppas du skojar.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Nu är det så att din processor flaskhalsar. Köp en QX9770 så klarar du dig i ett tag tills Nehalem.

Mycket begåvat inlägg..not.

Tillför något eller var tyst.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Nu är det så att din processor flaskhalsar. Köp en QX9770 så klarar du dig i ett tag tills Nehalem.

Hahahha. Nehej du, jag kan mina grejer.

Okej, gissar på att Crysis är dåligt optimerat helt enkelt.

Klockade min processor förut till 3.0ghz typ, men gick inge vidare. Ska man höja nåt mer än fsb och v-core? Drog upp v-core ett snäpp när ja låg på 3.0ghz, vägrade ladda windows. Ska minnena synkas också?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Nu är det så att din processor flaskhalsar. Köp en QX9770 så klarar du dig i ett tag tills Nehalem.

Dagens skratt, haha xD

Har du kollat så att kortet slår om till 3d-frekvenserna när du startar crysis?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Har du kollat så att kortet slår om till 3d-frekvenserna när du startar crysis?

Nä, hur kollar man sånt? Övrig information: PCI-E ligger på 16x såklart, Multi-GPU är enabled i nvidia control panel, sånt stämmer ju. Men nu var det ju 3d-frekvenserna jag ville ha reda på.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Du kanske har en massa program som ligger och tuggar cpu kraft i bakgrunden, eller så kör du vista? Installera om windows om du hafft det installerat länge.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Har du kollat så att kortet slår om till 3d-frekvenserna när du startar crysis?

Om det inte hade gjort det så hade förmodligen inte alla andra spel flytit på bra med max inställningar. Det är nog så att det bara är Crysis som är sjukt krävande.

Vista och dx10 har i många fall minst lika bra prestanda som XP och dx9, det har blivit bättre med tiden.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Jo Crysis suger tyvärr och är enligt mig dåligt optimerat , men prova klocka din prolle till 3.6ghz kanske eller så högt det går så ska du se att din fps kmr öka en heldel:)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Nu är det så att din processor flaskhalsar. Köp en QX9770 så klarar du dig i ett tag tills Nehalem.

Haha, dagens.... Processorer gör EXTREMT lite skillnad i spel. Skulle tippa att man inte tappar mer en någon FPS med en amd 6000+

Här är ett bra diagram som kan öppna era små ögon en liten bit iaf. Jag vet att testet är gjort med olika klocks på korten och vice versa men det ger perspektiv. Så sluta nu att prisa Qxxx processorerna och öppna ögonen.
I Windws miljö är en Qxxx avsevärt mycket bättre än en dual core/x2 men i spel är skillnaden obefintlig

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Men vad säger ni om min Vantage då?

CPU Score 31680
Graphics Score 10206

Är den normal eller konstigt hög för att inte kunna lira Crysis så jättebra? Med tanke på att min polare fick Totalpoäng 8300 runt och han kan lira Crysis lika bra som mig.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Men vad säger ni om min Vantage då?

CPU Score 31680
Graphics Score 10206

Är den normal eller konstigt hög för att inte kunna lira Crysis så jättebra? Med tanke på att min polare fick Totalpoäng 8300 runt och han kan lira Crysis lika bra som mig.

Kikar man på Futuremarks ORB och jämför lite resultat av folk med liknande specs som dig så tycker jag att dina resultat ser bra ut. Vilken drivrutinsversion kör du?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer