GPGPU kan vara slutet för DirectX och OpenGL

Permalänk
Melding Plague

GPGPU kan vara slutet för DirectX och OpenGL

I 3D-grafikens barndom skedde all rendering med hjälp av vanlig mjukvara. I slutet av 90-talet tog istället grafikkortens hårdvara över med gränssnitt som DirectX, OpenGL och Glide. Nu förutspås mjukvarurenderarnas revansch.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utveckling gynnar oss alla

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Hoho, bra nyheter det här, äntligen kommer man kunna spela alla spel på alla OS

Permalänk
Medlem

woho! dröjer bara 2 år innan de börjar, sedan ska de skapa motorn, 3 år, sen ska de utveckla spelet... Bara det inte är 3d Realms som ska leda utvecklingen så kanske man får se det inom min livstid!

Permalänk
Medlem

Intressant, verkar som Intel ligger rätt i tiden med larrabee.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Hedersmedlem

Känslan av att Intel i bakgrunden drar i alla tillgängliga trådar är kanske inte så långsökt.

Med tanke på alla pengar det egentligen handlar om: hur lång tid tar det innan racet för låsa t ex spelmarknaden till en/några plattformar tar fart? Koda i generellt använda programspråk är en sak, men det hindrar inte att slutprodukten blir closed-source. Idén tycks ju å ena sidan öppna för cross-plattform, men har t ex Microsoft råd att se spelmarknaden bli just cross-plattform?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tack och lov.. Så slipper man vänta på att nVidia/ATI fixar buggar i sina drivrutiner.. Nu kan speltillverkarna göra buggfixarna iställer.. Inte för att det kanske blir bättre när jag tänker efter.. :/

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

... A real programming language unconstrained by weird API restrictions. Whether that runs on Nvidia hardware, Intel hardware or ATI hardware is really an independent question. You could potentially run it on any hardware that's capable of running general-purpose code efficiently.

Riktigt så blir det väl inte, man blir ju fortfarande begränsad av "konstiga" hårvaru-begränsningar om man försöker köra ett 'general-purpose' programmeringsspråk på specialiserad hårdvara.

Jag har dålig koll på hur ATi/nVidias lösningar ser ut men det låter riktigt jobbigt att ha minst två olika versioner av kod som är hårt bunden till hårdvaran (för jag är skeptisk till att man inte är det, även om själva programmeringsspråket i sig inte är bundet). Särskilt när nya grafikkort antagligen skiljer sig betydligt mer på denna nivå än på en såpass abastrakt nivå som directx/opengl.

Spontant känns det snarare som att något nytt kommer eller kanske mer troligt att directx/opengl anpassar sig för att utnyttja dessa möjligheter.

DirectX/OpenGL har ju fördelen att vem som helst kan använda det, dvs. även integrerad grafik kan köra det - självklart inte lika bra men det duger fint för väldigt många områden. Jag ser nog hellre att DirectX/OpenGL anpassas eller att någon nytt kommer, annars känns det som bara stora företag kommer ha resurser nog att utveckla något vettigt.

Mina spontana och inte direkt överdrivet insatta tankar, rätta mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
woho! dröjer bara 2 år innan de börjar, sedan ska de skapa motorn, 3 år, sen ska de utveckla spelet... Bara det inte är 3d Realms som ska leda utvecklingen så kanske man får se det inom min livstid!

Vad får dig att tro att det inte redan börjat?

Permalänk
Medlem

Troligen kommer vi få se fler Multiplattformsspel. Men frågan är om det kommer finnas olika versioner om man har AMD, Intel eller Nvidia. Efterssom dom har olika SDK's och Kompilerare?

Såg att vissa var rädda för att hårdvarutillverkarna skulle så utvecklarna låsa spel till sin plattform. Det tror jag inte. Med 3 tunga aktörer på marknaden som antagligen kommer fortsätta ha ungefär lika stor del av prestandamarknaden så vill inte utvecklarna låsa sitt spel till en liten del av marknaden, dom vill såklart maximera sin vinst. Sålänge ingen tillverkare blir dominant (som kanske vissa fanboys tror sig skulle gilla) så ser jag inte varför det skulle bli så.

Sen kommer det bli större skillnad i grafik hos spel där ute på marknaden. Då begränsningarna hos Dx10 och OpenGL försvinner. Dock betyder det mer jobb för studiorna och mindre aktörer kommer få det lite svårare att hänga med tror jag..

Vi får se vad som händer, Spännande helt klart!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore verkligen skönt om vi skulle komma ifrån låsningen till DirectX och Windows så man kan använda Linux i större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Vore verkligen skönt om vi skulle komma ifrån låsningen till DirectX och Windows så man kan använda Linux i större utsträckning.

Håller 100% med dig...

Permalänk
Medlem

Helt klart en bra nyhet!
Ska bli mycket intressant att följa detta...

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Tim Sweeney och John carmack har förutspått detta, då blir det väl så. ATis nya Ruby-demo använder bara voxlar, vilket är anledningen att de kan köra raytracing. Med mjukvarurendering blir detta snabbare.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för en bra nyhetssammanfattning där, även om källartikeln också var väldigt läsvärd.

Räkna dock inte med en revolution bland spelen som släpps inom de närmaste åren. Att tillverka spel handlar inte bara om att göra de häftigaste grejerna, det måste också vara kostnadseffektivt. Och då kan det faktiskt vara betydligt mer effektivt att hänga upp utvecklingen på de gamla inkörda processerna och färdiga lösningar, än att börja om från scratch kring hur ett spel är uppbyggt överhuvud taget.

Permalänk

Jo jag har 8800GTX med fullt stöd för CUDA... So bring it on!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit underbart om man kunde spela spel på vilket os som helst, att inte vara beroende av MS för att spela de senaste spelen skulle kännas bra.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Vad är fördelarna, någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Vore verkligen skönt om vi skulle komma ifrån låsningen till DirectX och Windows så man kan använda Linux i större utsträckning.

Håller också med dig. Spelar ju ingen roll vilket OS man har då. Kan tänka mig att Windows inte kommer stå lika starkt så som nu. Bara bra med lite konkurrans iaf.

Bordqueen, man kan börja köra voxel-baserade spel med ray-tracing och lägga arbetet på GPU:n. OpenGL och Direct3D klarar inte det eftersom de renderar grafiken på ett annat sätt. Bättre grafik får man iaf men jag tror inte det nödvändigtvis behöver bli mer krävande. Nån som kommer ihåg Delta Force. Det var ju voxel-baserat och hade stora världar och det flöt ok på min gamla P200MMX som gjorde allt jobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag har dålig koll på hur ATi/nVidias lösningar ser ut men det låter riktigt jobbigt att ha minst två olika versioner av kod som är hårt bunden till hårdvaran (för jag är skeptisk till att man inte är det, även om själva programmeringsspråket i sig inte är bundet).

Idén var väl att ha ett ganska generellt språk och sedan olika kompilatorer för olika hårdvaror, ungefär som vanligt alltså.

Permalänk
Medlem

Betyder inte detta att spelen kommer bli lättare att optimera?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Betyder inte detta att spelen kommer bli lättare att optimera?

Det beror väl på, om man bara gör sådant som dagens api:er är byggda för att vara bra på kommer man förmodligen inte få bättre prestanda med något annat. På gott och ont kommer man inte att bli lika låst i sin design.

Permalänk
Inaktiv

Det här låter ju helt underbart tycker jag. Just dels för att applikationer så som spel och program kan användas över multipla plattformar. Men jag vet inte om jag missade hur de exekverbara filerna ska kunnas köra på samma sätt? Om man drar en parallell mellan Windows och Linux te.x, filsystemet beter ju sig inte alls på samma sätt...eller är jag -helt- ute och cyklar? Alltså, som .exe filer...för att dra ett exempel till.

Tacksam för konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Idén var väl att ha ett ganska generellt språk och sedan olika kompilatorer för olika hårdvaror, ungefär som vanligt alltså.

Jo, men min poäng var ju att även om du har samma språk så betyder det inte att den kommer köras lika effektivt på all hårdvara. Inte minst för att olika hårdvaror är olika bra på olika saker...

Nåja, det lär väl mogna en del men som det är idag är det ju rätt straightforward. ATi/nVidia jobbar för att få bättre prestanda i DX/OGL och alla drar nytta av det (nåja, det var väl lite förenklat). I framtiden om man vill byta arkitektur eller något så kommer det påverka programmen som redan är ute till stor del och risken blir betydligt större att spel fungerar riktigt bra/dåligt på jusst ett kort.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, men min poäng var ju att även om du har samma språk så betyder det inte att den kommer köras lika effektivt på all hårdvara. Inte minst för att olika hårdvaror är olika bra på olika saker...

Precis som med vanliga processorer med andra ord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Precis som med vanliga processorer med andra ord.

Absolut.
Om man nu kan blunda för att en GPGPU fortfarande är specialiserad hårdvara och en CPU är generell (och det är ju det som ändrar förutsättningarna helt(?)).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, men min poäng var ju att även om du har samma språk så betyder det inte att den kommer köras lika effektivt på all hårdvara. Inte minst för att olika hårdvaror är olika bra på olika saker...

Är det ett problem? Redan idag är olika hårdvaror olika bra, skillnaden är att företagen i framtiden måste se till att det finns kompilatorer som genererar effektiv kod till sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Men ATi/nVidia vet ju hur deras hårdvara kommer användas i större utsträckning som det är idag, med egen kod på GPUn som då är betydligt mer hårdvarunära än något abstrakt API så blir man betydligt mer utsatt för ändringar i arkitekturer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Absolut.
Om man nu kan blunda för att en GPGPU fortfarande är specialiserad hårdvara och en CPU är generell (och det är ju det som ändrar förutsättningarna helt(?)).

Definiera specialiserad. Du menar parallelliseringen?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men ATi/nVidia vet ju hur deras hårdvara kommer användas i större utsträckning som det är idag, med egen kod på GPUn som då är betydligt mer hårdvarunära än något abstrakt API så blir man betydligt mer utsatt för ändringar i arkitekturer.

Det är därför man vill ha något ganska abstrakt språk och en god kompilator.