EU röstar om nätets framtid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man bara rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för.

Det tyckte nog Hitler också...

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Gillade inte att dom vill införa DRM i hårdvaran och hoppas inte att dom kommer rösta igenom 800 lagar på en gång känns som det är risk att någon konstig lag kommer smita igenom då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Ja? Vem har sagt att man skall tjäna pengar som artist/skådespelare?

Va inte så naiv, de är bolagen inom musikbranshen som tar alla pengarna. artisterna får en ynklig summa.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Ja? Vem har sagt att man skall tjäna pengar som artist/skådespelare?

Kanske är du ironisk, men det finns folk som faktiskt har den där åsikten. Det dessa inte förstår är att man, om man är missnöjd med dagens situation, kan påverka genom att avstå från kommersiell musik och film.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men EU kan ju dra åt helvete! :@

Ja, de går fan åt helvete för Sveriges ekonomi, vi är de land som får minst tillbaka. Stäng ute alla länder i baltikum.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske är du ironisk, men det finns folk som faktiskt har den där åsikten. Det dessa inte förstår är att man, om man är missnöjd med dagens situation, kan påverka genom att avstå från kommersiell musik och film.

MER OPEN SOURCE ÅT FOLKET!!

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

mamma sa en gång att EU kommer att bli en ny "Hitler tid"

Verkar ju bli så. Snart ska väll eu bestämma om hur många datorer vi får ha i våra hem.

Edit: dileva ger iaf ut en låt gratis och de är snällt! Alla borde vara som han!

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
MER OPEN SOURCE ÅT FOLKET!!

Det vore givetvis trevligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
Alla borde vara som han!

Nu börjar det bli otäckt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man bara rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för.

Precis, sålänge du tycker o tänker lika som din regering så har du inget att oroa dig för.. Andra som inte gillar regeringen blir halshugna eller hängda.. Så funkar diktaturer som den sverige och EU är på väg mot att bli.. Sakta men säkert..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Gillade inte att dom vill införa DRM i hårdvaran och hoppas inte att dom kommer rösta igenom 800 lagar på en gång känns som det är risk att någon konstig lag kommer smita igenom då.

Välkommen till lobbyist-världen.

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga...

Hur funkar DRM/kopieringsskydd inbyggd i hårdvara egentligen?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Tror att det är mest fildelare dom vill åt!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jenka27
Bara en liten fråga...

Hur funkar DRM/kopieringsskydd inbyggd i hårdvara egentligen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management

Visa signatur
Permalänk

OM 95% av världens befolkning skulle fildela musik, program, spel och film som är upphovsrättsskyddad så skulle det produceras betydligt mindre film, musik, program och spel men å andra sidan skulle vi få kvalitet framför kvantitet vilket är riktigt bra när jag tänker efter

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kan inte EU bara ta och döpa om sig till USE någon gång så vi slipper dalta med allt detta jävla harmoniserande?

Jag tänker skita i EU valet 2009. Eftersom EU är en lobbyistmarknad är folkets intressen inte värda jack shit i alla fall.

Om du nu är så negativtt inställd till EU så är det ju inget straff för EU att du inte röstar. Snarare tvärt om.
Se till isf att rösta på nån som är motståndare till EU. Sitta hemma och göra jack shit ger ju bara den konsekvensen att de som är positivt inställda till EU och GÅR och röstar får än större majoritet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är så patetiskt. Om hela det här dravlet går igenom så kommer jag bli sjuk. Går det igenom så har ju i alla fall alla mina farhågor, förutfattade meningar och fördommar mot rådande politik/politiker bevisats korrekt, så jag antar att det är nått att trösta sig med...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det här blir ytterligare en tråd som kommer att fyllas av massa skräp som vanligt. Vore kul o se ifall någon kan komma med lite vettig konstruktiv kritik och inte bara det gamla vanliga standardgnället. ^^

Så många som klagar, men inte många som har några konkreta förslag på hur man istället ska gå tillväga.

"Ändamålet helgar medlen" ;P

På vilket sätt skulle kritik bli sämre för att den har yttrats förut? Så länge anledningen till att kritiken yttrats tidigare finns kvar så har kritiken en giltig anledning till att yttras, hur många gånger som helst. Idiotier som att låta lobby-grupper och andra pack med egna privata och ekonomiska intressen få möjligheter att tvinga genom dessa på privatlivets bekostnad är dåligt hur man än vrider och vänder på det, och hur många gånger det än må ha sagts tidigare.

Och vad menar du med konstruktiv kritik? Hur då "gå till väga"? Det här handlade från början om telekombranschen och inte om att jaga pirater. Piratkopiering är en helt anna fråga, så hur man skall gå till väga med det är inte relevant eftersom det inte bör ha med detta att göra. Men det har ju alla tilläggen ändrat på, då de nu försöker använda detta till just det. Så som konstruktiv kritik kanske man bör överväga att sluta blanda ihop saker som inte bör ha med varandra att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man bara rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för.

Har man rent mjöl i påsen har de ingen anledning till att vilja veta det, end of story. Det där argumentet/påståendet är det absolut sämsta, mest tankelösa och integritetsfientliga som finns inom detta ämne. Så om du nu verkligen menar det där så vill jag se film på dig när du går naken på stan, låter alla som vill filma och ta bilder och även göra vad de vill mot dig så länge du inte tar fysisk skada av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

läste den härt artikeln för ett tag sedan, men den kan vara lite väl mild: http://arstechnica.com/news.ars/post/20080709-proposed-eu-tel...

hur som helst lär regeringen reinfeldt ge oss nya fascistlagar oavsett om vi blir påtvingade dem av eu.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det här blir ytterligare en tråd som kommer att fyllas av massa skräp som vanligt. Vore kul o se ifall någon kan komma med lite vettig konstruktiv kritik och inte bara det gamla vanliga standardgnället. ^^

Så många som klagar, men inte många som har några konkreta förslag på hur man istället ska gå tillväga.

"Ändamålet helgar medlen" ;P

Du kan ju inte mena allvar. Det handlar om integritet. Västvärlden vill måla upp bilden att det är ett politiskt paradis där folk lever fritt men dett är ju så fruktansvärt kränkande att de i princip förstör hela bilden av vad både EU och USA skall vara. Det är ungefär som om någon skulle ställa sig i din trädgård och kolla på dig när du sover. Kanske skulle ta och runka lite också...säkert mysigt. Undra om du hade sagt att det är många som klagar på sådant i stället för att försöka förbättra situationen då... Troligtvis hade du ringt polisen men i detta falla är det de som styr polisen som står för spionerandet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man bara rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för.

Vad fan har det med den här topicen att göra. Du tror alltså att de skall rösta om 800 lagar som skall motverka piratkopiering? De kommer ha fullmakt på internet och kommer kunna blockera Nvidia eller AMD:s drivrutinssida om de så ville. De skulle kunna bestämma att man inte får läsa på GP.se utan att Aftonbladet är den enda lagliga nyhetssidan. De skulle kunna stänga ner Swec om de ville. Då handlar det om bra mycket mer än hur många individer som har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
OM 95% av världens befolkning skulle fildela musik, program, spel och film som är upphovsrättsskyddad så skulle det produceras betydligt mindre film, musik, program och spel men å andra sidan skulle vi få kvalitet framför kvantitet vilket är riktigt bra när jag tänker efter

Det är nog sant att utbudet skulle minska om det inte längre vore lönsamt att producera, men vad finns det för skäl att tro att kvaliteten skulle öka? Eldsjälar som gärna jobbar ideellt är fria att göra så redan idag och även om endast en liten del av det som produceras är riktigt bra gör de stora volymerna att det totalt sett blir en hel del.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ser inte att det är EU i sig som om är boven utan snarare, alla äckliga mångmiljonärer som är artister, skådespelare eller helt enkelt sitter och äger skiv- eller filmbolag. Idioter som inte nöjer sig med att vara överdrivet rika utan måste tjäna ännu mer.
Tills de erbjuder filmer för under 20 lappen så tycker jag att fildelning är bra.
Sen är en annan sak om man inte gillar EU, det går lätt att lösa genom att rösta på Sverigedemokraterna...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
MER OPEN SOURCE ÅT FOLKET!!

Fram tills dess att det på grund av förslag som detta blir olagligt att använda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om det är demokrati att företag och lobbyister kan diktera våra lagar så är det dax att ta till odemokratiska metoder.

Permalänk
Medlem

Detta suger.

Det positiva i det hela är väl att lagar som dessa kommer snabba på utvecklingen mot ett krypterat Internet.

Permalänk
Medlem

20080619 vaknade jag upp i Kina.
20080925 kommer jag med största sannolikhet vakna upp i sovjetunionen.

Detta kontrollsamhälle vi ungdomar och det våra barn ska växa upp i kommer inte gagna någon mera än dom feta jävlarna som redan sitter på alla pengar.
Detta snack med att skydda privata intressen som största orsaken till detta tror jag bara är rent skitsnack! Klart som fan det låter bättre att lägga fram det som argument än att dom vill ha kontroll över folket. Jag börjar seriöst bli rädd för världen nu. Först detta kontroll behov sen en Sara Palin som står med en M16 i handen och hotar Ryssland är det bara att tacka världen för det den gett oss.

Permalänk
Medlem

tror som jag alltid trott att alla politiker kan korrumperas eftersom alla människor har sitt pris som det brukar heta. den som komenterar detta med nått dumt som "jag har inget pris" tänk simpelt, hur mycke pengar vill du ha för att slå sönder rutan på din polares bil eller nått sånt.

av denna enkla anledning borde inte lobbyister få komma ens i närheten av någon inom politiken borde vara fängelse nästan. misstänker att telekom lagen som dom la fram den i början faktiskt inte var så dålig, samma larm nummer och massa generaliseringar av olika telesystem etc är inte dåligt. Det har blivit skumt för att privata intressen fått säga sitt och fått sin vilja igenom antagligen genom små mutor och väl lagda ord på sponsrade resor etc.

att dom nu ska rösta igenom 800 lagar vid ett tillfälle är ju helt sinnes sjukt... Lagar ska väll ändå röstas igenom en och en alternativt nåra små som handlar om samma sak i princip. allt för att alla lagar ska granskas för att inte släppa igenom idiot lagar. antar att även om alla politiker som ska rösta om detta gått igenom alla lagarna och motionerat mot att vissa ens ska röstas om har dom missat någon mongo lag. Frågan är väll snarare om det är lagligt att rösta igenom 800 lagar på en gång.

och alla idioter som säger saker som "har man bara rent mjöl i påsen behöver man inte vara rädd" kan jag bara lägga ett par idéer till.
- alltid fint med extrem riktad reklam (ditt namn etc) från porrsidan du surade in på för en vecka sen.
- nått företag sitter och läser igenom din epost för att ta reda på information.
- du surfar in på aftonbladet med all deras reklam skit och märker efter ett par gånger att reklamen till slut har ditt namn som heading plus massa fin info om dina vanor på nätet.
- wops du råkar åka dit på third-strike delen, du har du ALDRIG mer tillgång till internet, lite surt på 2000-talet...

etc.. etc.. etc..
nu går säkert skiten igenom oxå...

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk

Detta kontrollsamhälle vi ungdomar och det våra barn ska växa upp i kommer inte gagna någon mera än dom feta jävlarna som redan sitter på alla pengar.
Detta snack med att skydda privata intressen så som tror jag bara är rent skitsnack! Klart som fan det låter bättre att lägga fram det som argument än att dom vill ha kontroll över folket. Jag börjar seriöst bli rädd för världen nu. Först detta kontroll behov sen en Sara Palin som står med en M16 i handen och hotar Ryssland är det bara att tacka världen för det den gett oss.

Har samma känslor. Att flytta till Norge (Eller varsom utanför EU) börjar kännas mer och mer attraktivt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Jag ser inte att det är EU i sig som om är boven utan snarare, alla äckliga mångmiljonärer som är artister, skådespelare eller helt enkelt sitter och äger skiv- eller filmbolag. Idioter som inte nöjer sig med att vara överdrivet rika utan måste tjäna ännu mer.

Jösses

Permalänk
Medlem

Även om det inte skulle gå att dela filer över internet längre och jag inte skulle kunna ladda ner spel, så skulle jag inte köpa fler spel för det.
Jag köper spel när jag har pengar och om utvecklaren verkligen förtjänar det. Tycker det är bättre att låta vissa av oss att ladda ner spelen och andra köpa dem -- annars så kommer de få in lite mer pengar men det skulle inte alls vara lika många som spelade spelen.

Vet inte vad ni andra tycker, ville bara göra mig själv hörd. ^^,

EDIT: stavfel

Permalänk
Medlem

Kul sen när McCain tvingar EU att stänga ner SweClockers för att vi räknas som "terrorister" när vi diskuterar USA och deras politik.