Permalänk
Medlem

Oändlig restartboot loop?

I februari införskaffade jag en ny dator innehållande följande:

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3
Corsair 520HX
Gigabyte GA-P35-DS4P35

Problemet är följande:

För några dagar sedan så stängde jag av datorn helt, och kopplade bort strömkablar osv för att jag skulle koppla i en annan burk. Innan detta så har datorn i princip stått på 24/7 med någon enstaka reboot i ett par veckor.

När jag skulle starta upp datorn igen så varvade gpu, chassi och cpu-fläkten upp, men inget syntes på skärmen, ingen post-screen, och hårddiskarna gjorde inga ljud ifrån sig, följt av att datorn "startade om" av sig själv och samma procedur upprepades tills att jag bröt strömen själv.

På moderbordet lös några PHASE lampor konstant i olika färger, de första 3 gröna, ngn gul och sista 1-2 rött.

Jag har felsökt lite genom att kolla alla strömconnectors, bytt 2x2 till 2x4 i den lilla atx-grejen nära cpun, nollställt CMOS, tagit bort batteriet, bara använt ett minne, kopplat ur alla hårddiskar och optiska enheter, använt en äldre psu (dock fortfarande haft grafikkortet i den nya, för den äldre hade inga pci-e strömkontakter) men samma sak varje gång.

Har inte kunnat testa min nya psu i min äldre dator för det krävs en 2x10 atx connector i den, och den nya psun har bara 2x12.

Kan det vara att cpun inte får tillräckligt mycket ström från PSUn? Moderkortet som gått och blivit skumt?

Någon som har någon idé till lösning eller ska man RMA moderkort/PSU?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

till att börja med ska du nog pröva med ett annat nätagg i klassen som det du redan har.

Om det inte är det så låter det som att bioset har blivit korrupt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
till att börja med ska du nog pröva med ett annat nätagg i klassen som det du redan har.

Om det inte är det så låter det som att bioset har blivit korrupt.

Har tyvärr inte tillgång till någon annan liknande PSU, bara den gamla, och det blev samma sak där.

Har inte varit inne och pillat i BIOS på flera månader, så jag förstår inte hur det kan ha hänt något med det efter en avstängning/uppstart.

Har googlat och hittat ett par liknande fall, ifall någon vill se hur andra har gått till vida:

http://www.eggxpert.com/forums/thread/363816.aspx

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=435573

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Testa att montera om minnena, sitter ett av den "löst" så kan datorn göra så där det gjorde min efter montering avv cpu-kylare då hade jag haft ur minnena och ej monterat dem nog bra. Det såg rätt ut men efter en stunds felsökning tog jag ur dem, och testade med 1 minne och då vart det fart igen..

lycka till..

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Testa att montera om minnena, sitter ett av den "löst" så kan datorn göra så där det gjorde min efter montering avv cpu-kylare då hade jag haft ur minnena och ej monterat dem nog bra. Det såg rätt ut men efter en stunds felsökning tog jag ur dem, och testade med 1 minne och då vart det fart igen..

lycka till..

Har testat med minnena redan, så nej, tyvärr det var inte det heller. Jag misstänker kontaktsfel hos antingen PSU eller moderkort - men har verkligen ingen aning var felet kan ha kommit ifrån helt out of the blue.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Har testat med minnena redan, så nej, tyvärr det var inte det heller. Jag misstänker kontaktsfel hos antingen PSU eller moderkort - men har verkligen ingen aning var felet kan ha kommit ifrån helt out of the blue.

Biosen kan bli korrupt av omstart etc. Du känner ingen heller som kan låna dig en psu?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9