Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmanman:

Installerade precis den nya mjukvaran (v50.0.005). Fortfarande samma dåliga startsida.

Hur svårt ska det vara att få dit ikoner, genvägar till kontakter, e-post-notifikation och kalender samtidigt? Otroligt dåligt att man bara kan ha det ena eller det andra.

Jag tror att dom har skippat det för att startsidan med kontakter drar ganska mycket resurser från telefonen, har märkt att den segar ner sig ganska mycket när man har bilder inlagda på alla sina kontakter. Detta i v40. visste inte att nya v50 kommit. Vad är det som är uppdaterat då?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag tror att dom har skippat det för att startsidan med kontakter drar ganska mycket resurser från telefonen, har märkt att den segar ner sig ganska mycket när man har bilder inlagda på alla sina kontakter. Detta i v40. visste inte att nya v50 kommit. Vad är det som är uppdaterat då?

Svarar på min egen fråga: http://techie-buzz.com/mobile-news/nokia-5800-v50-firmware-up...

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=PSsz-hkCCYI

kör en uppdatering av min telefon i helgen, och återkommer med resultat. Ska bli skönt me kinetic scrolling i menyer och webbläsaren + quick office.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag tror att dom har skippat det för att startsidan med kontakter drar ganska mycket resurser från telefonen, har märkt att den segar ner sig ganska mycket när man har bilder inlagda på alla sina kontakter. Detta i v40. visste inte att nya v50 kommit. Vad är det som är uppdaterat då?

Låt gå för att man får välja bort kontakterna, men varför ska det vara så svårt att ha genvägar, kalender-poster och e-mail-notifikation på startsidan? Lite halvdåligt.

Och något quick-office fick inte jag med genom uppdateringen.

Uppdateringen i sig är väl sissådär. Scrollningen i menyerna är väl inte den med flytande, likaså i webbläsaren, men vad mer kan man begära av en så seg telefon?

Kör en hard reset och uppdatera därefter. Vissa program slutade att fungera, bl.a. Flashlight.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmanman:

Låt gå för att man får välja bort kontakterna, men varför ska det vara så svårt att ha genvägar, kalender-poster och e-mail-notifikation på startsidan? Lite halvdåligt.

Och något quick-office fick inte jag med genom uppdateringen.

Uppdateringen i sig är väl sissådär. Scrollningen i menyerna är väl inte den med flytande, likaså i webbläsaren, men vad mer kan man begära av en så seg telefon?

Kör en hard reset och uppdatera därefter. Vissa program slutade att fungera, bl.a. Flashlight.

Kalendern kommer bara upp på startsidan om det finns några aktuella poster i kalendern. Genvägar, och kalender och sök ska man kunna ha på startsidan samtidigt. Epostnotifikation har du ju ändå uppe i högra hörnet när det kommer in epost. Men ja ska som sagt testa nya firmware i helgen och kolla. Har hört att man måste göra en hardreset ibland för att alla funktioner ska fungera som dom ska när man byter firmware. Så ja kommer göra en helt ren installation, backup -> hard reset -> ny firmware -> hard reset igen. Bara för att gardera mig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat min telefon med nya V.50

+
Telefonen blev snabbare
Webbläsaren har fått bättre kinetic scrolling och går automatisk in i helskärmsläge vilket är sjukt bra, då jag stört mig på att man måste gå in själv och trycka helskärm)
Alla program i telefonen blev uppdaterade (ovi sync, ovi store m.m)
Kintic scrolling fungerar nu även i menyerna, riktigt fint.

-
Inget på minussidan just nu.

En riktigt bra uppdatering!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sitter på v21.0.025. Kanske är dags att uppdatera då :P. Något man bör tänka på eller är det bara att ladda hem "Nokia Software Updater" och köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Sitter på v21.0.025. Kanske är dags att uppdatera då :P. Något man bör tänka på eller är det bara att ladda hem "Nokia Software Updater" och köra på.

Jag brukar köra såhär:

Sync med Ovi Suite.
Formartera minneskortet
Uppdatera telefonen,
Synkronisera tillbaka meddelanden, bilder , musik, bokmärken etc. Dock EJ inställningar (om man har problem med telefonen, kan dessa ibland följa med tillbaka när man syncar detta).

Funkar kalas :). Och installera inga konstiga "teman" från nätet. Verkar som dessa kan ge buggar på startsidan i vissa fall, som inte går att få bort utan att göra en hard reset.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag brukar köra såhär:

Sync med Ovi Suite.
Formartera minneskortet
Uppdatera telefonen,
Synkronisera tillbaka meddelanden, bilder , musik, bokmärken etc. Dock EJ inställningar (om man har problem med telefonen, kan dessa ibland följa med tillbaka när man syncar detta).

Funkar kalas :). Och installera inga konstiga "teman" från nätet. Verkar som dessa kan ge buggar på startsidan i vissa fall, som inte går att få bort utan att göra en hard reset.

Gjorde ett försök men det sket sig. Den hittade enheten via USB men blev aldrig stabil. Hittade, tappade, hittade, tappade osv. Är det ett känt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Gjorde ett försök men det sket sig. Den hittade enheten via USB men blev aldrig stabil. Hittade, tappade, hittade, tappade osv. Är det ett känt problem?

Nej. Låter skumt. Prova en annan USB-Port. Vet inte va de kan va annars. Har inte haft det problemet. Annars får du väl göra en hard reset å prova..tyvärr så kommer du förlora allt som finns på telefonen.

Du kan ju oxå synka via bluetooth ifs.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Får se om jag orkar ta tag i det någon dag. Har inte tid att strula med sånt just nu.

En annan sak var att när den väl hittade telefonen (i 10 sek) så ville den lägga in V40. Du pratade ju om version 50?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Får se om jag orkar ta tag i det någon dag. Har inte tid att strula med sånt just nu.

En annan sak var att när den väl hittade telefonen (i 10 sek) så ville den lägga in V40. Du pratade ju om version 50?

Det kan vara så att man inte kan hoppa direkt från v.20 till v.50. Då måste du kanske installera v.40 mellan dessa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kom på att Nokia 5230 är ett riktigt bra budget alternativ! (Morsan frågade efter mobil) Den har ju allt som 5800 har förutom frontkameran och wifi. Nu när man dessutom får Ovi Maps gratis, så kan man ju köpa en sån som billig GPS/Mobil. För ca 1300kr är det ju ingenting. Såg den dessutom på nått erbjudande hos MediaMarkt (tror ja) där den kostade 999kr.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken som är den senaste sportstracker-versionen till 5800? Telefonen är inte längre listad på sportstrackers sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Någon som vet vilken som är den senaste sportstracker-versionen till 5800? Telefonen är inte längre listad på sportstrackers sida.

Den som finns via Ovi-Store. Så vitt jag vet iaf..den fungerar klockrent för mig

Annars finns Endomondo som också ska vara bra..har dock ej testat den.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

v50

Lade precis v50 och mobilen började spamma efter wlan, någon som vet hur man får bort det börjar bli ganska störd på det

wlan sökningen är av men likförbannat spammar den

edit
Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat min Nokia 5800 till v50 och inser att kontaktfältet på startsidan har blivit mycket fulare än det var tidigare. Använder standardtemat Sound waves och undrar om man på något sätt kan få tillbaks det gamla utseendet (länken)

http://prylkoll.se/wp-content/uploads/2008/10/Nokia-5800-tube...

Permalänk
Medlem

Vill nollställa min "Dataräknare" som man hittar under:
"Meny" -> "Logg" -> "Datapaket" -> "Val" -> "Nollställ mätare"

Men då vill den har en låskod. Men jag har inte valt nån låskod. Nån som vet vad som gäller ?

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Blaxxor: 12345

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Blaxxor: 12345

Tack och bock !

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk

Även jag har problem med att den hela tiden vill söka efter wlan efter att jag installerade v.50.

Ingen som har någon lösning på problemet? Störande som fan att den skall hoppa upp hela tiden!

MVH
Jon

Permalänk
Medlem

Ville bara påminna alla om att V.51 av mjukvaran är ute:
Nokia 5800 Firmware Update v51.0.006 Released, Changelog Inside! | Tube5800.com

Kommer uppdatera min telefon ikväll. Återkommer med resultat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ja kör V.51 nu, fungerar fint!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Ja kör V.51 nu, fungerar fint!

Har kört i drygt en dag nu. Har märkt följande:

* Bättre batteritid.
* Snabbare i menyer och när man vrider display.
* Kalendern går att komma åt direkt från profilmenyn på huvudsidan.
* Webbläsaren växlar snabbare mellan sidor när man ska gå bakåt eller framåt.
* Kinetic scrolling fungerar bättre, även i funktionen där man kan snurra kontaktfältet på huvudsidan.

Riktigt nöjd med uppdateringen faktiskt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen tagit mig tid att uppdatera telefonen. 5 månader efter mitt senaste inlägg här :). Dock tappade datorn telefonen under uppdateringen och nu är den totaldöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Nu har jag äntligen tagit mig tid att uppdatera telefonen. 5 månader efter mitt senaste inlägg här :). Dock tappade datorn telefonen under uppdateringen och nu är den totaldöd.

Låter illa :S Farligt att uppgradera firmware på saker i windows miljö egentligen, vad som helst kan gå fel.
Själv börjar jag bli ganska trött på min 5800, e rätt sugen på att byta till Android, men Symbian S60v^3 känns lockande också, med N8:an..Om nokia har skärpt till sig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Låter illa :S Farligt att uppgradera firmware på saker i windows miljö egentligen, vad som helst kan gå fel.
Själv börjar jag bli ganska trött på min 5800, e rätt sugen på att byta till Android, men Symbian S60v^3 känns lockande också, med N8:an..Om nokia har skärpt till sig.

Försöker rädda telefonen. Jag försöker få tag på en så ny firmware som möjligt. Är det något du kan hjälpa mig med? Hittar bara nedladdningar som kostar pengar.

Ska finnas i formatet "RM-356_EMEA_11.0.008_v2.0.exe", "RM-356_EMEA_51.0.006_v14.05.exe" eller liknande. Ju högre desto bättre.

EDIT: Måste alltså ha själva filen och inte någon updater.

Permalänk
Medlem

Nokia 5800 firmware v52.0.007 släppt

+ Upgrade CPU performance Enhanced touch screen - Very fast
+ Improve wifi, connection error OVI
+ Rotate Enhanced
+ Software Map New!
+ V52 pictures and movies better!
+ No NokiaEmail
+ Interface does not change!

source : Nokia 5800 RM-356 Firmware 52.0.7 Available

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallegbg:

Nokia 5800 firmware v52.0.007 släppt

+ Upgrade CPU performance Enhanced touch screen - Very fast
+ Improve wifi, connection error OVI
+ Rotate Enhanced
+ Software Map New!
+ V52 pictures and movies better!
+ No NokiaEmail
+ Interface does not change!

source : Nokia 5800 RM-356 Firmware 52.0.7 Available

Sweet, skall testas direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teposen:

Sweet, skall testas direkt!

+1 Fan va kul måste testas!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har nu bytt till Desire Z från min trogna Nokia 5800. Har varit väldigt nöjd med nokian hela tiden, den har verkligen hängt med och vissa saker gillar jag verkligen med gamla nokia, som tex att alla objekt, tex plastpennor funkar på skärmen. Och att den är så tålig. Men Android känns så rätt, stort steg framåt. Kan verkligen rekommendera DEsire Z.