Steve Ballmer vägrar kännas vid "Vista Capable"

Permalänk
Melding Plague

Steve Ballmer vägrar kännas vid "Vista Capable"

Microsofts marknadsföringskampanj "Vista Capable" har fått ett rättsligt efterspel. Företagets VD hävdar dock att han inte hade någonting med saken att göra.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?

Capable låter ju ändå ganska krystat som "funkar precis", tycker jag i alla fall.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

jag har vista capable grej på min dator funderar på att testa vista jag har en dell bärbar med 512 mb i minne, ;)... vet inte vilken version jag skall köpa är det oem??

Permalänk
Citat:

vilket utesluter en del viktiga funktioner som gränssnittet Aero

Tycker inte Aero är särskilt viktigt, vem bestämmer vad som är viktigt?
Mer objektiva nyheter hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem

men gud, inte klagar folk på spel där det står "recommended settings", och så kan man inte spela på högsta inställningarna utan "hack".

Så jävla löjligt. Datorerna klarar vista, punkt slut. Det är det Vista capable betyder.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Tycker inte Aero är särskilt viktigt, vem bestämmer vad som är viktigt?
Mer objektiva nyheter hade varit trevligt.

Microsoft bestämmer vad som är en viktig nyhet i Vista:

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/discover/100-r...

Läs #1.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag har vista capable grej på min dator funderar på att testa vista jag har en dell bärbar med 512 mb i minne, ;)... vet inte vilken version jag skall köpa är det oem??

vista home basic 32 bit kör jag på min dator. Minimum till det tror jag är 512 ram.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 28" TV, ska stämma Sony nu för att den inte klarar HD.. De sa på affären att den skulle klara TV iaf, typ samma sak lol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Jag köpte en 28" TV, ska stämma Sony nu för att den inte klarar HD.. De sa på affären att den skulle klara TV iaf, typ samma sak lol.

Runt HDTV råder det nästan samma vilseledande märkning.

Inte minst då "HDTV Ready" bara innebär att apparaten klarar av halv HDTV-upplösning (720p) som minimum, inte full HDTV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Jag köpte en 28" TV, ska stämma Sony nu för att den inte klarar HD.. De sa på affären att den skulle klara TV iaf, typ samma sak lol.

Samma sak? Läst nyheten EN GÅNG TILL.

Permalänk
Medlem

Riktigt illa att man efter att gjort fel skyller på tidigare anställda.
Sedan är det här inte det värsta... vilka företag var med och "bestämde" vad som var "vista ready".

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Runt HDTV råder det nästan samma vilseledande märkning.

Inte minst då "HDTV Ready" bara innebär att apparaten klarar av halv HDTV-upplösning (720p) som minimum, inte full HDTV.

720p är väl det som används av det mesta idag dock och vet man inte att TV:n inte stödjer full HD märker man det nog inte heller. Tror inte det är många som irriterar sig på den låga upplösningen på vanliga dvd-filmer heller, duger inte 720p borde det blöda ur ögonen när man tittar på vanlig dvd...
Dessutom så klarar väl sådana tv-apparater att skala ner full HD, aka dom är redo för det.

Permalänk
Medlem

Hur är Aero en viktig funktion i operativet? Jag tycker bara Ms listar olika funktioner med Vista, inte vad som är viktigt.

Mediacenter är ju listat med men det är ju knappast viktigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hur är Aero en viktig funktion i operativet? Jag tycker bara Ms listar olika funktioner med Vista, inte vad som är viktigt.

Mediacenter är ju listat med men det är ju knappast viktigt.

Aero är typ den största förändringen i Windows sen 95. Det är mer än lite 3d-flip-flop sidu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Runt HDTV råder det nästan samma vilseledande märkning.

Inte minst då "HDTV Ready" bara innebär att apparaten klarar av halv HDTV-upplösning (720p) som minimum, inte full HDTV.

där har du också en skilnad HDTV Ready och full HDTV är olika för HDTV Ready klarar HD det gör inte den andra men de flästa full HDTV står det också HDTV Ready

kompliserat.

samma sak med Windows

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att om datorn klarar Vista Basic, klarar den Vista.
Om jag påstår att en dator klarar Crysis (Vista), menar jag inte att den klarar Crysis på högsta inställningar (Vista Ultimate).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Aero är typ den största förändringen i Windows sen 95. Det är mer än lite 3d-flip-flop sidu.

Fortfarande hur är det en "viktigt" funktion? Stor förändring ja, viktig nej.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Sorgligt att människor har så lite liv att de kan klaga på vad som helst.

Sjuka rättssystemet som finns i USA gör att man kan stämma och föra grupptalan om vad som helst.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fortfarande hur är det en "viktigt" funktion? Stor förändring ja, viktig nej.

Ok, då säger vi att användargränssnittet i ett operativsystem inte är viktigt. Ring alla mjukvaruföretag så går vi tillbaka till kommandotolken.

Permalänk
Medlem

Men om man har en "Vista Capable" som en Kinesisk polare till mig ( befinner mig i japan) och hans Vaio som levererades med 512mb ram har en väntetid på cirka 30s innan texten han skrivet i notepad dyker upp så är frågan om den verkligen är så ready ( Kanjin drar lite mer prestanda än vanlig text men ändå )
Han kunde inte ens skriva på den innan vi installerade mer ram!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag har vista capable grej på min dator funderar på att testa vista jag har en dell bärbar med 512 mb i minne, ;)... vet inte vilken version jag skall köpa är det oem??

Du bör ha minst 1,5 GB ram för att överhuvud taget kunna använda Vista på ett vettigt sätt.
Men 3GB ram är lagom för vista 32Bitars, för 64Bitars är 8-16GB ram lagom tycker jag.
Själv har jag 32GB i min Vista dator.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl lite av en gråzon. Om Vista Basic fungerar så är ju faktistk datorn Vista ready/Vista capable.
Men man tycker att dom kanske kunde varit lite snällare.. men faktiskt, om en kund inte tar reda på allting om datorn får han faktiskt skylla sig själv, speciellt när det kommer till operativsystemet. Tycker jag!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMasj
Men om man har en "Vista Capable" som en Kinesisk polare till mig ( befinner mig i japan) och hans Vaio som levererades med 512mb ram har en väntetid på cirka 30s innan texten han skrivet i notepad dyker upp så är frågan om den verkligen är så ready ( Kanjin drar lite mer prestanda än vanlig text men ändå )
Han kunde inte ens skriva på den innan vi installerade mer ram!

Samma problem finns med spel, hur bra flyter ett spel på en maskin som precis uppfyller minimikraven?
I det fall som du nämner, räckte det i alla fall med att stoppa i mer minne, för att det skulle flyta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"modellerna var klarade av systemkraven"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Runt HDTV råder det nästan samma vilseledande märkning.

Inte minst då "HDTV Ready" bara innebär att apparaten klarar av halv HDTV-upplösning (720p) som minimum, inte full HDTV.

tycker det är jävligt klart=)

Men sen är det för jag har kollat upp det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Aero är typ den största förändringen i Windows sen 95. Det är mer än lite 3d-flip-flop sidu.

Verkar vara ungefär lika viktigt som compiz är för xorg i linux, dvs grafiskt godis som ger en lite trevligare upplevelse, men jag antar att du menar att jag missar nått?

Permalänk
Medlem

Löjligt :/

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Tror snarare Allchin och Poole är mer skyldiga till detta än monkeyboy överhuvudtaget kunde vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Ok, då säger vi att användargränssnittet i ett operativsystem inte är viktigt. Ring alla mjukvaruföretag så går vi tillbaka till kommandotolken.

Japp Windows Flip 3D och genomskinlighet är stora livsviktiga nyheter, har inget att göra med bara stil och flashighet. Ungefär som nya skärmsläckare i Vista ökar produktiviteten hos OS:et

Dock skulle säga att sidebar är en viktigare nyhet med Vista dock fortfarande inte "viktig".

Vista Capabel borde vara precis som minimum requirements för spel, du kan installera det och starta det men det kommer fungera som skit.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

annars kan man köra xp om man inte har en så avancerad dator och skaffa vista transformations pack 8.01 fungerar dock inte tillsammans med service pack 3