Steve Ballmer vägrar kännas vid "Vista Capable"

Permalänk
Medlem

Handicapable

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Du bör ha minst 1,5 GB ram för att överhuvud taget kunna använda Vista på ett vettigt sätt.
Men 3GB ram är lagom för vista 32Bitars, för 64Bitars är 8-16GB ram lagom tycker jag.
Själv har jag 32GB i min Vista dator.

Inga påhopp än?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Inga påhopp än?

Nej alla är för trötta nu efter skolan och jobbet

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Funkar Vista basic på datorn så funkar det ju. Då är den ju "capable", kapabel till att köra Vista.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Du bör ha minst 1,5 GB ram för att överhuvud taget kunna använda Vista på ett vettigt sätt.
Men 3GB ram är lagom för vista 32Bitars, för 64Bitars är 8-16GB ram lagom tycker jag.
Själv har jag 32GB i min Vista dator.

Sluta, 16 GB är inte lagom på något vis. Det finns miljoner människor som använder Vista utan minsta problem, hur många av dessa tror du har 16, eller ens 8 GB, internminne?

Oggyoc: Jag är trött men det hindrar mig inte!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Sluta, 16 GB är inte lagom på något vis. Det finns miljoner människor som använder Vista utan minsta problem, hur många av dessa tror du har 16, eller ens 8 GB, internminne?

Oggyoc: Jag är trött men det hindrar mig inte!

Hehe det där tänkte jag med. Han sitter iof på en "HP Compaq NC6400".
Äsh han snackar bara en massa strunt

Permalänk

Då vista är ett OS innebär det att kapabel inte slutar vid möjligt att starta. För att ett OS ska vara kapabelt måste det även klara av att köra annan programvara utanpå. Det är ju det det är till för. Men vista klarar just så pass av att starta, det är inte att vara kapabelt.

Det är som att köpa en bil som kan gå på tomgång men dör om man gasar. Det är en bil och motorn går men den är fan inte kapabel. (det måste vara minst ett bilexempel i varje tråd annar gå världen under).

Klistermärkena var dessutom till för att garantera en någorlunda vettig upplevelse. Vista fungerar skit på min bärbara dualcore med 1 gb ram, men troligtvis ok för icke datorkunniga. Det är där gränsen för kapabel går anser jag.

Vid 1 gb kan inte spel köras med annat än lägsta inställningar då minnet tar slut. Xp med 512mb flyter fint. Vista 512mb skulle innebära att program med minimum krav inte ens startar.

ps min 98 mb installation av xp är en sprinter. Xp är fantastiskt fungerar fint med 64mb ram.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det som de flesta faktiskt missar är att de flesta kapitalistiska regelverk säger att det man betalar för, det är också vad man ska få.
Kunden köpte en dator som var märkt att den skulle klara vista. Det stod ingenstans att den skulle klara vista fullt ut, men det stod heller inte tydligt någonstans att datorn inte skulle kunna driva vista fullt ut.
Kunden köper ett halvår senare vista, och det visar sig att några av de funktioner Microsoft _angett som skäl att uppdatera_ inte fungerar trots att kunden har _betalat_ i tron att den skulle få just det.

Jag vet att de flesta här inte bryr sig om bling bling så mycket (mest inte om det får spelen att gå långsammare), jag gör det verkligen inte då jag föredrar en linux-konsoll framför windows.
Och jag vet att de flesta här är luttrade av vanan att försöka köra ett spel på minimumkraven och märker att det laggar som fan vad man än gör.
Men Joe Sixpack... Han bryr sig om skalet, ytan och allt det där. Han tror att om hans dator går långsamt för att den har lite för lite minne så hjälper det att rensa hårddisken (ja, en ominstallation kan hjälpa, men det är inte vad han menar). Han bryr sig om att han inte fick med Aero efter alla hårda reklamkapanjer Microsoft kört om hur produktiv man blir av det.
Han bryr sig om att han inte fick vad han trodde han betalade för.

Permalänk
Avstängd

Men varför är man så pantad att man betalar 1000 kr för en dator och blir chockad när den inte pallar vista... Lär ju va pensionärer som inte klarar av operativsystemet ^^

Är det värt att kirra Ultimate 64 ?

Edit: Med det menar jag sa precis menar jag självklart att en data med 64 mb grafikkort och 512 mb ram inte pallar BF2 även fast det står det, som en jämförelse

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

"HD ready" lappen garanterar inte heller att man ser 1080P...

Gud vilken diskussion...

Skulle det vara apple, skulle ingen diskussion ens uppstått.

Permalänk

Tur att dom försöker hindra Ballmer från att vittna. Tänk när han måste svära på bibelen att tala sanning. Han kommer brinna upp eller explodera.

Visa signatur

BAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Du bör ha minst 1,5 GB ram för att överhuvud taget kunna använda Vista på ett vettigt sätt.
Men 3GB ram är lagom för vista 32Bitars, för 64Bitars är 8-16GB ram lagom tycker jag.
Själv har jag 32GB i min Vista dator.

16 fucking GB är LAGOM?! Vafan är du för jävla troll?!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Om en dator klara den mest nedbantade versionen av Vista då klarar den Vista! Är det så trögt att förstå??!

Men om den lilla klicken som klagar stör sig. Då kanske Steve Ballmer bör ursäkta den bristfälliga kommunikationen och förklara att inget fel har gjorts. Samt peka på andra som gjort likadant, som med HDTV. Det finns hur många fler exempel som helst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Runt HDTV råder det nästan samma vilseledande märkning.

Inte minst då "HDTV Ready" bara innebär att apparaten klarar av halv HDTV-upplösning (720p) som minimum, inte full HDTV.

På de tv-apparater som stödjer 720p står det HD-Ready på de som stödjer full HD står det FullHD på.

Permalänk
Inaktiv

"vilket utesluter en del viktiga funktioner som gränssnittet Aero."

viktiga? haha om man vill ha bling bling kan man köra Ubuntu med 3d desktop (Intel GMA kör det som smort)

Permalänk
Medlem

Nu är det en sån där dålig rubriksättning igen. Det är ganska stor skillnad på att vägra kännas vid något och att inte vara involverad i att ta beslut om något.

Och Vista funkar hyfsat med 512 MB RAM. Jag vet för jag har testat. Det var förvisso precis när Vista kom ut men så himla mycket kan ju inte ha ändrats sedan dess.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Men varför är man så pantad att man betalar 1000 kr för en dator och blir chockad när den inte pallar vista... Lär ju va pensionärer som inte klarar av operativsystemet ^^

Är det värt att kirra Ultimate 64 ?

Edit: Med det menar jag sa precis menar jag självklart att en data med 64 mb grafikkort och 512 mb ram inte pallar BF2 även fast det står det, som en jämförelse

Lite pantat att anse att falsk marnadsföring är ok, vem tjänar på det?

Varför är man så pantad att man köper en dator med ett särskillt klistermärke som garanterar att datorn är kapabel till vista. Detta gäller ofta laptops för 10 000kr+ inte 1000kr. Frågan gäller märkningen och falsk marknadsföring. Microsoft har gett intrycket att märkningen inte gäller minikrav då de valt att inte använda detta accepterade begrepp.

Vista kapabel handlar till stor del om att vista med precis allt avstängt inte kan starta program med minimikrav. Vista är inte kapabelt bare minimum.

Stämningar bör även ske angående spels minimikrav för att användarna ska kunna få någorlunda verklig information. Detta är en grundläggande rättighet som bör vara självklar.

Precis som Dustin inte ska kunna leverera mig en defekt skärm för att sedan vägra ha med skärmen att göra, hänvisa till fujitsu siemens som säger att den är slut i sverige samt att pengar ska betalas tillbaka någon gång och på något sätt. Två månader och samma svar. Kan inte köpa en skärm utan pengarna.

Komplett, 4 dagar en ny på skrivbordet blixtsnabb support. Lovar att skicka annan skärm att använda tills det att samma kan levereras.

Aldrig mera Dustin. (varför tvungen att ventilera lite samt varna för Dustin).

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
ps min 98 mb installation av xp är en sprinter. Xp är fantastiskt fungerar fint med 64mb ram.

64 millibit RAM? Det tror jag när jag ser det.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Profetengus
Tur att dom försöker hindra Ballmer från att vittna. Tänk när han måste svära på bibelen att tala sanning. Han kommer brinna upp eller explodera.

Inte då den boken handlar ju om honom, han är ju Gud själv den enda sanna ondskans.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
"HD ready" lappen garanterar inte heller att man ser 1080P...

Gud vilken diskussion...

Skulle det vara apple, skulle ingen diskussion ens uppstått.

Nej finns inga som vill prata om det, hehu
Just kidding etc.

___

onT:
Egentligen är det väl inte så konstigt, datorn är kapabel till vista och mer är det inte med det... Men förstår ändå att folk blir sura, Aero är väl inte den viktigaste uppdateringen men för svenne kokosnöt är den antagligen det. Vanligt folk köper väl vista just för Aero kan jag tänka!

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Lite pantat att anse att falsk marnadsföring är ok, vem tjänar på det?

Varför är man så pantad att man köper en dator med ett särskillt klistermärke som garanterar att datorn är kapabel till vista. Detta gäller ofta laptops för 10 000kr+ inte 1000kr. Frågan gäller märkningen och falsk marknadsföring. Microsoft har gett intrycket att märkningen inte gäller minikrav då de valt att inte använda detta accepterade begrepp.

Vista kapabel handlar till stor del om att vista med precis allt avstängt inte kan starta program med minimikrav. Vista är inte kapabelt bare minimum.

Stämningar bör även ske angående spels minimikrav för att användarna ska kunna få någorlunda verklig information. Detta är en grundläggande rättighet som bör vara självklar.

Precis som Dustin inte ska kunna leverera mig en defekt skärm för att sedan vägra ha med skärmen att göra, hänvisa till fujitsu siemens som säger att den är slut i sverige samt att pengar ska betalas tillbaka någon gång och på något sätt. Två månader och samma svar. Kan inte köpa en skärm utan pengarna.

Komplett, 4 dagar en ny på skrivbordet blixtsnabb support. Lovar att skicka annan skärm att använda tills det att samma kan levereras.

Aldrig mera Dustin. (varför tvungen att ventilera lite samt varna för Dustin).

Säkert första gången en produkt inte klarade av det den borde ^^ Snarare dåligt av HP, IBM eller vem som nu byggde en laptop för 10000 som inte ens klarar av vista. Fatta att photoshoppa i 1280x960 då du

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Jag reagera på den nya märkningen när det kom..För jag blev lite förvånad när man såg märkningen, men tänkte inte mycket mera på det...Inget fel med att de markerar att produkten klar Windows Vista..Men något som jag märkte senare att företag använder denna märkning med att märka produkter som tangentbord samt möss... det är helt fel.....Nu har jag inte sett mycket utav detta, på senare tid, utan mer på datorer, som jag inte tycker är fel....

Men att märka vissa produkter med vista såsom möss o dyl är vilse ledande reklam och är straffbart....

Permalänk
Medlem

min TV klarar 1080p och den är bara hd-ready någon som vet varför det står så?

Äsh fel forum kanske =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
min TV klarar 1080p och den är bara hd-ready någon som vet varför det står så?

Äsh fel forum kanske =P

Den klarar att skala från 1080p till 720p.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå väldigt individuellt vilka funktioner man tycker är viktiga. Jag tycker tex att Aero gör Vista väldigt behagligt och fräscht att använda. Men har flera kompisar som nöjer sig med xp original tema.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Den klarar att skala från 1080p till 720p.

Aha...1080p-kapabel då

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Det är ju ändå väldigt individuellt vilka funktioner man tycker är viktiga. Jag tycker tex att Aero gör Vista väldigt behagligt och fräscht att använda. Men har flera kompisar som nöjer sig med xp original tema.

Ja fast Vista Basic är inte så himla olikt Aero och Basic är nog att föredra på bärbara och/eller klena datorer.
Men visst är Aero lite snyggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja fast Vista Basic är inte så himla olikt Aero och Basic är nog att föredra på bärbara och/eller klena datorer.
Men visst är Aero lite snyggare.

Jo men visst det snygga är ju på bekostnad av prestanda, så det är lite utav en balansgång. Man vill ju ha både och men de flesta nya stationära datorerna som man betalat minst 6k för lär ju kunna köra Aero utan problem.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

är de bara jag som stör mej på att vista slukar ram minne?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Microsoft bestämmer vad som är en viktig nyhet i Vista:

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/discover/100-r...

Läs #1.

Kan inte mer än instämma till 100%
Jag förstår alla här som börjar försvara MS och säga att stämningsansökningarna i USA är sjuka.

Men, uppenbargligen så listar MS själva Aero som #1 på en lista av 100 fördelar med Vista.

Sedan har dom själva gjort ett klistermärke för "vista ready"

Men, detta betyder inte att datorn klarar av vad dom själva rankar som #1 med vista...

Kan ni iaf inte delvis hålla med om att detta är lite kass stil...?

Sedan kan man givetvis sväva ut hur mycket som helst gällande detta märke. Själv tror jag att en av dom största anledningarna till klistermärket var att "branschen" inte ville att pc-försäljningen skulle stanna av/bli lidande av att "vista är på gång så jag väntar med mitt datorköp tills datorerna med vista förinstallerat kommer" etc etc. Så en bra fråga är ju vem som egentligen drev på dessa klistermärken.
Ytterligare så är man ju även själv ansvarig för sina inköp, och det är trist att det finns så många som har såpass kass koll / är såpass naiva att dom litar blint på ett klistermärke.

Jag menar, ica säljer ompacketerat kött, bredbandsleverantörer "upp till"-hastigheter, potatismos-tillverkare (hehe lackade ur på detta tidigare ikväll) märker sina förpackningar med "8 portioner" då man i verkligheten behöver 3 "portioner" per person för att bli mätt... och så vidare. Varenda jäkla bransh är ju totalt korrupt... Bästa att göra är att inse detta och se till att håll koll själv...