Komplett genomför sparpaket

Permalänk
Melding Plague

Komplett genomför sparpaket

Finanskrisen sätter sina spår i alla branscher, och datorbutiker är inte förskonade. Komplett sparar genom att stänga ned ett lager och varsla 15 anställda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom spenderade lite för mycket pengar innan ekonomin börja svaja, det är nog helt rätt av dom att bryta ner lite tills att allt blir mer stabilt igen. Gäller stortsett alla företag.

Permalänk
Avstängd

Inte så intressant jämfört med vissa tips jag mailat in, men visst kul att de går bra för dem. Dock har deras priser stigit i takt med att deras storlek ökar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Bra butiker kommer klara sig, dock tror jag Datorbutiken ligger illa till.
Heja, Heja Komplett!

Frågan är väl om inte detta kommer bli deras dödsstöt.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Komplett är bra tills man behöver stora billiga saker som chassi och skärmar deras fraktpriser är skyhöga. De borde satsa på att göra dem billigare istället för att varsla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Komplett är bra tills man behöver stora billiga saker som chassi och skärmar deras fraktpriser är skyhöga. De borde satsa på att göra dem billigare istället för att varsla

Så du tycker Komplett ska strunta i att göra sig av med onödig personal och öka kostnaderna för varje paket dom skickar låter som en bra strategi för att spara pengar?

Permalänk
Medlem

Det är inte mer än väntat med tanke på den Amerikanska ekonomin. Ty elektronisk hårdvara handlas med i dollar.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Det är inte mer än väntat med tanke på den Amerikanska ekonomin. Ty elektronisk hårdvara handlas med i dollar.

På den svarta marknaden handlas de ju bara med euro nuförtiden har man ju hört, både bra och dåligt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Vart ska man nu handla datordelar? Både DB & Komplett verkar ha problem ju...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Komplett är bra tills man behöver stora billiga saker som chassi och skärmar deras fraktpriser är skyhöga. De borde satsa på att göra dem billigare istället för att varsla

De kanske borde anställa dig som finansiell rådgivare, det vänder nog deras ekonomi...:p

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så du tycker Komplett ska strunta i att göra sig av med onödig personal och öka kostnaderna för varje paket dom skickar låter som en bra strategi för att spara pengar?

Men skillnaden är om de hade haft billigare frakkostnader hade fler handlat där. Vilket i sin tur ger mer pengar och såklart mer personal behövs. Jag till exempel handlade bara två saker hos komplett och resten på inet för fraktskillnad på 300kr är ingen småsak.

Permalänk
Medlem

Minns SkriboFont... Dom var riktigt stora och det gick fort åt skogen. DB har ju missat en hel del på senare år oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Minns SkriboFont... Dom var riktigt stora och det gick fort åt skogen. DB har ju missat en hel del på senare år oxå.

ahhhh SkriboFont... köpte min p2-300MHz därifrån min första cpu!

Permalänk
Medlem

Sänk priserna på siten så får ni flera som betalar..

Jag har ratat bort komplett i alla mina senaste köp pga att priset alltid/oftast ligger minst en hundring jämnfört med andra leverantörer.

Som sist när jag skulle köpa hårddiskar så beställde jag från inet.se där kostade disken 1640:- medans på komplett.se kostar samma disk 1895:-.

Vad är det som rättfärdigar 255:- mer per disk?.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Komplett har inget bra alternativ för avbetalning. Många vill köpa dator och betala 12 lr 6 månader (studenter osv) Deras avbetalning är den värsta genom tiderna så folk handlar nån annanstans.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Håller med RoleX

Inet.se är just den sida man kan lita på mest...
korta leveranser,Gryma priser och utmärkt suport...
vad mer kan man begära?
jo ett större utbud kanske men men..

Permalänk
Medlem

Jag handlade 4870 1gb. Billigast i hela norden. Tack komplett

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pugg
Håller med RoleX

Inet.se är just den sida man kan lita på mest...
korta leveranser,Gryma priser och utmärkt suport...
vad mer kan man begära?
jo ett större utbud kanske men men..

Har köpt min dator i sign ungefär hälften hos Inet och hälften hos Misco.se och är otroligt nöjd med båda affärerna. Från misco beställde jag moderkort, processor, chassi, nätagg, osv. till en sammanlagd vikt av 24-25 kg. Kostade 95 spänn frakt och var där på två dagar. Inets var ännu billigare (beställde i omgångar därifrån) och kom undan någon gång för 20 spänn frakt tror jag och så var det framme dagen efter. Det är sådana man får förlita sig på när ekonomin stiger tidigare bra afferär åt huvudet...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

Komplett hade sin storhetstid innan prisjakt;P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Wow, rätt så många som vet hur man driver stora börsnoterade företag här ser jag!

Bara att vänta tills vissa växer upp så får vi tillslut en riktigt entusiast butik.

Men alla företag försöker öka sin vinst, hela tiden, och att tex. skylla på dåliga ekonomin låter som en bra halvsanning som bäst.

För övrigt, någon nämnde att dollarn är det man handlar med.
Men om USA krisar sjunker ju dollar, så då borde det bli nästan bättre priser?
Om om det går dåligt för alla.. tja, då stannar ju priserna proportionellt kvar?
Rätta mig gärna!

Men kanske Komplett har tagit stora lån för att avbetala byggnader? och några procent mer i ränta, kan ju ändra saker väsentligt på stora summor.

Jag tror knappast att sänka priser och minska marginalen ännu mer är ett svar, utan det är en balansgång och den som gör detta bäst klarar sig nog bättre i längden.

Permalänk
Medlem

Det var lite synd men inte så oväntat egentligen, ingen tycks komma undan vad som händer med ekonomin i världen.

Personligen tycker jag komplett är grymma, och det mycket tack vare deras leveranstid. Att dom ligger c:a en hundring över i pris i jämförelse på ex. Datorbutiken kan jag leva med då jag har bra mycket bättre erfarenheter av komplett i kundservice och leveranstid.
Inet är billigare men jag har lovat mig själv att aldrig handla där mer.
Inget företag passar alla nej jag vet.. men när det gäller mina erfarenheter av komplett så är det endast och endast positivt.
När det gäller ex. Inet och Datorbutiken så är det mesta, extremt negativt.. men det gäller mig och säkerligen inte alla andra.

Jag håller dock med ang. Kompletts avbetalning.. den suger valspäck!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Men skillnaden är om de hade haft billigare frakkostnader hade fler handlat där. Vilket i sin tur ger mer pengar och såklart mer personal behövs. Jag till exempel handlade bara två saker hos komplett och resten på inet för fraktskillnad på 300kr är ingen småsak.

Vem skall betala frakten tycker du?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Men skillnaden är om de hade haft billigare frakkostnader hade fler handlat där. Vilket i sin tur ger mer pengar och såklart mer personal behövs. Jag till exempel handlade bara två saker hos komplett och resten på inet för fraktskillnad på 300kr är ingen småsak.

Frakten går ner extremt fort om du betalar direkt med kort istället

Webhallen kör samma "extrema" frakt kostnader, om du inte kör på faktura/internetbank/kort då den blir 120kr(!) billigare.

Visa signatur

former wow addict
former daoc addict

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vem skall betala frakten tycker du?

Aktieägarna

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

För övrigt, någon nämnde att dollarn är det man handlar med.
Men om USA krisar sjunker ju dollar, så då borde det bli nästan bättre priser?
Om om det går dåligt för alla.. tja, då stannar ju priserna proportionellt kvar?
Rätta mig gärna!

Men kanske Komplett har tagit stora lån för att avbetala byggnader? och några procent mer i ränta, kan ju ändra saker väsentligt på stora summor.

Jag tror knappast att sänka priser och minska marginalen ännu mer är ett svar, utan det är en balansgång och den som gör detta bäst klarar sig nog bättre i längden.

Visst, sjunker dollarn blir det billigare för länder som handlar med dollarn. Men samtidigt om dollarn värde sjunker måste de företagen som har dollarn som "bas" (usa) kompensera den förlusten på något sätt, dvs. högre priser (inflation yay). Dock så sker självfallet detta inte samtidigt..

Men även när du har den här luckan där dollarn är billigare och priserna ej har hunnit förändras så betyder det inte att det blir billigare för oss konsumenter. Vi är "vana" att betala tusen kronor för vara X, om nu inköpspriset för företaget förändras finns det ingen anledning för dem att sänka vara X försäljningspris i takt med förändringen i inköpspriset, det enda som händer är att de får en större marginal på varan och tjänar mer pengar. Självfallet är de medvetna om detta och ser att de kan tjäna några kronor SAMT det är medvetna att priset kommer att gå upp i framtiden så det är vist ett bibehålla kapital för denna förändring.

Typ alltså lixom..

Sen har du helt rätt om räntorna.. stackars företag som verkligen lever på en balansgång mellan konkurs eller överlevnad, måste vara skräckslagna varje dag nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så du tycker Komplett ska strunta i att göra sig av med onödig personal och öka kostnaderna för varje paket dom skickar låter som en bra strategi för att spara pengar?

Que?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Inte så intressant jämfört med vissa tips jag mailat in, men visst kul att de går bra för dem. Dock har deras priser stigit i takt med att deras storlek ökar.

Que?

Varsla = Avskeda... Inte att VD:n kommer ner iklädd en rosa kanindräkt och delar ut godis till dom anställda... bara så ni vet.

OnT: Jag har alltid gillat komplett men med konkurrensen på marknaden så finns det numera många bra internetleverantörer att välja mellan. Dock älskade jag skribofont när dom fanns...

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, undra hur det kommer gå för datorbutiken nu när det är finanskris..

Tror dock inte att komplett kommer få några problem att klara sig...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Komplett har inget bra alternativ för avbetalning. Många vill köpa dator och betala 12 lr 6 månader (studenter osv) Deras avbetalning är den värsta genom tiderna så folk handlar nån annanstans.

Avbetalning är av ondo. Spar tills du har råd att köpa eller ta ett lån av morsan/farsan - räntefritt förstås.

Permalänk
Medlem

DB är körda,
lagret i Staffanstorp bomas igen ...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Avbetalning är av ondo. Spar tills du har råd att köpa eller ta ett lån av morsan/farsan - räntefritt förstås.

Är helt på din sida. Men hur man än vänder på det så gör ju bra avtal att det säljs mer. Tycker att kunderna ska ha en bättre möjlighet.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]