Silverstone Fortress FT01

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Fortress FT01

Silverstone har gjort sig kända genom att tillverka bland annat datorchassin av mycket hög kvalitet. Följ med när SweClockers tittar närmare på en nykomling i sortimentet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Dämpade sidor men gott om ljudutsläpp och ingen direkt dämpning av ljud från hårddiskarna känns inte som något väl genomtänkt.

Sorligt att fler och fler byter upp sig till fläskigt stora fläktar i fronten som inte på ett bra sett går att byta ut, plus att hårddisk-racket nästan helt blockerar luftflödet.

En del bra funktioner och en del dåliga. Tillsammans med det höga priset blir det inget köp.

Permalänk
Medlem

Omotiverat dyrt, och ingen E-Sata. Vad är det som talar för det här chassit gentemot andra i samma prisklass?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

OnT: Inget jag skulle vilja ha, för dyrt för det man får.

OffT: Videorecension för dom intresserade: http://www.3dgameman.com/content/view/13767/103/ Finns på YouTube och i HD.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ja tråkigt att det är svårt att byta stora fläktar. Fläktar är förbrukningsvara som tangentbord och möss. Fast jag tror att det snart kommer nya standardstorlekar för fläktar.

Vi har 60, 80, 92, 120 och nu börjar 140 mm fläktar komma som lösa enheter.

Jag tror o hoppas att man snart kan köpa lösa tex 180 och 230 mm fläktar också, lika lätt som 'vanliga' 120or.

Jag har haft värmeproblem och vuill aldrig ha det igen. Nästa dator blir en el Diablo / HAF 832 eller liknande.

Visa signatur

Foldning: 2xGTX285, 1xGSO9600, 2 UniCore clienter.

Permalänk
Medlem

Bra recension.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Jag avskyr den vita optiska enheten som finns med som i alla testsystem i alla chassi-tester. Den gör så att rencensionen blir "fulare".

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag avskyr den vita optiska enheten som finns med som i alla testsystem i alla chassi-tester. Den gör så att rencensionen blir "fulare".

Ja, snälla. Byt till en svart så blir vi glada

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi.. Men jag kör nog på Lian li pc8

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Ja, snälla. Byt till en svart så blir vi glada

Word!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag avskyr den vita optiska enheten som finns med som i alla testsystem i alla chassi-tester. Den gör så att rencensionen blir "fulare".

Vem orkar bry sig. Jag har en vit optisk enhet i mitt gråsvarta P180 men eftersom det är en framplåt framför enheterna så syns det inte såvida man inte öppnar plåten och ska använda enheten. Nåväl jag förstår er humor och fick mig ett gott skratt

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, Silverstone hakar på Antec och Cooler Master med stora fläktar, nätagget nere osv.
Enda är väll priset samt 180mm ??????...fläktar, fläktarna hade dom kunnat göra något åt men priset blir nog svårt att pressa då det är alu och Silverstone

Permalänk
Medlem

Fin recension men jag har faktiskt aldrig riktigt sett idén med just Silverstone eller Lian Li. Känns ännu mer bekräftat efter denna recension.

Visst fina chassin i sig vad gäller design och temp men är det så mkt mer än så?

(Har själv ett Silverstone LC20 som jag kom över pinsamt billigt.)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Bra recension. Tycker dock att priset ska ses som en nackdel, det är betydligt dyrare än liknande chassin.

Förstår inte varför de ska insistera på att förstöra bra lådor med dåliga fläktar och onödiga luftintag, i grunden hade det kunnat bli en bra låda men de motarbetar sig själva genom att elimininera fördelarnas betydelse. Hårddiskracket? Bättre kan man förvänta sig när man lägger ut 1700 kr.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Rätt halvkass låda tycker jag.

* Ingen öppning på moderkortsplåten där prollen sitter = riktigt slött, undrar vad de tänkte med där.

* Ingen vettig ljuddämpning på hårddiskarna

* Dåligt placerat dammfilter på takfläkten

* Inget speciellt på varken insidan eller utsidan (Lian Li har redan visat att svart borstat alu är fint )

Sen var det bara jag som tyckte att frontblecken är en rak kopia på Lian Li's varian?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Synd att toppen var så ful.

Permalänk
Medlem

som vanligt, den som bryr som om Hårddiskens temp kan ju glömma att se någon vettig info här.

FÖR FAN testa med flera hårddiskar!!

annars kan ni lika gärna ta bort temp testet när det kommer till hårddisken.

ANNARs en ok recension.

Permalänk

verkar som ett väldigt trevligt chassi på alla de sätt, utom en viktig detalj..... PRISET! för <1300kr så hade det varit väldigt lockande.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
som vanligt, den som bryr som om Hårddiskens temp kan ju glömma att se någon vettig info här.

FÖR FAN testa med flera hårddiskar!!

annars kan ni lika gärna ta bort temp testet när det kommer till hårddisken.

ANNARs en ok recension.

Recensionen ger en bild av hur god kylning över diskarna det är gentemot andra chassin.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Ser lite plastigt ut tycker jag. Annars helt okej

Permalänk
Medlem

Bra rescension... tråkigt chassi dock:/

Inlägg redigerat av GAPa. För att inte diskussionerna i tråden ska störas vill vi att detaljkommentarer om språket i artiklarna skickas via kontaktformuläret

Permalänk

Snyggt stilrent chassi med många trevliga detaljer.
Bra med luftintag på undersidan, som kan förse både nätaggregat och hårddiskar med kall luft. Fattar bara inte varför toppfläkten blåser in i burken och inte ut ur burken? Nu blir det ju virvlar och all luft skall tas ut genom en enda fläkt som blåser ut bak.
Det skulle väl varit smartare med insug fram och undertill och utblås bak och ovanpå?
En dörr på fronten för ljudnivån också, sedan kunde kanske chassit varit riktigt intressant.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Att ha ett insug på taket kan ju inte vara så lämpligt, damm faller ju som bekant nedåt och då har man en effektiv lösning för att samla upp allt luftburet damm men desto mindre till att hålla sin dator dammfri. Synd på det för att jag tyckte chassiet var såg välbyggt och stiligt ut i övrigt, vilken idiotisk miss verkligen..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, men inte intressant.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Är "god" och "hög" byggkvalité samma sak eller olika? Jag skulle inte först säga "god byggkvalité" för att i nästa stycke säga "hög byggk..".

Citat från artickeln:
"Byggkvaliteten hos Fortress FT01 är god..."
"Sammanfattningsvis kan sägas att Silverstone Fortress FT01 håller en hög byggkvalitet."
"Fördelar * God kvalitet"

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Att ha ett insug på taket kan ju inte vara så lämpligt, damm faller ju som bekant nedåt och då har man en effektiv lösning för att samla upp allt luftburet damm men desto mindre till att hålla sin dator dammfri. Synd på det för att jag tyckte chassiet var såg välbyggt och stiligt ut i övrigt, vilken idiotisk miss verkligen..

den har dammfilter

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Snyggt stilrent xhassi med många trevliga detaljer.
Bra med luftintag på undersidan, som kan förse både nätaggregat och hårddiskar med kall luft. Fattar bara inte varför toppfläkten blåser in i burken och inte ut ur burken? Nu blir det ju virvlar och all luft skall tas ut genom en enda fläkt som blåser ut bak.
Det skulle väl varit smartare med insug fram och undertill och utblås bak och ovanpå?
En dörr på fronten för ljudnivån också, sedan kunde kanske chassit varit riktigt intressant.

Såhär är det:

När fläkten där uppe blåser in blir det ett övertryck i lådan, dvs, luften vill ut. Så luften sipprar ut där den kan åka ut, och på så vis (så länge insug är dammfiltrerade) så kommer inget damm in genom frontpanel och andra hål i lådan.

Skulle fläkten vara ett utsug hade det blivit undertryck, och då hade luft tagit sig in genom öppningar som inte är dammfiltrerade.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt tillverkaren ska det även vara möjligt att köpa till fler utav dessa hotswapenheter. Hur mycket de kostar och var de går att köpa är i skrivande stund okänt.

Varför inte ta en titt hos Komplett? En av Sveriges största internetbutiker
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=378984

Permalänk
Medlem

Hmm när ska det bliva ordning på taket??

Ljud mäts på 1 METERs (100cm, 1000mm) avstånd i ALLA andra tester oavsett vad som testas.

Annars bra recension av ett hyffsat snyggt men tråkigt chassi!

Permalänk
Medlem

Känns lite korkat att ha skruvade täckplåtar för 5,25"-platserna. Liksom - varför lägga utvecklings...yen på utveckling av dom där knapparna/låsmekanismerna när man ändå behöver ha en skruvmejsel för att få in en enhet?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB