Framtida Radeon får nanokylning

Permalänk
Melding Plague

Framtida Radeon får nanokylning

Grafikkortstillverkaren AMD har tillsammans med Celsia utvecklat ett nytt kylsystem som kan användas på framtida Radeon-grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra då kanske det inte fortsätter att bli större och större som nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även om kylningen blir bättre måste grafikkorten bli strömsnålare.

Permalänk

NAJZ

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk

Även om de är 14% effektivare än värmeledningsrör måste man ju endå få bort värmen från kylflänsen (och ut ur chassit sen).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Även om de är 14% effektivare än värmeledningsrör måste man ju endå få bort värmen från kylflänsen (och ut ur chassit sen).

Läs nyheten.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Fläkten på mitt Asus 4870 låter förjävligt,
Nanoteknik for the people!

Permalänk
Medlem

Med andra ord, nano-platta istället för basplatta till flänsarna.
Då uppstår ju givetvis frågan om detta är effektivare än vad spridningen av värme i en ren bit koppar är? Det är ju inte rören de ska tävla mot om tanken är att de skall ligga direkt mot värmekällan och sen ha en fläns på det, utan det är basplattan.

Men helt klart intressant! Mycket bra att utvecklingen inom luftkylning inte bara stannat vid variationer av befintliga koncept.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Även om kylningen blir bättre måste grafikkorten bli strömsnålare.

Håller med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men helt klart intressant! Mycket bra att utvecklingen inom luftkylning inte bara stannat vid variationer av befintliga koncept.

Bl.a. IT-företag som Rittal Scandinavia AB har ju haft nanoteknologiska kylflänsar i deras kylsystem ett ganska bra tag, det här är ju inget egentligt "jättenytt".

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Ofta låter det som att folk på forumet här som kommenterar verkar veta mer än de som uppfinner dessa olika tekniker, haha, det tycker jag är väldigt lustigt.

Varför ansöker ni inte om anställning(?) eftersom ni verkar veta mer än vad dessa forskare redan har forskat på.

Även om man uttrycker sig fritt här så kan forskarna ändå inte "höra" er, det är helt värdelöst att spekulera kring saker och ting, produkten/tekniken blir inte bättre för att man försöker analysera det som skribenterna skriver. Förutsatt att inte utvecklarteamet/forskningen är svenskbaserad och de läser kommentarer och tar åt sig av konstruktiv kritik (chansen att det bara kallas kritik är större då folk finner det enklare att klaga än uppskatta att folk bedriver forskning ö.h.t).

---

För att luta sig mot ämnet i sig tycker jag detta är en fantastisk nyhet som kommer förändra framtidens grafikkort markant. M.a.o. menar jag, att har man öppnat en dörr så öppnar sig helt nya möjligheter och ytterligare ett par dörrar.

Med miljötänk färskt i skallen och med denna ny teknik så kan det bara bli positivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Även om kylningen blir bättre måste grafikkorten bli strömsnålare.

poäng

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Bl.a. IT-företag som Rittal Scandinavia AB har ju haft nanoteknologiska kylflänsar i deras kylsystem ett ganska bra tag, det här är ju inget egentligt "jättenytt".

Nej det är ju sant, men det ska ju ut ordentligt också, och då kan nog AMD och radeon-serien vara en rätt bra port ut till de större scenerna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moodilic
Ofta låter det som att folk på forumet här som kommenterar verkar veta mer än de som uppfinner dessa olika tekniker, haha, det tycker jag är väldigt lustigt.

Varför ansöker ni inte om anställning(?) eftersom ni verkar veta mer än vad dessa forskare redan har forskat på.

Även om man uttrycker sig fritt här så kan forskarna ändå inte "höra" er, det är helt värdelöst att spekulera kring saker och ting, produkten/tekniken blir inte bättre för att man försöker analysera det som skribenterna skriver. Förutsatt att inte utvecklarteamet/forskningen är svenskbaserad och de läser kommentarer och tar åt sig av konstruktiv kritik (chansen att det bara kallas kritik är större då folk finner det enklare att klaga än uppskatta att folk bedriver forskning ö.h.t).

---

För att luta sig mot ämnet i sig tycker jag detta är en fantastisk nyhet som kommer förändra framtidens grafikkort markant. M.a.o. menar jag, att har man öppnat en dörr så öppnar sig helt nya möjligheter och ytterligare ett par dörrar.

Med miljötänk färskt i skallen och med denna ny teknik så kan det bara bli positivt.

Om det nu är så meningslöst att kommentera någonting på ett forum så varför postar du över huvud taget? De kan inte höra positiva kommentarer heller. Det är precis lika "värdelöst" att spekulera oavsett om man är positivt eller negativt inställd, så då kan vi lika gärna sitta i varsit hörn och vara tysta tills någon slänger prylen i huvudet på oss.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Bra att utvecklingen går framåt.

MEN...

Jag hoppas att grafikkortstillverkarna inte får för sig att det nu är okej att göra kort som utvecklar 14 procent mer värme, bara för att kylningen är 14proc effektivare.
Mitt gamla TNT2 klarade sig med en liten platt kylfläns, jag hade gärna sett att sånt blev standard igen.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Även om kylningen blir bättre måste grafikkorten bli strömsnålare.

Det är upp till dig om du vill välja strömsnåla kort eller kort som presterar bra. Tillverkarna kämpar hårt med att förbättra båda aspekterna. Och är vänliga nog att erbjuda oss ett val.

Du väljer om du vill ha ett lagom snabbt kort som utvecklar lite värme eller ett snabbt kort som utvecklar mer värme.

När ska folk lära sig att de inte kan äta kakan och ha den kvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elektrofredrik
Bra att utvecklingen går framåt.

MEN...

Jag hoppas att grafikkortstillverkarna inte får för sig att det nu är okej att göra kort som utvecklar 14 procent mer värme, bara för att kylningen är 14proc effektivare.
Mitt gamla TNT2 klarade sig med en liten platt kylfläns, jag hade gärna sett att sånt blev standard igen.

Den standarden finns som alternativ nu, du kan välja ett HD4350 om du vill, men räkna inte med att du kan få prestandan som den mer energikrävande tekniken erbjuder om du vill ta avstånd få den.

Som sagt, Man kan om man vill bara skrota alla kort snabbare än HD4350 så har man standarden du eftersträvar. Men folk skulle bli lite sura. Bättre att göra som nu då man själv kan välja om man vill ha strömsnålt eller snabbt.

För jag hoppas inte du är så dum att du tror att tillverkarna kan dra fram kort ur röven som presterar lika bra som dagens värstingar om de ska spara in så på strömkraven samtidigt.

Permalänk

14 procent var inte mycket att hänga i julgranen. Hoppats dom gör ännu bättre kyllare. kommande grafikkort lär inte dra mindre ström, tvärtom.
Folk köper inte grafikkort bara för dom drar lite ström, man köper det med bäst prestanda/pris.

Bra att dom kommer med nya kyllösningar, kyllarna blir bara större å större.

Permalänk
Avstängd

Hur bra är allt de har nano-grejerna för miljön då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Även om de är 14% effektivare än värmeledningsrör måste man ju endå få bort värmen från kylflänsen (och ut ur chassit sen).

Du måste läsa nyheten.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Som sagt, Man kan om man vill bara skrota alla kort snabbare än HD4350 så har man standarden du eftersträvar. Men folk skulle bli lite sura. Bättre att göra som nu då man själv kan välja om man vill ha strömsnålt eller snabbt.

För jag hoppas inte du är så dum att du tror att tillverkarna kan dra fram kort ur röven som presterar lika bra som dagens värstingar om de ska spara in så på strömkraven samtidigt.

Jo, jag förstår det, men man kan väl få drömma? Och även om vi aldrig kan gå tillbaka till prestandakort med minimal kylfläns på GPU så hoppas jag att trenden med strömhungriga kort mattas av.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Även om kylningen blir bättre måste grafikkorten bli strömsnålare.

problemet är att för mycket av energin blir till värme och inte till grafikkortsprestanda.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om det nu är så meningslöst att kommentera någonting på ett forum så varför postar du över huvud taget? De kan inte höra positiva kommentarer heller. Det är precis lika "värdelöst" att spekulera oavsett om man är positivt eller negativt inställd, så då kan vi lika gärna sitta i varsit hörn och vara tysta tills någon slänger prylen i huvudet på oss.

Haha, det där var en helt meningslöst argument.

Jag skrev inget om att det var meningslöst att kommentera överhuvudtaget, jag har inte och kan inte hindra någon från att kommentera.

"De kan inte höra positiva kommentarer heller" - Vad menar du med det?
Jag skrev inget om att forskare skulle ta till sig positiva kommentarer, har du någon gång hört talas om konstruktiv positivism?

Värdelöst att spekulera kring hur positivt inställd man är?
Det har fortfarande inte med saken att göra.

Sen att kritisera är inget jag är emot. Kritik är något för de som utvecklar en teknik/produkt för att den ska bli bättre, men då kallar man det konstruktiv kritik, vilket är något annat.

Självklart får man skriva negativa saker om en teknik/produkt, m.a.o. att uttrycka sitt missnöje med angående. Men när folk börjar skriva om hur man skulle gjort tekniken/produkten då har det gått för långt, så länge ingen har hand om tekniken/produkten i sig kan inte en vanlig privatperson sitta vid datorn och skriva om hur dem skulle har gjort, jag ser inte hur dessa personer kan veta mer än forskare/uppfinnare eller hur dem kan vara så pass insatt att dem kan skriva sådana saker.

Allt för många (främst unga) talar innan de tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moodilic
Ofta låter det som att folk på forumet här som kommenterar verkar veta mer än de som uppfinner dessa olika tekniker, haha, det tycker jag är väldigt lustigt.

Varför ansöker ni inte om anställning(?) eftersom ni verkar veta mer än vad dessa forskare redan har forskat på.

Även om man uttrycker sig fritt här så kan forskarna ändå inte "höra" er, det är helt värdelöst att spekulera kring saker och ting, produkten/tekniken blir inte bättre för att man försöker analysera det som skribenterna skriver. Förutsatt att inte utvecklarteamet/forskningen är svenskbaserad och de läser kommentarer och tar åt sig av konstruktiv kritik (chansen att det bara kallas kritik är större då folk finner det enklare att klaga än uppskatta att folk bedriver forskning ö.h.t).

välkommen till internet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Även om de är 14% effektivare än värmeledningsrör måste man ju endå få bort värmen från kylflänsen (och ut ur chassit sen).

Japp du har rätt och dom som quotar dig innan har delvis rätt med.

Vad ett heatpip eller dessa nanorör gör är att förbättra värmelednigsförmågan. Vanliga solida matrial typ koppar kan bara leda energi så fort från en pugt till en annan. Man kan se det som att värme har olika hastigheter genom olika mattrial. Heatpips eller nanorör är lite som rulltrappor. Dom hjälper den naturliga processen genom att flytta hela mediat fram och tebaks mellan pugterna rent fysiskt. Med hjälp av vettskor som förångas och sedan kondenseras.

Förbättrad lednigsförmåga mellan värmekällan och flänsen säker delta T alltså tempraturskillnaden mellan GPU och flänsen. Man kan sänka tempraturern antigen genom att kyla flänsen mer eller öka värmelednigsförmågan i flänsen och på så vis sänka delta T mellan fläns och GPU.

Säg att nanorör sänker GPU tempen från 80C till 70C på grafikkort X. Då skulle man kunna göra en fläns som var något mindre och därför avger värmen sämmre till luften med en facktor om ca 10C på just grafikort X.

Så storleken på flänsen och dess förmåga att leda värmen från det den kyler till luften spelar båda roll.

Man skulle ju också kunna använda en fläkt som hade lägre luftflöder och lägre ljudnivå och behålla flänsens urprugliga st orlek på exemplet jag angav.

Men precis som du säger så måste samma mägd energi bortföras oavset hur effektiv eller inte kylnigslösnigen är. Värmelednigsförmågan är bara en facktor mellan fläns och chipet, flänsens torlek och luftflödet över den är också bidragande facktorer som ger t empraturen på GPU:n.

Så precis som en kraftigare fläkt kan sänka tempraturen så kan en förbättring i värmeldenigsförmågan göra det. Båda kan bidra till mindre kylare. Men som sagt det handlar ju mycket om en kostnasfråga. Kan man spara in 10% koppar och sälja det till samma pris som innan så har man kanske sparat 10Kr på varge kort tex och säljer man några miljoner av samma kylare så sparar man lite pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moodilic
Haha, det där var en helt meningslöst argument.

Jag skrev inget om att det var meningslöst att kommentera överhuvudtaget, jag har inte och kan inte hindra någon från att kommentera.

"De kan inte höra positiva kommentarer heller" - Vad menar du med det?
Jag skrev inget om att forskare skulle ta till sig positiva kommentarer, har du någon gång hört talas om konstruktiv positivism?

Värdelöst att spekulera kring hur positivt inställd man är?
Det har fortfarande inte med saken att göra.

Sen att kritisera är inget jag är emot. Kritik är något för de som utvecklar en teknik/produkt för att den ska bli bättre, men då kallar man det konstruktiv kritik, vilket är något annat.

Självklart får man skriva negativa saker om en teknik/produkt, m.a.o. att uttrycka sitt missnöje med angående. Men när folk börjar skriva om hur man skulle gjort tekniken/produkten då har det gått för långt, så länge ingen har hand om tekniken/produkten i sig kan inte en vanlig privatperson sitta vid datorn och skriva om hur dem skulle har gjort, jag ser inte hur dessa personer kan veta mer än forskare/uppfinnare eller hur dem kan vara så pass insatt att dem kan skriva sådana saker.

Allt för många (främst unga) talar innan de tänker.

Tror du behöver läsa det jag skrev igen. Du anmärkte på att det är helt värdelöst att spekulera, varpå jag påpekade att det även gäller om man är positivt inställd till det som det spekuleras om. Innan det hela är ute och faktiskt testat är det (enligt ditt eget argument) helt värdelöst att spekulera, vilket då även inkluderar din kommentar om att det skulle vara framtiden och öppna dörrar m.m. då detta också är ren spekulation från din sida, om än med en positiv inriktning. Ändå är du kritisk mot de som spekulerar.

Om du nu skall hävda att det är att gå för långt när en privatperson hävdar det ena eller andra gällande en produkt så bör du ju även inse att det också borde vara att gå lika mycket för långt att anta någonting positivt om samma sak. För så länge du inte är insatt på det sätt du säger att gemene man här inte är, så är dina antaganden gällande funktion precis lika fel. Så innan du kritiserar någon annan borde du sluta göra samma missar själv.

Ålder har heller ingenting med vad någon säger att göra. Det om något är faktiskt helt oviktigt på alla sätt, och att ta med det i värderingen av vad någon annan säger är en brist då det finns minst lika många ur alla ålderskategorier som inte använder huvudet innan de öppnar munnen. Och oavsett om de tänker efter före eller inte så finns det en chans att det dem säger ändå stämmer, så ålder blir alltså helt ovidkommande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Hur bra är allt de har nano-grejerna för miljön då?

Bra inlägg - Om det går hål på plattan och de dödliga nanopartiklarna kommer ut så kommer alla barrträd på jorden att dö inom 41 timmar. Dessutom kommer nanopartiklarna göra alla jordekorrar och Ford Mondeo köttätande så mänskligheten kommer ställas inför sin största prövning någonsin.

Vad fan tror du att det handlar om egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Bra inlägg - Om det går hål på plattan och de dödliga nanopartiklarna kommer ut så kommer alla barrträd på jorden att dö inom 41 timmar. Dessutom kommer nanopartiklarna göra alla jordekorrar och Ford Mondeo köttätande så mänskligheten kommer ställas inför sin största prövning någonsin.

Vad fan tror du att det handlar om egentligen?

gillar inte barrträd ..men ford mondeo noooo

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

R.I.P ford mondeo

Längtar tills dessa korten kommer

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Bra inlägg - Om det går hål på plattan och de dödliga nanopartiklarna kommer ut så kommer alla barrträd på jorden att dö inom 41 timmar. Dessutom kommer nanopartiklarna göra alla jordekorrar och Ford Mondeo köttätande så mänskligheten kommer ställas inför sin största prövning någonsin.

Vad fan tror du att det handlar om egentligen?

Fy fan! De där nanopartiklarna är ett hot mot miljön!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Eeee fan folk e ju dumma, ta o byt ut kopparen mot silver istället som är ännu bättre ledare för värme. Faktiskt den bästa metallen att leda värme, fast silver får ju en svart beläggning av silversulfid efter ett tag, så man får ta och lägga ett tunt lager guld eller kanske rhodium (om man vill ha en silverblank yta, o dyrt som 17) på silverytan.

Jaja, jag ska köpa aktier i silver- och rhodium-gruvor nu, hihi....

Möjligen kan man ha flytande metallisk natrium-kalium blandning som ryssarna hade i sina kärnreaktorer på ubåtarna. Vilket kyler extremt bra.

Näää, nu spånade jag lite väl långt...