vad är de för skillnad på dessa ljud???

Permalänk
Medlem

vad är de för skillnad på dessa ljud???

Hej det är så att brorsan har förvirrat mig i ljuddjungeln när det gäller ljud.

1.Vad är det för skillnad på hd audio och digitalt audio??

2. är de för skillnad på EAX, dolbys alla format ??

3 är de nån skillnad på inbyggd ljud på moderkort jämför med extern som man köper till????

Är totalt förvirrad efter som min brorsa snackade med sina polare om saken och frågad mig om skillnaderna :/ .Jag fattade inte ett dugg efter som jag inte kan skillnaderna nån som vet bättre än mig.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk

1. Ljud är vågor i luften och dessa kan man fånga med en mikrofon och omvandla till en elektriskt signal som är analog med luftens svängningar, därav "analogt ljud". Ofta så lagrar man den här signalen i ett digitalt format (som en serie 1:or och 0:or) och då brukar man prata om digitalt ljud. När man pratar om HD audio så brukar man antingen mena en specifikation från Intel för integrerade ljudkretsar eller om ljud som är lagrade med en större datamängd än det som brukar användas för CD eller DVD.

2. Enklast är nog att slå på wikipedia.

3. Ljudkort till datorer är oftast integrerade på moderkortet, interna instickskort (exempelvis PCI) eller externa enheter med USB eller firewire. Egentligen är det bara det andra av dessa tre som är ett "kort" i ordets ursprunliga bemärkelse men benämningen ljudkort brukar användas även för de övriga två. Det är svårt att göra svepande generaliseringar om vilket av de tre som är "bäst".