Permalänk
Medlem

Jaha då kanske det snart är dags för beställning då.
Velar fram och tillbaka och kan inte riktigt bestämma mej, skulle vilja ha lite mer ris och ros om paketet.
Skulle du själv kunna tänka dej att beställa den här riggen ?

R: Och allt är väl kompatibelt va ?

Permalänk
Medlem

Jag är själv i samma tankar, ska dock vänta på lite mer alternativ när det gäller moderkort.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mojss
Skulle ovanstående rigg fullkomligt äga sönder en c2d e6600 med 4gb pc6400 ram och en GF 8800gts?
Menar alltså om det är en mycket märkbar förbättring i prestanda man får.

Ja.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sej beställning!
Vet inte om jag vågar... ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERR0R
Nu börjar det närma sej beställning!
Vet inte om jag vågar... ^^

För mig med, men jag har ångest angående grafikkortet, vetefan om man skulle ta ett gtx 260 istället, detta med tanke på den ej så muntra läsningen ang powercolor kortet på exempelvis prisjakt, även senaste på detta forumet där flertalet nämt problem med låg fps i wow.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ | 2048 MB DDR400 | nVIDIA GeForce 7800 GTX 256 MB | 2 x 250 GB SATA | 2 x 300 GB SATA

Permalänk
Medlem

Oj jävlar, det var hårda ord på prisjakt...
Man kanske ska tänka om angående grafikkortet då... :/

Permalänk

Frågan är om det är värt pengarna du betalar.. vad ska du använda datorn till? Om du ska gejma så känns annat än C2D rätt olönt just nu.

i7 kommer jag skaffa av den anledningen att jag pysslar med 3D och att få minska ner renderingstiderna. Gaming i sig kommer i 3e hand för min del.

Som någon sa, hade du lagt samma pengar på en C2D-burk så hade du nog kommit bra mycket längre i spelsammanhang.

Permalänk
Medlem

Byt ut hårddisken till en 640GB i samma serie. 80kr mer för 140GB + att den är märkbart snabbare.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Frågan är om det är värt pengarna du betalar.. vad ska du använda datorn till? Om du ska gejma så känns annat än C2D rätt olönt just nu.

i7 kommer jag skaffa av den anledningen att jag pysslar med 3D och att få minska ner renderingstiderna. Gaming i sig kommer i 3e hand för min del.

Som någon sa, hade du lagt samma pengar på en C2D-burk så hade du nog kommit bra mycket längre i spelsammanhang.

I7 slår ju C2D på fingrarna inom det mesta men visst skulle jag kunna lägga mer pengar på grafikkort om jag köpte en C2D ist.
Men det känns ändå inte rätt att köpa en C2D..

Känns som att jag hellre köper ett till 4870 senare och stoppar i om inte ett skulle räcka till.

Frågan är nu om man vågar köpa Powercolors 4870 !?

R: http://en.expreview.com/2008/08/23/powercolor-hd-4870-pcs-sta...

Citat:

Kopierat från prisjakt.nu:
Lite konsumentinformation:
Det kortet jag har fått är inte överklockat från fabrik utan håller standardhastighet på både GPU & GDDR5-minnena (750MHz resp. 900MHz). Detta trots att produkten marknadsförs av tillverkaren som ett fabriksöverklockat kort (800/780MHz resp. 950MHz).

Då kort med denna kylare tidigare har haft problem: http://en.expreview.com/2008/08/23/powercolor-hd-4870-pcs-sta... så misstänker jag att dessa icke fabriksklockade kort helt enkelt är garantireturnerade kort el. liknande som Powercolor flashat med ny BIOS (fläkten kör nu b la konstant på ljudliga 63% eller mer) och att man sedan packat om dessa och nu säljer dem som nya. Utan att informera om att de numera är standardklockade...falsk marknadsföring någon?!!

Temperaturen på GPU:n hålls på en mycket låg & bra nivå, dock verkar den kinesiske ingenjören helt missat att även andra komponenter på kortet kräver adekvat kylning. Minnena "kyls" av en enkel passiv värmespridare (en "bit plåt") utan flänsar som troligtvis gör ett sämre jobb än originalkylaren. VRM-kylaren är dock det som sänker kortet totalt, den är så undermåligt konstruerad att den tjänar till att hålla kvar & bygga upp temperaturen ända tills att kortet hänger vid hög belastning (VPU recover inträffar), pga att VRM-kylflänsen på detta kort har inte fysik kontak med de komponenter som blir varmast. Detta inträffar om man försöker få kortet att ens närma sig de av tillverkaren påstådda klockfrekvenserna för GPU:n resp. minnet. Furmark ( http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ ) avslöjar detta ganska snabbt, i alla fall om man döper om furmark.exe till något annat då ATI:s nyare drivrutiner annars går in och klockar ner kortet för att dölja denna defekt (fusk med drivrutiner, har vi hört det förut?!!).

För ett lite lägre pris får du alltså ett oöverklockat 4870 1GB med kanske marknadens sämsta och ljudligaste kyllösning med usel överklockningspotential (då man redan ligger på gränsen för vad kortet klarar av). Jag ställer mig frågande till hur detta påverkar livslängden hos komponenterna på kortet (främst minnena & VRM).

Så där, nu framstår kanske detta kort inte som det kap det gjorde tidigare!

Någon här som har powercolor-kortet som kan uttala sej ?

R: Sådär nu finns det ingen återvändo !!
Beställde precis..

Tog 640gb hårddisken och Crucial 1333mhz minnen(pga att dom hade bara 2 valueRam kvar i lager) annars så blev allt efter inköpslistan i förstaposten.

Hoppas att allt kommer funka.

Kan väl kanske uppdatera när jag har fått grejerna.

Permalänk
Medlem

Lycka till mannen. Hoppas nu att ditt Powercolor-kort inte strular för dig som det verkar göra för en del. Sitter själv och funderar på om jag ska köra i7, phenom I/II eller C2D.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tackar.
Sitter fan på helspänn redan nu.

Såg att dom har höjt priset på kortet till 2895:- nu..
Tur att jag hann beställa före!

Blir det minsta krångel med det så kommer det reklameras illa kvickt.

Permalänk
Medlem

Ja det har de bannemig. Satans jäkla dollaruppgång. Vissa saker är lika dyra att köpa nu som för 6 månader sen nästan p.g.a. uppgången. Trist

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klumpeduns
Ja det har de bannemig. Satans jäkla dollaruppgång. Vissa saker är lika dyra att köpa nu som för 6 månader sen nästan p.g.a. uppgången. Trist

Just den höjningen har ju inget med dollarns förändringar att göra. Det var extrapris på just det kortet och som jag varnade om på förra sidan så brukar kompletts extra priser ändras vid ny vecka.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Hoppas på en uppföljning av denna tråden då du byggt klart burken, så man får veta lite om hur det blev, prestanda osv=)

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ | 2048 MB DDR400 | nVIDIA GeForce 7800 GTX 256 MB | 2 x 250 GB SATA | 2 x 300 GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Just den höjningen har ju inget med dollarns förändringar att göra. Det var extrapris på just det kortet och som jag varnade om på förra sidan så brukar kompletts extra priser ändras vid ny vecka.

Just detta kortet har legat på 2395 i flera veckor om jag inte har fått hjärnsläpp helt. jag har haft lite koll på det just för det låg lägre än alla andra.

Ja en uppföljning vore trevligt.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Okej lite resultat då.

Super PI på 1M:

3dmark05 Gratisversionen:
3DMark Score: 26286 3DMarks
Cpu Score: 29883 CPUMarks

Nåt mer än så har jag inte för tillfället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERR0R
Okej lite resultat då.

Super PI på 1M:
http://i49.photobucket.com/albums/f271/ERR0R1/superpi.jpg

3dmark05 Gratisversionen:
3DMark Score: 26286 3DMarks
Cpu Score: 29883 CPUMarks

Nåt mer än så har jag inte för tillfället...

Hur "känns" burken överlag att arbeta med då?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ | 2048 MB DDR400 | nVIDIA GeForce 7800 GTX 256 MB | 2 x 250 GB SATA | 2 x 300 GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mojss
Hur "känns" burken överlag att arbeta med då?

Jag tycker att allting känns tokbra.
Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag bara hade en Athlon 64 innan, men det går att göra många grejer samtidigt.
Typ extrakta en rar-fil på 8gb samtidigt som man installerar en annan grej på 16gb samtidigt som man sitter och kollar på youtube.

Maxar gta iv på allt utom view distance där jag bara kan välja 71 som max, vet inte varför.
Får en average fps på över 50.

Maxar också Crysis och det går fint. Lite småhack på sista banan när man ska ha ihjäl den där jättespindeln.

R: Kom på att upplösningen bara är på 1280x1024 eftersom att min BenQ-skärm inte klarar mer.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Har lite funderingar själv angående ett budget i7 bygge. Tänkte att jag lägger upp det här istället för att starta ännu en ny i7 tråd.

Så här ser det ut:

Något att ändra på?
Ska ha den till spel och film.

Visa signatur

i7 920, 4850 512MB, 640GB HDD, 3GB 1333 MHZ, Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall köra på 512mb versionen av 4870, du kommer inte märka någon skillnad förrän du kommer över upplösningar på 1920x1080, kanske extremt lite extra prestanda i något enstaka spel men det kommer inte vara märkbart, så inte värt de 900 extra kronorna.
Annars har du ju 4870x2 för under 4000kr på Inet.se nu :).

EDIT: Annars har du ju också 4850x2 som bara kostar strax över 3000kr på Inet.se
https://www.inet.se/recensioner/5408318/sapphire-radeon-hd485...

Permalänk
Avstängd

DDR3 är ofta inte snabbare än DDR2 förän efter ~1600 mhz.. så budgetminnen ger dig ingen boost.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det du kan ändra på är 1 grafikkortet, ta istället http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=N260GTX-T2D896-OC&r=defb

Mellanskillnaden 520kr lägger du på et bättre chassie som tex. https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Annars ser det rätt så bra ut.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
DDR3 är ofta inte snabbare än DDR2 förän efter ~1600 mhz.. så budgetminnen ger dig ingen boost.

Och din poäng var...? Svårt att köpa DDR2-minnen till ett moderkort som bara har stöd för ddr3, eller har du kommit på något som ingen annan lyckats med?
Tråden heter "Budget i7-bygge", inte "Budget s755-bygge"...

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

Blev så här till slut.

Brukar inte spela på allt för höga upplösningar så jag tror 512 passar mig bra. Blir nog fler uppgraderingar i framtiden.

Beställningen sker på Måndag

Tack åter igen.

Visa signatur

i7 920, 4850 512MB, 640GB HDD, 3GB 1333 MHZ, Windows 7 64-bit

Permalänk

Error, funderar på att köpa likadant paket som dig.
Undrar bara om du kan kopiera och klistra in listan på alla komponenter igen + var du köpte dem ifrån, för det känns som att du ändrade sedan den ursprungliga listan. Sen undrar jag också om allting gick bra med bygget? Alltså om allt fungerar som det ska vara, om du är nöjd/missnöjd med något etc.

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco