Nvidia förbereder för namnbyten

Permalänk

Ni som klagar så halsen på er blir hes, maila Nvidia och beklaga er.

I fallet med Saab Nautilus011 så använder dom en modifierad version av gamla modellnamn, dom gamla var 93, 95. Sen vete sjutton om jag skulle köpa bil efter att kolla endast beteckningen

Permalänk
Medlem

börjar bli lite tradition att byta namn på grafikkorten minst 3 gånger innan de tar or produktion...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Alltså, jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag skulle köpa ny bil i förra veckan, och byta upp mig från men BMW M3 så jag köpte en BMW 320, men den är inte lika snabb. WTF? 320 är ju mycket högre siffra än 3 så varför är den inte snabbare? Har jag blivit lurad av bilhandlaren?

– Läs en test eller två innan du handlar grafikkort så skall du se att det löser sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ATis är ju ändå relativt enkelt. Högre siffra = bättre kort. Sitter det ett X2 bakom siffran så är det två kärnor, the end.

Jag är lite ny på det här med grafikkort men då är mitt Radeon 9800 kort som sitter i farsans dator något i hästväg alltså? Lär ju banken skiten ur ett 4870-kort, tjohoo!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Alltså, jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag skulle köpa ny bil i förra veckan, och byta upp mig från men BMW M3 så jag köpte en BMW 320, men den är inte lika snabb. WTF? 320 är ju mycket högre siffra än 3 så varför är den inte snabbare? Har jag blivit lurad av bilhandlaren?

– Läs en test eller två innan du handlar grafikkort så skall du se att det löser sig.

Word.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technicha
Så Geforce GTS 150 är då bara ett namnbyte från Geforce 9800 GTX+ vilket är en överklockat version av Geforce 9800 GTX vilket är en omdöpt version av den gamla Geforce 8800 GTX?

Bra jobbat nvidia.
Vi datorkunniga kan inte ens hålla reda på korten nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
GTS 150 är 9800gtx som är ett 8800gts.

Sedär...Nu har vi kunniga problem....

Permalänk
Medlem

Britney Spears "Oops!… I Did It Again" har fått en ny innebörd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jisses.. Är man så korkad så man inte klarar av att läsa sig till vilket kort som presterar efter ens behov så bör man nog hålla sin mun stängd min käre spann vatten.. Så svårt är det faktiskt inte att läsa ett prestandatest, speciellt som de oftast är utrustade med pedagogiska staplar som en treåring kan förstå..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel

– Läs en test eller två innan du handlar grafikkort så skall du se att det löser sig.

Ja, och det gör ju alla som köper grafikkort, eller hur? Tro det eller ej, men alla i världen är inte insnöade hårdvarunördar vars största nöje är att läsa prestandatester på grafikkort.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Kanske redan har sagts tidigare men varför tar de inte bort G, GT och GTX? De bättre korten har ju redan högre siffra och då är det väl bara onödigt med extra bokstäver.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Ja, och det gör ju alla som köper grafikkort, eller hur? Tro det eller ej, men alla i världen är inte insnöade hårdvarunördar vars största nöje är att läsa prestandatester på grafikkort.

Men om man inte vet vad man vill ha kommer man med största sannolikhet inte köpa något särskilt bra grafikkort; elgiganten och motsvarande brukar försöka kränga förra generationens budgetkort dyrt, och skall man köpa sådana spelar det inte så stor roll vad de heter. Nya spel kommer ändå vara för krävande.

Permalänk
Medlem

Tycker dessa siffror är förbrukade redan?
RIVA 128, RIVA 128ZX, Geforce 256, Geforce 256 DDR, MX200, MX400, Ti200, Ti500, MX420, MX440SE, MX440, MX440-8x och MX460.
Så det är nog tur att det finns bokstäver med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

nVIDIA way = Old shit, new fancy name

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid tio-serier som upprepas gång på gång. Nu börjar ju AMD och Nvidia ta över varandras namn, ex. 9800. Bara krångligt att det ibland är en, tre eller fyra siffror i namnet. Jag tycker de ska införa ett "generationsnamn". Tidigare generationsnamn har ju varit Riva, TNT och nu har GeForce levt riktigt länge. Jag gillar Mac OS X-system med kattnamn som benämning istället för att prata om en sifferbeteckning. Men eftersom det kommer så många grafikkort vore ett bra system att kombinera generationsnamn med serienummer. Sen kan korten inom varje generation heta typ 150, 260 osv där första siffran betecknar grafikkrets och de två sista betecknar prestanda på kortet.

Förslag på generationsnamn kunde vara ex. naturfenomen: Geizer, Volcano, Atom, Glacier osv.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

De sabbade allt när de döpte om 8000-serien till 9000. Nu gåre inte o hålla reda på generationerna längre.

Tyvärr håller ju ATI på med samma skit. 4850 borde heta 3850.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Tyvärr håller ju ATI på med samma skit. 4850 borde heta 3850.

Varför? 3850 finns ju redan :/ (poäng: förklara bättre nästa gång).

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

Tyvärr håller ju ATI på med samma skit. 4850 borde heta 3850.

Nej, det borde det inte. HD4830 är baserat på samma kort som HD4850, HD3850 är HD3850 (det finns alltså redan ett HD3850).

Det AMD gör bättre än Nvidia är att de är konsekventa med namngivningen och har ett bättre system till att börja med.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det AMD gör bättre än Nvidia är att de är konsekventa med namngivningen och har ett bättre system till att börja med.

Även om nvidia nu har utvecklat och bemästrat konsten var väl Ati pionjärer med till exempel radeon 8500, 9000, 9200 och 9250 (i fallande prestandaordning).

Permalänk
Medlem

Om namnet är logiskt eller ej spelar ingen roll iom att man vet inte alls hur kortet presterar i olika spel enbart genom att titta på modellnamnet. Kan man inte/orkar inte ta reda på hur bra kortet är vet man säkerligen inte häller att DDR1 och en P4@2.4Ghz kommer flaskhalsa dagens fetaste grafikkort. Och så kanske man köper ett "för" bra kort, helt onödigt att ha ett 9800gtx om man ska spela The Sims eller något annat enklare spel.

Det är som när man köper allt annat, man måste fråga sig vad man ska använda saken till och hur mycket pengar man kan spendera. Väldigt lätt att fråga på forum eller gå in i en affär med kunnig personal.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Väldigt lätt att fråga på forum eller gå in i en affär med kunnig personal.

Allt är lätt när man kan det. Men jag tror de flesta okunniga tror att även Elgiganten har kunnig personal. Självklart är det topprioritet för tillverkarna med namn som är lättförståeliga.

Det är i stort sett bara för gameranvändarna som förstår att det är skillnader mellan HD4870, HD4850, 9800GTX+ eller GTX 260. Alla dessa skulle nog klassas in som högprestandakort för den stora massan. Snarare står valet om man ska satsa på ett kort för 300 kr, ett för 900 kr eller ett för 1500 kr.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Jag är lite ny på det här med grafikkort men då är mitt Radeon 9800 kort som sitter i farsans dator något i hästväg alltså? Lär ju banken skiten ur ett 4870-kort, tjohoo!

Väldigt meningsfullt...
Högre siffra inom samma serie då. Men inte ens det går ju att vara säker på när det gäller GeForce-korten längre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Samma s*it i ny kostym.

JAg skulle säga, samma kostym till och med, bara annan etikett

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Alltså, jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag skulle köpa ny bil i förra veckan, och byta upp mig från men BMW M3 så jag köpte en BMW 320, men den är inte lika snabb. WTF? 320 är ju mycket högre siffra än 3 så varför är den inte snabbare? Har jag blivit lurad av bilhandlaren?

– Läs en test eller två innan du handlar grafikkort så skall du se att det löser sig.

Det har ju nVidia löst fint med att ha flera olika kort med samma namn. Så du kan ju inte lita på det heller. Inte nog med att du måste sitta och läsa tester nu, nu måste man hänga med dagligen för att veta vilka kort som råkar ha flera namn, och veta vilka kort som delar namn. För läser man ett test på senaste GTX 260 och köper ett i butiken är det inte säkert man får alls samma sak. Dessutom finns det de som tror att de kan köpa ett 9800GT och få bättre prestanda än med sitt 8800GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Alltså, jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag skulle köpa ny bil i förra veckan, och byta upp mig från men BMW M3 så jag köpte en BMW 320, men den är inte lika snabb. WTF? 320 är ju mycket högre siffra än 3 så varför är den inte snabbare? Har jag blivit lurad av bilhandlaren?

– Läs en test eller två innan du handlar grafikkort så skall du se att det löser sig.

I detta fallet vore en bättre liknelse om BMW M3 och BMW 320 vore exakt samma bil men med olika namn bara.
Det är detta jag uppfattat som de flesta tycker är det komiska i det hela med vad nVidia håller på med,samma produkter men olika namn.
Sen så är det väl inte så många som bara kollar max-hastighet när de köper bil, mer än bara hastigheten som skiljer bilarna åt, bilarna imellan så finns det så mycket mer som skiljer dem åt än vad som skiljer grafikkorten åt så jämförelsen bil->grafikkort är inte så korrekt.

Permalänk
Avstängd

vadfan håller dom på med egentligen?! börjar bli skogstokig när dom håller på och fifflar hela tiden... varför döper dom inte om alla serier? tex geforce 2 serien till geforce 200 230 osv för att göra oss ännu mera förvirrade!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
varför döper dom inte om alla serier? tex geforce 2 serien till geforce 200 230 osv för att göra oss ännu mera förvirrade!

Att placera in alla produkter (ok, kanske inte inaktuella sådana) i samma namnschema är väl egentligen inte så tokigt, även om det kan orsaka viss osäkerhet i början. Det är dock märkligt hur att de inte verkar ha någon framförhållning; var det ingen som hade tänkt på det här systemet när de bytte förra gången?

Permalänk
Medlem

Dom skulle inte ha bytt namn på 9-serien till 100-serien, bättre att dom planerar sina produktnamn i framtiden istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Säljes:
SAAB 9-5, Årsmodell 1975. Nyrenoverad chassi, något ringrostig i motorn. Just nu pris, 50.000kr. (IRONI)

Nog för att de va ironi men de är inte riktigt samma sak då 9-5 redan existerar

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Varför? 3850 finns ju redan :/ (poäng: förklara bättre nästa gång).

Alltså, det var ATI som började med att döpa om gamla serier med nya namn. 3870 och 3850 var egentligen samma generation som 2900-serien som kom sommaren -07 o de borde därmed ha kallats för något med 2000 (förslagsvis 2950 o 2970)). Hade de gjort så skulle dagens 4850/4870 i sin tur fått heta något med 3000.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nej, det borde det inte. HD4830 är baserat på samma kort som HD4850, HD3850 är HD3850 (det finns alltså redan ett HD3850).

Jo jo, men HD 3850 borde inte kallats för 3850 to begin with - se ovan.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ATis är ju ändå relativt enkelt. Högre siffra = bättre kort. Sitter det ett X2 bakom siffran så är det två kärnor, the end.

Det är ju betydligt bättre än samma kort med 2 eller tre olika namn, olika kort med samma namn, ett par halvdussin kort med samma modell, fast olika magiska bokstavskombinationer som både kan betyde jättrebra eller urkass beroende på siffrorna som ingen icke insatt kan tyda eftersom de betyder olika kort beroende på vilken vecka man läser specsen...

högre siffra=bättre stämmer fan inte!

i sådana fall skulle ju de gammla 9600 korten exempelvis äga sönder hd 4870, så det är inte sådär överdrivet lätt.

men tycker dock det är udda att dom håller på och byter stup i kvarten.

dom borde göra ett imba kort, som var gjord i 5 nm teknik, 8 gånger så bra som gtx 280 samt ha 4 kärner. dessutom skulle den bara dra 10 watt och vara mindre en pcie x16 porten.

Permalänk
Medlem

Fast nu är åldersskillnaden mellan Radeon 9600 och Raden HD4850 något större än vad det är imellan nVidias nyligen omdöpta kort...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att placera in alla produkter (ok, kanske inte inaktuella sådana) i samma namnschema är väl egentligen inte så tokigt, även om det kan orsaka viss osäkerhet i början. Det är dock märkligt hur att de inte verkar ha någon framförhållning; var det ingen som hade tänkt på det här systemet när de bytte förra gången?

Exakt, jag tycker att det nya namnschemat är logiskt och fint, problemet är bara att produkterna som säljs under namnen är gamla och exakt samma som äldre varianter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt