Nytt grafikkort från AMD utmanar Geforce GTX 285

Permalänk
Melding Plague

Nytt grafikkort från AMD utmanar Geforce GTX 285

Nästa månad lanseras uppgraderade varianter av Geforce GTX 200-serien tillsammans med en helt ny modell med två grafikprocessorer. AMD svarar med att uppgradera Radeon HD 4870.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Vem säger nej till konkurrens?

Visa signatur

Antec 900 l Intel Q6600 G0 l Asus P5Q-Pro P45 l Powercooler ATI HD4850 l Corsair TX650 l Corsair PC6400 DDR2 4gb l WD Caviar 640 gb | Noctua NH-U12P 120mm + Noctua NF-P12 l XP Professional 64-bit l Razer Copperhead l LG L227WT 22" | Playstation 3 | Xbox 360 |

Permalänk
Medlem

Mycket roligt. ati ska va där uppe och slåss med nvidia, gynnar bara oss alla konsumenter

Permalänk

Gött! blev väldigt sugen på ny dator nu btw

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hoppas priset på 4870 går ner snart som lovat. Så man kan köpa sig ett sånt innan jul.

AMD kör på hårt nu mycket bra!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karocko
Trevligt! Vem säger nej till konkurrens?

Word!

Permalänk
Hedersmedlem

Sånt här är verkligen spännande! Som sagt, bra med konkurrens!

Permalänk
Medlem

amd känner sig hotad nu haha.. som blir tvungen att komma ut med nyare kort

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ordentlig konkurens bland grafikkorten... ME LIKEY VERY MUCH!

Ska bli jävligt intressant att se vad RV775 XT är för en krets och vad den klarar av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
amd känner sig hotad nu haha.. som blir tvungen att komma ut med nyare kort

Tror knappast vara sig AMD eller nVidia ligger och vilar på sina lagrar. Det kallas utveckling helt enkelt. Sker hela tiden ifall du nu missat det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
amd känner sig hotad nu haha.. som blir tvungen att komma ut med nyare kort

Verkar som nån borde läsa Anandtech artikeln om R700 serien.
http://sweclockers.com/nyhet/8615-historien_om_rv770

Permalänk
Medlem

jag gillar verkligen nvidia mkt mer men kul när ati har bättre kort för då blir de mkt billigare att köpa ett nvidia kort än när tex 8 serien såldes. då va de hur dyrt som helst tkr jag iaf, typ 7000 för ett ultra, vem har råd med ett grafikkort för 7000? OBS köpte mitt ultra för 1000, annars skulle jag aldrig haft ett:P

Permalänk
Medlem

Ja har inte planerat att byta grafikkort förräns november tidigast. Hoppas jag kan hålla mig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karocko
Trevligt! Vem säger nej till konkurrens?

Nvidia ( ironi)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
Nvidia ( ironi)

haha tror nog alla företag säger nej till det

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Ska Ati göra en Nvidia genom att sälja grafikkort under samma namn men som är bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ska Ati göra en Nvidia genom att sälja grafikkort under samma namn men som är bättre?

Någon som kommer ihåg 1950pro,1950xt och 1950xtx? Samma sak där så det är vanligare än du tror att man höjjer lite frekvenser och ändrar lite småsaker och kallar den lite anorlunda

Permalänk
Medlem

De hade vart nice me ett 4870 kort på 2 gig...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ska Ati göra en Nvidia genom att sälja grafikkort under samma namn men som är bättre?

Nej det hoppas jag verkligen inte. Det borde heta typ 4970:)
På vr-zone säger de att det kommer läggas till SP's och att kretsen kommer bli mindre, om det stämmer så skulle det vara väldigt bra för ATi

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=365030

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
jag gillar verkligen nvidia mkt mer men kul när ati har bättre kort för då blir de mkt billigare att köpa ett nvidia kort än när tex 8 serien såldes. då va de hur dyrt som helst tkr jag iaf, typ 7000 för ett ultra, vem har råd med ett grafikkort för 7000? OBS köpte mitt ultra för 1000, annars skulle jag aldrig haft ett:P

Att de är billigare gör de ju inte prisvärda ändå. Att köpa ett GTX280 för samma peng som ett HD4870X2 är ju ganska dumt i dagsläget, även om det kanske hade kostat 7000 om inte HD4870X2 existerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ska Ati göra en Nvidia genom att sälja grafikkort under samma namn men som är bättre?

Tveksamt, med tanke på att de till och med har ändrat namn på GPU:n...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Nej det hoppas jag verkligen inte. Det borde heta typ 4970:)
På vr-zone säger de att det kommer läggas till SP's och att kretsen kommer bli mindre, om det stämmer så skulle det vara väldigt bra för ATi

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=365030

Känns väldigt fake. 800->840 SPs och 40->48 TMUs går inte ihop om det är en refresh av RV770. Dessutom minskad die size på samma tillverkningsteknik?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Någon som kommer ihåg 1950pro,1950xt och 1950xtx?

Men det är ju ändå inte riktigt samma sak som att faktiskt ha samma namn på flera kort med olika specs.

Permalänk
Medlem

ATI har inte bättre naming policy än Nvidia. "Uppgraderar" Nvidia blir det ett jäkla liv hos ATI fanboysen "dåligt av Nvidia, rörigt med mera. Det gamla vanliga.

Men nu uppgraderar ATI sina kort precis som Nvidia gör- kolla forumet inte ett ljud fanboysen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
ATI har inte bättre naming policy än Nvidia. "Uppgraderar" Nvidia blir det ett jäkla liv hos ATI fanboysen "dåligt av Nvidia, rörigt med mera. Det gamla vanliga.

Men nu uppgraderar ATI sina kort precis som Nvidia gör- kolla forumet inte ett ljud fanboysen.

Har AMD/ATI gett samma namn till kort med olika specs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Har AMD/ATI gett samma namn till kort med olika specs?

Har nvidia det?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
amd känner sig hotad nu haha.. som blir tvungen att komma ut med nyare kort

Ja, verkligen! nVidia är ju bäst och känner sig aldrig hotade eller gör nödlösningar som t.ex. nya GTX 260, 9800 GX2, 9800GTX+, GTX 295 eller GTX 285?

Självklart är ATi pressade av nVidia, precis som nVidia pressar ATi. Det är vanlig konkurrens. Och ingen anledning att hålla på med barnsliga kommentarer. Var lite objektiv och lägg ner Fanboy-snacket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Någon som kommer ihåg 1950pro,1950xt och 1950xtx? Samma sak där så det är vanligare än du tror att man höjjer lite frekvenser och ändrar lite småsaker och kallar den lite anorlunda

På den tiden störde jag mig på ATis namnsättning och klagade här i forumet på den. Men de där namnen är inte alls samma sak som det nVidia håller på med nu. Det där är ganska vanliga namn, ett suffix markerar prestandan. Precis som de sista 2 siffrorna markerar en skillnad mellan HD4850 och HD4870.

Så, inte alls samma sak som det nVidia gör idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
ATI har inte bättre naming policy än Nvidia. "Uppgraderar" Nvidia blir det ett jäkla liv hos ATI fanboysen "dåligt av Nvidia, rörigt med mera. Det gamla vanliga.

Men nu uppgraderar ATI sina kort precis som Nvidia gör- kolla forumet inte ett ljud fanboysen.

Men ge dig fanboy! Vi vet inget om namnet på den nya produkten ännu. Antagligen blir det HD4890 eller HD4970. Men om det inte blir någon namnändring så ska du veta att jag kommer klaga. Jag hycklar inte, som vissa andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Har nvidia det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8548-nvidia_uppgraderar_gefo...

Finns ju inte mindre än tre versioner av GTX260 som alla har samma namn men olika specifikationer.

Håller för övrigt med dig Boris, om det får samma namn kommer jag också klaga. Samma namn på produkter med olika specifikationer är bara fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Men ge dig fanboy! Vi vet inget om namnet på den nya produkten ännu. Antagligen blir det HD4890 eller HD4970. Men om det inte blir någon namnändring så ska du veta att jag kommer klaga. Jag hycklar inte, som vissa andra.

Ge dig besserwisser. Du vet inte namnet men ändå gissar som vanligt och se anklagar andra för att ha fel.

Jag ser en trend i nästan alla dina trådar att gissa, klanka ner på andra, samt komma med se och hör teorier.

EN ska kan vi vara överens om är att konkurensen gynnar konsumenterna i alla fall, jag ser ju att dock helst att Nvidia tar hem tronen igen med sina kvalitetsprodukter, med allt ifrån drivrutiner till hårdvara. I sin tur kommer ATI jobba frenetiskt för att försöka slå sig tillbaks.---> Lägre priser för oss alla.

EDIT:stavfel

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

med andra ord bara en fabriksöverklockning? Låter inte så intressant, men de har ju inga streamprocessorer att låsa upp då alla redan används och tror knappast 40nm är redo. Men allt som hårdnar konkurensen är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ge dig besserwisser. Du vet inte namnet men ändå gissar som vanligt och se anklagar andra för att ha fel.

Jag ser en trend i nästan alla dina trådar att gissa, klanka ner på andra, samt komma med se och hör teorier.

Han talar ju om att han gissar, och att han kommer att klaga OM dessa kort får samma namn som tidigare.
Du visste ju inte ens att Nvidia släppt olika kort med samma namn - vem är det som bara väljer en sida här egentligen? Som sagt, GTX260 finns i tre versioner. 9800GT finns i två, för att inte tala om 8800GTS.