Nytt grafikkort från AMD utmanar Geforce GTX 285

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Han talar ju om att han gissar, och att han kommer att klaga OM dessa kort får samma namn som tidigare.
Du visste ju inte ens att Nvidia släppt olika kort med samma namn - vem är det som bara väljer en sida här egentligen? Som sagt, GTX260 finns i tre versioner. 9800GT finns i två, för att inte tala om 8800GTS.

Och måste lägga till att det dessutom finns tillfällen där samma kort har fått olika namn - kolla bara på 8800GT och 9800GT.

Permalänk
Medlem

Glöm inte 8800gs som blev 9600Gso.
Och skulle inte hela 9xxx serien döpas om till typ gt120 osv utan att ändra specifikationer? Är ganska säker på att ja såg nån nyhet om de.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Och måste lägga till att det dessutom finns tillfällen där samma kort har fått olika namn - kolla bara på 8800GT och 9800GT.

Ja men bara för att det är samma GPU på insidan så är ju inte korten identiska.
Jag ser det som ok att kalla ett kort 8800GT 8800GTS 512 samma sak som t.ex X1900XT, X1900XTX med mera.

En smärre uppgradering av kort behöver inte betyda att kortet skall få nytt namn.

8800GTX =gamla gpu:n // 8800GTS 512 nya G92
9800GTX g92 osv.
Är väl egentligen inget större problem.

Anledningen till att ATI renodlat sina namn är väl att de kör samma GPU i grunden oavsett kort men med olika "trimning" som appliceras på hela 4000 serien.

Nvidia förfinar och utvecklar precis som ATI gör nu en uppdatering så vi får se vad de kommer kalla sina kort.

Den uppdaterade GTX260 core modellen tycker jag var ett schysst namn som visar att den är uppdaterad. I precis samma anda som 8800GTS 512 som visar att den är uppdaterad.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Har nvidia det?

8800 gts.. vem kan glömma

sen har det ju hänt att dom bytt namn men inte gjort någonting

som med 8800gt -> 9800gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ja men bara för att det är samma GPU på insidan så är ju inte korten identiska.

Men i det här fallet var det exakt samma kort. För att göra det ännu mer förvirrande så gäller det inte alla 9800GT, utan bara vissa.

http://sweclockers.com/nyhet/8035-nvidia_marker_om_geforce_88...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ja men bara för att det är samma GPU på insidan så är ju inte korten identiska.
Jag ser det som ok att kalla ett kort 8800GT 8800GTS 512 samma sak som t.ex X1900XT, X1900XTX med mera.

En smärre uppgradering av kort behöver inte betyda att kortet skall få nytt namn.

8800GTX =gamla gpu:n // 8800GTS 512 nya G92
9800GTX g92 osv.
Är väl egentligen inget större problem.

Anledningen till att ATI renodlat sina namn är väl att de kör samma GPU i grunden oavsett kort men med olika "trimning" som appliceras på hela 4000 serien.

Nvidia förfinar och utvecklar precis som ATI gör nu en uppdatering så vi får se vad de kommer kalla sina kort.

Den uppdaterade GTX260 core modellen tycker jag var ett schysst namn som visar att den är uppdaterad. I precis samma anda som 8800GTS 512 som visar att den är uppdaterad.

Du har fel på många ställen. 8800GT och 9800GT kunde vara exakt samma GPU.

ATIs 4000-serie är inte allihopa samma krets. Finns tre olika; RV770(4870X2/4850X2/4870/4850), RV730 (4670/4650) och RV710 (4550/4350).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ja men bara för att det är samma GPU på insidan så är ju inte korten identiska.
Jag ser det som ok att kalla ett kort 8800GT 8800GTS 512 samma sak som t.ex X1900XT, X1900XTX med mera.

En smärre uppgradering av kort behöver inte betyda att kortet skall få nytt namn.

8800GTX =gamla gpu:n // 8800GTS 512 nya G92
9800GTX g92 osv.
Är väl egentligen inget större problem.

Du verkar inte riktigt fattat grejen här. Det handlar inte bara om små uppgraderingar.
8800GT och 9800GT (G92) är identiska. Många 8800GT döptes om till 9800GT, dvs många 9800GT ÄR 8800GT. Sen så finns G92b-versionen som åtminstone borde haft ett plus i slutet men nej.

Och varför drar du in 8800GTX? Problemet med 8800GTS var att den fanns i både G80 och G92 utan namnskillnad (brukade dock kallas för 320/640/512).

Nvidia kör liksom sin egen "tick-tock" modell:
G80 - 8000-serien
G92 - 8000-serien
G92 - 9000-serien
G92b - 9000-serien
G92b - GTX100-serien
...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Tror knappast vara sig AMD eller nVidia ligger och vilar på sina lagrar. Det kallas utveckling helt enkelt. Sker hela tiden ifall du nu missat det

Utan konkurans går utvecklingen mycket långsammare.Kanske du missat?Eller kanske inte ens förstår?
Inga ut av dagens processor från Intel skulle finnas idag om inte AMD fanns. Så konkurans är det bästa för oss konsumenter.
Hur länge fick vi vänta på Vista?Om det fanns konkurent till Windows som hade 30-50% av mrknaden.Tror du verkligen skulle tagit 7 jäkla år få fram ersättaren till XP??????????????? NEJ NEJ.
Vista suger totalt och det kan du tacka utveklingen för då? hahah.Ja för ingen konkurans finns.Tro fan att blev skit.Men nästa Win lär bli bättre.Om inte kommer det gå åt helvete.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ja men...

Det är allt jag ser följt av en massa vinklade argument du knappt kan tro på själv. Du måste va den största nvidia fanboy jag sett!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
ATI har inte bättre naming policy än Nvidia. "Uppgraderar" Nvidia blir det ett jäkla liv hos ATI fanboysen "dåligt av Nvidia, rörigt med mera. Det gamla vanliga.

Men nu uppgraderar ATI sina kort precis som Nvidia gör- kolla forumet inte ett ljud fanboysen.

Suck.
AMD har ju inte sagt någonting om någon namnsättning utan det enda som var sagt var att det spekuleras i att en ny produkt använder samma krets som tidigare fast i uppdaterad form. HD4870 fanns där som en illustration, eller en placeholder, om man vill.

Läs. Förstå. Sedan kan du gå och göra dig bekräftad som du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
ATI har inte bättre naming policy än Nvidia. "Uppgraderar" Nvidia blir det ett jäkla liv hos ATI fanboysen "dåligt av Nvidia, rörigt med mera. Det gamla vanliga.

Men nu uppgraderar ATI sina kort precis som Nvidia gör- kolla forumet inte ett ljud fanboysen.

Skulle tro att folk stör sig så mycket på Nvidias uppgraderingar och namngivning för att de gör det på, vad jag iallafall tycker, ett så korkat sätt. 9800GT,exempelvis, är ju otroligt likt 8800GT. Ändå har 9800GT fått ett namn som får den att låta som att den är från en helt ny generation (får den att låta nyare och bättre). Resten av 9800-serien är ju lik 8800 korten men ändå får de ett namn som låter som en helt ny generation.
Var det inte en nyhet för bara ett litet tag sen om att Nvidia nu skulle döpa om 9-serien till typ... GTX 21x eller liknande?
Det nya på vissa av 9800 serien var väll en förkrympt kärna? Jag tycker iallafall inte det rättfärdigar för att döpa om i princip gamla kort som en ny serie. Gör du det så får du väll göra det, lika så alla andra.

Vad kan man förvänta sig för namn på det nya kortet? HD4875? HD4890?

Permalänk
Avstängd

HD4890 känns som ett alterativ, eller ett suffix som XT

Alltså: HD4870xt

Men vem vet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
HD4890 känns som ett alterativ, eller ett suffix som XT

Alltså: HD4870xt

Men vem vet.

De skulle återuppliva AIW så kanske blir ett sådant;)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nvidia ljuger ofta med namnen på sina kort.

ATI kör rent spel.

Älskar ATI, har alltid gjort.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Nvidia ljuger ofta med namnen på sina kort.

ATI kör rent spel.

Älskar ATI, har alltid gjort.

Men skaffa ett liv. Varför älska ett företag? Köp det kort som ger bäst prestanda för de pengar du är beredd att betala. Ibland är det AMD ibland är det nVidia.

Dessutom, Du tycker inte att du vattnar ur ordet "älskar" när du säger så? Jag tänker mig dig på en dejt och ser tjejen i ögonen och säger allvarligt "Jag älskar dig som ATi"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Men skaffa ett liv. Varför älska ett företag? Köp det kort som ger bäst prestanda för de pengar du är beredd att betala. Ibland är det AMD ibland är det nVidia.

Dessutom, Du tycker inte att du vattnar ur ordet "älskar" när du säger så? Jag tänker mig dig på en dejt och ser tjejen i ögonen och säger allvarligt "Jag älskar dig som ATi"...

Hehe.

Nej nej, aldrig Intel eller Nvidia. Bara AMD och ATI.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

men dem olika 260 korten heter olika, dem heter ju 260 bla bla bla 216 typ, och då är det ju tydligt att det är ett annat kort, sen om konsumenterna inte kan läsa eller försäljarna väljer att inte ta med det i namnet kan inte nVidia tå till svars för

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
men dem olika 260 korten heter olika, dem heter ju 260 bla bla bla 216 typ, och då är det ju tydligt att det är ett annat kort, sen om konsumenterna inte kan läsa eller försäljarna väljer att inte ta med det i namnet kan inte nVidia tå till svars för

1. Är väl snarare så att tillverkarna kan välja att lägga till det, inte att ta bort det.
2. Använd "dom" om du inte vet hur "de" och "dem" används. Har gjort framsteg i att strunta i fel som dessa, men av okänd anledning är de tre första orden i ditt inlägg extra plågsamma...

Permalänk
Medlem

"De" och "dem" är skriftspråk och "dom" är talspråk. Skulle bli otroligt glad om alla slutade skriva både "dom " och "dem" och bara skriva "de". Men ska inte vara någon språkpolis. Huvudsaken är att man fattar vad skribenten menar i sitt inlägg.

För övrigt tycker jag det låter trevligt med en uppdatering. Men ska det inte vara x2:an som uppdateras. Den är väll den största konkurrenten till gtx280. 4870 ska väll stå emot gtx260. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Ja har inte planerat att byta grafikkort förräns november tidigast. Hoppas jag kan hålla mig

Du vet att vi är halvvägs in i december?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

marten_larsson

Citat:

Du har fel på många ställen. 8800GT och 9800GT kunde vara exakt samma GPU.

ATIs 4000-serie är inte allihopa samma krets. Finns tre olika; RV770(4870X2/4850X2/4870/4850), RV730 (4670/4650) och RV710 (4550/4350).

Jag skrev fel menade 48XX serien givetvis.
RV770(4870X2/4850X2/4870/4850

8800GT =9800GT är enda undantaget och ett misstag av Nvidia.
Så jag har inte fel på många ställen överhuvudtaget. Finns ingen anledning att överdriva det som du tolkar.

ESSIN:

Citat:

Det är allt jag ser följt av en massa vinklade argument du knappt kan tro på själv. Du måste va den största nvidia fanboy jag sett!

Tolkar man det du skrev så innebär det att du är den största ATI fanboy jag sett.
Minsta lilla kritik mot dem så raseras eran drömvärld.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som inte tycker det är bra med konkurrens i dagens utseende mellan ATI och Nvidia? Sätter man press på varandra så slås till slut en tillverkare ut, temporärt eller permanent. Vi har sett det nu senast från Nvidia då deras modeller från 8800GT och fram tills idag egentligen bara bytt namn. Prestandaskillnaderna har varit försumbara. Varför? Jo för att ATI inte har haft en produkt som kan konkurrera. Och varför det? Jo för att de är mindre och kan inte ligga och kämpa i toppen och utveckla samtidigt. Nu kom man med en slagdänga efter två år men det räcker ju inte. Nvidia kan gå på halvfart och bara höja frekvensen med 5mhz och lägga på ett x i namnet så säljer det för att det inte finns någon given konkurrent. När utvecklingen går så här snabbt som den ändå skulle kunna göra så hade det behövts en konkurrent till, så att det hela tiden kunde vara en sida som låg lite efter men har något på gång medan två andra sidor krigar om prestandatronen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Du vet att vi är halvvägs in i december?

Jag antar att jag fortfarande får uppleva november 2009 eller ska du sätta stopp för det

Köpte mitt 9600gt när de kom i februari och ja vill hälst att de ska räcka i mins 1,5 år men får la se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Jag antar att jag fortfarande får uppleva november 2009 eller ska du sätta stopp för det

Köpte mitt 9600gt när de kom i februari och ja vill hälst att de ska räcka i mins 1,5 år men får la se.

missförstånd händer så enkelt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Är det bara jag som inte tycker det är bra med konkurrens i dagens utseende mellan ATI och Nvidia? Sätter man press på varandra så slås till slut en tillverkare ut, temporärt eller permanent. Vi har sett det nu senast från Nvidia då deras modeller från 8800GT och fram tills idag egentligen bara bytt namn. Prestandaskillnaderna har varit försumbara. Varför? Jo för att ATI inte har haft en produkt som kan konkurrera. Och varför det? Jo för att de är mindre och kan inte ligga och kämpa i toppen och utveckla samtidigt. Nu kom man med en slagdänga efter två år men det räcker ju inte. Nvidia kan gå på halvfart och bara höja frekvensen med 5mhz och lägga på ett x i namnet så säljer det för att det inte finns någon given konkurrent. När utvecklingen går så här snabbt som den ändå skulle kunna göra så hade det behövts en konkurrent till, så att det hela tiden kunde vara en sida som låg lite efter men har något på gång medan två andra sidor krigar om prestandatronen.

Håller med till 100%. Skulle behøvas en tredje producent,men vill inte gærna se Intel på grafik marknaden.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Håller med till 100%. Skulle behøvas en tredje producent,men vill inte gærna se Intel på grafik marknaden.

Håller också med, men så lär ju inte fallet bli eftersom ingen inte ens är nära.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ett meddelande till alla dumma fanboys är att nya serien kommer döpas till HD49xx så ATI kommer inte göra en "Nvidia".

Självklart är ATI hotat av Nvidia, så som Nvidia är hotade av ATI. Vanlig jävla konkurrens. Men ni kanske skulle tycka om att ATI föll och att Nvidia sålde kort i high-end segmentet på 50.000kr utan att utvecklingen går framåt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ett meddelande till alla dumma fanboys är att nya serien kommer döpas till HD49xx så ATI kommer inte göra en "Nvidia".

källa?

EDIT: Hittade en ganska fort; http://www.theinquirer.net/inquirer/news/020/1050020/ati-s-hd...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
"De" och "dem" är skriftspråk och "dom" är talspråk. Skulle bli otroligt glad om alla slutade skriva både "dom " och "dem" och bara skriva "de". Men ska inte vara någon språkpolis. Huvudsaken är att man fattar vad skribenten menar i sitt inlägg.

För övrigt tycker jag det låter trevligt med en uppdatering. Men ska det inte vara x2:an som uppdateras. Den är väll den största konkurrenten till gtx280. 4870 ska väll stå emot gtx260. Rätta mig om jag har fel.

I konkret prestanda är X2:an konkurrenten till GTX280 - men produkter såsom HD4850 och HD4870 har ju inte sålt guld bara för att de konkurrerar väl med Nvidias produkter i prestandavägar på egen hand, utan för att priserna är så väldigt konkurrenskraftiga.

Att uppdatera det segment som drar in mest pengar verkar rimligt i mina ögon - i grunden finns ju HD4870X2 där bara för att täcka en liten del av efterfrågan, samtidigt som det är den gamla vanliga "bara-för-att" ägandet där AMD kan förse marknadens bästa prestanda med en av sina lösningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ge dig besserwisser. Du vet inte namnet men ändå gissar som vanligt och se anklagar andra för att ha fel.

Jag ser en trend i nästan alla dina trådar att gissa, klanka ner på andra, samt komma med se och hör teorier.

EN ska kan vi vara överens om är att konkurensen gynnar konsumenterna i alla fall, jag ser ju att dock helst att Nvidia tar hem tronen igen med sina kvalitetsprodukter, med allt ifrån drivrutiner till hårdvara. I sin tur kommer ATI jobba frenetiskt för att försöka slå sig tillbaks.---> Lägre priser för oss alla.

EDIT:stavfel

Vänta lite nu! Du anklagar mig för att gissa!?
Jag sa ju precis att vi inte skulle gissa när du kom med påståenden baserade på gissningar, jag sa att vi inget vet ännu, till motsats till dig som körde på se och hör teorier!

Läs igenom igen, att komma med regelrätta lögner och trollerier är mycket dålig stil!

Och du kallar mig besserwisser för mitt uttalande? När jag sa att vi inget säkert vet och att vi ska vänta med att döma? Du däremot har redan bestämt dig för "fakta" du inte vet något om? Du säger att ATi har lika dålig policy på namn som nVidia. Och att namnen till nya korten redan är spikade, trots att vi inte har några som helst uppgifter på det.