Fler streamprocessorer i nya Radeon HD 4800

Permalänk
Medlem

Hur skulle de fungera.. då jag planerat att köpa in ett grafikkort till och köra Crossfire.. om jag tex köper en HD4850 med 840 streamprocessorer.. kan jag köra de med mitt äldre HD4850 med 800 SP?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Inte illa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Hur skulle de fungera.. då jag planerat att köpa in ett grafikkort till och köra Crossfire.. om jag tex köper en HD4850 med 840 streamprocessorer.. kan jag köra de med mitt äldre HD4850 med 800 SP?

det borde väl gå efter som att man kan blanda ex hd4870 med ett hd4850

Permalänk
Medlem

Hoppas att de kommer heta 4950 och 4970 och att det kommer X2:or av de också.

Riktigt trevliga frekvenser dessutom, 2800 MHz på GDDR3 är ju inte lite direkt! Och 4970 (om det nu kommer heta så) kommer nog utklassa GTX280.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Jobbigt om det kommmer 'nya' versioner på gamla kort svårt och hålla isär vad som är bra eller inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Härligt, då kan man vänta med uppgraderingen av grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
50% ökning av minnesklockfrekvensen på 4850:n. Stämmer det verkligen?

Funderar på samma sak, kan man verkligen öka så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är väll bättre om det heter 48xx? Annars kommer det ju se ut som att det 4950 är bättre än ett 4870... Vilket det förmodligen inte är..

4855 respektive 4875 skulle jag föredra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Funderar på samma sak, kan man verkligen öka så mycket.

De kommer väll ha extra strömanslutningar och mycket bättre kylning för dehär korten, ska bli mäkta intressant o se.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Är väll bättre om det heter 48xx? Annars kommer det ju se ut som att det 4950 är bättre än ett 4870... Vilket det förmodligen inte är..

4855 respektive 4875 skulle jag föredra.

Dom kommer vara bättre. "Nya" HD4870, som troligen kommer bli HD4970 är till för att konkurrera mot Nvidias nykomling GTX285.

Enda kan vara att "nya" HD4850 kommer liggar för nära prestanda med "gamla" HD4870, ska bli intressant att se.

Och vad jag förstått det som kommer det handla om extremt handplockade kretsar så priserna lär bli högre på dom nya varianterna

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Typiskt i hårdvaruvärlden som alltid. Köpte ett 4850 för 1 vecka sedan ...
Så ser man en sådan här nyhet..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Typiskt i hårdvaruvärlden som alltid. Köpte ett 4850 för 1 vecka sedan ...
Så ser man en sådan här nyhet..

Fast sannolikt så kommer nya HD49XX att bli ganska mycket dyrare så...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jaa samma här Danne, köpte ett HD4850 för lite mer än 1 vecka sen.. Så typiskt.. men men.. Ska köpa in en HD4850 till, sen om de blir den äldre eller den nyare versionen kvittar.. jag misstänker att jag blir nöjd med prestationen av 2st HD4850 oavsett om de är den äldre eller nyare versionen..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

"ATI won't be launching anything in January, that's more or less guaranteed. A refresh to the current range of cards will be launched over the course of 1H-09, but not as early as January (CeBIT sounds like as good a time as any)."

Toppen, längre tid att vänta.
Vänta.. vänta.. vänta.. suck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indulgence
Men om man följer länken till källan som sweclockers har använt sig av.. så säger dem att det blir 512 mb versionen som släpps i januari... då får man säkert vänta typ ett extra halvår på 1Gb versionen, gaaaaaah.
Liksom vem är så dum idag och köper 512 mb versionen?
512 mb är nästan för lite redan idag, och kommer definitivt vara för lite inom en extremt snar framtid.

Spelar inte någon större roll på prestandan om du har 2gb eller 512 mb grafikminne med en 256-bitars bus, det är lika onödigt som att ha mycket ram till en långsam processor....
__________________

Vad har bussens bredd för inverkan på storleken på minnet? Det är ungefär som att dra paralleller mellan elektriska fönsterhissar på bilen och bensintankens storlek.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd

900Mhz GPU o.O har de suttit och samlat på sig de bästsa chippen sen 48**-produktionen började då eller? Jag menar, i vanliga fall klockar ett HD4870 sällan över 850mhz.

Elakt kort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

För min första lön i Januari. Kanske blir ett sådant kort + nytt nätagg + nya minnen då?

Permalänk
Medlem

Klart bussens bredd har betydelse. Om du inte hinner läsa så stora texturer som får plats i ett så stort minne då de behövs så har du ju ingen användning av det. Fast det Indulgence glömmer är att minnestypen ATi använder sig av inte behöver 512 bitars buss för att åstadkomma höga dataöverföringshastigheter. Det är en av de stora anledningarna till att ATi kan tillverka kretsar så ekonomiskt och ändå bibehålla prestanda relativt nVIDIA.

Permalänk

Nice! Radeon äger ju, och kommer troligen göra det i början av 2009 oxå Av siffrorna tippar jag ca: 30% prestandavinst beroende på applikation med 4870 jämfört me "gamla" 4870. Eftersom detta alldeles säkert inte är frågan om en "ny" GPU, utan baraexemplar som blivit bättre i tillverkningen har AMD antagligen inte behövt lägga så mkt krut på jusst denna lansering utan arbetar atm med en ny gpu som kommer överglänsa RV770. Nvidia å andra sidan har ju ingen möjlighet att göra så här eftersom de dokumenterat inte bygger G200-gpuerna med överskott av stream-processorer (blir nog bara en höjning av frekvenserna skulle jag tippa.) AMD ligger före Nvidia i nuläget, d blir spännande att se hur nästa generation gpu:er presterar från rivalerna, men vid lanseringen i januari kommer AMD säkerligen fortfarande ha övertaget i pris/prestanda.

EDIT: men då nya geforce kommer ha 2 GPU:er kommer nvidia ta prestandatronen.. så länge grafikkortstillverkarna inte ett 4870x2 med den "nya" RV770

Permalänk
Medlem

Länkade till den där sidan i förra nyheten.. hehe.

Jag tycker absolut inte att man bör döpa dessa till 58xx eftersom det inte är så stora förändringar. Man bör inte slösa på de där namnen i onödan, skillnad hade varit om de hade tilllverkats i 40nm och det hade varit mer än 900 SP's.

Något i stil med 49xx eller 4875 och 4855 skulle passa bättre..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

hmm, tror det blir att prova ett nytt bios på mitt 4870 x2 i kväll och se vilken hastighet kan kan få bara genom luft kylning.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Hur skulle de fungera.. då jag planerat att köpa in ett grafikkort till och köra Crossfire.. om jag tex köper en HD4850 med 840 streamprocessorer.. kan jag köra de med mitt äldre HD4850 med 800 SP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
det borde väl gå efter som att man kan blanda ex hd4870 med ett hd4850

Det det kommer inte att gå att köra CF med nya HD4850/4870 (RV775) och gamla HD4850/4870 (RV770) tillsammans eftersom det är två olika GPU.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

Specifikationerna är väldigt imponerande faktiskt! Ni som har 48xx, blir det stor skillnad när ni överklockar GPUn?

Permalänk
Avstängd

Går inte att överklocka GPun så mycket BIOS är låst till 790mhz och sen 8.9 har det inte gått att gå över det (för mig) trots flera omflashar med upplåsta BIOS.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte över 700mhz på mitt Powercolor HD4850..
700 e max i CCC..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Klart bussens bredd har betydelse. Om du inte hinner läsa så stora texturer som får plats i ett så stort minne då de behövs så har du ju ingen användning av det. Fast det Indulgence glömmer är att minnestypen ATi använder sig av inte behöver 512 bitars buss för att åstadkomma höga dataöverföringshastigheter. Det är en av de stora anledningarna till att ATi kan tillverka kretsar så ekonomiskt och ändå bibehålla prestanda relativt nVIDIA.

På ett indirekt sätt har ju bussens överföringshastighet betydelse, men det finns inget som direkt hindrar att man har stort minne bara för att bussen är smal. Det enda som skulle hända är att det tar längre tid att läsa in texturer från minnet, men med en överföringshastighet på 112,5 GB/sek så lär knappast 4870 lida av det hur smal buss den än har.
Att bara ange bussens bredd som begränsning är att bara se en del (den delen man vill se?) av sanningen. Bussens bredd säger ju ingenting om den inte sätts i relation till hur snabbt den kan överföra information.

Nu känner jag att jag har fyllt min kvot av att skriva ordet "buss" för idag, så buss och kram på er!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Hoppas man nu kan komma över ett HD4850 billigt och köra crossfire.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det det kommer inte att gå att köra CF med nya HD4850/4870 (RV775) och gamla HD4850/4870 (RV770) tillsammans eftersom det är två olika GPU.

Det är inte helt otroligt att det kommer fungera, kan alltid hoppas. GPUn är i princip samma med lite små tweakar här och var, inte precis som att det släpps en ny generation grafikkort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Riktigt saftiga specc's! Sitter själv på det "gamla" HD4870, men har aldrig provat överklocka de

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Avstängd

Kommer med all säkerhet ha samma namn, ATI ändrade inte namnet på 9800PRO när den fick mycket kraftfullare GPU (R350 -> R360).. kraftfullare och kraftfullare, den gick överklocka rejält mycket mer.

Enda sättet att se om man hade fått det nya var att kolla GPU:n, plocka av kylarn alltså

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.