Fler streamprocessorer i nya Radeon HD 4800

Permalänk
Melding Plague

Fler streamprocessorer i nya Radeon HD 4800

De första specifikationerna för nya Radeon HD 4800 har dykt upp på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymma specifikationer nu får Nvidia det hett om öronen!
Kommer det även ett 4870x2 med samma spec?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kommer den heta tro? HD4870+.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de inte kommer ge dom samma namn, utan hinta om att det handlar om en lite upphottad version. Typ HD4855/4875 eller nåt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer det även ett 4870x2 med samma spec?

Mycket troligt kommer det även ett sånt, kanske kan ge en fight om prestandatronen med GTX295

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Avstängd

Fan längtar till de första reviewsen kommer!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag hoppas de inte kommer ge dom samma namn, utan hinta om att det handlar om en lite upphottad version. Typ HD4855/4875 eller nåt..

De kallar ju gpu'n olika namn. En bil med en nyare årsmodell brukar ju få en kraftfullare motor. Vad är det för fel med samma system när de gäller grafikkort? Ärligt?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Entusiast

4 GHz minneshastighet, yikes! 2.8 GHz för GDDR3 minne är inte dåligt heller

Permalänk

900MHz på coren var inte dåligt! Undrar hur man har lyckats med det, mer voltage?

Permalänk

fin fint, blir nog ett eller två nya hd4850

Permalänk
Medlem

150MHz ökning på coren är riktigt smarrigt! Verkligen längtar till januari nu så man får läsa lite tester på dessa kort

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

heeeelveteee va nice!

Permalänk
Avstängd

ok då hoppas man dom äldre 4870 blir billigare så man kan köpa ett o köra crossfire!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Det där jag var väntade på.
Nu blir det att vänta lite så priserna går ner sen

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk

Ja blir imponerad om man kan få 4870'n stabil i 1ghz på kärnan genom överklockning, skulle va riktigt häftigt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intressant.

Nu åtestår bara att se hur prissättningen blir. Kan ju säga att nya HD4850 med samma klockfrekvenser som nuvarande HD4870 kommer bli högintressant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det var ju bra nyheter, hoppas det går att köra crossfire mellan ett gammalt 4850 och ett nytt.

Permalänk

Omg.. det är nästan som ett skämt.. skulle precis beställa ett GTX 260 216 när jag såg den här artikeln.
Suck, får väl fortsätta vänta på att dem här korten kommer ut..

Problemet är bara att jag är i lite akut behov av ett nytt grafikkort pga. GTAIV, om jag väntar på dessa nya kort så har jag säker redan varvat GTAIV..

Permalänk

Kommer den med de specen, så lär de heta 5000 serien? eller 49** tror jag:P
Ganska stor skillnad ändå, speciellt om man jämnför steget mellan 2900 3870, tillverkningstekniken och då strömförbrukningen? sen att 2900 hade 512bit o 3870 256bitars bus var det ganska likvärdig spel prestanda?

/A

Permalänk
Medlem

Blcakbird: Dagen 4870 är bättre än 260 också.. så köp du.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Omg.. det är nästan som ett skämt.. skulle precis beställa ett GTX 260 216 när jag såg den här artikeln.
Suck, får väl fortsätta vänta på att dem här korten kommer ut..

Problemet är bara att jag är i lite akut behov av ett nytt grafikkort pga. GTAIV, om jag väntar på dessa nya kort så har jag säker redan varvat GTAIV..

Superstor skillnad är det ju inte.. du har ju ett 8800GTX, den lilla skillnaden kan knappast störa ditt spelande så markant.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Probably RV775XT will be branded as Radeon HD5870. Real products are expected to be available late January, just after the new version of GTX200 Series.

Så HD5850 & HD5870 är väl att vänta och högst troligen HD5870x2.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

50% ökning av minnesklockfrekvensen på 4850:n. Stämmer det verkligen?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Så HD5850 & HD5870 är väl att vänta och högst troligen HD5870x2.

5870X2 *dreggel* *dreggel* *dreggel*

Permalänk

Men om man följer länken till källan som sweclockers har använt sig av.. så säger dem att det blir 512 mb versionen som släpps i januari... då får man säkert vänta typ ett extra halvår på 1Gb versionen, gaaaaaah.
Liksom vem är så dum idag och köper 512 mb versionen?
512 mb är nästan för lite redan idag, och kommer definitivt vara för lite inom en extremt snar framtid.

Permalänk
Medlem

Det ska bli förbannat kul att se vad detta kort klarar. Längtar redan till de första testerna dyker upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De kallar ju gpu'n olika namn. En bil med en nyare årsmodell brukar ju få en kraftfullare motor. Vad är det för fel med samma system när de gäller grafikkort? Ärligt?

Egentligen är det inget fel om de (grafikkorten) getts en årsmodell/månadsmodellsbeteckning, men detta görs ju inte. Det är ofta svårt att få reda på saker som steppings, revision och dylikt från en butik, många tar ju informationen från sin grossist. Hade alla butiker listat uppdaterad information om hårdvaran de säljer så hade det fungerat, men detta gör knappt någon butik i dagsläget.

Det finns flera fall när det blivit total förvirring när det görs uppdateringar, olika konsumenter har olika mål och i slutändan blir det inget bra. Releasen av Tbred revB var ett klockrent exempel. Geforce 8800GTS likaså.

En del branschkännare tror att AMD tillverkat RV770 med 840 streamprocessorer hela tiden
Bajsar björnen i skogen?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Förresten så är jag minst lika spänd på att se hur dem nya GTX 200 serien korten presterar.

Tack sweclockers för att ni postade denna artikel på en söndag
Om jag inte hade sett denna artikel så hade jag garanterat beställt ett GTX 260 idag. Puh... ibland har man tur.
Om jag hade läst denna artikel på måndag så hade jag rivit sönder mitt hår ^^

Permalänk

Men om man följer länken till källan som sweclockers har använt sig av.. så säger dem att det blir 512 mb versionen som släpps i januari... då får man säkert vänta typ ett extra halvår på 1Gb versionen, gaaaaaah.
Liksom vem är så dum idag och köper 512 mb versionen?
512 mb är nästan för lite redan idag, och kommer definitivt vara för lite inom en extremt snar framtid.

Spelar inte någon större roll på prestandan om du har 2gb eller 512 mb grafikminne med en 256-bitars bus, det är lika onödigt som att ha mycket ram till en långsam processor....
__________________

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag hoppas de inte kommer ge dom samma namn, utan hinta om att det handlar om en lite upphottad version. Typ HD4855/4875 eller nåt..

4875 var precis min tanke.
Hoppas priset går ner på dom anndra snart eftersom dom nya kommer strax.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]