Seagate förkortar garantitider

Permalänk
Melding Plague

Seagate förkortar garantitider

Hårddisktillverkaren Seagate har varit ensam om att erbjuda fem års garanti på alla modeller. Nu förkortas garantitiden för vissa hårddiskar till tre år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eh, vadå anpassa till marknaden. Garanti är ju ett klockrent sätt att utmärka sig från konkurrenterna, speciellt som konsumenter oftast kollar på mb/kr typ..

Måste vara att de känner att produkternas kvalite inte motsvarar garantin?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hmm, jag undrar hur stor skillnaden är ekonomiskt mellan t.ex. 3 och 5 år för en hdd-tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det var just på grund av garantin jag tidigare köpte Seagate diskar. Men nu kommer jag nog gå över till Samsung, har mycket goda erfarenheter av deras diskar och de ger också 3 år garanti.

Permalänk
Medlem

Har inte Western digital 5 år på de flesta av sina hårddiskar?

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Köp diskarna i retail så har ni fortfarande 5 år.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

Misstänker att deras kvalite har sjunkit så därför sänker dom garanti tiden med, det är att anpassas till marknaden.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Som sagt finns ju retailmöjligheten kvar men jag tror Seagate kommer förlora på detta då de inte kan konkurrera med temperaturer (strömförbrukning), ljudnivå eller prestanda. Garantin var ett starkt ess i kortärmen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att priser också sjunker som med garantin; fr 5 t 3 år = 40% => 40% prissänkning?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Vi får väl hoppas att priserna sjunker med garantitiden på de diskar som får förkortad tid.

Så länge de behåller vissa diskar med 5år så är det ju ingen nackdel att de breddar sitt sortiment på detta sättet..

Visa signatur

Min stationära: Core 2 Duo E6400, Asus P5B dlx/WiFi, 2Gb Corsair 800Mhz, Connect3d X800GTO @ 16p, Corsair Powersupply 520W
Min bärbara: Compaq Evo n600c

Permalänk
Medlem

Intressant, har varit anhängare till Seagate länge och prisat deras garanti. Om dom sänker garantin på deras 7200.xx serie så vette fan om jag kommer fortsätta köpa dom.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Garantin finns kvar på diskar sålda i retailförpackningar, så det här kommer nog inte påverka folk som bygger egna datorer. Ändringen är väl främst riktad mot OEM-tillverkning och liknande marknader, som knappast lär bry sig om garantitiden. Där handlar det endast om att pressa priset och då gör seagate det rätta draget föra att få mer sålt.

Permalänk
Medlem

Klart det är anpassning för marknaden. Om 5 år lär det vara färre mekaniska diskar än idag därmed dyrare för tillverkaren att reparera/ersätta dessa. SSD kommer dominera totalt inom några år.

Permalänk
Medlem

PR folk alltså...som att detta är för att bättre tjäna kunderna (jag visste inte att kortare garanti var vad jag ville ha) och de har varit ensamma om 5 år i många år så varför de skulle ändra just nu känns snarare som att de drar åt livremmen nu för finanskrisen men de kan de ju inte säga...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Retailförpackningar av hårddiskar måste ju vara sällsynt. Jag har alltid köpt mina hårddiskar "i påse"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Misstänker att deras kvalite har sjunkit så därför sänker dom garanti tiden med, det är att anpassas till marknaden.

Precis, av mina erfarenheter verkar kvalitén ha sjunkit till maxtornivå efter uppköpet av maxtor. Hemskt tråkigt att de har blivit så dåliga.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Garantin finns kvar på diskar sålda i retailförpackningar, så det här kommer nog inte påverka folk som bygger egna datorer. Ändringen är väl främst riktad mot OEM-tillverkning och liknande marknader, som knappast lär bry sig om garantitiden. Där handlar det endast om att pressa priset och då gör seagate det rätta draget föra att få mer sålt.

Samtliga diskar jag har köpt till mina datorbyggen har levererats i bulkförpackning, d.v.s. inte retail.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Retailförpackningar av hårddiskar måste ju vara sällsynt. Jag har alltid köpt mina hårddiskar "i påse"..

Kan inte annat än hålla med , har aldrig köpt en HD retailförpackad , går det överhuvudtaget?!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk

hmm synd att kommande garanti försvinner. fast även om en disk skulle gå sönder efetr 4.5år så tror jag många tycker det är jobbigt att reklamera. diskarna kommer vara snabbare och större lagringsutrymme eller så finns det bättre alternativ.. hmm man få se vilka diskar man fortsättera tt rulla vidare på fast Seagate är värt om hjärtat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Intressant, har varit anhängare till Seagate länge och prisat deras garanti. Om dom sänker garantin på deras 7200.xx serie så vette fan om jag kommer fortsätta köpa dom.

samma här då får man byta till WD då dom har ju 5 år!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Seagate har varit som en vindflöjel gällande garantier. Ett tag sänkte dem till endast 1år (från 3) av skäl som jag inte minns nu. Lite senare höjde dem helt plötsligt till 5år, tills nu igen då det blir 3 ännu en gång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Kan inte annat än hålla med , har aldrig köpt en HD retailförpackad , går det överhuvudtaget?!

Jag såg faktiskt en retailförpackad Samsung 500GB på Gigantti (Elgiganten) härom dagen, så visst går det.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Då får man hoppas att priser också sjunker som med garantin; fr 5 t 3 år = 40% => 40% prissänkning?

Drömma går ju

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor roll detta verkligen spelar, om ni skulle ha en 4 år gammal hårddisk som börjar krångla och om den hade garanti kvar. Hade ni under dessa omständigheter bemödat er? För man kan väl knappast räkna med en vid den tiden ny modern hårddisk i utbyte...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

För en del har det stor betydelse.

Varför kan man inte räkna med en ny HD i utbyte? Mekaniska HDs kommer finnas länge till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Frågan är hur stor roll detta verkligen spelar, om ni skulle ha en 4 år gammal hårddisk som börjar krångla och om den hade garanti kvar. Hade ni under dessa omständigheter bemödat er? För man kan väl knappast räkna med en vid den tiden ny modern hårddisk i utbyte...

Jag har en RAID5 med några av Seagates 1 TB-diskar i en server. Jag lär bygga ut arrayen med fler diskar eftersom, men visst om 4 år lär den väl vara jämförbar med en array av 250 GB-diskar idag kanske då det lär finnas 4 TB-diskar kanske. Dock har man ju ändå några TB lagring i den så jag tror fortfarande att jag skulle orka byta ut en disk om den kraschade.

Det är ju inte så att hårddiskarna blir värdelösa om 4 år, snarare tror jag hårddiskar kommer att fortsätta användas som just masslagring om 4 år även om alla har SSD som OS-diskar.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Varför kan man inte räkna med en ny HD i utbyte? Mekaniska HDs kommer finnas länge till.

Nu har jag själv aldrig testat men vad jag reagerar emot är det faktum att en ny hårddisk idag är ju mycket större/bättre... än vad en motsvarande var för säg 4 år sedan. Är det då skäligt att man får en ny? Är det någon som har testat?
Jag tycker att det är mer logiskt att man får någon form av kompensation som inte är speciellt omfattande, men som sagt jag vet inte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Så det blev helt enkelt för dyrt för dom...

Har själv då aldrig haft en seagate jag varit nöjd med, blir numera alltid hitatchi eller samsung för min del.

Senaste seagate va två 320 discar som låter störande mycke, de låter mer än grafikkortfläkten på min sambos Asus 1900XTX - och det låter ganska bra vill jag påpeka. Det tycks vara obalans i dom då de surrar mer och sen surrar mindre och sen mer igen och sen mindre... Man blir tokig av dem i längden. Extremt jobbiga. Tidigare seagate 160gb dog efter ett år, fick en ny på garanti som också gick sönder efter ett år. Då fick jag en 200gb samsung i utbyte. Har blivit Samsung och Hitatchi sedan dess.

alla andra alternativ > seagate

Dom får gärna sluta tillverka sitt skräp vad mig anbelangar. Kanske vore det bättre för dom att tillverka traktorer eller gräsklippare? De ska ju i alla fall låta en hel del...

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Då får man hoppas att priser också sjunker som med garantin; fr 5 t 3 år = 40% => 40% prissänkning?

När man köper en hårddisk så betalar man ju inte bara för garantin, själva hårddisken måste ju ha sitt pris också;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Så det blev helt enkelt för dyrt för dom...

Har själv då aldrig haft en seagate jag varit nöjd med, blir numera alltid hitatchi eller samsung för min del.

Senaste seagate va två 320 discar som låter störande mycke, de låter mer än grafikkortfläkten på min sambos Asus 1900XTX - och det låter ganska bra vill jag påpeka. Det tycks vara obalans i dom då de surrar mer och sen surrar mindre och sen mer igen och sen mindre... Man blir tokig av dem i längden. Extremt jobbiga. Tidigare seagate 160gb dog efter ett år, fick en ny på garanti som också gick sönder efter ett år. Då fick jag en 200gb samsung i utbyte. Har blivit Samsung och Hitatchi sedan dess.

alla andra alternativ > seagate

Dom får gärna sluta tillverka sitt skräp vad mig anbelangar. Kanske vore det bättre för dom att tillverka traktorer eller gräsklippare? De ska ju i alla fall låta en hel del...

Det råkar inte vara så att du är lite klantig av dig på något sätt eller så? Det låter märkligt att du endast fått problem med seagate, risken att man som användare lyckas få 2 hårddiskar på raken som dör likadant och sen en 3e disk på det som börjar låta konstigt anser jag som en mycket mycket minimal risk och visar nog endsat på att du är hårdhänt eller inte tar hand om grejjerna?

Sköter man om sakerna så håller dom oftast lika bra utöver det, det är min erfarenhet.

Seagate är dom största vad gäller att göra mekaniska hårddiskar så att dom skulle sluta med det vore som att ge upp världens bästa bilmärke ungefär!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Frågan är hur stor roll detta verkligen spelar, om ni skulle ha en 4 år gammal hårddisk som börjar krångla och om den hade garanti kvar. Hade ni under dessa omständigheter bemödat er? För man kan väl knappast räkna med en vid den tiden ny modern hårddisk i utbyte...

klart man bemödar sig!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin