Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

BOOTMGR is missing

Ja vad ska man säga, datorn fungera hur bra som helst igår kväll men när jag starta den idag så var den väldigt seg den liksom jobbade i 5s och sen hängde den sig i ca 2-3 min och sen jobba den i 5s och så vidare så jag starta om.
Men precis innan login skärmen så började den undersöka filsystemet på min E: disk? problemet fortsatte dock när jag hade loggat in så jag gick iväg för att hämta laptopen och när jag kom tillbaka så var den i full färd med att starta om sig själv och när den gjort det så stanna den till under BIOS grejset ibörjan när det stog detecting IDE drivers men sen konm den där ifrån och nu står den på.

Verifying DMI Pool Data ...........
BOTMGR is missing
press Ctrl+Alt+Del to restart
(Har provat att starta om)

Vad är det datorn försöker säga mig? Ge mig ett snabbt och bra råd innan jag bankar skiten ur datorjäveln!

Använder vista 64 ultimate
se hårdvara i signaturen

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

Bootmgr är en bootfil som hanterar hur datorn startas upp, om den är fel på så ta och gör en repair install av windows.

Permalänk
Medlem

BOTMGR is missing = Att den inte hittar Windows?

Vill du berätta hur många hårdiskar och partitioner har du och var ligger Windows?

Permalänk

hände mig för ett tag sen! var tvungen att byta hdd!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
BOTMGR is missing = Att den inte hittar Windows?

det är fel, Bootmgr är en startup fil som läses in så att operativsystemen kan startas.

läs här
http://lifehacker.com/software/troubleshooting/vista-tip--rep...

hårdisken är vald i bios och den blir hittad ?

Permalänk
Medlem

Har själv haft samma problem, verkar även vara rätt vanligt. Enklaste lösningen är att starta med Windows skivan, gå in under repair Windows, det finns nämligen en speciell repair på skivan för just detta felet.

Permalänk

det är ju nu man vill att man skulle ha fixat en recovery cd men nej då det kommer aldrig att krascha för mig :-/
hittade inte Vista skivan men provar att installera XP

*Hittade skiva och körde repairen men det första problemet e fortfarande kvar och datorn totalhänger sig efter ca 2 min i skrivbordsmiljön :-/ så jag blev tvungen att starta om och då kom samma fel tillbaka BOOTMGR så jag tror nog att jag troligtvis har nått skit på datorn som jävlas med mig så jag installerar om Vista istället

installationen gick ju inge vidare av någon anledning så hittar inte installationen min raptordisk som jag vill installera på men alla andra hittar den så jag provade att byta kontackt på moderkortet och sladd men det fungera inte så nu skulle man kunna säga att jag har ännu mer problem med datorn än vad jag hade innan jag började skriva den här tråden

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

hittas Hddn i bios?
du kan se om tex linux startar upp (ubuntu), och om det fungerar så kan du ju titta på filerna på hddn och även köra check disks.

Permalänk

Ska prova det

*Hittar HDD i Bios. Det här kanske inte är nått men ska alla sata kontakter kallas för IDE drivers i Bios? kan för övrig inte starta XP som jag installerade tidigare utan hela startuppen stannar på BOOTMGR missing. :s

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

kan mycket väl vara din hårddisk som håller på att dö.

jag skulle skruvat ur disken, satt den i en annan dator och tagit backup på allt viktigt innan det är för sent

Permalänk
Medlem

Om du har flera hårdiskar är det bättre att du kopplar bort dom andra medan du formatera, installerar om windows, testar etc. Då kan du utesluta de andra som felkällor, förvirring och undervika andra konstigheter.

Dvs 1 hårdisk (den du installerar på och testar)

Om den har flera partitioner skulle jag också testa att rensa bort alla på just den hårdisken och göra om alla. Börja skapa där Windows ska vara.

Med dina problem lönar det sig att göra det ordentligt. Jag antar nu att du har gjort backup på den så att du kan testa hur du vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
kan mycket väl vara din hårddisk som håller på att dö.

jag skulle skruvat ur disken, satt den i en annan dator och tagit backup på allt viktigt innan det är för sent

Kan prova det men det skulle suga om hårddisken håller på att dö den är liksom bara 3 månader gammal och kostade 2000 (köpt på Datorbutiken :-/ )
Provar lite imorgon orkar inte börja med nått nu.
Har tagit backupp på allt det viktiga och ska väll prova att installera om Vista ingen.

Lyckades instalera Vista men datorn hänger sig ibalnd i alla fall speciellt när den bootar direkt efter att windows loggan har visat sig så blir skärmen svar i några minuter och varannan gång så hänger den sig när man ska logga in så att man inte kan skriva i lösenordet på några minuter. Är det hårddisk fel? när jag väl har loggat in så har den inte hängt sig än förutom när jag laddade när firefox...
skulle någon kunna vara så snäll och länka mig till ett bra program som kollar hur bra hårddisken mår?

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillRambo
Kan prova det men det skulle suga om hårddisken håller på att dö den är liksom bara 3 månader gammal och kostade 2000 (köpt på Datorbutiken :-/ )
Provar lite imorgon orkar inte börja med nått nu.
Har tagit backupp på allt det viktiga och ska väll prova att installera om Vista ingen.

Lyckades instalera Vista men datorn hänger sig ibalnd i alla fall speciellt när den bootar direkt efter att windows loggan har visat sig så blir skärmen svar i några minuter och varannan gång så hänger den sig när man ska logga in så att man inte kan skriva i lösenordet på några minuter. Är det hårddisk fel? när jag väl har loggat in så har den inte hängt sig än förutom när jag laddade när firefox...
skulle någon kunna vara så snäll och länka mig till ett bra program som kollar hur bra hårddisken mår?

tja, dels kan du väl kanske köra scandisk, eller så kan du kolla S.M.A.R.T. värdena med everest eller något annat program som kan läsa av dem. dock har smart värdena aldrig hjälpt mig, hårddiskar har dött även när dom visar ok någon dag innan.

Permalänk
Medlem

har med råkat ut för samma..

Men jag vet vad jag gjorde och jag tror att samma kan hänt er... medvetet eller omedvetet...

ni förstår.. microsoft verkar inte tänkt klart för bockar man för "komprimera enheten för att spara diskutrymme" på systemdisken, DÅ har man sketit i det blå skåpet...då komprimerar den bootmgr o hela disken blir slö som fan

Permalänk

körde scandisk och det gick upp till 100% sen försvan bara rutan :-/

Är det fel på hårddisken ja eller nej??

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

10 sek med Google fick jag fram:

http://support.microsoft.com/kb/927392

1. Sätt in installationsskivan för Windows Vista i diskenheten och starta datorn.
2. Tryck på en tangent när du uppmanas till detta.
3. Välj språk, tid och valuta samt tangentbord eller inmatningsmetod och klicka på Nästa.
4. Klicka på Reparera datorn.
5. Klicka på det operativsystem som du vill reparera och sedan på Nästa.
6. Klicka på Kommandotolken i dialogrutan Systemåterställningsalternativ.
7. Skriv Bootrec.exe och tryck på RETUR.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jaja, enkelt fixat med en bootskiva.. bara dumt av MS att tillåta komprimering av boot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
10 sek med Google fick jag fram:

http://support.microsoft.com/kb/927392

1. Sätt in installationsskivan för Windows Vista i diskenheten och starta datorn.
2. Tryck på en tangent när du uppmanas till detta.
3. Välj språk, tid och valuta samt tangentbord eller inmatningsmetod och klicka på Nästa.
4. Klicka på Reparera datorn.
5. Klicka på det operativsystem som du vill reparera och sedan på Nästa.
6. Klicka på Kommandotolken i dialogrutan Systemåterställningsalternativ.
7. Skriv Bootrec.exe och tryck på RETUR.

Har redan fixat boot problemet om du hade läst hela tråden så hade du sätt det nu försöker jag bara få reda på om min hårddisk är trasig... För övrigt så fungerade inte ditt tipps efter att man skrivit bootrec.exe så får man massa fler alternativ men inget av dem fungerar såtr bara /FixBoot är ett okänt kommando...

(förlåt men jag blir så irriterad när saker inte fungerar som dem ska)

** fick det här problemet istället "Interactive logon process has failed please consult the event log for more details"
Provar att instalera på en anna hårddisk istället börjar bli riktigt trött på det här nu

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk

Om inte repair funkar eller dotorn inte hittar rätt operativ system. Om ni har mer än en hårddisk kan datorn har fått för sig att en annan är bootdisk. Gå in i bios disable dom andra som ditt operativ system inte ligger på och starta om. Datorn hittar rätt igen, så kan du enable alla iigen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wunderbaum:

Om inte repair funkar eller dotorn inte hittar rätt operativ system. Om ni har mer än en hårddisk kan datorn har fått för sig att en annan är bootdisk. Gå in i bios disable dom andra som ditt operativ system inte ligger på och starta om. Datorn hittar rätt igen, så kan du enable alla iigen

Klockrent!
Var ju inte svårare än så. I och med att jag hade plockat ut disken föra att slänga in lite grejer i min andra burk så hade boot-prioriteten lagts om i bios.
Efter denna lösning, felfritt.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc