Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zupermac
Jag tror nämligen att VX är ett bättre aggrigat än TX och därför e priset högre.

Någon här som vet mer om vad som skiljer mellan HX, TX och VX?

Du tror inte det kan bro på att dom har kampanj på det nu?

Kolla på Dustinhome nu och mitt är skickat och det var fortfarande 699kr

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Fick ett amil 12.10 idag att agget var skickat för 699kr + frakt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fick ett amil 12.10 idag att agget var skickat för 699kr + frakt.

Japp fick oxå mail om det idag!

Visa signatur

Antec 900 l Intel Q6600 G0 l Asus P5Q-Pro P45 l Powercooler ATI HD4850 l Corsair TX650 l Corsair PC6400 DDR2 4gb l WD Caviar 640 gb | Noctua NH-U12P 120mm + Noctua NF-P12 l XP Professional 64-bit l Razer Copperhead l LG L227WT 22" | Playstation 3 | Xbox 360 |

Permalänk
Medlem

Ska hämta mitt aggregat om en halvtimma! Och även en Fractal Design 92mm fläkt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Så nu är det hemma men fan vad jobbigt detta blev. Det var någon som skrev om ett högljutt Corsair för ett tag sedan och de kom fram till att det berodde på hans gamla system, för att gamla grejor drar mer från 5V än moderna och därför blev Corsairet lite överbelastat på just 5V linan och till min fasa ser jag att mitt gamla 350W nätaggregat kan ge 35A (!) på 5V mot Corsair TX 650W (650 watt!) endast kan ge 30A.

Då får jag väl lägga undan det till jag uppgraderar, om det någonsin blir

Och angående fläkten (FD 92mm 1200rpm), den ska ju vara en av de bättre fläktarna på marknaden men likväl låter den lika mycket som min 5½ år gamla (adda) fläkt (1400rpm) och den flyttar även mindre luft

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

De flesta system från Pentium 4 eller AMD64-eran och frammåt drar det mesta på +12V normalt. Så jag skulle inte oroa mig så mycket faktiskt... Sen skiljer det bara 5A, de flesta sämre agg lägger nästan allt på +5V och +3.3V. Ett bra agg idag ska klara större delen av sin effekt på +12V.

Tycker själv inte att FD's fläktar är mycket att hänga i julgranen... har en 92mm själv som jag tycker är rätt värdelös i jämförelse mot andra bättre fläktar jag har.

Som jag förstått detta med deras nätagg:

VX, TX & HX tillhör professional series.
VX är value-segmentet 450-550W.
TX är 'entusiast'-delen med 650-850W.
HX är deras modulära utbud i professional series med 450-1000W.

Sen kommer CX i Power Series.
Billiga nätagg av lite lägre kvalitet och Watt-antal än VX, TX och HX för de som inte har den mest krävande datorn men vill ha ett nätagg av god kvalitet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

CX400=Seasonic
VX450=Seasonic
VX550=CWT
HX520=Seasonic
HX620=Seasonic
HX1000=CWT
TX650=Seasonic
TX750=CWT
TX850=CWT

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16684

Seasonic är att föredra i avseende ljudnivå, effektivitet och allmän kvalitet(?)
CWT är inte på något sätt *dåliga*. Däremot är de inte Top of the market.

CX: Budget-mellanklass, Icke-modulär
VX: Prisvärd mellan-prestandaklass, Icke-modulär
HX: Smått dyr prestanda-entusiastklass, Enda modulära serien, Minst 2 kombinerbara 12V-linor
TX: Prestanda-entusiastklass, Icke-modulär, Endast 1 stor och stark 12V-lina

Det är min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Härligt.. då blir det en VX450.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
CX400=Seasonic
VX450=Seasonic
VX550=CWT
HX520=Seasonic
HX620=Seasonic
HX1000=CWT
TX650=Seasonic
TX750=CWT
TX850=CWT

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16684

Seasonic är att föredra i avseende ljudnivå, effektivitet och allmän kvalitet(?)
CWT är inte på något sätt *dåliga*. Däremot är de inte Top of the market.

CX: Budget-mellanklass, Icke-modulär
VX: Prisvärd mellan-prestandaklass, Icke-modulär
HX: Smått dyr prestanda-entusiastklass, Enda modulära serien, Minst 2 kombinerbara 12V-linor
TX: Prestanda-entusiastklass, Icke-modulär, Endast 1 stor och stark 12V-lina

Det är min uppfattning.

Corsairs HX serie är ju bra just med tanke på priset jämfört med andra agg i samma liga, så dyr utifrån konkurenterna nja.

CWTs agg är absolut inte dåliga, har inte hört något dåligt iaf sen levererar deras agg rätt saftigt utöver vad dom lovar också tex 1500w från 1000w agget har man lyckats pressa det och då kunde inte mätutrustningen gå högre

Permalänk
Medlem

Nu kostar det 950 kr... men det är fortfarande kampanj...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Corsairs HX serie är ju bra just med tanke på priset jämfört med andra agg i samma liga, så dyr utifrån konkurenterna nja.

CWTs agg är absolut inte dåliga, har inte hört något dåligt iaf sen levererar deras agg rätt saftigt utöver vad dom lovar också tex 1500w från 1000w agget har man lyckats pressa det och då kunde inte mätutrustningen gå högre

Okej då, jag ger mig, HX är inte så extremt dyra jämnfört med konkurrenternas modeller men jämnfört med TX är de lite smådyra. T. ex. hos Inet kostar HX520 aningen mer än TX650, och HX620 kostar lite mer än TX750. Visst, det är modulär vs. icke-modulär men de som använder så mycket effekt som aggen ger använder ofta mer än hälften av alla kablar ändå.
När jag köpte mitt HX520 kostade det bara ca. 750:-. Nu kostar det 1128:- hos Inet.

Att CWT gör dåliga agg kan man inte påstå, men däremot håller du nog med om att de inte är i riktigt samma klass som Seasonic? Det enda negativa jag har hört om dem är att de kan vara högljudda. I alla fall TX750 med sin 140mm fläkt sägs låta mer än TX650 med 120mm fläkt. Utöver det så är det är det inga större fel på CWT som jag kan se. Värt att notera dock är att jag aldrig har haft ett CWT, och det enda Seasonic jag har haft är mitt HX520.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Okej då, jag ger mig, HX är inte så extremt dyra jämnfört med konkurrenternas modeller men jämnfört med TX är de lite smådyra. T. ex. hos Inet kostar HX520 aningen mer än TX650, och HX620 kostar lite mer än TX750. Visst, det är modulär vs. icke-modulär men de som använder så mycket effekt som aggen ger använder ofta mer än hälften av alla kablar ändå.
När jag köpte mitt HX520 kostade det bara ca. 750:-. Nu kostar det 1128:- hos Inet.

Att CWT gör dåliga agg kan man inte påstå, men däremot håller du nog med om att de inte är i riktigt samma klass som Seasonic? Det enda negativa jag har hört om dem är att de kan vara högljudda. I alla fall TX750 med sin 140mm fläkt sägs låta mer än TX650 med 120mm fläkt. Utöver det så är det är det inga större fel på CWT som jag kan se. Värt att notera dock är att jag aldrig har haft ett CWT, och det enda Seasonic jag har haft är mitt HX520.

Högljudda är att ta i, dom låter 1-2db mer än HX serien vilket endå gör dom bland dom tystaste aggen ute.
Sen har alla datordelar gått upp i pris i och med dollarn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Nu kostar det 950 kr... men det är fortfarande kampanj...

Det är det "nya" Dustin. Get used to it. Stormarknad "De Luxe".

Det finns flera konkurrenter att välja bland med betydligt lägre priser, om du inte garanterat måste ha varan dagen efter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det är det "nya" Dustin. Get used to it. Stormarknad "De Luxe".

Det finns flera konkurrenter att välja bland med betydligt lägre priser, om du inte garanterat måste ha varan dagen efter.

Show me, de flesta tar 900-1100kr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
CWTs agg är absolut inte dåliga, har inte hört något dåligt iaf sen levererar deras agg rätt saftigt utöver vad dom lovar också tex 1500w från 1000w agget har man lyckats pressa det och då kunde inte mätutrustningen gå högre

Killarna på Corsair måste vara för härliga, "du folk vill ju inte ha dessa overkill 2000W agg, så vi säljer nätaggregaten som 1000W istället".

Snubbarna på Ace kör raka motsatsen, "du jag hittade några nätaggregat på tippen idag, ska vi försöka sälja dem?"

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Killarna på Corsair måste vara för härliga, "du folk vill ju inte ha dessa overkill 2000W agg, så vi säljer nätaggregaten som 1000W istället".

Snubbarna på Ace kör raka motsatsen, "du jag hittade några nätaggregat på tippen idag, ska vi försöka sälja dem?"

MVH laggarbacken

Nejnej, Ace gör såhär.
"Du, jag satt och lekte med lödkolven igår och resultatet liknar ett nätaggregat. Ska vi försöka sälja det?"

Mvh

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

fesen: Som jag skrev har jag aldrig haft ett CWT, så jag kan egentligen inte uttala mig så mycket om dem. Det jag skrev har jag läst här i forumet. Däremot är jag 100% säker på att det är minst 10 gånger så bra som de Codegen, Q-Tec, AcBel och ColorsIT som jag har kört med tidigare. HX är enligt min erfarenhet 99% ljudlöst. Det enda som hörs från det är ett extremt svagt tickande/"smackande" om kullagren i fläkten, och det hörs endast man tjuvkopplar det. Det är tystare än min hårddisk!:) Är inte CMs Real Power-serie också ganska bra och tysta förresten?
Prisuppgiften var mer en parentes, men HX har stigit något mer i pris än TX.

Jag tittade in i ett ACE 520W för ett par veckor sedan. Det var i stort sett identiskt med mitt gamla ColorsIT 420W som är ett riktigt skitagg egentligen. Enda skillnaden var att ACE hade lite fler filterspolar. Samma konstantvarviga Young Lin-fläkt (9 blad, 1350RPM, 120mm, ganska högljudd i datorlåda), samma chassi förutom att det var målat och samma PCB.

Oj, nu blev det lite rörigt här. Beror på omskrivningar före postning.

Förresten, bra förklaringar av ACEs motto.

Permalänk
Medlem

Om VX450 levererar vad de lovar så borde de flesta klara sig på en sådan..

Hur mycket pulver behöver man egentligen?
Vad är det som drar, g-kort, processor och disk?

...lite senare...
jag glömde fläkten...
Fläkt men hur mycket drar dessa prylar?

Visa signatur

C the real code...