Älskar highend kablar osch anant onödigt...

Permalänk
Medlem

Älskar highend kablar osch anant onödigt...

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?visa=artiklar&id=490...

vad tror ni om dessa, sover jag bättre om hela mitt nätverk hemma kör dessa?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det tror jag inte att du gör, du kommer garanterat sova sämre när du märker att plånboken är tom och att det inte gjorde någon skillnad.

Permalänk
Medlem

så sant så sant...

men 5e eller 6... .. de sägs ju att cat6 är så styva.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill sova gott, köp CAT6 helt enkelt. Kostar inte många fler korvören än CAT5e. Detta under förutsättning att du ska köra gigabit. Du kan ju även undvika FTP-kablar (skärmade) om du inte är helt säker på att övrig utrustning är skärmad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag ska ha ett hemmanätverk via min Gigabit switch..

ska köra utan skärmat shit

läst på lite.

men nu e frågan är cat 6 mega styv?

eller går den böja nåt?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Jag ska ha ett hemmanätverk via min Gigabit switch..

ska köra utan skärmat shit

läst på lite.

men nu e frågan är cat 6 mega styv?

eller går den böja nåt?

Sitter med en 10M cat6 till burken, den är precis lagom styv sådär så att den känns helt ok när man ska dra den någonvart. Härlig att ha på lan med, eftersom den inte fastnar runt hört och sånt utan det är bara att dra

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Med HQ Super Silverline-kablarna märker vi snabbt subtila men ändå tydliga förbättringar. Överförda JPG-bilder får en helt ny skärpa och lyster, där bilderna via standardkabeln känns en aning urvattnade.

Vid en subjektiv bedömning av latencyn vid onlinespel så märker vi även där en förbättring. Rörelserna hos motståndarna känns en aning precisare än med standardkabeln, och precisionen hos vapnen strået vassare. Alla skott sitter precis där vi skjuter, och avslöjar obarmhärtligt alla brister i siktandet.

Vill du ytterligare förbättringar får du gå upp i prisklassen 500-1000 kr/m. HQ Super Silverline nätverkskabel är alltså ett utmärkt budgetval för dig som vill gå upp i kvalitet från datorbutikernas mediokra standardkablar."

Så hade ett test låtit i en Hifi-tidning. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Vill man lyxa till det lite extra så kan man ju köpa två stycken fiberkonverters och 1-2 meters fiberkabel

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Köp CAT6 på Biltema. Billigaste jag hittat.
Har du CAT5e behöver du inte byta, men erkänn - de är säkert lite fula efter några år, och ny kabel är snyggt.

Annars kan du ju bjuda dina bekanta på pizza för pengarna. Det är bra det också, och du kommer sova mycket gott.

CAT6 är lite styvare, men inte så det märks direkt. Jag har hela hemmet med CAT6 och att gå runt lister etc är inga problem. De är ju lite tåligare också.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Köpte mig nya färshca cat 6 kablar.. de jag harhar ju hängt med sedan cs beta 5

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

CAT 6 har väl ett plastkors (+) som delar upp ledarna innuti kabeln en del? Därav att de är lite styvare.

Det är ju inte nätverkskabel men det här aprilskämtet måste ju nämnas när vi talar "bling bling kablar".
http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers_lanserar_sw...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
CAT 6 har väl ett plastkors (+) som delar upp ledarna innuti kabeln en del? Därav att de är lite styvare.

Japp det stämmer. Det gör att ledarna följer sin tvistade bana oavsett hur du böjer eller vrider på kabeln.

Att dra CAT6 kabel runt kniviga hörn är inga problem, så styv är den inte

Permalänk
Medlem

Cat6 behöver inte ha ett plastkors, jag har installerat kabel både med och utan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

man kan enchanta lankablar med kabelstrumpa och krympslang om man klämmer hemma.