Ny solid state-lagring ger 500 MB/s

Permalänk
Melding Plague

Ny solid state-lagring ger 500 MB/s

En kommande solid state-enhet från OCZ visar upp överföringshastigheter på flera hundra megabyte per sekund. Tricket är inbyggd RAID 0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nånting som man vill ha. 120gb för runt 2000kr och då köper man det, annars inte.

Permalänk

Skulle vara härligt att få lägga vantarna på ett gäng sånna till nästa LAN xD

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk

Men sjukt! O_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tessa
Det är nånting som man vill ha. 120gb för runt 2000kr och då köper man det, annars inte.

Strunt, jag hade köpt 60gb för 2000. Hade vart en sinnessjuk sysdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Strunt, jag hade köpt 60gb för 2000. Hade vart en sinnessjuk sysdisk.

Nje, 120gb skulle jag också säga. 60Gb rymmer typ OS och max 10spel (GTA IV ligger på 15gb, Warhammer Online: 11GB). Så kommer bli alldeles för mkt avinstallerande och installerande för den prislappen.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Geez, och dessa lider ju inte av hög accesstid heller som en vanlig RAID-0 gör. Mumma!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Nje, 120gb skulle jag också säga. 60Gb rymmer typ OS och max 10spel (GTA IV ligger på 15gb, Warhammer Online: 11GB). Så kommer bli alldeles för mkt avinstallerande och installerande för den prislappen.

Systemdisk sa vi, inte speldisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Strunt, jag hade köpt 60gb för 2000. Hade vart en sinnessjuk sysdisk.

Mmm, jag skulle tillochmed kunna sträcka mig till 40GB för 1895:- med studentrabatt @ dustinhome.se

Skulle dock gissa att det kostar 20000kr för 120GB.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Systemdisk sa vi, inte speldisk

Köp 2 då. Om det nu blir vettiga priser på dem skulle jag lätt ha en till sysdisk och en till spel.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Wow, hade varit smaskigt !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Nje, 120gb skulle jag också säga. 60Gb rymmer typ OS och max 10spel (GTA IV ligger på 15gb, Warhammer Online: 11GB). Så kommer bli alldeles för mkt avinstallerande och installerande för den prislappen.

Skulle snarare säga OS (Vista) och 3-4spel.
(OS, uppdateringar, drivrutiner)
(nödvändiga program typ winrar, daemon, brännarprogram, skrivar program etc)

Själv brukar jag fylla runt 30Gb utan några spel. Sen vet jag inte om SSD lider av samma problem som en mekanisk disk, när det börjar närma sig 85-95% full disk så blir den långsammare etc. Vet inte heller om SSD diskar lider av "förlorad kapacitet" efter formatering. Det är smått irriterande att köpa en HDD på 300Gb och sen inte få ut mer typ 285Gb.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ser min server framför mig i framtiden..snabba, tysta..energisnåla...bra att de löser det med många slumpmässiga skrivningar...det lider jag av nu på min server då den får arbeta som satan ibland med mycket små filer....

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Nje, 120gb skulle jag också säga. 60Gb rymmer typ OS och max 10spel (GTA IV ligger på 15gb, Warhammer Online: 11GB). Så kommer bli alldeles för mkt avinstallerande och installerande för den prislappen.

Haha, min syspartition är på 45GB, och har 30GB ledigt. När jag sa 60 tog jag egentligen i, skulle klara mig på bra mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
[...]Vet inte heller om SSD diskar lider av "förlorad kapacitet" efter formatering. Det är smått irriterande att köpa en HDD på 300Gb och sen inte få ut mer typ 285Gb.

Hm, du vet alltså inte att det är 300 GB fast att operativet skriver ut antalet GB i GiB?

Permalänk

Gött.. om ett halvår frammåt bör vi nog se bättre priser på dessa

Hur är det med att de skrivs sönder efetr en tid? fixat?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur deras Core 2-serie fungerar så är jag inte imponerad. JMicron ställer ju bara till problem - tror inte en RAID-lösning gör det mycket bättre.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gött.. om ett halvår frammåt bör vi nog se bättre priser på dessa

Hur är det med att de skrivs sönder efetr en tid? fixat?

Funderade på samma sak, har de här SSD diskarna blivit bra nu? alltså att ha sitt OS på den betyder ju massvis med små filer och skrivningar titt som tätt?

För funderar på en SSD disk till min htpc som står på hela tiden, och perfekt att slippa höra disken jobba.

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju onekligen bra! Vad har SSD för nackdelar, är de sämre än mekaniska hårddiskar på någon punkt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

1 vanlig solid-state disk = dyr
4 st = dyrt * 4

4 st diskar i "samma disk" = ultradyrt

En raidkontroller som pallar hastigheter på 500mb/s = ultramegadyrt

4st + samma + raidkontroller inbyggd = superultramegadyrt^2.

Enligt mina beräkningar kommer priset hamna på ... superultramegadyrt^2!

EDIT: Undra vad responstiden kommer hamna på?

Jag vill ha vortex 2 nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
1 vanlig solid-state disk = dyr
4 st = dyrt * 4

4 st diskar i "samma disk" = ultradyrt

En raidkontroller som pallar hastigheter på 500mb/s = ultramegadyrt

4st + samma + raidkontroller inbyggd = superultramegadyrt^2.

Enligt mina beräkningar kommer priset hamna på ... superultramegadyrt^2!

EDIT: Undra vad responstiden kommer hamna på?

Jag vill ha vortex 2 nu

jag skulle tippa att responsen blir under 0.1 som tidigare.

Permalänk
Medlem

Hmm , nu börjar det ta sig rejält den hårddisken kmr jag att köpa som systemdisk sen när priset går ner tack vare massivt med sålda SSD kmr jag köpa en till större som lagring för HD-filmer,spel m.m.

Permalänk

I och med att första versionen av Vertex inte har kommit till den svenska marknaden/distributörerna ännu lär det dröja innan Vertex 2 kommer, men ser väldigt intressant ut!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Trevligt, då väntar man något år eller flera tills priset gått ned och köper två motsvarande och har i en ytterligare raid0. Skulle det gå? Raid på raid?

Permalänk
Medlem

En av mina kompisar talade om solid state diskar häromdagen. Han hävdade att de inte är så säkra som vanliga diskar. De kan alltså tappa information efterhand och sen nämnde han också att de inte tål lika många skrivningar som en vanlig disk.

Är själv inte så insatt i detta. Är det någon som vet mer om detta, om så är fallet, gärna någon länk också:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
En raidkontroller som pallar hastigheter på 500mb/s = ultramegadyrt

Dumheter, inte alls särskilt dyrt för billigare raid0-kort med pci-e-interface.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Vet inte heller om SSD diskar lider av "förlorad kapacitet" efter formatering. Det är smått irriterande att köpa en HDD på 300Gb och sen inte få ut mer typ 285Gb.

Lider av vadå?

En hårddisk på 300GB är 300GB (300'000'000'000 byte) och inget annat. Att operativsystemet anger något annat tal är för att det räknar hårddiskens utrymme binärt vilket betyder att den räknar 1GB som 1024MB utrymme, 1MB som 1024KB och 1KB som 1024B osv.
Windows ska egentligen skriva ut det som GiB och inte GB. Så förlorat utrymme finns inte ens. Det existerar inte direkt. Förstår inte att microsoft är så efterblivna att dom fortfarande inte bytt ut sitt GB mot GiB. T.om unix använder sig av GiB för att visa detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Dumheter, inte alls särskilt dyrt för billigare raid0-kort med pci-e-interface.

Håller med.

T.om intelbaserade moderkort med raid klarar detta, i alla fall de med ICH9R och ICH10R inbyggt. Har sett flera som lyckats klämma ut uppåt 800MB/s. Så klarar vanlig inbyggd raid det så måste t.ex pci-e kort vara rätt billigt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

hoppas på priser runt 1200-1400 Kr för 40 Gig =D

Permalänk

Jag har också gått på reklamen... men jag har köpt och inte bara pratat...
En 60GB OCZ V2 med accesstid på 0,2 ms och läsning på 160 MB/s och skrivning på 80 MB/s...

Det låter jättefint och så länge som Windows bara läser från disken så är detta toppen. Vad som inte framgår är att disken är värdelöst långsam vid skrivning av mindre filer vilket Windows gör konstant...
Anledningen till att testen endast visar transfersize 16.0 och större är att därunder går det pinsamt långsamt. Mellan 3 MB/s-20 MB/s för både läsning och skrivning (enligt samma testprogram). Jag märker det på att uppgradering av drivrutiner tar upp till 10 ggr längre tid än med snabb HDD. Under tiden är systemet segt och disklampan lyser konstant.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA