Nya grafikkort från AMD i mars

Permalänk
Melding Plague

Nya grafikkort från AMD i mars

Med övergången till 40 nanometers tillverkningsteknik planerar AMD att slå tillbaka Nvidias offensiv med Geforce GTX 285/295. Hemligheten är RV790 – en grafikprocessor som ska möta Nvidia i prestandasegmentet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweeeeeet! ;D

Om det går att smälla på en Accelerero S1 på de nya korten så blir det ett givet köp för min del. Börjar bli lite less på 32MB PCI-grafik...

Raven Shield funkar nästan klanderfritt på absolut lägsta upplösningen... :S

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Äh, tror ni verkligen att det blir en sådan kollossal prestandahöjning jämfört med 4870x2 och gtx 280?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Sweeeeeet! ;D

Om det går att smälla på en Accelerero S1 på de nya korten så blir det ett givet köp för min del. Börjar bli lite less på 32MB PCI-grafik...

Raven Shield funkar nästan klanderfritt på absolut lägsta upplösningen... :S

Hmm... Är grafikkortet en flaskhals i din dator menar du?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Om 40nm blir svalare och effektivare + att AMD/ATI lär sig från de tidiga fläktproblemen under sommar och höst 2008 så kanske det inte kommer behövas någon Accelero s1 med dom nya grafikkorten på RV790?!

Jag tycker inte att AMD/ATI behöver satsa för hårt på prestandatronen.. Jag tycker dom skall fortsätta i samma stil som dom gjorde i somras 2008. Men troligtvis har dom skaffat sig en så pass marginal att dom nu är mogna att attackera nVidia på bred front..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

40nm är bra. men det hade ju varit bättre om de kunde få dagens grafikkrot mindre istället och med samma prestanda. vissa är ju bara löjligt stora.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av lacrits
[B]Om 40nm blir svalare och effektivare + att AMD/ATI lär sig från de tidiga fläktproblemen under sommar och höst 2008 så kanske det inte kommer behövas någon Accelero s1 med dom nya grafikkorten på RV790?!

Grr, jag har dock två Accelero S1 som jag köpte på dustinhome.se´s magnifika drive, 153kr\st inkl frakt ;D

Accelero S1 + (fläkt efter eget tycke) är överlägsen alla referenskylare på marknaden just därför att man själv får 'konstruera kylaren'.

Vissa vill överklocka som en galning, själv vill jag överklocka såmycket det går utan att det blir för varmt\ger ifrån sig det minsta ljud! (9dB-fläktar ftw ^^)

Så.. jag kan ju inte låta de två godbitarna stå och samla damm i all evighet eh?

Michaelo :"Hmm... Är grafikkortet en flaskhals i din dator menar du? "

Jag har blivit hårdvarumobbad rätt ofta på lan, hoppas att år 2009 ska ändra på den saken! ;D

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Haha, Geforce 2 ^^

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Så det var den hära som var den uppdaterade 4870, inte bara mera streams på GPUn iaf. Väntar otåligt på några reviews

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Detta var väntat hoppas dom gör det bättre än dom nya skit GTX korten.
Bye Bye Nvidia wannabe prestanda monster. Glöm inte ta med er 55nm på vägen ut.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Hmm, nu måste jag vänta ännu längre innan beställningen av en ny spel dator sker.

Visa signatur

i7 920, 4850 512MB, 640GB HDD, 3GB 1333 MHZ, Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Läste om 295 här om dagen och man blev sugen, läste om priset på det och man blev kluven, Läste om 4870 som var billgare och tänkte, läste om drivrutinerna och man genast sänkte.

Läste om RV790 och hoppades på att det ska bli bra, läste om GT212 och vilken jälla skit ska man ta, men snabbt ska det väll va.
Gdrr5 ska man väll "chakka" annars blir väll datorn att "hacka"
God fortsättning Önskar Ber

(mars RV790)
(mars-dec GT212.)

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Rimrost timkost,
ballekula äppelgula. ;D

Gl hf!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Riktigt nice.. hade planerat att handla nytt i april och jag tänkte köpa ett 4870x2.. hoppas det kommer nått fint

Permalänk
Medlem

Äntligen grafikkort som ger crysis/warhead rättvisa hög upplösning max AA och AF på max inställningar. Ska bli mumma detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

ja kan nog tänka mig att vänta för att kunna maxa alla spel (crysis m.m
RV790 GT212.) nu är vi nere i två

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Lite halvlustigt att AMD flög om nVidia på grafikkortsmarknaden men ligger ett steg efter Intel på processormarknaden, kanske beror på hur dem prioriterar saker och ting? Nä men detta blir najs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Lite halvlustigt att AMD flög om nVidia på grafikkortsmarknaden men ligger ett steg efter Intel på processormarknaden, kanske beror på hur dem prioriterar saker och ting? Nä men detta blir najs.

De gled ju inte om direkt, 4870 X2 bör ju inte räknas med imo då det är en dubbelmacka. Däremot så håller jag med dig om man ser till mest bang-for-the-buck.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
De gled ju inte om direkt, 4870 X2 bör ju inte räknas med imo då det är en dubbelmacka.

räknas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
De gled ju inte om direkt, 4870 X2 bör ju inte räknas med imo då det är en dubbelmacka. Däremot så håller jag med dig om man ser till mest bang-for-the-buck.

Nvidia har ju flertalet dubbelmackor? Så varför skulle inte ATI's grafikkort räknas?

ATI har ju gett både bäst prestanda och det tillsammans med ett lägre pris än nvidia erbjudit.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

hmm då kanske det blir dags att uppgradera mitt x1950pro. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte köpte Powercolors svala och fläktlösa hd 3870 SCS3 för 1200kr i augusti. Nu kostar de över 1800kr. Däremot är jag besviken att en fläktlös HD 4670 är så dyr.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Lite halvlustigt att AMD flög om nVidia på grafikkortsmarknaden men ligger ett steg efter Intel på processormarknaden, kanske beror på hur dem prioriterar saker och ting? Nä men detta blir najs.

Tror inte de direkt handlar om prioriteringar från AMD sida. ATI och nVidia har fightats rätt så bra om vem som är bäst på grafikkort. Varit hyfsat jämn fight, nVidia har varit lite större. Nu när AMD köpte ATI, så fick de en mängd ytterligare kunskaper... När de senan kunde få in den kunskapen i grafikkorten så lyckades de få ut en mycket framgångsrik produkt 4800 serien. Så enkelt tror jag de är.

När de gäller processormarknaden är de egentligen konstigt att AMD faktiskt hade bättre processorer än Intel där ett tag. AMD började som en leverantör i budget segmentet.... och helt plötsligt fick de till den fantastiska thunderbird processorn. Tror intel blev lite lätt förvånade... insåg man var tvungen att tänka om lite, och tänka prestanda inte bara mhz. Efter ett omfattande utvecklingsarbete så presenterade dom Core 2.... Något som AMD inte kunnat sätta något emot för än nu med phenom II... och de är ett antal år för sent, dessutom har Intel redan lanserat deras efterföljare. AMD mot Intel är lite som Weltervikt boxare mot en Tungvikt. Visst kan Welterviktaren få en en del slag som känns, men träffar Tungvikaren så är de räkning direkt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Lite halvlustigt att AMD flög om nVidia på grafikkortsmarknaden men ligger ett steg efter Intel på processormarknaden, kanske beror på hur dem prioriterar saker och ting? Nä men detta blir najs.

Intel har varit mer jordnära än Nvidia

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Om 40nm blir svalare och effektivare + att AMD/ATI lär sig från de tidiga fläktproblemen under sommar och höst 2008 så kanske det inte kommer behövas någon Accelero s1 med dom nya grafikkorten på RV790?!

Jag tycker inte att AMD/ATI behöver satsa för hårt på prestandatronen.. Jag tycker dom skall fortsätta i samma stil som dom gjorde i somras 2008. Men troligtvis har dom skaffat sig en så pass marginal att dom nu är mogna att attackera nVidia på bred front..

Vad är det för fläktproblem du pratar om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Tror inte de direkt handlar om prioriteringar från AMD sida. ATI och nVidia har fightats rätt så bra om vem som är bäst på grafikkort. Varit hyfsat jämn fight, nVidia har varit lite större. Nu när AMD köpte ATI, så fick de en mängd ytterligare kunskaper... När de senan kunde få in den kunskapen i grafikkorten så lyckades de få ut en mycket framgångsrik produkt 4800 serien. Så enkelt tror jag de är.

När de gäller processormarknaden är de egentligen konstigt att AMD faktiskt hade bättre processorer än Intel där ett tag. AMD började som en leverantör i budget segmentet.... och helt plötsligt fick de till den fantastiska thunderbird processorn. Tror intel blev lite lätt förvånade... insåg man var tvungen att tänka om lite, och tänka prestanda inte bara mhz. Efter ett omfattande utvecklingsarbete så presenterade dom Core 2.... Något som AMD inte kunnat sätta något emot för än nu med phenom II... och de är ett antal år för sent, dessutom har Intel redan lanserat deras efterföljare. AMD mot Intel är lite som Weltervikt boxare mot en Tungvikt. Visst kan Welterviktaren få en en del slag som känns, men träffar Tungvikaren så är de räkning direkt.

AMDs kunskaper har inte kunnat påverka utvecklingen av HD4800 serien något nämnvärt, det som gjorde den bra var beslut som fattades redan för fem år sedan.

Sedan var det nog Argon som chockade Intel. Thunderbird var ju mer en förutsägbar utveckling av Argon och Pluto.

Permalänk
Medlem

om jag har förstått de rätt så är gt212 ett singel kort...och om det har dom spec'sen som har visats tidigare så ska det bli riktigt kul att se vad ATI kan sätta emot.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
När de gäller processormarknaden är de egentligen konstigt att AMD faktiskt hade bättre processorer än Intel där ett tag. AMD började som en leverantör i budget segmentet.... och helt plötsligt fick de till den fantastiska thunderbird processorn. Tror intel blev lite lätt förvånade... insåg man var tvungen att tänka om lite, och tänka prestanda inte bara mhz. Efter ett omfattande utvecklingsarbete så presenterade dom Core 2.... Något som AMD inte kunnat sätta något emot för än nu med phenom II... och de är ett antal år för sent, dessutom har Intel redan lanserat deras efterföljare.

Jag tror inte intel började tänka om riktigt då med core2 Det är ju liksom 6år imellan att dom kom ut på marknaden (thunderbird kom ju ut år 2000 och core2 år 2006) Och jag kommer inte ihåg några 6års prestandatron för AMD Fast nu kan jag ju ha missförstått ditt inlägg.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

köpte ny dator i december med HD4870X2, nu kom ju GTX295 för 600-700kr billigare.. = ångest (köpte HD4870X2 för 4990kr för 1 månad sen

nu kostar ju fan HD4870X2 4000kr.. bajs

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Troligen inget Directx 11 kort då det bara är ett uppdateradat 4870 med mindre tillverknings teknik, men kan ju hoppas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
köpte ny dator i december med HD4870X2, nu kom ju GTX295 för 600-700kr billigare.. = ångest (köpte HD4870X2 för 4990kr för 1 månad sen

nu kostar ju fan HD4870X2 4000kr.. bajs

Så är och kommer det ju alltid att vara med saker, att dom blir billigare med tiden. Speciellt hårdvara för datorer.

Var glad att du inte är en av dom som köper sådant high-end som precis är utgående och priset sänks med 3000:- på några veckor. Som vissa här på swec komiskt nog lyckats göra, trots att dom vet att grafikkortet börjar bli "utdaterat".

4870x2 har ju fortfarande mycket hög potential och är fortfarande bland top-of-the-line, så du har fortfarande ett grymt grafikkort.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Så är och kommer det ju alltid att vara med saker, att dom blir billigare med tiden. Speciellt hårdvara för datorer.

Var glad att du inte är en av dom som köper sådant high-end som precis är utgående och priset sänks med 3000:- på några veckor. Som vissa här på swec komiskt nog lyckats göra, trots att dom vet att grafikkortet börjar bli "utdaterat".

4870x2 har ju fortfarande mycket hög potential och är fortfarande bland top-of-the-line, så du har fortfarande ett grymt grafikkort.

Väl sagt.

Han har ju knappast ett sämre grafikkort bara för att det har blivit billigare att köpa in. Dessutom är det ytterligare prissänkningar kring ~500:- att vänta på HD4870x2.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt