Phenom II överklockad med flytande helium

Permalänk
Melding Plague

Phenom II överklockad med flytande helium

Team Finland har undersökt vad den nya Phenom II egentligen går för. Med inget mindre än flytande helium kunde överklockarlaget trimma processorn till dryga 6 GHz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jävlar nice!

Permalänk
Medlem

Haha najs, 4 * 6.1 Ghz

Permalänk
Inaktiv

coolt...bokstavligt talat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
coolt...bokstavligt talat.

Sant.
-230c är fruktansvärt kallt.

Permalänk
Avstängd

Skribenten säger att AMD använde handplockade processorer. Det var en anklagelse från Intel, inte ett faktum. AMD's processorer var inte handplockade, funktioner är inte avstängda som de hävdade heller.

Nästa gång försök vara objektiv och yttra inte egna tankar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Haha najs, 4 * 6.1 Ghz

Det är inte 24,4 ghz om du tror det.

Permalänk
Medlem

-230 C är kallt, riktigt kallt. Värre än en svensk bastu!

Hur länge tar det nu då innan 10 GHz-gränsen spräcks på en "vanlig" processor avsedd för PC:n? Framåt går det ju.. mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Ingen cold bug så långt röken når här inte!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Det där är för kallt.. måste ju kännas som att ha en bil med 100hp och köra i en uppförsbacka med 90% lutning

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

I teorin, vad skulle hända om de gick ner på −273,15C. Processorn skulle stanna helt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Skribenten säger att AMD använde handplockade processorer. Det var en anklagelse från Intel, inte ett faktum. AMD's processorer var inte handplockade, funktioner är inte avstängda som de hävdade heller.

Nästa gång försök vara objektiv och yttra inte egna tankar.

japp reagerade också på detta när jag läste det.

AMD sa aldrig att dom använde handplockade processorer. Men oavset om dom är handblockade eller ej så är det ganska naturligt att testa några ex tex på luft och se villket som har potensial. En vanlig svensson gör det inte men seriösa överclockare som letar maximal prestanda gör så klart det lika så gör företag som skickar ut hårdvara för review ofta det med. Vore korkat att inte testa grejorna innan och välja ut det bästa exet.

Men att handplocka ett bra ex är inte mer konstigt än att i andra områden välja ut den bästa komponenten om det så gäller delar till motorer för tävligsbilar eller nåt annat.

Men AMD sa själva aldrig att deras processorer var modefierade för att klocka högre.

Det var intel som påstog att så var fallet då AMD aldrig skulle kuna nå nåt sånt med en "vanlig" processor hävdade nån självgod intel PR snubbe.

Må hända att odsen är i mot en om man bara tar ett ex på måfo men så har det alltid vart. Fins alltid flera steppings och inom en viss stepping är sanolikheten högre för ett ra ex men det måste ändå testas. Men som sagt det är STOR skillnad på att handplocka ett bra ex jämfört med att modifiera en CPU bara för att den ska klocka bättre.

AMD sa aldrig att dom modefierat sina så det förbli bara ryckten skapaded av intels PR avdelning.
Intel själva skulle ju kontra med en "modefierad" cpu som aldrig kommer säljas till slutkund.

Det är väl fusk om nåt.

Swec borde kolla sina källor bättre och rätta till sitt "FEL".

Swec börjar ge mig lite tomshardware vibbar från Pentium 4 VS Athlon tiden numera. Det mer eller mindre uppdagades att toms sponsrades av intel för att kasta skit på AMD. Alla mins vi nog testet där man rostade AMD processorer utan kylfläns tex. lite absurt alltså.

lite för mycket Aftonbladet över swec i bland med. Kvantitet före kvalitet känns det som. Igen som tar tid på sig att kolla vad för nyheter dom postar och om dom blandat ihop fakta med rykten eller information som blivit förvrängd med tiden.

Men jag tycker man har ett ansvar som Sveriges största hårdvarusida att förse läsarna med så korrekt information som möjligt.

Lär få skit för inlägget, men jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem

Lär iaf inte ha varit billigt med så mycket helium. :S

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
I teorin, vad skulle hända om de gick ner på −273,15C. Processorn skulle stanna helt?

Tror att processorn skulle bli någon form av supraledare och att man skulle behöva tanka den med typ x antal joule av elektrisk energi så skulle den funka för evigt, förutsatt att temperaturen hölls. Fast det här är högst spekulativt.

Permalänk
Medlem

mjae. helium är inte så farligt dyrt...runt 100 kr/liter. Helium3 däremot, kostar några 100000/liter

Permalänk
Medlem

Länge leve AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joharohl
mjae. helium är inte så farligt dyrt...runt 100 kr/liter. Helium3 däremot, kostar några 100000/liter

Kan man återanvända heliumet? tänkte köra vattenkylning fast ta ut vattnet och dra in helium istället =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunlopzu
Länge leve AMD

Ja, allt för lite tävling igen.. Konkurrens sänker våra processorpriser!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Kan man återanvända heliumet? tänkte köra vattenkylning fast ta ut vattnet och dra in helium istället =D

det blir väl varmare ganska så snart...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
det blir väl varmare ganska så snart...

ja gör det och kör slutet systm POFF ganska snart hahaha.........

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD har tidigare visat upp extrema siffror för Phenom II. I dessa fall användes dock handplockade kretsar som modifierats för att klara av högre klockfrekvenser.

Jag hade för mig att det var ett ryckte? Känns som att skribenten antingen struntat i om informationen var sann eller haft något emot phenom II.
(om jag nu skulle ha fel på något sätt så ber jag hemskt mycket om ursäkt)

-230c jag börjar frysa när jag tänker på det

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

borde de inte ha provat med intels top/prestanda modeller också, vore intressant att se resultat.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Kan man återanvända heliumet? tänkte köra vattenkylning fast ta ut vattnet och dra in helium istället =D

Njaa, det kommer att värmas upp igen och när det gör det så kommer heliumet att expandera och då kommer dina rör att gå sönder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Mjo och nu har dom "fixat" till artikeln så det ej står att dom var modefierade. kanske AMD sa att dom handplockat exet dock tvivlar jag på det men å andra siden vem är så dum att man inte testar vad skiten går för innan man vissar upp en överklockad rigg in action för media?

Intel, nvidia, osv "handplockar" ju så klart med inför offentliga benchmarks.

Hade gott räckt å skriva att dom överklockat en Phenom 2 till 6.1Ghz. Ser igen vits att dra in massa tjafs i det hela som bara förvirrar och ställer till problem med att ryckten blir fakta i andra ögon.

Permalänk
Inaktiv

"potential för seriösa överklockare".

Låt se...vem använder sig av flytande helium hemma vid skrivbordet när dom spelar spel?

.....ingen?

Nej, jag tänkte det. Sånt här är ju bara så meningslöst.

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat, vem bryr sig? Det är ju totalt ovidkommande hur mycket en processor kan överklockas när man använder såna här extrema metoder. Jo, jag förstår att det är lite "kul", men såååå onödigt. Kan inte någon lansera en sån här bra kylningsmetod som kan användas till dagligt bruk också?

Kuriosa: Har förresten känt på flytande kväve med temperaturen -195°C. Fick det på fingrarna när jag var tonåring och grät i en halvtimme efteråt för det gjorde så ont. Man kunde bryta loss stora bitar hud efteråt...

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Mjo och nu har dom "fixat" till artikeln så det ej står att dom var modefierade. kanske AMD sa att dom handplockat exet dock tvivlar jag på det men å andra siden vem är så dum att man inte testar vad skiten går för innan man vissar upp en överklockad rigg in action för media?

Intel, nvidia, osv "handplockar" ju så klart med inför offentliga benchmarks.

Hade gott räckt å skriva att dom överklockat en Phenom 2 till 6.1Ghz. Ser igen vits att dra in massa tjafs i det hela som bara förvirrar och ställer till problem med att ryckten blir fakta i andra ögon.

Instämmer helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
"potential för seriösa överklockare".

Låt se...vem använder sig av flytande helium hemma vid skrivbordet när dom spelar spel?

.....ingen?

Nej, jag tänkte det. Sånt här är ju bara så meningslöst.

Om du läser det igen så ser du ordet "seriösa", tror endast seriösa klockare använder flytande helium

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
-230 C är kallt, riktigt kallt. Värre än en svensk bastu!

Hur länge tar det nu då innan 10 GHz-gränsen spräcks på en "vanlig" processor avsedd för PC:n? Framåt går det ju.. mer eller mindre.

rätta mig om jag har fel men jag har fattat det som att man inte bygger processorer med så mycket högre Hz eftersom det är mycket energi krävande så istället bygger man in fler kärnor i processorn för att få samma beräkningskraft. Så det kan ta ett tag innan vi är uppe i 10GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
I teorin, vad skulle hända om de gick ner på −273,15C. Processorn skulle stanna helt?

Absoluta nollpunkten är en teoretisk konstruktion som aldrig kan uppnås i en substans, svaret på din fråga blir ett tråkigt "det går inte".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joharohl
mjae. helium är inte så farligt dyrt...runt 100 kr/liter. Helium3 däremot, kostar några 100000/liter

Man är dock rädd att tillgången skall minska och priset därmed öka: http://www.scientificblogging.com/news_releases/next_on_the_e...