Phenom II överklockad med flytande helium

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
japp reagerade också på detta när jag läste det.

AMD sa aldrig att dom använde handplockade processorer. Men oavset om dom är handblockade eller ej så är det ganska naturligt att testa några ex tex på luft och se villket som har potensial. En vanlig svensson gör det inte men seriösa överclockare som letar maximal prestanda gör så klart det lika så gör företag som skickar ut hårdvara för review ofta det med. Vore korkat att inte testa grejorna innan och välja ut det bästa exet.

Men att handplocka ett bra ex är inte mer konstigt än att i andra områden välja ut den bästa komponenten om det så gäller delar till motorer för tävligsbilar eller nåt annat.

Men AMD sa själva aldrig att deras processorer var modefierade för att klocka högre.

Det var intel som påstog att så var fallet då AMD aldrig skulle kuna nå nåt sånt med en "vanlig" processor hävdade nån självgod intel PR snubbe.

Må hända att odsen är i mot en om man bara tar ett ex på måfo men så har det alltid vart. Fins alltid flera steppings och inom en viss stepping är sanolikheten högre för ett ra ex men det måste ändå testas. Men som sagt det är STOR skillnad på att handplocka ett bra ex jämfört med att modifiera en CPU bara för att den ska klocka bättre.

AMD sa aldrig att dom modefierat sina så det förbli bara ryckten skapaded av intels PR avdelning.
Intel själva skulle ju kontra med en "modefierad" cpu som aldrig kommer säljas till slutkund.

Det är väl fusk om nåt.

Swec borde kolla sina källor bättre och rätta till sitt "FEL".

Swec börjar ge mig lite tomshardware vibbar från Pentium 4 VS Athlon tiden numera. Det mer eller mindre uppdagades att toms sponsrades av intel för att kasta skit på AMD. Alla mins vi nog testet där man rostade AMD processorer utan kylfläns tex. lite absurt alltså.

lite för mycket Aftonbladet över swec i bland med. Kvantitet före kvalitet känns det som. Igen som tar tid på sig att kolla vad för nyheter dom postar och om dom blandat ihop fakta med rykten eller information som blivit förvrängd med tiden.

Men jag tycker man har ett ansvar som Sveriges största hårdvarusida att förse läsarna med så korrekt information som möjligt.

Lär få skit för inlägget, men jag bryr mig inte.

Tycker det är grymt fult av skribenten att påstå något sånt här när det inte ens stämmer. Många av läsarna håller bättre koll på nyheter än vad SweC gör, men hänger här för gemenskap. Byt ut stolpskotten mot några som är motiverade att göra något bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Jag hade för mig att det var ett ryckte? Känns som att skribenten antingen struntat i om informationen var sann eller haft något emot phenom II.
(om jag nu skulle ha fel på något sätt så ber jag hemskt mycket om ursäkt)

-230c jag börjar frysa när jag tänker på det

Personen måste ha missat det grovt eller så har personen i fråga ett större tycke för Intel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Personen måste ha missat det grovt eller så har personen i fråga ett större tycke för Intel.

Den ständiga konspirationen alltså? Förmodligen påverkar hans senaste processorval vad han skriver väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Absoluta nollpunkten är en teoretisk konstruktion som aldrig kan uppnås i en substans, svaret på din fråga blir ett tråkigt "det går inte".

han skriver ju i Teorin... inte vad som ska användas för att det skall bli så kallt.

stanna inte alla molekyler att röra på sig då?! därför borde väl den teoretiskt vara död vid 0 Kelvin, lr har jag fel?

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk

Tycker det är en väldigt rolig nyhet:). Folk har snackat om att kyla med helium nu när AMD har en cpu utan CB, kul att finnarna gör det. Längtar tills vi får se kaskader som kan gå under -200C. Om nu intel skärper sig och fixar bort CB från sina cpuer skulle det bli riktigt kul.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den ständiga konspirationen alltså? Förmodligen påverkar hans senaste processorval vad han skriver väldigt lite.

Finns två alternativ, han skriver sitt tycke och struntar i att vara objektiv eller så känner han inte till det. Frågan är - hur kan man missa det?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Absolut onödigt test. Men visst är de kul att se när någon anstränger sig. Ganska onödigt att hoppa så långt man kan i en sandlåda också. Ändå har vissa de som yrke.

När de gäller att återanvända helium... klart att de går, rent teoretiskt sett alltså. Skulle däremot säga att de är ytters opraktiskt. Vad du skulle behöva göra är att fånga upp heliumgasen... Kyla och komprimera den... säker i mer än ett steg dessutom. För att sedan hälla den på processorn igen.

Varför skulle man vilja ha helium 3? Skulle tror att de är isotopen helium 3 som är betydligt mer ovanlig än helium 4 som är den vanligaste isotopen (på jorden i alla fall).

Vad ska jag mer kommentera....

Har också haft flytande kväve på min hand, gjorde inte alls ont. Men jag kanske är lite hårdare än dig = ). (eller så beror de på att kväve kondensrar så fort att de skapar en isolerande gasfilm runt sig, så att man inte får köldskador. Självklart kan man fixa ordentliga frysskador om man inte är försiktigt ändå.)

Är ingen expert på absoluta nollpunkten. Men en kvalificerad gissning är att den inte skulle kunna fungera eftersom att en vanlig processor bygger på att elektroner rör sig genom processorn. (Rörelse = Värme) Och så länge de gör de tror jag inte riktigt man har kommit till absolut nollpunkten. När de gäller Supraledandare kräver inte absoluta nollpunkten för att uppstå, även om de är ett rätt så frostigt fenomen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
han skriver ju i Teorin... inte vad som ska användas för att det skall bli så kallt.

stanna inte alla molekyler att röra på sig då?! därför borde väl den teoretiskt vara död vid 0 Kelvin, lr har jag fel?

Nej du har alldeles rätt.

Det går att komma nära 0 kelvin.
Såg något projekt där dom hade stoppat samt lagrat ljus (fotoner).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
han skriver ju i Teorin... inte vad som ska användas för att det skall bli så kallt.

stanna inte alla molekyler att röra på sig då?! därför borde väl den teoretiskt vara död vid 0 Kelvin, lr har jag fel?

Det är precis lika omöjligt i både i praktik och teori

Absoluta nollpunkten kräver frånvaro av all typ av energi och kraft, en atom kräver närvaro av ett flertal krafter för att över huvud taget existera. Att spekulera i vad som skulle hända går inte då absoluta nollpunkten i en atom är en fysisk omöjlighet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Absoluta nollpunkten är en teoretisk konstruktion som aldrig kan uppnås i en substans, svaret på din fråga blir ett tråkigt "det går inte".

"Jorden är platt." När det gäller fysik så ska man aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
"Jorden är platt." När det gäller fysik så ska man aldrig säga aldrig.

Roligt exempel då det numera anses att det mer eller mindre enbart var kyrkan som höll den teorin vid liv efter cirkus år 400, att det var en allmän uppfattning ända fram till medeltiden är en myt.

Jätte-OT, men skojigt ändå

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det som händer med matrial som blir kalla nog är att dom blir superledande.
Superledande betyder att dom inte har nån resistans. Så effekten blir att elektroner kan färdas snabbt och obehindrat igenom matrialet.

Så en processor som kyls ner tillräckligt till den temperatur där kisel och andra ämnena blir superledande (inte nödvändigtvis abbsoluta nollpugten) skulle elektronerna färdas igenom utan motstånd. Det skulel möjligöra högre frekvense och i princip inga förluster i form av värme. Man skulel mer eller midnre bara behöva skicak en spänning igenom chipset med i princip igen ström. ma behöverj u nåt som reglerar strömen utvändigt annars kortsluter man ju strömkällan då superledande materialet i princip kan leda hur mycket ström som helst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Har också haft flytande kväve på min hand, gjorde inte alls ont. Men jag kanske är lite hårdare än dig = ). (eller så beror de på att kväve kondensrar så fort att de skapar en isolerande gasfilm runt sig, så att man inte får köldskador. Självklart kan man fixa ordentliga frysskador om man inte är försiktigt ändå.)

Det gör inte ont att få flytande kväve på sig förän efter en stund och då kan det kännas rejält. Man får blåsor och huden blir vitaktig. Om du endast vidrör det snabbt så blir det som ett lager runt fingret, men om du bokstavligt talat får de på huden och inte får bort det i tid så får du skador.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Re: Phenom II överklockad med flytande helium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
I dessa fall användes dock handplockade kretsar.

Vad i hela friden har ni för belägg för det? AMD och även folk som var där gick specifikt ut med att det inte var handplockade processorer. Det var även fler processorer som uppvisades överklocka hårt, samt Intel som påstod att dom valt ut handplockade ex och tom påstått att dom stängt av delar i processorn, vilket är riktigt pisslågt gjort. Förstår inte varför man vinklar saker i denna världen så mycket som man gör, speciellt mot AMD.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

finns det verkligen någon annledning att byta ut helium mot kväve, visst man får typ 110 grader kallare men när kylan är så pass extrem som 140- vilket är ungefär vad det brukar vara vid kväveanvändning så lär väll det inte vara värmen som sätter gränserna. eller ??

Permalänk
Medlem

Jaså, nu räcker inte kväve längre

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

AMD har tidigare visat upp extrema siffror för Phenom II. I dessa fall användes dock handplockade kretsar. Team Finland bevisar att även vanliga processorer har marginal för seriös överklockning.

Det var ju inte i det här testet som de hade "handplockade" utan han hänvisar ju till ett annat test... kan även vara jag som missförstått alla inläggen här^^ men jag fattade det iallafall som om ni trodde att det var det här testet som hade handplockade processorer.

Permalänk

Jag läste att AMD fick 30 processorer att välja mellan. Man plockade slumpvis ut fyra och överklockade den bästa av dessa fyra. Detta är vad jag har läst.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Det var ju inte i det här testet som de hade "handplockade" utan han hänvisar ju till ett annat test... kan även vara jag som missförstått alla inläggen här^^ men jag fattade det iallafall som om ni trodde att det var det här testet som hade handplockade processorer.

nej igen missförstod.

Ursprugligen skrev Swec

Citat:

AMD har tidigare visat upp extrema siffror för Phenom II. I dessa fall användes dock handplockade kretsar som modifierats för att klara av högre klockfrekvenser.

Och det syfftade på testet där AMD vissade upp phenom 2 processorer överklockade till 6Ghz+ med kväve men amd sa iget om att dom var handplocakde eller att dom skulle varit modefierade för högre frekvens med avstägda delar.

Det var intel som påstog att så måste fallet vara för att amd skulle alldrig kunan nå 6Ghz+ i vanliga fall. Vad intel mer eller midnre menade var att AMD klarar inte av att göra en CPU som dom kan sälja till marknaden som skulle kuna klocka till 6GHz eller mer på kväve utan dom måste modefierat processorerna och stägt av delar typ cache eller liknande och sedna handplocakt dom som klockade bäst. Men det var en idiot på intel som tydligen gillade att kritisera tex AMD och framhäva intel som tuffaste killen på blocket. Han var tydligen bra på att kasta skit i deverse forum med.

Detta påstående baserade sedan Swec sin artikel på. men en konkurents ogrundade påståenden är inte fackta. Spekulera kan man men man kan inte döma nån på spekulationer.

istälelt för att skriva detta

Citat:

AMD har tidigare visat upp extrema siffror för Phenom II. I dessa fall användes dock handplockade kretsar som modifierats för att klara av högre klockfrekvenser.Team Finland bevisar att även vanliga processorer har marginal för seriös överklockning.

borde swec skrivit nåt i stil med detta

Citat:

AMD har tidigare visat upp extrema siffror för Phenom II före lanserigen. Team Finland återskapar AMD's reultat med dom nu officiellt släppta processorerna och att dom har marginal för seriös överklockning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag läste att AMD fick 30 processorer att välja mellan. Man plockade slumpvis ut fyra och överklockade den bästa av dessa fyra. Detta är vad jag har läst.

Skulle gärna se en källa på det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
nej igen missförstod.

Ursprugligen skrev Swec

Och det syfftade på testet där AMD vissade upp phenom 2 processorer överklockade till 6Ghz+ med kväve men amd sa iget om att dom var handplocakde eller att dom skulle varit modefierade för högre frekvens med avstägda delar.

Det var intel som påstog att så måste fallet vara för att amd skulle alldrig kunan nå 6Ghz+ i vanliga fall. Vad intel mer eller midnre menade var att AMD klarar inte av att göra en CPU som dom kan sälja till marknaden som skulle kuna klocka till 6GHz eller mer på kväve utan dom måste modefierat processorerna och stägt av delar typ cache eller liknande och sedna handplocakt dom som klockade bäst. Men det var en idiot på intel som tydligen gillade att kritisera tex AMD och framhäva intel som tuffaste killen på blocket. Han var tydligen bra på att kasta skit i deverse forum med.

Detta påstående baserade sedan Swec sin artikel på. men en konkurents ogrundade påståenden är inte fackta. Spekulera kan man men man kan inte döma nån på spekulationer.

ok tack då är jag med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det där är för kallt.. måste ju kännas som att ha en bil med 100hp och köra i en uppförsbacka med 90% lutning

Lite offtopic, men vad fan, 90% lutning klarar jag av med en cykel för fan. Inte direkt jobbigt. 90 graders lutning är däremot lite tuffare... (100% lutning är 45 grader)

Permalänk

hade inte flytande kväve räckt om heliumet inte var så bra om man skulle fortsätta? minus 200 är lite overkill. jag menar, minus 100 hade vart nog att pressa den förbi 6.1?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

För att fylla i lite fakta, med flytande kväve når man -190C.

K|NGP|N eller fugger tror jag till och med ha nått -212C på en gammal AMD cpu med flytande kväve genom att sätta det i en tryckkammar eller något liknande.

Jag skulle inte påstå att det är overkill, de nådde 6ghz med ln2 och 6,1ghz med lhe alltså en vinst dvs helt nödvändigt:).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Skulle gärna se en källa på det.

Det hittar jag inte igen och jag förstår att du inte tror mig men har har bestämt för mig att jag läste något sådant. Det verkade vara en av de som var där som skrev en blogg eller något. Inte fakta, bara text jag läst. Däremot lät det inte helt orealistiskt.
Det verkar något jobbigt att modifiera processorerna bara för att visa att man kan överklocka dem.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

De var inte modifierade, de hade stängt av vissa funktioner som man inte kan stänga av från BIOS. Som virtualisering fast att man inte kan stänga av det.

Det var inte så i detta faller dock vad jag vet!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det är inte 24,4 ghz om du tror det.

Det vet jag

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joharohl
mjae. helium är inte så farligt dyrt...runt 100 kr/liter. Helium3 däremot, kostar några 100000/liter

Får dra till månen och hämta lite helium3

http://www.rymdenidag.se/2006/01/ryssland_vill_haemta_hem_hel...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Sant.
-230c är fruktansvärt kallt.

Inte långt ifrån nollpunkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Inte långt ifrån nollpunkten.

-273.15, om jag inte misstar mej.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
De var inte modifierade, de hade stängt av vissa funktioner som man inte kan stänga av från BIOS. Som virtualisering fast att man inte kan stänga av det.

Det var inte så i detta faller dock vad jag vet!

Ge mig en trovärdig källa för detta, en enda... AMD har aldrig gjort det! Det var kära Intel med sin superba PR avdelning som sade det, och skulle kontra med en Intel Core i7 med avstängd funktioner.

Vänta bara, så ska ni se att extrem entusiaster där ute kommer att bräcka 6ghz+ en efter en men Phenom II köpte i butiker.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner