Permalänk
Medlem

måste tacka Ako för en bra guide. har öppnat konto på Avanza tack vare denna guiden. har dock inte vågat mig på att köpa några aktier ännu. vill ju inte åka på massa reavinstskatt och saker att deklarera. så länge man använder kapitalförsäkring ska det väll inte vara något sådant eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

måste tacka Ako för en bra guide. har öppnat konto på Avanza tack vare denna guiden. har dock inte vågat mig på att köpa några aktier ännu. vill ju inte åka på massa reavinstskatt och saker att deklarera. så länge man använder kapitalförsäkring ska det väll inte vara något sådant eller?

Var inte rädd för att misslyckas, annars lär du dig ingenting. Och det är faktiskt inte så himla svårt att deklarera för aktieaffärer såvida du inte gör väldigt många, komplicerade affärer och hos fler handlare. Tack själv och lycka till!

Permalänk
Medlem

På mitt jobb är det inte OK att gå runt 30-dagars regeln med KF. Frågade och fick ett blankt nej.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

På mitt jobb är det inte OK att gå runt 30-dagars regeln med KF. Frågade och fick ett blankt nej.

Problemet är ju om man gör ett stort köp i nått bolag och sen kommer det fram att företaget man jobbar på finansierar en stor affär eller nått med det företaget man just köpt aktier i som då går upp. Det ser ju inte bra ut även om man följer 30 dagars regeln. Om man dessutom inte följer den kan man ju sälja direkt efter första uppgången och det ser ju ännu sämre ut.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Precis. Men för att få reda på sån info måste man väl ha kontakter på M&A avdelningarna? Tvivlar på att de snackar runt så mycket. Är inte så insatt i insiderhandel och tur är väl de

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Precis. Men för att få reda på sån info måste man väl ha kontakter på M&A avdelningarna? Tvivlar på att de snackar runt så mycket. Är inte så insatt i insiderhandel och tur är väl de

Det går ju att få reda på saker oavsett, man kan höra en konversation i korridoren lr vad som. Långsökt ja, men det är väll för att göra det så säkert som möjligt :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Aja, skicka PM till mig om du hör nått i matkön då

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

På tal om insiderköp. Svenska Dagbladet skrev en artikel om Investors köp av Aleris, Investor köper vårdjätte | Näringslivsnyheter | SvD. Ganska intressant det där med insiderregler och särskilt i detta fallet eftersom både Investor och aktieägare i Investor även äger delar av fonden de investerar i, ett litet urklipp;

Citat:

Förvärvet innebär att Investor än en gång gör en affär där bolaget självt är delägare i både köpare och säljare. Riskkapitalfonden EQT III ägs till över 30 procent av Investor samtidigt som en del Wallenbergsdirektörer uppges vara direkt ägare i fonden. Men i de fall då det funnits jävssituationer har det hanteras enligt boken, menar Börje Ekholm.

– Det vill säga personer som är i jävsituation deltar inte i besluten.

Där kan vi snacka om insiderinformation!

Permalänk
Medlem

vad tror vi om medas delårsrapport då?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

vad tror vi om medas delårsrapport då?

Har ingen koll på Medas rapport, vad är anledning till att den rasade 25%? Fortfarande köpläge eller?

EDIT 10-08-04 9:21
Artikel i Dagens Industri om Meda

EDIT 10-08-08 12:24
Några dagar gammal analys om Meda från Redeye

Permalänk
Medlem

någon som har suttit på hq i veckan eller? =D

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

hej,, ska bara slänga ut ett par frågor ang aktier..

Finns det en vits i att investera i tex minnestillverkares aktier? jag läste att micron förmodligen kommer att gå som tåget de närmsta åren pga att ssd kommer att bli stort osv..

eller är det för riskabelt att tro så? eller är det redan försent?

vad kan man som insatt i denna branch dra för nytta vid köp at värdepapper och dylikt?

tex så kan man ju ana en viss framgång hos OCZ, Corsair och de andra stora tillverkare av ssd...

tex hade det ju varit smart att investera just innan en "grej" så att man köper billigt..

läste en gång för många år sedan att nån grabb (15år) hade investerat i nåt jättelitet företag som importerade scooters (sparkcyklar) som sedan fick ett sjuukt stort uppdrag att tillverka åt nåt företag.. han är typ ekonomiskt oberoende nu...

jag menar inte att man ska vara extremt före och riskera massa pengar men att SSD diskar kommer att bli stora vet ju varenda kotte nu,, men personligen tror jag de kommer att bli större ändå.. dvs värt att isf investera i om det nu går??????

bara tänkte till lite, varför använder man inte sin kunskap om sånt här?

ett annat exempel som jag funderat mycket på.. när det börjades byggas mitträcken på alla sora vägar, varför investerade man inte i de företagen som tillverkar balkar och vajrar av stål, och/eller stålbranchen i stort? men man är väl för dum för att ta chansen, att våga fast man borde...

PS. Har ganska nyligt börjat fondspara på banken och lägger bara 100kr/månaden på en (1) fond just nu men har fått rådet att handla oftare och minst för 200kr/gång (per månad) om man har råd..

ni som orkat läsa mitt inlägg =P
Vad säger ni?

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

sitter här och funderar lite på hur vår Svenska ekonomi egentligen ser ut. jobben verkar komma tillbaka, här i alla fall. Går betydligt trögare för resten av Europa + USA. Vi är ett extremt exportberoende land. vi har en låg styrränta och hushåll som är blande de högst belånade i västvärlden? samtidigt som bostadspriserna är skyhöga. Vi har en liberal finansminister som håller hårt i de offentliga finanserna men låter hushållen sköta sitt. vad händer om jobben försvinner, om bostadspriserna faller?
banker som swedbank som vara nära kk bara för något år sedan kan väll knappast vara något att lita på om krisen slår till igen?

hoppas jag fick ut mina funderingar. någon som kan förklara varför det inte skulle säga pang om 2-3år?

Permalänk
Medlem

ErikR: Det går inte riktigt att tänka så, du behöver ta med mycket fler faktorer än det du räknat upp. För att ta en liknelse som kan vara lite banal: Fotbollslag XXX har en grym 15årig spelare, du tror han kommer bli väldigt bra. Betyder det att laget vinner allsvenskan om 10år? Mest troligtvis inte, det finns så enormt många andra faktorer som påverkar så det går att inte bara fokusera på en.

Tror du på SSD, så gäller det att du analyserar de potentiella företagen och försöker hitta det företaget som har rätt förutsättningar för att lyckas och inte de som har mest att vinna eller likn.

"Ett bra köp i ett jättebra bolag är bättre än, ett jättebra köp i ett bra bolag", har (fritt översatt) en av världens rikaste personer sagt.

Personligen så har jag funderat på att köpa aktier i Litium bolag, som används i batterier och rimilgtvis så kommer elbilarna blir flera i framtiden och därmed finns det pengar i det. Men jag har inte (haft tid) hittat ett bolag som jag ser potentialen i, trots att det är i mitt tycke en bra idé.

Olja använder vi massor av, kineserna har kört om amerikanerna och vill bara ha mer och mer. Priset styrs av OPEC så obehagliga överraskningar undviks ganska bra. Här har jag dock hittat ett bolag för framtiden som jag tror på, det finns en väldigt kompetent ledning som tidigare gjort en liknande resa med ett annat företag och som vet vad de håller på med. Det har en väldigt bra ekonomi och trots att det inte just nu tjänar pengar så räknar jag med att det om ett par år kommer att gå väldigt bra. Här har jag investerat, olja är inget nytt men det finns en marknad och framför allt så tror jag på företaget.

För att göra en lång historia kort: har du något du tror på så bra, men det gäller att se hela bilden, inte stirra sig blind på en eller två faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Olja använder vi massor av, kineserna har kört om amerikanerna och vill bara ha mer och mer. Priset styrs av OPEC så obehagliga överraskningar undviks ganska bra. Här har jag dock hittat ett bolag för framtiden som jag tror på, det finns en väldigt kompetent ledning som tidigare gjort en liknande resa med ett annat företag och som vet vad de håller på med. Det har en väldigt bra ekonomi och trots att det inte just nu tjänar pengar så räknar jag med att det om ett par år kommer att gå väldigt bra. Här har jag investerat, olja är inget nytt men det finns en marknad och framför allt så tror jag på företaget.

Pearl Exploration? Eller BlackPearl som det numera heter....

Permalänk
Medlem

mrc: precis

Bör kanske nämna att BlackPearl och liknande bolag innebär en del risk, och man bör därför vara medveten om det och att bara ha dessa i en mindre del i sin portfölj. Ska man investera sitt livs besparingar så rekommenderas andra, stora, "tråkiga" bolag såsom: H&M, Fortum, Skanska som brukar ticka på i en lagom hastighet. Eller om man inte orkar sätta sig in i allt så finns ju fonder för detta.

-------------

Är det någon som är insatt i Eniro som kan förklara för mig varför dom inte har gått i KK än? (överdrift jag vet)
Har svårt att se någon fundamental verksamhet i bolaget, vad gör dem egentligen? Telefonkataloger är det någon som använder sånna? Deras online verksamhet? har dom något annat än deras sida? vem använder den när man kan googla lite snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

mrc: precis

Bör kanske nämna att BlackPearl och liknande bolag innebär en del risk, och man bör därför vara medveten om det och att bara ha dessa i en mindre del i sin portfölj. Ska man investera sitt livs besparingar så rekommenderas andra, stora, "tråkiga" bolag såsom: H&M, Fortum, Skanska som brukar ticka på i en lagom hastighet. Eller om man inte orkar sätta sig in i allt så finns ju fonder för detta.

Framförallt ska man inte lägga alla ägg i samma korg. Min lärare i finansiell ekonomi tyckte någonting i stil med att om man inte diversifierat fick man skylla sig själv.

Permalänk
Skrivet av treffin:

Framförallt ska man inte lägga alla ägg i samma korg. Min lärare i finansiell ekonomi tyckte någonting i stil med att om man inte diversifierat fick man skylla sig själv.

Det där beror ju ganska rejält på hur många ägg du har att pytsa ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarsson:

Det där beror ju ganska rejält på hur många ägg du har att pytsa ut..

När vi talar om en persons livsbesparingar borde det vara en del. Men du har givetvis en poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Personligen så har jag funderat på att köpa aktier i Litium bolag, som används i batterier och rimilgtvis så kommer elbilarna blir flera i framtiden och därmed finns det pengar i det. Men jag har inte (haft tid) hittat ett bolag som jag ser potentialen i, trots att det är i mitt tycke en bra idé.

har tänkt i samma banor som du. tycker nordic mining verkar lite intressant. dom håller på att starta upp en Litium gruva i Finska Keliber. ska tydligen vara en av europas största Litium fyndigheter och inte allt för svår att komma åt.
Minerals for the future

jag har inte riktigt koll på det där med analyser och det verkar inte skrivas speciellt mycket om företaget heller så jag har inte vågat sattsa någon större summa där.
har du kollat något på dom? isf vad tror du?

Permalänk
Skrivet av treffin:

Framförallt ska man inte lägga alla ägg i samma korg. Min lärare i finansiell ekonomi tyckte någonting i stil med att om man inte diversifierat fick man skylla sig själv.

Visst är det så, jag håller med. Men om man leker lite med tanken, varför syssla med diversifiering om man är säker på sitt case och gjort sin läxa. Att diversifiera innebär förmodligen en mindre vinst i det fallet!
Klart det har att gör med risk/reward inriktningen man har i strategin innan men man ska räkna med svarta svanar inte utgå ifrån dem. Tror jag läste ett citat från Buffet om just diversifiering där han hade en liknande poäng. Bara lek med tanken, hellre leva för att slåss en annan dag enligt mig. Men samtidigt så ... no risk no reward

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockesjö:

Visst är det så, jag håller med. Men om man leker lite med tanken, varför syssla med diversifiering om man är säker på sitt case och gjort sin läxa. Att diversifiera innebär förmodligen en mindre vinst i det fallet!
Klart det har att gör med risk/reward inriktningen man har i strategin innan men man ska räkna med svarta svanar inte utgå ifrån dem. Tror jag läste ett citat från Buffet om just diversifiering där han hade en liknande poäng. Bara lek med tanken, hellre leva för att slåss en annan dag enligt mig. Men samtidigt så ... no risk no reward

Om det handlar om pengar man vill ha på ålderns höst kan det vara trevligt med en lägre volatilitet i portföljen. Hellre en långsam och stabil värdeökning än en osäker sådan.
Tyvärr har vi aldrig all information, hur väl vi än gjort vår läxa.
Vill man ha högre avkastning får man, precis som du säger, räkna med en högre risk.
Personligen tycker jag att det är kul att "chansa" lite, men inte med för stora belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarsson:

Det där beror ju ganska rejält på hur många ägg du har att pytsa ut..

Det räcker med 4-5 aktier för att få en "fullgod" diversifiering, 4-5 borde de flesta kunna skrapa ihop....

Orkar man inte engagera sig kan man köpa Avanza Zero direkt istället och vara nöjd med att man ändå kommer lyckas bättre än de flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

har tänkt i samma banor som du. tycker nordic mining verkar lite intressant. dom håller på att starta upp en Litium gruva i Finska Keliber. ska tydligen vara en av europas största Litium fyndigheter och inte allt för svår att komma åt.
Minerals for the future

jag har inte riktigt koll på det där med analyser och det verkar inte skrivas speciellt mycket om företaget heller så jag har inte vågat sattsa någon större summa där.
har du kollat något på dom? isf vad tror du?

kika på nordic mines ist.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

har tänkt i samma banor som du. tycker nordic mining verkar lite intressant. dom håller på att starta upp en Litium gruva i Finska Keliber. ska tydligen vara en av europas största Litium fyndigheter och inte allt för svår att komma åt.
Minerals for the future

jag har inte riktigt koll på det där med analyser och det verkar inte skrivas speciellt mycket om företaget heller så jag har inte vågat sattsa någon större summa där.
har du kollat något på dom? isf vad tror du?

Tittade lite på dem och kan ju inte säga att det var mycket att hänga i taket, de verkar fokusera på annat och det verkar ju gå lite sisådär. Tycker att man ska hålla sig borta från det där...

Kineserna har ju ett par företag, men Kina är Kina och det är inget att lita på. Ska titta på lite Kanada och Australien nästa vecka när jag har lite mer tid..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrc:

Det räcker med 4-5 aktier för att få en "fullgod" diversifiering, 4-5 borde de flesta kunna skrapa ihop....

Vad har du fått det ifrån? Stämmer inte alls:

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Den där bilder säger ju verkligen inget, finns ju mycket fler faktorer som påverkar. 4-5 låg beta aktier i sprida säkra branscher kan vara alldeles tillräckligt. Det beror helt på.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Jag skulle måhända ha utvecklat mitt inlägg lite att det beror lite på risken på de enskilda aktierna. Som du ser på ditt eget diagram så är marginalnyttan av diversifieringen ganska snabbt avtagande vid runt 5 aktier, att öka från 4 till 5 aktier för att få ned den icke diversfierbara risken ger betydligt mycket mer än att gå från 10 till 11 aktier och så vidare.

Personligen föredrar jag att investera mer i mina befintliga innehav jag tror på än att öka på ytterligare med nya företag jag tror mindre på bara för att få ned risken (teoretiskt då).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrc:

Personligen föredrar jag att investera mer i mina befintliga innehav jag tror på än att öka på ytterligare med nya företag jag tror mindre på bara för att få ned risken (teoretiskt då).

Håller med! (även BLK ovan)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Personligen föredrar jag att investera mer i mina befintliga innehav jag tror på än att öka på ytterligare med nya företag jag tror mindre på bara för att få ned risken (teoretiskt då).

Skrivet av jonasy:

Håller med! (även BLK ovan)

Håller också med er, men personligen anser jag att den viktigaste aspekten i detta är att det faktiskt är betydligt lättare att ha full koll på 5 bolag än 10 bolag. Detta ökar min chans att lyckas med en placering eftersom man istället kan öka innehavet utan att känna sig mer osäker. 10 aktier i portföljen tycker jag är för mycket om man som jag vill vara relativt insatt och uppdaterad i investeringarna. Desto större koll man har ju lättare är att det att gå in och ut vid rätt tidpunkt. Dessutom så bevakar man oftast ytterliggare bolag som man finner intressanta vilket göra att över 10 bolag i portföljen inte alltid är bättre, såvida man inte har en mer passiv investeringsmetod.