Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skapa startdiskett i XP och Vista?

Permalänk

Skapa startdiskett i XP och Vista?

Hej!

Jag har länge inte behövt ha en, men nu tänkte jag uppdatera BIOS på moderkortet. Jag har fått veta att det inte går att skapa en startdiskett i Windows XP t.ex. och olika guider på Internet länkar till sidor där man kan ladda ner Windows 98 systemfiler för att sedan använda tredjeparts verktyg (t.ex. HP USB Disk Storage Format Tool - v2.1.8) att skapa en bootbar startdiskett med hjälp av verktyget och Windows 98 systemfilerna. En guide som tar upp just detta är följande: http://forums.tweaktown.com/f69/bios-flashing-how-qflash-guid...

Min fråga är då, stämmer det att man inte kan skapa en startdiskett med Windows XP? De nämner i guiden att det eventuellt kan gå med XP SP1. Vet ni något om det? Gäller detta bara om man vill skapa en bootbar USB flash drive?

Och så undrar jag, har Windows Vista samma problem? Kan man skapa en startdiskett i Windows Vista?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Vila i frid

Säg åt XP att formattera en DOS-diskett i A: då det är inbyggt i XP's formatteringsprogram.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag kör Vista på den här datorn, och jag har nu stoppat in en ny tom diskett i stationen, högerklickat på diskettstationen i Windows Explorer och valt Formatera. I formateringsfönstret som visades kunde jag då välja "Skapa en MS-DOS-startdiskett". Sedan klickade jag på Starta knappen och efter att åtgärden slutförts har jag nu följande filer på disketten.

  • DISPLAY.SYS

  • EGA.CPI

  • EGA2.CPI

  • EGA3.CPI

  • KEYB.COM

  • KEYBOARD.SYS

  • KEYBRD2.SYS

  • KEYBRD3.SYS

  • KEYBRD4.SYS

  • MODE.COM

Ska det vara på det sättet? Jag ser bara en massa filer för Keyboard/Tangentbord. Var finns konfigurationsfilerna så som WIN.INI, SYSTEM.INI, CONFIG.SYS, och AUTOEXEC.BAT?... behövs inte dessa?

Kan jag starta datorn från den här nu?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har nu testat att starta datorn från den här disketten. Det gick att starta. Ett DIR kommando avslöjar att disketten innehåller 13 filer, och inte bara de 10 som jag har listat ovan. Anledningen till att jag inte såg dessa förut var alltså för att jag glömde att visa gömda filer i Windows när jag tittade in i diskettstationen. Nu har jag loggat in på Windows igen (som ni ser) och valt att visa gömda och systemfiler. Nu ser jag 15 filer på disketten. Utöver de som redan har listats ovan så finns även följande 5:

  • AUTOEXEC.BAT (Attribut: HSA)

  • COMMAND.COM (Attribut: HSA)

  • CONFIG.SYS (Attribut: HSA)

  • IO.SYS (Attribut: RHSA)

  • MSDOS.SYS (Attribut: RHSA)

Attribut
H = hidden
S = system
A = arkiv
R = read only?

Bilder
SKärmbild 1
Skärmbild 2

Jag förstår då inte varför denna uppståndelse om att Windows XP utan SP1 inte har stöd för att skapa startdisketter... Jag menar om det fungerar i Windows Vista så borde det väl fungera även i XP?

P.s. Tack för länken Åsa-Nisse! Det kan vara bra att ha såna här startdisketter vid många olika scenarion när datorn inte fungerar normalt. Jag föredrar dock att skapa startdisketter direkt i Windows, utan att ladda ner några filer från någon opålitlig, ej officiell Microsoft webbplats.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Måste du ha en startdiskett?
På ASUS moderkort har jag för mig att man trycker Alt + F2 när man startar datorn för att komma in i "BIOS-uppdateringsprogrammet".

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Hej Alibabba!

Nej, det är inte ett krav att man ska ha en startdiskett. En bootbar startdiskett är bara en av flera alternativ jag kan välja. Jag har ett Gigabyte moderkort (GA-X38-DQ6) och Gigabyte har tre olika verktyg man kan använda när man uppdaterar BIOS. Dessa är Q-Flash, @BIOS, och Gigabytes flash-verktyg som kan köras från MS-DOS. Q-Flash är inbyggt på moderkortet som en del av BIOS, det är Gigabytes motsvarighet till Asus Quick Flash (tror jag det heter). Den kräver inte att man är inne i ett system som MS-DOS eller Windows för att uppdatera BIOS.

@BIOS körs från Windows och kan då direkt ladda ner BIOS via Internet och installera, Asus har också någon motsvarande. Dessa verktyg är inte pålitliga och kan helt förstöra BIOS och göra datorn oanvändbar. Därför rekommenderas oftast att man kör moderkortets inbyggda verktyg för att uppdatera BIOS (om det finns) eller att man använder den gamla klassiska och nästan idiotsäkra metoden att man startar datorn från en bootbar startdiskett eller annat minne (nyare moderkort) med BIOS filen och tillhörande flash-verktyg på. Det är metoden som jag helst vill använda. Inte för att jag är en idiot dock! Men jag vill ta det säkra före det osäkra. Jag vill helst ha alla tänkbara disketter och enheter tillgängliga innan jag börjar strula med BIOS.

Motsvarande knapp till Alt + F2 på Gigabyte moderkort skulle nog vara END knappen när POST körs.

Jag har nu upptäckt att det inte går att formatera USB Flash drive enheten (Sandisk Cruzer Titanium) med samma metod som jag gjorde med disketten. När jag högerklickade på enheten i Windows Explorer (Utforskaren), valde Formattera, så kunde jag inte välja alternativet "Skapa en MS-DOS-startdiskett" då det var skuggat. Någon som vet varför? Det är FAT32 filsystem på den.

Skärmbilder
Skärmbild 1
Skärmbild 2

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte en diskett, det är ett USB-minne
Du måste använda något verktyg, t.ex. HPs program som nämndes i tråden du länkade till för att se till att minnet blir bootbart. Dock klarar inte alla minnen av att bootas ifrån så det är ingen garanti förens du testar (eller om tillverkaren skriver det).

Jag tror startdiskettdebatten handlade om *windows* startdiskett. Det du talar om är MS-DOS. Det finns en uppsättning disketter som gör att man kan starta windowsinstallationen med (och endast det!) om man inte kan boota från CD:n. Har för mig windows 2000 skivan hade program för det, 4 st disketter går det åt. Med XP går det åt 6 stycken men man var tvungen att ladda ner dem från microsofts hemsida eftersom de inte gick att skapa i windows XP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är inte en diskett, det är ett USB-minne
Du måste använda något verktyg, t.ex. HPs program som nämndes i tråden du länkade till för att se till att minnet blir bootbart. Dock klarar inte alla minnen av att bootas ifrån så det är ingen garanti förens du testar (eller om tillverkaren skriver det).

Jag tror startdiskettdebatten handlade om *windows* startdiskett. Det du talar om är MS-DOS. Det finns en uppsättning disketter som gör att man kan starta windowsinstallationen med (och endast det!) om man inte kan boota från CD:n. Har för mig windows 2000 skivan hade program för det, 4 st disketter går det åt. Med XP går det åt 6 stycken men man var tvungen att ladda ner dem från microsofts hemsida eftersom de inte gick att skapa i windows XP.

Jaha! Så du menar att det ska stå "Skapa ett MS-DOS-start-USB", eller "Skapa ett bootbart-USB-minne" eller motsvarande för att jag ska kunna göra det jag vill? Hmmm, tänkte inte på det så. Men du har antagligen rätt, om det står "skapa startdiskett" så måste man stoppa in en diskett, och inget annat än diskett. Men kom igen, har man inte slutat använda disketter vid den här tiden? Finns det datorer idag som levereras med diskettstation? Jag har plockat in en diskettstation från en äldre dator till min nya, annars hade jag nog haft svårt att skaffa en idag.

Du menar Windows startdisketter, såna där som behövdes när man installerade Windows 98? Ja, precis jag vill bara kunna komma in i DOS. Skapar man dessa disketter du pratar om inifrån Windows 2000? Hur gör man det om man inte har installerat Windows 2000 ännu? Jag tycker då att Windows 2000 borde ha levererats med startdisketter, liksom Windows XP. Men Windows XP saknade alltså helt programverktyget för att skapa dessa så att man blev tvungen att ladda ner dessa från Microsoft?

Finns det inget inbyggt verktyg i Windows Vista som gör det möjligt att göra en USB Flash Drive bootbar? Kanske något officiellt Microsoft verktyg som man kan ladda ner? Jag har lyckats göra mitt minne bootbart med HPs program. Jag har även lyckats göra det bootbart genom att kopiera över de mest nödvändiga filerna från startdisketten som jag skapade innan till USB minnet, tror det var COMMAND.COM, CONFIG.SYS, IO.SYS och MSDOS.SYS. Jag är inte säker, jag har lekt med det bra länge, men jag fick det att vara bootbart i alla fall.

När jag använde HPs program till att göra USB minnet bootbart så skapades det endast 3 filer (några av de ovanstående), medans Windows Vista skapade 15 filer på min diskett när jag valde att skapa startdiskett. Varför sån skillnad? Det gjorde att jag inte fick plats med Gigabytes Flash verktyg (FLASHSPI.EXE) på disketten eller BIOS filen. Jag formaterade om disketten och kopierade in de tre filerna från USB minnet istället som HPs program hade skapat. Då fick jag plats med Flash verktyget och BIOS filen också på disketten. Helt onödigt med 15 filer tycker jag, för det mest grundläggande är väl COMMAND.COM, MSDOS.SYS, IO.SYS och eventuellt CONFIG.SYS och AUTOEXEC.BAT.

Microsoft borde inkludera ett verktyg i Windows för att skapa antingen en startdiskett eller start-USB-minne för att göra det här krånglet enklare. Jag menar varför ska man ladda ner USB-boot filerna från en okänd filserver av en okänd källa? Det kan ju lika gärna vara virus på den! När man väl skapat ett bootbart USB minne med dessa och kommit in i DOS så kan viruset börja springa fritt i systemet. Såna här saker ska gå att göra direkt i Windows. Det här är dåligt gjort av Microsoft.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hur gör man en CD som blir en Boot disk? Har Vista.
Har nämligen ingen 1.44 disk station å jag är i behov att ha en start CD..

Permalänk
Medlem

Det är bra mycket bättre att hämta en startdisket från www.bootdisk.com än att göra en i Windows 95, 98, ME, NT, 2000, XP, Vista, Windows 7 mm.

Detta då dom enbart just gör den bootbar.
Dom disketter man får genom www.bootdisk.com har stöd för CD-spelare + en del andra bra commando.

Du behöver inte känna att disketten blir bättre från Windows bara för den skapas därifrån. www.bootdisk.com har varit en känd och pålitlig sida i många många år.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |