Permalänk
Robot

Chieftec Aegis v.2 (29/6)

Projektarbetet - Chieftec Aegis goes WC.

Jahapp då var det dags att börja med sitt projektarbete i skolan och då fick jag idén att ja skulle bygga om min dator, byte av några komponenter samt att installera vattenkylning. Tips och trix är alltid välkommet!

[- ] = Oavklarat, [ X ] = Färdigställt, [ / ] = Inköpt

Chassit:
Tagit bort HDD rack [ x ]
Slipat chassit på nytt på insidan [ x ]
Div hål för kabeldragning [ x ]
Hål samt fäste för radiator [ x ]
Klippt till U-list [ x ]
Testmonterad div komponenter [ x ]
Grundlackat [ x ]
Ytlackat [ x ]
Radiatorgaller 240mm [ x ]

Vattenkylning:
EK-Supreme LT Acetal [ x ]
EK-CoolStream RAD -XT (240) [ x ]
XSPC X2O 750 Dual 5.25 Bay Reservoir [ x ]
Div anslutningar [ x ]
Slang 13/10mm Vit [ x ]
Fractal design 120mm x5 [ - ]

Nuvarande hårdvara:
Intel Q8200
MSI P7N SLI-FI nForce-750i
XFX 9800GTX+
4 gig Kingston ValueR. DDR2 PC6400
Corsair TX650W
Samsung 160gig x 5

Hårdvaru förändringar:
Intel Q8200 @ 3Ghz [ x ]
Asus P5E3 Premium [ x ]
4 Gig DDR3 [ x ]
Samsung SpinPoint F1 1TB [ - ]
XFX 9800GTX+ @ 835/1350/2100 GPU/Mem/Shader [ x ]
Fractal design 650w Modul [ - ] Modifierade mitt nuvarande ist.
Black Cv/dvd burner[ x ]
Sleeved 24pin and 6pin [ x ]
Sleeved Satacables [ x ]

Chieftec Aegis v.2 (29/6)

Permalänk
Medlem

Riktigt fint, hoppas på mer bilder bara

Permalänk
Medlem

Vill du ha bättre kabeldragning så skulle jag råda till att ta bort fläktarna vid diskarna, sannolikheten är stor att du inte behöver dem. Jag vände på mina diskar i mitt Chieftec-chassi (som är ganska likt ditt men har tre fläktplatser där du har två) och drog kablarna där bakom i största möjliga mån. Tycker annars det ser bra ut och undrar om du kan få till det bättre i en chieftec låda utan att borra och använda förlängningskablar. Ljudisolering kommer ge dig ytterst lite, jag hade satsat på att du hänger upp diskarna istället.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Rent i lådan såg inte ett enda dammkorn..va den helt ny eller har den snurrat ett tag ??

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Vill du ha bättre kabeldragning så skulle jag råda till att ta bort fläktarna vid diskarna, sannolikheten är stor att du inte behöver dem. Jag vände på mina diskar i mitt Chieftec-chassi (som är ganska likt ditt men har tre fläktplatser där du har två) och drog kablarna där bakom i största möjliga mån. Tycker annars det ser bra ut och undrar om du kan få till det bättre i en chieftec låda utan att borra och använda förlängningskablar. Ljudisolering kommer ge dig ytterst lite, jag hade satsat på att du hänger upp diskarna istället.

Okej, Testade faktist utan kylning där och fick lite högre temps så.
Testade att vända diskarna men dom fick itne plats då? kanske är pga kablarna. Har du något galleri eller något så kan ja kolla din?

Sen om ja skulle borra chassit, skulle ja fölora garantin på 3 år då som ja plocka ihop datorn på komplett?

Sen ang ljudisolering ser det rätt rent och snyggt ut om man har det i med, tänkte på dom svarta vågiga mattorna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Rent i lådan såg inte ett enda dammkorn..va den helt ny eller har den snurrat ett tag ??

Den har rullat ca en månad så?

Permalänk

Bara Ide kablen kvar att fixa sen då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Snyggt, ser rätt cleant ut.
Men fixa till PATA-kabeln lite bättre Alternativt köp en sån som är "rund".

Kyl inte hårddiskarna för mycket bara, för kalla diskar (under 29C) är skadligare än för varma (runt 60).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Snyggt, ser rätt cleant ut.
Men fixa till PATA-kabeln lite bättre Alternativt köp en sån som är "rund".

Kyl inte hårddiskarna för mycket bara, för kalla diskar (under 29C) är skadligare än för varma (runt 60).

Tack, ska byta till en med Sata senare, Det om diskar visste ja faktist inte om. 2 av dom ligger på 26 - 29 och ena på 18 fattar inte hur den kan ligga så lågt häller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Tack, ska byta till en med Sata senare, Det om diskar visste ja faktist inte om. 2 av dom ligger på 26 - 29 och ena på 18 fattar inte hur den kan ligga så lågt häller.

Det låter bra det, SATA är både smidigare och bättre på alla sätt

Och det med diskarna, ta bort fläkt framför hårddiskarna och kör utan hellre, eftersom hårddiskar är mekaniska/har rörliga delar innuti så är det därför dom trivs bäst med lite värme! Det är inte som en cpu, gpu eller moderkort och dylikt där det endast är kretskort där man kan kyla det hur mycket som helst

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det låter bra det, SATA är både smidigare och bättre på alla sätt

Och det med diskarna, ta bort fläkt framför hårddiskarna och kör utan hellre, eftersom hårddiskar är mekaniska/har rörliga delar innuti så är det därför dom trivs bäst med lite värme! Det är inte som en cpu, gpu eller moderkort och dylikt där det endast är kretskort där man kan kyla det hur mycket som helst

Okej, Ska ta och göra en lufttunnel där ist och dra luften förbi diskarna eller något då.
Ser sjukt tomt ut utan dom där

Permalänk
Medlem

är det inte bättre å köra fläkt-switcharna 12v/5v istället för on/off, eller skaffa en thermostat som skiftar mellan 5v/12v aa du vet hur jag menar, så när datorn blir varm slår thermostaten om till 12v och när den är sval går fläktarna tyst på 5v. har haft det så på min förra dator och det funkade kanon. skicka pm om du undrar över något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
är det inte bättre å köra fläkt-switcharna 12v/5v istället för on/off, eller skaffa en thermostat som skiftar mellan 5v/12v aa du vet hur jag menar, så när datorn blir varm slår thermostaten om till 12v och när den är sval går fläktarna tyst på 5v. har haft det så på min förra dator och det funkade kanon. skicka pm om du undrar över något.

Håller på och gör en ritning för det just nu, fast med 3 pins switchar, dvs ( 12V , 5V & OFF )

Kommer ritning i kväll:)

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller klar, isolering köpt, lack köpt

Permalänk

Ser riktigt bra ut du, keep up the good work!

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxxen#28
Ser riktigt bra ut du, keep up the good work!

Tack

Permalänk

Bra bilder!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

fråga om ram minnena .. vrf på olika kanaler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Bra bilder!

Tack, fotograferar mycket på fritiden så det är ett ganska stort intresse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krilleoh
fråga om ram minnena .. vrf på olika kanaler?

När jag har minnena i dessa kanaler körs dom i "Dual channel mode" och det ger en prestanda förbättring, men det är skillnad mellan många moderkort, vissa ska dom sitta i samma kanal för att köras i "dualchannel" och vissa som i mitt.

Kolla din manual till moderkortet så ser du!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Tack, fotograferar mycket på fritiden så det är ett ganska stort intresse

När jag har minnena i dessa kanaler körs dom i "Dual channel mode" och det ger en prestanda förbättring, men det är skillnad mellan många moderkort, vissa ska dom sitta i samma kanal för att köras i "dualchannel" och vissa som i mitt.

Kolla din manual till moderkortet så ser du!

Jaha, ja det stämmer att det är olika. Är bara van vid att dom sitter i samma.
Haha, fel av mig!

Permalänk
Medlem

Varför har du så att den översta fläkten(i taket) blåser IN i lådan?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Varför har du så att den översta fläkten(i taket) blåser IN i lådan?

Det var någon dum ide jag hade i början, men har vänt den nu:)

Permalänk

Funderar på att skaffa en sådan här låda. Är den bra att bygga i och luftvänlig ? ( Så bra luftcirkulation osv ) ;D

Visa signatur

Intel Core i7 860 2.8GHz | Gigabyte GA-P55-UD4 | 4GB DDR3 1333Mhz | 1TB Hårddisk | ATI Radeon HD5770 1GB | Fractal Design Newton R2 650W modulär |
Kabinett
Antec Three Hundred | Windows 7 Home Premium 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_hisingen
Funderar på att skaffa en sådan här låda. Är den bra att bygga i och luftvänlig ? ( Så bra luftcirkulation osv ) ;D

Det tycker jag verkligen

Permalänk
Medlem

Går det inte att sätta hårddiskarna på andra hållet? så att kablarna syns mindre? bara ett förslag om det är möjligt att genomföra:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Går det inte att sätta hårddiskarna på andra hållet? så att kablarna syns mindre? bara ett förslag om det är möjligt att genomföra:D

Nej det gör ju inte de bara om ja tar ur HDD kylningen :/

Permalänk
Medlem

hur är isoleringen ? hjälper det en helt del eller bara lite ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Det hjälper ganska mycket tycker jag

Permalänk
Medlem

hur många poäng fick du i furmark??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebest
hur många poäng fick du i furmark??

Fick runt 5700 har jag för mig, själv då?