Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag har funderat en lång tid på SSD. Har gått från 3st Patriot warp 32GB i raid (har ett hårdwaru raid kort med 256MB cache) till OCZ Vertex till 3 st Mtron Mobi 3500 till 1 st X25-e och eventuellt en billigare ssd att installera spel på.

Obs att flera har upplevt problem med raidkort, de överhettas helt enkelt av att hantera snabba SSD

Permalänk
Medlem

Äntligen en vettig recension! Priset ligger fortfarande klart i överkant men nu börjar det dyka upp tillräckligt många tillverkare på marknaden för att konkurrens ska kunna uppstå. En halvering i pris och jag skulle kunna tänka mig köpa en SSD.

Dock så skulle jag velat ha lite fler verklighetsanknytna benchmarks som en verklig startup med XP, mp3-kodning och laddningstidider för något spel.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
För oss som inte följer SSD-diskutioner desto mer:
Vad är orsaken till problemet? Hur artar sej problemet mer detaljerat? Räcker formatering? Efter hur lång tid? Blir prestandan sämre än Jmicron-enheterna?
Lägg till detta i slutsatsen eller gör en artikel separat om det (om jag nu inte missat det), för alla vet inte vad det handlar om. Vågar jag köpa en Intel nu, eller ska jag satsa på en OCZ som inte tappar prestanda? Det är sådant jag också vill kunna skapa uppfatting om när jag läser ett sådant djupgående test.

Tror problemet uppkommer när disken börjar bli full, minns inte var jag läste det dock

Permalänk
Medlem

Bra test .. Men uppstart tider i olika operativ skulle va mer intressant.
Varför testa man inte inte om Windows 7 håller vad som är lovat? Optimering för SSD. Sen så kommer ju om 2-3 nästa generation av SSD. Samt min nm i tillverkningen.

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag har funderat en lång tid på SSD. Har gått från 3st Patriot warp 32GB i raid (har ett hårdwaru raid kort med 256MB cache) till OCZ Vertex till 3 st Mtron Mobi 3500 till 1 st X25-e och eventuellt en billigare ssd att installera spel på.

Om man kollar på Bit-tech x25-e review så ser men att SLC varianten av intels x25 springer 8or runt x25-m.
MLC finns det massor av information runt men tyvärr är det svårare att bilda sig en uppfattning om SLC. Är intels slc överlägset bättre än de andra tillverkarnas typ MOBi 3500 i annat än maximal skriv och läs bandbredd eller funkar 2 st mobi 3500 lika bra som intels x25-e?

Hur menar du att x25-e springer 8or runt x-25-m? Enligt länken så verkar ju x25-m vara ungefär lika bra men ändå betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur menar du att x25-e springer 8or runt x-25-m? Enligt länken så verkar ju x25-m vara ungefär lika bra men ändå betydligt billigare.

Titta på resultaten från skrivtesterna så ser du en betydande skillnad!

Att vänta med att göra ett test pga av en hypad disk (vertex) som redan är mer än två månader försenad som ett par personer föreslog tycker jag är en dålig idé. Är övertygand om att ett kompletterande test kommer på denna disk den dagen den finns att få tag på. Får hoppas att den kommer prestera i närheten av det ocz låtit oss tro. De verkar tyvärr ha stora problem med firmware om jag förstått det hela rätt.

Permalänk
Medlem

vertex är påväg till butikerna nu, 27 ska komplett ha dem (uppskattat datum).
De fanns i butikerna innan men drogs tillbaka pga att de ville göra justeringar av FW. istället för att läsa å skriva i 250MB /s så får de nu högre IOps vid små läsningar å skrivningar , men lägre sekventiella läsningar å skrivningar.

Detta gör att vertex lämpligare som OS/appz disk, den skriver snabbare än intels disk tom.

Frågan är hur mycket Intel kommer sänka priset på sina diskar när vertex väl finns ute ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Så OCZ:s Vertex kommer inte att lida av de problem som andra ssd:s verkar göra, dvs att de blir sämre med tiden?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banfield
Bra test .. Men uppstart tider i olika operativ skulle va mer intressant.
Varför testa man inte inte om Windows 7 håller vad som är lovat? Optimering för SSD. Sen så kommer ju om 2-3 nästa generation av SSD. Samt min nm i tillverkningen.

troligtvis för att det bara finns en beta änsålänge

Permalänk

Mycket bra influensa-läsning för mig

Permalänk
Medlem

Windows 7 & SSD:
(klippt från http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewAr...)

"
First, Windows 7 will turn off disk defragmentation when it detects an SSD instead of a spinning disk drive.

Defragging disks speeds up the reading of data from conventional hard drives by moving similar data together. But flash-based SSDs are already fast at reading data. Instead, SSDs are slow at writing data. Moreover, the process of erasing and moving data requires "flashing" the memory cells with high voltage. That gradually wears out the SSD.

Defragmentation thus shortens an SSD's lifespan without improving performance, Shu said.

Second, Windows 7's new "trim" feature will improve performance in three ways. It will reduce the amount of data to be deleted, which improves the SSD's lifespan; delete garbage data in advance, which speeds up writing of data; and maximize the amount of unused data, which helps even out the wear and tear on the SSD, Shu said.

Third, Windows 7 will partition the SSD more efficiently to cut down on unnecessary read/write cycles, Shu said. This requires Windows 7 to be installed fresh and not upgraded from XP, he said, since the latter operating system formats SSDs in an inefficient way.

Finally, Microsoft plans to create a certification program for SSDs. To win the software maker's logo of approval, SSDs must identify themselves to Windows 7 properly, prioritize data reads over slower data writes, comply with the Serial ATA (SATA) drive interface for faster connections and more, Shu said."

Permalänk
Avstängd

Phoronix testar Intel X25-E Extreme SSD under Linux.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel_x25e...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Du kan ju inte jämföra gamla raptor ala 36GB mot nya velociraptor, dom är ju stenålders i jämförelse. Sen är överföringshastigheten inte allt, accesstiden gör mer märkbar skillnad.

Va? Jag jämför min 1TB Seagate 32MB mot Raid 0 36GB Raptors

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

!?!

Transcend står helt enkelt för testets mest prisvärda bidrag.

Fördelar

* Bra skrivprestanda med stora filer
* Aggressivt prissatt

Borde inte Transcend få "Prisvärd" utmärkelsen då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har 2 st Patriot Warp V2 i raid 0 i ett raid-kort med inbyggt minne. Får 290 MB/s Read. Man märker ganska stor skillnad mot en hårddisk i windows. Program startar mycket snabbare.
Min dator har börjat låsa sig ibland när jag installerar någonting, brukar vara i några sekunder. Någon av mina SSD-diskar kanske inte funkar som den ska för det var inte så förut.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Har 2 st Patriot Warp V2 i raid 0 i ett raid-kort med inbyggt minne. Får 290 MB/s Read. Man märker ganska stor skillnad mot en hårddisk i windows. Program startar mycket snabbare.
Min dator har börjat låsa sig ibland när jag installerar någonting, brukar vara i några sekunder. Någon av mina SSD-diskar kanske inte funkar som den ska för det var inte så förut.

Låter smaskigt Den bootar också mycket snabbare än med en vanlig hdd alternativt 2hdds i raid 0?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Inte så bra test egentligen

Hejsan!

Jag tyckte ni lade för mycket tonvikt på sekventiell läsning och skrivning. Något som egentligen har liten betydelse för normal användning av datorn.

Hur ofta skriver man sekventiellt 100 MB? Tja möjligtvis om man renderar en film eller läser tillbaka en säkerhetskopia av en hel hårddisk. Eller installerar ett program från en DVD.

I praktiskt taget all användning av en dator (som sagt några få undantag) så är det den slumpmässiga läs och skrivprestandan som är intressant. Det tycker inte jag riktigt kom fram i artikeln. (Eller så läste jag för snabbt)

Jag delar heller inte er bedömning av framtiden. För ca 1,5 år sedan var en SSD disk på ca 32 GB. Idag är de största på 250 GB, utvecklingen går enormt snabbt. Hastigheterna har ökat under tiden från några tiotals MB/s till 200 MB/s som jag tror är rekordet idag. Mao inget hårddisk interface har så snabbt blivit omodernt som SATA 300.

Jag spår: "Ingen" serietillverkad dator kommer att ha en mekanisk hårddisk om 2 år. (Däremot kan man såklar köpa dem som tillval)

Vi får se vem som får rätt

/sefu

Permalänk
Medlem

Intel piskar äckligt många andra tillverkare numera, bara vänta tills (om) de släpper grafikkort som är lika effektiva som deras nuvarande komponenter.
Tänk o ha ett intelbaserat system, med bara komponenter från en tillverkare.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Fortfarandfe lite tråkigt med småslumopade skrivnignar att de int eär bättre

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hade otroligt höga förväntningar på Apex. Tydligen så är Intels variant fortfarande bäst när det gäller prestandan (förutom skrivningar). Priset på Intels SSD är ju mycket bra om man jämför med konkurrenterna. Intel kan leverera mer än dubbel prestanda i många tester.

Lite live-test med filöverföringar och liknande hade ju varit intressant. Även CPU-användning vid load/idle kontra hur snabbt disken arbetar. Viktigt att ha detta relaterat till hur snabbt disken arbetar då om en snabb SSD använder mer CPU än en långsam så kanske arbetet ändå är klart på kortare tid och således har mindre CPU-kraft används (av den snabba) under hela arbetet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
vart kan man läsa diskussionerna om de prestandaminskningar som rapporterats i samband med en längre tids användning?

http://www.pcper.com/article.php?aid=669

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Va? Jag jämför min 1TB Seagate 32MB mot Raid 0 36GB Raptors

Jaha?

Du sa ju "stämde inte överrens med erat test" vad menar du med det?

RAID0 raptorna verkar inte heller köra via någon hårdvaruraid därav att du inte ser någon jättehög prestanda på det du jämför, skulle de vara "riktig" raid0 så hade du sett betydligt högre prestanda på dom, vi vet ju inte bakgrunden på raid0'an som hd-tach använt sig av på det du jämför. Och din seagate-disk ser ut att prestera precis som den ska. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fortfarandfe lite tråkigt med småslumopade skrivnignar att de int eär bättre

Håller med. stora skrivningar är väll inte så intressanta SSD diskar om de ska användas till system disk. Är det inte bättre med bra prestanda på små skrivningar istället?

Permalänk
Medlem

Just ja, det var inte anand!

<a href="http://www.pcper.com/article.php?aid=669&type=expert&pid=1">http://www.pcper.com/article.php?aid=669&type=expert&pid=1</a>

Pcper redde ut begreppen. TA EN TITT INNAN NI KÖPER NÅGON SSD ÖVERHUVUDTAGET!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Kan undras hur det fulla Windows 7 kommer prestera med ssd..? Får hoppas att det blir så bra som windows lovat..

Permalänk
Medlem

Jmicrons kretsar verkar ju inte helt 100 kan man säga, bäst att vänta på att även intel har "aggressiv prissättning" om det ska vara värt veckopengen imo...

Btw, rätta mig om jag har fel men var det inte Jmicrons kretsar som hade något att göra med "crackle/pop" problemen med x-fi ljudkort ihop med vissa moderkort?

Permalänk
Medlem

Känns ju onekligen som 'MBY' fått sin.. rumpa piskad angående SSD's vara eller icke vara :). Han förutspådde att mekaniska hårddiskar kommer vara aktuella i fortsättningen som lagringsdiskar, en uppfattning jag inte delar.. SSD kommer fortsätta rulla på, men det kommer ta ett par år innan fördelen definitivt ligger hos SSD.

Men vänta bara, nanoteknologi kommer göra SSD fullständigt överlägsna som snabba lagringsmedia för allt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått från tidigare recensioner av SSD hårddiskar som jag läst, är att ett av de huvudsakliga problemen är oförmågan, eller den bristande förmågan för dessa komponenter att både skriva och läsa simultant, de kan bara hantera endera instruktionen i sänder. När man löst den utmaningen så kommer de bli desto intressantare.

Och med USB3 så kan vi då dessutom förvänta oss en ny generation av blixtsnabba (relativt dagens) externa lagringsenheter.

Permalänk

saknade ett test: packa upp en 700mb fil.
kanske är processorn som sköter om det

Permalänk
Medlem

Får vänta tills priset ligger runt 10kr/gb. Det lär ju inte ta så jätte lång tid. För 45kr/gb känns lite overkill.

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2