Sämre försäljning av Mac

Permalänk
Melding Plague

Sämre försäljning av Mac

Försäljningen av Windowsbaserade persondatorer har ökat medan Appleförsäljningen minskat. Apples påkostade datorer är inte lika eftertraktade i lågkonjunkturer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tyckt om Apple och kommer aldrig göra det heller. Så jag tycker inte synd om Apple.

Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tycker apple är betydligt mer genomtänkt men det är priset också.

Underbart klipp leeloo ^^ visst är den på skoj? Verkar vara nåt galet som apple kan göra haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har aldrig tyckt om Apple och kommer aldrig göra det heller. Så jag tycker inte synd om Apple.

Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Haha, en stor ipod

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det bra journalistik att skriva en nyhet med inslag av sina egna värderingar?

".. dyra datorer .."
".. har en billig dator .."

Det är väl rent subjektiva åsikter? Håll det borta från nyheterna tack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

The Onion är underbara.

Nå inte konstigt, folk köper mer budget-saker nu i finanskrisen. Jag skulle tro samma problem finns med dyrare grafikkort etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är det bra journalistik att skriva en nyhet med inslag av sina egna värderingar?

".. dyra datorer .."
".. har en billig dator .."

Det är väl rent subjektiva åsikter? Håll det borta från nyheterna tack.

Allt är relativt. Jämfört mot vanliga konsumentdatorer som säljs, så kostar de flesta macar mer. I krisen så väljer folk oftare billigare alternativ, dock inte sagt att de nödvändigtvis får mer på pengarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Undra om de någonsin kommer göra en dator som är mer prisvärd än en icke macdator. Eller det beror förstås på vad man är ute efter ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har aldrig tyckt om Apple och kommer aldrig göra det heller. Så jag tycker inte synd om Apple.

Kolla den här: http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Det måste vara ett skämt, om inte produkten så killen som köper allt som glänser. haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Allt är relativt. Jämfört mot vanliga konsumentdatorer som säljs, så kostar de flesta macar mer.

Det går inte jämföra äpplen med päron (lol?).

Hur som helst så har subjektiva åsikter inte att göra i en nyhet som denna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det går inte jämföra äpplen med päron (lol?).

Hur som helst så har subjektiva åsikter inte att göra i en nyhet som denna.

Man kan jämföra priset på precis vad som helst och säga att den ena är billigare, men börjar man däremot prata om prisvärdighet, så blir det mer en smaksak. När folk har dåligt ställt så väljer de mer billigare datorer. (billigare i kronor)

Om man skulle ta bort att apples försäljning minskar p.g.a. deras datorer ofta är dyra (de har t.ex. få bärbara för runt 5-7000kr), så blir det inget kvar i nyheten. Och folk skulle undra vad kan detta bero på?

*edit* Jag och du tolkar nog ordet billigare annorlunda. Det finns fler tolkningar, men i denna artikeln så tolkar jag just i kronor. Folk har sparar in och köper en billigare fast sämre dator.

Sedan är det subjektivt i hur många kronor en dator får kosta innan den räknas som dyr, macar är dock dyrare än vad de flesta lägger ut vid ett datorköp. Jag själv funderade på en macbook en gång i tiden, men valde en mycket billigare Fujitsu. (som självklart inte var lika bra, bl.a. lägre klock på processorn)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det går inte jämföra äpplen med päron (lol?).

Hur som helst så har subjektiva åsikter inte att göra i en nyhet som denna.

Men vadå?
En Mac dator är dyr stämmer väl om man ser till övriga konkurrenter?
Bara för att du inte håller med så har du inte rätt.

Bil A:400000:-
Bil B:200000:-

Då blir A dyr i jämförelse med B.
Detta är ren fakta.
Sen hur högt man värdesätter ett OS ska jag inte sätta mig in i men det här är fortfarande ett faktum!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Helt jävla rätt, rätt åt de, idiotiska priser, hatar Apple och kommer alltid göra det. Citera inte för att käfta emot, jag är som en fanboi fast tvärtom emot Apple och vad ni än skriver så ändrar jag inte min åsikt.

Väx upp.

Permalänk

Måste säga att jag känner skadeglädje, hatar Apple!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Men vadå?
Bil A:400000:-
Bil B:200000:-

Då blir A dyr i jämförelse med B.
Detta är ren fakta.

Men om;
Bil A = Ferarri
Bil B = Volvo

Självklart är bil A dyrare, men du får ju se till helheten.

Håller med fog om att det finns subjektiva åsikter i artikeln men jag har kommit att förvänta mig det ifrån Sweclockers.

Sedan så stämmer även det bud_bundy säger, folk sparar in och köper en billigare fast sämre dator, läser man hela artikeln så nämns ju anledningen till att tillväxten av Windowsdatorer har ökat utan att inkomsterna har gort det.
"...much of the growth was attributable to the burgeoning netbooks sector which features low-priced machines with low profit margins."

Detta skadar nog inte Apple i längden.
"I don't think there's a lot of Apple people switching..."

Permalänk
Inaktiv

Mac mini är den bästa datorn jag haft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Men vadå?
En Mac dator är dyr stämmer väl om man ser till övriga konkurrenter?
Bara för att du inte håller med så har du inte rätt.

Bil A:400000:-
Bil B:200000:-

Då blir A dyr i jämförelse med B.
Detta är ren fakta.
Sen hur högt man värdesätter ett OS ska jag inte sätta mig in i men det här är fortfarande ett faktum!

Men om bil A hade kaross i platina, fälgar i diamant, en motor med 500 hästkrafter som drar 0,3 liter milen, kunde flyga, servera kaffe och torka dig när du varit på toaletten, hade du fortfarande hävdat att den är dyr? Vi kanske lägger olika innebörd i ordet "dyr" bara, men för min del så återspeglar det "prisvärdhet"; att man får mer eller mindre för pengarna.

Nåja, det var lite off-topic kanske.
Jag har aldrig varit något fan av Apple, men det är ju rätt naturligt att folk håller mer i slantarna när det är svåra tider.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pennywize
Väx upp.

Spydiga kommentarer är ju också väldigt vuxet.. Aja, kul för dig att du är vuxen.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Naturligt att en affärsmodell i stil med Apples får problem när marknaden sviktar. Fasta priser och långlivade modeller är egentligen rätt unikt överhuvudtaget inom datorbranchen. Frågan är om det är temporärt eller inte. Personligen förstår jag inte vad alla är upprörda över när det kommer till vår finanskris. Vi som fortfarande jobbar påverkas egentligen inte och jag har personligen aldrig konsumerat så mycket som under de senaste månaderna och jag har aldrig haft så mycket pengar över varje månad heller.

Permalänk
Inaktiv

cepe priser på deras datorer, säkerligen därför.

Permalänk

Nu börjar bilreferenserna igen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

som om det vore oväntat?! man är korkad om man köper en mac när det kan släppas en ny modell vilken dag som helst... klart folk väljer att vänta. Jag kan tänka mig att andra tillverkare uppdaterar sitt sortiment oftare med nya modeller än apple. Så en berg & dalbana för apples försäljning är given.

"cepe priser" kan jag inte hålla med om... däremot lite snål prestanda i de olika segmenten. En pc med samma hårdvara som i mac pro kostar där i krokarna som apples varianter. En slimmad pc inbyggd i en snygg skärm skulle inte kosta mindre än apples imac. Mac mini kloner kostar där i krokarna också. Det som däremot saknas och som kan anses vara snålt är uppgraderingsbara mellansegments towes/desktops. Det har tidigare funnits men anses väl vara för konkurrenskraftigt mot imac modellerna och mac pro modellerna.
Att köpa en mac pro för 18000 för att få möjlighet att byta till ett kraftfullare grafikkort för de som vill kunna spela på lite högre inställningar än medium tror jag de flesta drar sig för.
Men användarvänlighet, enkelhet, treviligt inteface värderar nog de flesta högre än skräpdatorer som de stora kedjorna säljer.
Tror den kommande mac minin kommer bli en hit iaf. Hoppas på en variant med 9400+9600gt men det kanske är lite väl höga förhoppningar?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är det bra journalistik att skriva en nyhet med inslag av sina egna värderingar?

".. dyra datorer .."
".. har en billig dator .."

Det är väl rent subjektiva åsikter? Håll det borta från nyheterna tack.

Priser är väll knappast subjektiva?

Och förövrigt är det en delanalyser som görs i texten, objektiva analyser finns inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men om bil A hade kaross i platina, fälgar i diamant, en motor med 500 hästkrafter som drar 0,3 liter milen, kunde flyga, servera kaffe och torka dig när du varit på toaletten, hade du fortfarande hävdat att den är dyr? Vi kanske lägger olika innebörd i ordet "dyr" bara, men för min del så återspeglar det "prisvärdhet"; att man får mer eller mindre för pengarna.

I sammanhanget handlar det inte om "prisvärdhet" utan om "dyr".
Exklusivare saker tappar lättare marknadsandelar i kristider än mer bacis produkter.

MAC är dyrare, om dom är mer eller mindre prisvärda handlar inte den här artikeln om alls.

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla tjafs om att "Macar är dyra men ändå inte, allt är subjektivt".
Det är rätt enkelt egentligen: Jo, Mac/Apple är dyra i förhållande till de flesta PC datorer. För med "dyra" menas vad de kostar i konkret valuta, inte hur prisvärda de är. Men ok, just ordet "dyr" är ju upp till var och en att ha en åsikt om men de kostar mer än dito PC, faktum.
Apple har ju själva uttalat att deras marknadsplan är ju att nisha sig med mer exklusiva produkter, dvs de vill ligga och ligger således i en dyrare prisgrupp...

Kanske slarvigt att säga komma med en till synes objektiv åsikt om att deras produkter är dyra men jag tycker inte att det är något att hänga upp sig på eftersom det är den uppfattning som majoriteten av konsumenterna har. Och Jag baserar det på min erfarenhet som säljare, även om folk gillar Apples produkter så är en vanlig kommentar att deras produkter är dyra...

Edit: Kilroy ovan sammanfattar det även bra

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på att köpa en mac mini om den kommer i en uppdaterad variant snart.

Men ni som har en, hur tyst är den?
Jag skulle vilja ha en supertyst basic dator som primärdator i framtiden.
Funderar på att kolla in atombaserade nettops också, men mac mini verkar vara ett prisvärt alternativ om den är tillräckligt tyst.

EDIT: Och tack ZitreXx för att du hjälper till att få lite vett in i tråden.

Permalänk
Medlem

Kass prestanda till ett högt pris, släpp OSX till vanliga datorer så hade dem kanske fått något sålt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är synd att just den enda Mac jag skulle kunna tänka mig är just den man inte brytt sig om att uppgradera...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag beslutade mig för att göra ett litet test för att lägga fram lite "fakta" angående mac dyr/prisvärd

Gick in på mac's hemsida, kollade priset och spec. på en av iMacarna

iMAC:
20" skärm
2.66 core 2 duo
2 gb ram
320 gb HDD
ATI RADEON HD 2600 pro 256 mb

Pris: 12 600 kr

Där ingår dock Mac OSX, samt att det smidigt nog är inbyggt i skärmen

Gick sedan in på datorbutikens "konfigurera din egen dator", och tänkte försöka bygga ihop en lite bättre och se vad priset hamnade på

Egen:
Antec Sonata Solo
Antec TruePower Trio 550W
Gigabyte GA-EP45-DS3
Core 2 duo E7400 2.8 ghz
4 gb ram
Samsung spinpoint F1 320 gb
ATI Radeon HD4850
Samsung 2034BW 20"

Pris: 9592 kr

OS inte inräknat, sedan är det inte alltid man direkt behöver köpa en ny skärm, men tog med den iaf.

Du betalar alltså 3000 kr mer för en dator som rent specificationsmässigt är helt klart sämre. Hade DB haft samma grafikkort hade priset kanske legat på 8500-8700 kr.

Är det konstigt att deras försäljning då sjunker i en ekonomi kris? Tror folk har föredrar att ge upp lite plats i lägenheten/huset och få bättre komponenter, än att betala några tusen kronor mer för snyggare design, och OSX

Detta kan också vara en anledning varför mac kommer få svårt att slå sig in på spelmarknaden, för att få en bra speldator, så får du lägga ut multum, medans den jag listade duger helt klart.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Du betalar alltså 3000 kr mer för en dator som rent specificationsmässigt är helt klart sämre. Hade DB haft samma grafikkort hade priset kanske legat på 8500-8700 kr.

Är det konstigt att deras försäljning då sjunker i en ekonomi kris? Tror folk har föredrar att ge upp lite plats i lägenheten/huset och få bättre komponenter, än att betala några tusen kronor mer för snyggare design, och OSX

Detta kan också vara en anledning varför mac kommer få svårt att slå sig in på spelmarknaden, för att få en bra speldator, så får du lägga ut multum, medans den jag listade duger helt klart.

Jo Mac har alltid varit dyr, och så kommer det alltid att vara. Spelmarknaden har inget med Macs hårdvara att göra, alla spel nuförtiden är gjorda för DirectX istället för OpenGL. Och Microsoft har ensamrätt på DirectX, därför utvecklas spelen bara till Windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Jag beslutade mig för att göra ett litet test för att lägga fram lite "fakta" angående mac dyr/prisvärd

Gick in på mac's hemsida, kollade priset och spec. på en av iMacarna

iMAC:
20" skärm
2.66 core 2 duo
2 gb ram
320 gb HDD
ATI RADEON HD 2600 pro 256 mb

Pris: 12 600 kr

Där ingår dock Mac OSX, samt att det smidigt nog är inbyggt i skärmen

Gick sedan in på datorbutikens "konfigurera din egen dator", och tänkte försöka bygga ihop en lite bättre och se vad priset hamnade på

Egen:
Antec Sonata Solo
Antec TruePower Trio 550W
Gigabyte GA-EP45-DS3
Core 2 duo E7400 2.8 ghz
4 gb ram
Samsung spinpoint F1 320 gb
ATI Radeon HD4850
Samsung 2034BW 20"

Pris: 9592 kr

OS inte inräknat, sedan är det inte alltid man direkt behöver köpa en ny skärm, men tog med den iaf.

Du betalar alltså 3000 kr mer för en dator som rent specificationsmässigt är helt klart sämre. Hade DB haft samma grafikkort hade priset kanske legat på 8500-8700 kr.

Är det konstigt att deras försäljning då sjunker i en ekonomi kris? Tror folk har föredrar att ge upp lite plats i lägenheten/huset och få bättre komponenter, än att betala några tusen kronor mer för snyggare design, och OSX

Detta kan också vara en anledning varför mac kommer få svårt att slå sig in på spelmarknaden, för att få en bra speldator, så får du lägga ut multum, medans den jag listade duger helt klart.

Vänta nu här, det där va den mest idiotiska jämförelsen jag sett. Lägger du på OS på den andra datorn skulle du ju få betala åtminstone 10500 kr för den. Så är det så skummt att du betalar 2000 kr för att få allt inbyggt i skärmen? Tycker inte jag direkt faktiskt. Bättre jämförelse för att visa din sak vore att jämföra Mac Pro Där kommer du få stort prisgap och datorer som är tänkta för samma sak.

Klart försäljningen sjunker nu, fler arbetslösa = sämre försäljning. Inte direkt för att de är dyra, bara det att det finns billigare datorer på marknaden. Men det är klart att man tycker Macar är dyra om man är arbetslös, då är det mesta dyrt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

När den 8 kärniga MacPro.n introducerades var den MYCKET billigare än vad man kunde plocka ihop än motsvarande PC för, tex 3.2 Ghz modellen kostade ju runt 30.000:- och motsvarande PC med dubbla QX9775 och Skulltrail modekort låg då på 55.000:-. Nu börjar tiden hinna ikapp MacPro modellen men det kommer ju en ny serie snart och då är de säkert billigare än en "MacPro" PC variant.
Däremot i budget segmentet är det möjligt att man betalar lite för stor del för varumärket och Operativet.

En annan anledning att försäljningen gått ned förutom att de inte uppdaterat modellerna i Januari är att de börjat bli väldigt populärt att köra OSX på PC hårdvara.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM