Razzia mot Playzone i Kalmar

Permalänk
Medlem

ups nu funkar visst inte hemsidan heller jag tror dom har stuckit och gömt sig nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Detta står det även om i konsumentköpslagen... Folk borde läsa på lite bättre.

Är ett pris alldeles för lågt bör man vara misstänksam!

Det handlar mer om stulna varor. Tex att jag lägger upp ett nytt xbox 360 på blocket för 1000 kr som är snott. Så om någon köper den av mig o snuten kommer på att det är snott så åker både köparen o säljaren dit :).

Permalänk

Hörde reklam för dom på Rix FM för nån timme sen... dåligt!

första ja tänkte var ja dom jagar folk att blåsa in i det sista men det måste väll ändå va nådastöten kan man tro. man får ju inte direkt possitv responce ev detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Enligt andra sidor på nätet är en av de 2 anhållna sen några timmar idag.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Enligt andra sidor på nätet är en av de 2 anhållna sen några timmar idag.

/Homer_S1

Trevlit att höra.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

finns en länk på sidan 1 =P som ja postade.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

"Kalmar [Uppdaterad i dag 16:02]

Den 20-årige mannen som äger Playzone i Kalmar greps och anhölls under fredagen."

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

varför är sidan nere, varför griper polisen in? Avundsjuka svenssons. Jag har i morse lagt en beställning på 20 st ps3 för att kunna kränga dem för ca 3500kr på blocket med 10000kr i nettovinst. Lättförtjänta pengar och nu ska polisen gripa in?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jävla bedragare. Hoppas de åker dit rejält med dryga böter, fängelse, plus skadestånd till de drabbade

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

craap... hoppas jag får tillbaka mina 2 papp nu....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Go get them boys!!

Permalänk
Medlem

Personen som tagit hand om pengarna sitter säkert redan i sitt hemland, som bekvämt saknar utlämningsavtal med Sverige och räknar miljonerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Personen som tagit hand om pengarna sitter säkert redan i sitt hemland, som bekvämt saknar utlämningsavtal med Sverige och räknar miljonerna.

frågan är dock om dom hann dra in några miljoner eller inte.
Gick ju skapligt snabbt att genomskåda dom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

"Nekar till brott."

Jag tycker att polisen ska använda sig av lögndetektor. Visst, det går att kringgå en lögndektektor, men samtidigt finns det riktigt svåra maskiner att kringgå.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Neka till brott, pfst!

"Han är skäligen misstänkt för grovt bedrägeri och försök till bedrägeri. Via nätet ska han ha försökt sälja varor han inte hade för avsikt att leverera."

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/playzones-agare-anhal...(1193838).gm

Ska bli intressant och se hur han ska försöka slingra sig ur detta nu.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Möjligt att detta är offtopic och borde hamna inom övrigt-kategorin. Men (och det måste alltid komma ett 'men' efter det. ) jag tycker ändå att det finns väl många diskussioner som pågår redan i tråden, men som bara insinueras, utan att man talar om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic Jag har riktigt svårt och förstå att man beter sig såhär. Det är ju dömd och misslyckas redan från början, jag menar hur mycket pengar hinner man få in egentligen innan man skakar galler ? alltså dessa individer måste lida av bristningar i hjärnan eller nåt, idioter.

För att försöka förklara varför de gör detta. I alla fall givet att de två är målvakter för organiserad brottslighet (vilket här insinueras, eller i alla fall menas vara en möjlighet) och vad det innebär i sin förlängning, nämligen att de, i så fall troligen gör detta för en fortsatt karriär inom just den organiserade brottsligheten. Det som talar för det är deras ålder, fortfarande givet att det rör sig om organiserad brottslighet. Resonemanget är i all korthet att det från början (i ungdomen) känns som en omöjlighet att 'ta sig in i' samhället den (av samhället) förväntade vägen. Finns en hel del litteratur om detta inom kriminologin. För den som inte tycker om det sociologiska språket så finns alltid "svensk maffia" av Lasse Wierup och Matti Larsson.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Bättre att en får straff än ingen får straff.
Dom är ju ändå me på noterna.
Och född 89,och redan fifflat så här visar ju att man inte har någon ljusframtid precis.
Och förhoppningsvis så kan dom gräva fram dom personerna bakom dessa målvakter.

Chansen är liten, men alltid nåt.
Hoppas det löser sig för dom som blivit blåsta.....

Antingen så är man av principen att den skyldiga ska straffas eller så är man inte det. Jag anser det första. Fenomenet målvakter blir i detta sammanhang... öh, problematiskt. Dels för att det är i princip omöjligt att straffa den rätte för själva brottet. De vi (vi genom staten) straffar anser vi inte vara de egentligen skyldiga. De som vi skulle kalla för 'de riktiga' förbrytarna, dvs de som planerat och genomfört grejjen, kan ju bara fällas för stämpling, eftersom de inte gjort själva brottet.
En annan sak som jag möjligtvis läser in här, dvs har fördomar om, är att Toivo83 anser att brottet inte i grunden sitter i gärningen, utan i personen. Jämför med ordet "brottslingen". '...den ljusa framtidens frånvaro' verkar ju mena att en gång brottsling, alltid brottsling. Har man detta synsätt på brott, kommer man aldrig (och här kommer slutligen min poäng) att förstå varför folk dras till, och in i organiserad brottslighet. För att förklara sådant måste man ta hänsyn till andra faktorer, som klass och etnicitet.

/Kalle

PS, när jag i det sista säger etnicitet så menar jag inte att någon speciell etnicitet är mer eller mindre benägen att begå brott. Fråga om ni undrar.

Permalänk
Medlem

yepp, vet.
Läste redan för 2h sen på länken jag gav.

Menade mer att hur kan man försöka neka till nåt man sitter och försöker kränga iväg prylarna =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle

Menar med: "Och född 89,och redan fifflat så här visar ju att man inte har någon ljusframtid precis."

Att även om han erkänner & ångrar sig.
Den pricken i registret gör ju inte livet lättare för han att han gjorde ett fel.
Sen vet jag ju inte om han kommer ångra sig osv osv.

Men att ha begått ett brott gör inte vardagen lättare precis.
specielt inte om han vill tex starta nytt i näringslivet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ägd säger ja till 19 åringen. Du hade tänkt dig köpa lite droger, nån ny kavaj + några sexor whiskey. Nu blir det kåken istället.

Hoppas du är nöjd.

Jag ska förvisso inte säga så mycket, jag väntar på behandlingshem för narkotikamissbruk. Men men.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Menar med: "Och född 89,och redan fifflat så här visar ju att man inte har någon ljusframtid precis."

Att även om han erkänner & ångrar sig.
Den pricken i registret gör ju inte livet lättare för han att han gjorde ett fel.
Sen vet jag ju inte om han kommer ångra sig osv osv.

Men att ha begått ett brott gör inte vardagen lättare precis.
specielt inte om han vill tex starta nytt i näringslivet.

F-n vad snabb du va.

Det går bara att skriva så mycket utan att det blir för mycket. Men för att fortsätta. Om det är så att det rör sig om organiserad brottslighet i bakgrunden är det mycket troligt att detta är en typ av invigning i dessa kretsar. Sätt dig i skiten så att du aldrig kan komma ur den för att bevisa lojaliteten, och få belöningen när du kommer ut, i form av status, pengar mm. Allt sådant som 'man' inte kan få för tillfället. Jag kan ju nu inte bevisa att det är exakt så, men om jag var någon av (de tänkta) organisatörerna av playzone så skulle jag göra exakt så. Det är enkel logik som man dessutom kan vara helt öppen med. "Grabben, samhället skiter i dig, dax att skita tillbaka." Att framtiden inte bli ljusare är liksom en del av grejjen.

/Kalle

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog att se fler liknade saker...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
F-n vad snabb du va.

Det går bara att skriva så mycket utan att det blir för mycket. Men för att fortsätta. Om det är så att det rör sig om organiserad brottslighet i bakgrunden är det mycket troligt att detta är en typ av invigning i dessa kretsar. Sätt dig i skiten så att du aldrig kan komma ur den för att bevisa lojaliteten, och få belöningen när du kommer ut, i form av status, pengar mm. Allt sådant som 'man' inte kan få för tillfället. Jag kan ju nu inte bevisa att det är exakt så, men om jag var någon av (de tänkta) organisatörerna av playzone så skulle jag göra exakt så. Det är enkel logik som man dessutom kan vara helt öppen med. "Grabben, samhället skiter i dig, dax att skita tillbaka." Att framtiden inte bli ljusare är liksom en del av grejjen.

/Kalle

precis precis.
Vet på ungefär hur det kan bli.
Te.x min ½ bror lurades in i den större kretsen, slutade med att han tog livet av sig i häktet för att ville ta sig ur det hela (för att göra en lång historia kort)

Tråkigt & tragiskt att dom ser den ända vägen för att få status osv som du säger är genom kriminalitet.
Dagens sammhälle är byggt på mycket pengar i plånboken, grannen lånar pengar till fjällen resan för att grannen inte ska se att dom egentligen inte har råd osv.
Hoppas bara att det hela knystas upp så mycket det går.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Vi kommer nog att se fler liknade saker...

Ja, med all säkerhet. Tyvärr...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Så länge rättsväsendet är förgiftat av kulturmarxister som klemar bort the evildoers med tv-spel och "äktenskapliga besök" på vilohemmen och bortförklarar deras brott med trams om "klass" och "socioekonomiska orsaker" så kommer vi bara att få se mer och värre brottslighet. Det har dock bara svensken förtjänat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Så länge rättsväsendet är förgiftat av kulturmarxister som klemar bort the evildoers med tv-spel och "äktenskapliga besök" på vilohemmen och bortförklarar deras brott med trams om "klass" och "socioekonomiska orsaker" så kommer vi bara att få se mer och värre brottslighet. Det har dock bara svensken förtjänat.

Jäg känner mig stolt över att känna mig träffad. Att jag skulle vara kulturmarxist (underbart ord, har faktiskt aldrig sett det någon annanstans, månne vad det betyder?) som vurmar för klass och socioekonomiskt ansvar må vara gripet från ingenstans, men så kan det vara ibland.

Så förklara då, gärna med någon hänvisning om du inte vill göra det själv, vad det är som är orsak och verkan här. Eller är det liksom lite för jobbigt än att snacka lite löst skit sådär på fredagseftermiddagen?

/Kalle

Permalänk

2 st frågor:

1: Vi säger att dom fick in 5 miljoner på alla som betalat in i förskott. hur tar dom ut pengarna. kan man bara gå in till banken och ta ut 5 mille. eller har dom kvar pengarna på kontot och flyr landet, banken borde väll spärra kontot och så.

2: Om jag betalat 3 k för ett ps 3 och inte får det, får jag tillbacka pengarna med ränta eller skadestånd då?? (det vill säga att ägarna åker fast)

Vilka nötter ägarna värka vara, ide dom fått på fyllan kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
2 st frågor:

1: Vi säger att dom fick in 5 miljoner på alla som betalat in i förskott. hur tar dom ut pengarna. kan man bara gå in till banken och ta ut 5 mille. eller har dom kvar pengarna på kontot och flyr landet, banken borde väll spärra kontot och så.

2: om jag betalat 3 k för ett ps 3 och inte får det, får jag tillbacka det med ränta eller skadestånd då?? (det vill säga att ägarna åker fast)

Vilka nötter ägarna värka vara, ide dom fått på fyllan kanske.

1, Självklart skickar dom pengarna till någe offshore land, som panama osv.
2, Du får både skadestånd och pengarna tillbaka (antagligen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Kameraexperten fick in en hel del har jag läst.
Nu upptäcktes det här väldigt snabbt men annars så hade det nog kunnat rulla på ett tag.

Tror de lurade folk på sammanlagd 10m. Det är ändå oundviklig att man åker dit, när tusentals privatpersoner gör en polisanmälan och vilken nytta har man av de pengarna när de inte kan komma till användning. Kan inte vara så svårt att spåra och spärra de konton dessa pengar har sökt sig till, iaf när det gäller bedrägeri av denna kaliber.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Skakar galler? Driver du med mig? Detta är Sverige. De får lite böter på sin höjd, och om de mot all förmodan ändå döms till fängelse hamnar de på en öppen anstalt med alla förmåner det innebär. Samtidigt kan de passa på att läsa in lite högskolekurser på bekostnad av skattebetalarna utan att behöva ta studielån.

Det kanske är en walk in the park och sitta på kåken i Sverige och jag kan hålla med om att rättsväsendet är under all kritik ibland. Men vilket liv har man när man kommer ut egentligen ? även om man klarat högskolestudier under tiden, så tror jag inte att nån arbetsgivare kastar ett extra öga på ansökan efter att ha kollat på brottsregistret. Samtidigt har alla pengar som man lurat till sig blivit beslagtagna, det innebär ändå bara en sak " Fu***d for life "

Permalänk

Hur ska man få pengarna tillbaka egentligen, om nu dessa killar har "tappat" bort dem redan?

Hoppas inte det blir staten (med andra ord vi) som står för det.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]