Ingen Bulldozer 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
vad är bulldozer tänkt till för socket

Skulle förvåna mig om den var till AM3, förmodligen till en helt ny socket som lanseras 2011

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Undrar om det inte bådar gott för 2011 åtminstone, om Bulldozer flyttats från 2009 till 2011 så har AMD vips fått två år extra utvecklingstid av arkitekturen. Vilket kan bli riktigt trevligt med tanke på att de ger intryck av att arkitekturen är mogen nog att gå till tillverkning 09-10, vad kommer den då vara 2011?

Föråldrad troligtvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
sätter 500 spänn på att kisel komer ersättas med ljus/laser.

Rätta mig om detta inte stämmer, men laser kan väl inte ersätta kisel som sådant, laser är bara ett sätt att skicka en signal i det fallet, men det behövs fortfarande något som förser beräkningsbredden. Däremot så kan man kanske tänka sig att laser ersätter elektrisk ström, men det är jag inte så övertygad om.

Mitt uttalande var inte en gissning utan baserad på nyligen publicerade forskningsresultat, från forskare i Linköping, där man utvecklat en metod för att tillverka grafen i stor skala, vilket i sin tur dramatiskt kan sänka kostnaden på materialet. Och just grafen ska enligt samma källa (nyteknik) möjliggöra hundra gånger högre frekvenser än kisel. Även om detta kan vara tal om ett teoretiskt maximum, så är det ändå imponerande. Och samma resonemang kring teoretiska maximum med kisel lär ju också gälla.

Spännande är det i alla fall med bättre halvledarteknologi. Liksom USB 3.0 och diverse aspirerande nya lagringstekniker .

"Grafen Valley" i Linköping, Ja tack?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Rätta mig om detta inte stämmer, men laser kan väl inte ersätta kisel som sådant, laser är bara ett sätt att skicka en signal i det fallet, men det behövs fortfarande något som förser beräkningsbredden. Däremot så kan man kanske tänka sig att laser ersätter elektrisk ström, men det är jag inte så övertygad om.

Mitt uttalande var inte en gissning utan baserad på nyligen publicerade forskningsresultat, från forskare i Linköping, där man utvecklat en metod för att tillverka grafen i stor skala, vilket i sin tur dramatiskt kan sänka kostnaden på materialet. Och just grafen ska enligt samma källa (nyteknik) möjliggöra hundra gånger högre frekvenser än kisel. Även om detta kan vara tal om ett teoretiskt maximum, så är det ändå imponerande. Och samma resonemang kring teoretiska maximum med kisel lär ju också gälla.

Spännande är det i alla fall med bättre halvledarteknologi. Liksom USB 3.0 och diverse aspirerande nya lagringstekniker .

"Grafen Valley" i Linköping, Ja tack?

intel sattsar väl ganska fina summor på laserteknik om jag inte har fel.
har också för mig att folk som vet vad dom pratar omsa att både bredden och hastigheten skulle kunna öka enormt mycket.
men procesorerna lär ju fprtfarande gå på ström, fast signalerna skickas genom luften som ljus istället för genom kiselledningar, du vet energi färdas så slött genom metall;D bättre med den ultimata hastigheten, ljusets hastighet.:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
intel sattsar väl ganska fina summor på laserteknik om jag inte har fel.
har också för mig att folk som vet vad dom pratar omsa att både bredden och hastigheten skulle kunna öka enormt mycket.
men procesorerna lär ju fprtfarande gå på ström, fast signalerna skickas genom luften som ljus istället för genom kiselledningar, du vet energi färdas så slött genom metall;D bättre med den ultimata hastigheten, ljusets hastighet.:)

Jag har ingen koll på hur lasertekniken förutsägbart producerar en signal ur det, alltså en "etta" eller "nolla". Det behövs väl något mer än luft och laser för det precis som en ensam elektronström är oanvändbar i sig själv, för beräkningsändamål; en vanlig elektontransistor har tre kopplingar om man räknar dess gate. Så man får nog räkna med något material där med. Men som sagt, jag har ingen koll på lasertekniken, mer än att jag också som du har läst om att utveckling pågår där. Visste inte att Intel hade utveckling inom området, men det är föga förvånande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Jag har ingen koll på hur lasertekniken förutsägbart producerar en signal ur det, alltså en "etta" eller "nolla". Det behövs väl något mer än luft och laser för det precis som en ensam elektronström är oanvändbar i sig själv, för beräkningsändamål; en vanlig elektontransistor har tre kopplingar om man räknar dess gate. Så man får nog räkna med något material där med. Men som sagt, jag har ingen koll på lasertekniken, mer än att jag också som du har läst om att utveckling pågår där. Visste inte att Intel hade utveckling inom området, men det är föga förvånande.

Precis som du beskriver så finns det än så länge inget annat sätt att effektivt styra ljus med, än just vanlig elektronik?
Om någon kan beskriva en annan teknik är jag djupt tacksam

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

läste jag inte för 1-2v sedan, att AMD inte skulle delta i nanometerkriget? gäller väl graffe o cpuer..?

All utveckling kostar för mycket, resulterar i svinhöga priser på produkter (för att inte tala om att hårdvaran byts ut fortare.....vill ha som konsol - hw håller 3-4år iaf), och risk för konkurs ökar. släpper de billigare produkter, köper inga för de har ingen bra kylning etc.

nä, överlevnad framför allt

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Föråldrad troligtvis.

Beror på väl på vilken anfallsvinkel de tänker använda, det finns potential att fortsätta på utvecklingen istället för 2 års extra bugtestning.

Permalänk
Avstängd

Är skribenten dum? Varför är det alltid så att sweclockers redaktion tror att färdigutvecklad process är samma sak som lansering. Inte första gången ni rapporterar om "förseningar" bara för att en processor inte lanseras så fort man börjar experimentera med tillverkningsprocessen.

Som sagt, den har varit bestämd till 2011. Och inte 2010. Och om ni tolkar 32nm sent 2010 som att de ska släppa Orochi då så är det ju era egna förväntningar baserade på okunskap. Behöver ju inte vrida det så att det låter som en senareläggning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Det kommer nog 32 nm varianter av Phenom II istället.

Ingen vet om Orochi är en Bulldozer eller en Phenom II. Men är det en bulldozer så lär de inte släppa en 32nm Phenom istället. Luras inte av sweclockers formulering, Orochi är första 32nm kärnan, och att den inte släpps 2010 är inget nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Snart nog så byter man till material som klarar ca 100 gånger högre frekvenser än kisel, då behövs inte minskningen i transistorstorlek för att öka prestandan :).

Med tanke på att Phenom II CPUer kommer att lanseras regelbundet under hela 2009 så är det ingen större överraskning att de skjutit på Bulldozerarkitekturen, 2011 låter väl vettigt. Vi kanske får se någon redan under 2010.

De har inte skjutit på den igen alls. Luras inte av SweClockers redaktion. Sedan de för länge sedan beslutade att tillverka den på 32nm så har de stått fast vid det. Den är inte senarelagd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Varför publicerar ni detta som en "nyhet" när det inte ens är någon nyhet? Enligt den senaste roadmapen från november förra året stod det klar att Orochi inte kommer förrän 2011. Sluta överdramatisera saker som vi redan känner till.

Ganska vanligt att SweClockers hittar på nyheter bara för att det är nyhetstorka. Lite som Aftonbladet någon gång om året drar fram en lista på försvunna barn från 30 år tillbaka och lanserar den som att det är något nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
AMD's kräftgång fortsätter.. tror att vi kan glömma AMD nu, de är på väg att bli en liten player såsom VIA eller nått.

De håller antagligen på att blöda ut ATI också, så förvänta er sämre resultat där snart också.

Glömma AMD? Det är en extremt stark konkurrent som konsumenten kan och bör vara tacksam för. Med ditt sätt att uttala dig på är du både dum och okunnig om datorindustrin samt hur marknaden ser ut på vad som efterfrågas. Dom största vinsterna ligger i processorer upp till 3000kr där AMD har bättre pris/prestanda idag. Phenom II är ingen dålig produkt. Vad du får sketsnacket du skriver ifrån är dig själv. ATI är i full gång och gör både mer vinst per grafikprocessor än nVidia och levererar bättre pris/prestanda till kunden också. AMD går även med vinst just nu och har gjort ett tag med mindre up 'n downs. För att inte snacka om endast mid segmentet så har AMD i stort sett haft ledningen sedan 99 till 2006 innan Core2, vilket är en lång tid. Deras processorer var då mycket vassare förhållandevis till vad Intel's processorer är idag. Det har gått snart 2 år, och du skriver massa nonsens när dom fortfarande levererar konkurrenskraftiga produkter. En ny arkitektur är inte bara att släppa. Du tror att dom svarar på varandras grejer direkt. Vi snackar om 5år för att utveckla en ny mikroarkitektur. Samma sak kunde man sitta och skratta åt Intel's P4'a som blev utpresterad trots dubbla klockfrekvensen i vissa spel (minns Doom3 där en 3.6GHz P4 fick ställa sig bakom en 1.8GHz Athlon64), och 4 gånger priset med dubbla värmeutvecklingen på köpet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mm, men han har rätt ändå.

Inte rätt i något överhuvudtaget.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Vad då liten player?

Hur stor andel av all Intel CPU försäljning tror du faktist är i7? Amd är fortfarande konkurrens kraftiga i main stream segmentet och det är där som man säljer många processorer. Vist det är alltid en stor fördel att ligga först men det kostar att ligga på topp.

Att AMD inte har resurser att tävla med Intell i toppen är ju illa för alla oss prestanda intresserade. Ingen blir glad av att se Intell själv på toppen där dom kan sätta nästan vilka priser som helst.

Edit: stavning

Hur stor andel av all Intel CPU försäljning tror du faktist är i7? 1% är det. Så just i år och framöver kan det gå bra.Men vad kommer efter kisel?Jag tror och hoppas längre fram i framtiden kommer det jämnas ut mer.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Glömma AMD? Det är en extremt stark konkurrent som konsumenten kan och bör vara tacksam för. Med ditt sätt att uttala dig på är du både dum och okunnig om datorindustrin samt hur marknaden ser ut på vad som efterfrågas. Dom största vinsterna ligger i processorer upp till 3000kr där AMD har bättre pris/prestanda idag. Phenom II är ingen dålig produkt. Vad du får sketsnacket du skriver ifrån är dig själv. ATI är i full gång och gör både mer vinst per grafikprocessor än nVidia och levererar bättre pris/prestanda till kunden också. AMD går även med vinst just nu och har gjort ett tag med mindre up 'n downs. För att inte snacka om endast mid segmentet så har AMD i stort sett haft ledningen sedan 99 till 2006 innan Core2, vilket är en lång tid. Deras processorer var då mycket vassare förhållandevis till vad Intel's processorer är idag. Det har gått snart 2 år, och du skriver massa nonsens när dom fortfarande levererar konkurrenskraftiga produkter. En ny arkitektur är inte bara att släppa. Du tror att dom svarar på varandras grejer direkt. Vi snackar om 5år för att utveckla en ny mikroarkitektur. Samma sak kunde man sitta och skratta åt Intel's P4'a som blev utpresterad trots dubbla klockfrekvensen i vissa spel (minns Doom3 där en 3.6GHz P4 fick ställa sig bakom en 1.8GHz Athlon64), och 4 gånger priset med dubbla värmeutvecklingen på köpet.

Inte rätt i något överhuvudtaget.

Phenom II är bättre en 775.Så just nu ser det ljust ut igentligen.men man vet ju hur intel håller på.Så det är ändå rätt tungt.Kan inte EU ge intel böter på många miljarder för allt dom gjorde 99-06 tex.P4 sög totalt jämnför Atholon och ändå sålde dom som fan av P4.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Hehe... kul som vanligt

För det första så är det ganska självklart att alla tillverkare skjuter på planerna i en lågkonjunktur som denna. Jag menar varför ska de satsa massor (japp massor med stort M) på att få ut feta grejer tidigt när majoriteten inte har råd att köpa dem?

AMD (gäller även Intel) gör rätt som spelar på de beprövade metoderna för i slutändan handlar det om en sak, pengar. Låg och mellansegmentet står för den största inkomsten där OEM är den största aktören. Hur många OEM datorer har ni sett med en I7 965 och två GTX 295/4870x2? Om ni stet någon så slå ut det på alla som inte har samma config så kommer ni nog få se en ganska rolig procentsats.

Gällande sprestandan i sig så ligger ju AMD efter en bit men pris/prestandan är bra och det är där AMD alltid legat.

K6an stod sig riktigt bra mot Intels motsvarighet.
K7an var ju ett ganska självklart var egentligen, bortsett från Intels Northwood som var inne ett tag tills K8an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Skulle förvåna mig om den var till AM3, förmodligen till en helt ny socket som lanseras 2011

Varför då? Finns ingen anledning till att byta sockel. Orochi kommer tydligen också köra DDR3-minne.

Håller också med Boris. Vi vet inte än om orochi är baserad på bulldozer-arkitekturen. Och var har det nämnts att bulldozer skulle komma 2010?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Hehe... kul som vanligt

För det första så är det ganska självklart att alla tillverkare skjuter på planerna i en lågkonjunktur som denna. Jag menar varför ska de satsa massor (japp massor med stort M) på att få ut feta grejer tidigt när majoriteten inte har råd att köpa dem?

AMD (gäller även Intel) gör rätt som spelar på de beprövade metoderna för i slutändan handlar det om en sak, pengar. Låg och mellansegmentet står för den största inkomsten där OEM är den största aktören. Hur många OEM datorer har ni sett med en I7 965 och två GTX 295/4870x2? Om ni stet någon så slå ut det på alla som inte har samma config så kommer ni nog få se en ganska rolig procentsats.

Gällande sprestandan i sig så ligger ju AMD efter en bit men pris/prestandan är bra och det är där AMD alltid legat.

K6an stod sig riktigt bra mot Intels motsvarighet.
K7an var ju ett ganska självklart var egentligen, bortsett från Intels Northwood som var inne ett tag tills K8an.

Men än en gång, Orochi (Bulldozer? Ingen vet) är inte uppskjuten, redaktören fantiserade ihop att den skulle tidigareläggas utan grund, när han upptäckte att den inte skulle det så skrev han den här nyheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Varför då? Finns ingen anledning till att byta sockel. Orochi kommer tydligen också köra DDR3-minne.

Om Orochi är Bulldozer kan de eventuellt vilja stoppa i fler minneskanaler för att ta tillbaka bandbreddstronen som så länge varit AMDs. Är det en ny Phenom så kommer de knappast bry sig, om de inte gör en ny sockel för att förbereda för Bulldozer senare.

Om bulldozer kör på AM3 har vi ytterligare en rejält långlivad sockel från AMD dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men än en gång, Orochi (Bulldozer? Ingen vet) är inte uppskjuten, redaktören fantiserade ihop att den skulle tidigareläggas utan grund, när han upptäckte att den inte skulle det så skrev han den här nyheten.

Om Orochi är Bulldozer kan de eventuellt vilja stoppa i fler minneskanaler för att ta tillbaka bandbreddstronen som så länge varit AMDs. Är det en ny Phenom så kommer de knappast bry sig, om de inte gör en ny sockel för att förbereda för Bulldozer senare.

Om bulldozer kör på AM3 har vi ytterligare en rejält långlivad sockel från AMD dock.

Fast jag vet att lanseringen (planerna) gällande Bulldozer har skjutits upp flera gånger. Bulldozer skulle ha lanserats på 45nm men att gå över till 32nm när processen var redo. Det man gör nu är att hoppa över 45nm lanseringen och fokusera på 32nm. man får då ut flera kärnor vilket betyder bredare marginaler och/eller lägre pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Glömma AMD? Det är en extremt stark konkurrent som konsumenten kan och bör vara tacksam för. Med ditt sätt att uttala dig på är du både dum och okunnig om datorindustrin samt hur marknaden ser ut på vad som efterfrågas. Dom största vinsterna ligger i processorer upp till 3000kr där AMD har bättre pris/prestanda idag. Phenom II är ingen dålig produkt. Vad du får sketsnacket du skriver ifrån är dig själv. ATI är i full gång och gör både mer vinst per grafikprocessor än nVidia och levererar bättre pris/prestanda till kunden också. AMD går även med vinst just nu och har gjort ett tag med mindre up 'n downs. För att inte snacka om endast mid segmentet så har AMD i stort sett haft ledningen sedan 99 till 2006 innan Core2, vilket är en lång tid. Deras processorer var då mycket vassare förhållandevis till vad Intel's processorer är idag. Det har gått snart 2 år, och du skriver massa nonsens när dom fortfarande levererar konkurrenskraftiga produkter. En ny arkitektur är inte bara att släppa. Du tror att dom svarar på varandras grejer direkt. Vi snackar om 5år för att utveckla en ny mikroarkitektur. Samma sak kunde man sitta och skratta åt Intel's P4'a som blev utpresterad trots dubbla klockfrekvensen i vissa spel (minns Doom3 där en 3.6GHz P4 fick ställa sig bakom en 1.8GHz Athlon64), och 4 gånger priset med dubbla värmeutvecklingen på köpet.

många skriver att vi ska vara tacksamma för att AMD finns, vilket vi bör vara,men turion har ju inte skrivigt någonting om att amd inte har varit bra för marknaden eller utvecklingen, utan bara att AMD:s storhetstid troligen ligger bakom dem. Men det har väll blivigt så att om man säger någonting negativt om AMD så är man en AMD hatare som avskyr allt dom gjort och dyrkar intel.

det du skriver om attlontiden är ju precis vad Thermion menar, dom utklassade intel under en tidsperiod, men det kommer inte att hända igen. Sen det du skriver om att AMD går med vinst stämmer inte, dom får mer kapital genom att sälja inventarier och delar av företaget, dvs företaget blir mindre.

såvitt jag kan se så kommer du bara med argument för att Thermion har rätt, men verkar ändå tycka tvärtom:D

Permalänk

Tycker det är lite mycket upphetsning från vissa håll och anklagelser om ljug överdrifter osv om Swec-redaktionen. Men vad jag ser, så har de bara vid ett tidigare tillfälle rapporterat om att det ryktas om att Bulldozer skulle tidigareläggas (ryktet skapades inte på Swec utan på andra siter). Nu vet de att processorn inte tidigareläggs utan att den följer tidigare schema och dementerar därmed tidigare rykte.

Vad är problemet? Skall Swec enbart rapportera saker som de vet med säkerhet? När de gör det så blir det en massa gnäll i stil med "ääähh vaddå, det är väl ingen nyhet, det läste jag för X veckor sedan på yyy-siten, fan vad långsamma ni är" (ofta är det dessutom samma personer som gnäller i båda fallen, inte lätta att behaga direkt)

De som tycker att de kan göra ett bättre jobb är med säkerhet välkomna att söka en tjänst hos Swec (fast konstigt nog är det ingen som gör det....tänka sig)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Snart nog så byter man till material som klarar ca 100 gånger högre frekvenser än kisel, då behövs inte minskningen i transistorstorlek för att öka prestandan :).

Vet inte vad du talar om, vad är det som har den hastigheten och vad avser den (hål eller elektronmobilitet)? Alternativen till kisel har _minst_ 5-10 år av utveckling kvar innan det möjligen skulle gå att använda för mainstream processorer.
De alternativ som finns nu (GaAs etc.) tillverkas på mycket mindre wafers, har mycket högre nivå kontaminater och använder större tillverkningsprocesser än motsvarande kiselvarianter. Även om man skulle kunna få in moderna processorer på en sådan process skulle kostnaderna göra det omöjligt att tjäna pengar på det.
Sedan måste man ju komma ihåg att varken Intel eller AMD använder en rent kiselbaserad process, transistorerna kan t.ex. använda SiGe lokalt för att öka hastigheterna och mer förbättringar görs hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Vet inte vad du talar om, vad är det som har den hastigheten och vad avser den (hål eller elektronmobilitet)? Alternativen till kisel har _minst_ 5-10 år av utveckling kvar innan det möjligen skulle gå att använda för mainstream processorer.
De alternativ som finns nu (GaAs etc.) tillverkas på mycket mindre wafers, har mycket högre nivå kontaminater och använder större tillverkningsprocesser än motsvarande kiselvarianter. Även om man skulle kunna få in moderna processorer på en sådan process skulle kostnaderna göra det omöjligt att tjäna pengar på det.
Sedan måste man ju komma ihåg att varken Intel eller AMD använder en rent kiselbaserad process, transistorerna kan t.ex. använda SiGe lokalt för att öka hastigheterna och mer förbättringar görs hela tiden.

Jag vet att det finns material som är snabbare än kisel, men som dock är dyrare. Vad jag syftade på är återigen Grafen, där elektronmobiliteten är mycket bättre än i både kisel och de dyrare halvledare som ofta används i mindre mängder, så som GaAs.

Hindret med Grafen är att tillverkningsprocessen varit väldigt komplex och dyr, men nu har alltså ett team i Linköping hittat ett sätt att automatisera delar av processen och tillverka mycket större mängder av materialet.

Det du säger om tidsramen är korrekt, det kommer ta flera år innan det finns på marknaden, och än mer för att optimeras med tanke på att man inte arbetat med materialet i stora volymer förut, frekvenserna kommer inte hoppa med en faktor 100 med en gång, däremot så är det troligt att det återigen kan vara lönsammare och enklare att fokusera på att öka frekvenser igen, snarare än antalet kärnor, minska fördröjningar av olika slag o.s.v. Andra saker som gör att det tar tid för sådan teknologi att nå konsumentmarknaden är att ny bussarkitektur och andra delar kan behöva lanseras när man väl har en processor. Dessa ska nå ut till respektive tillverkare. Så ja, det kommer ta fler år, men jag ville bara peka på att det finns alternativ på horisonten, och det ä förhastat att påstå saker som att en viss tillverkare kommer att ligga kvar på topp, teknologiskt, efter att en sådan milstolpe ägt rum.

Grafen behöver givetvis inte bli lika billigt som kisel för att det ska användas, det räcker med att det är ekonomiskt nog att det motsvarar den större mängd kisel som behövs för samma prestanda. Om den relativa kostnaden med avseende på prestanda hamnar i paritet, så blir den mindre mängd grafen som behövs självt en fördel stor nog för att anamma materialet, kanske till och med om det är något dyrare för den delen, då kringkostnader kan minska p.g.a. den mindre mängd material som behöver hanteras.

GaAs är ett dyrt alternativ idag och har varit det bra länge, men Grafen kan bli framtidens alternativ som blir bättre pris-/prestandamässigt än kisel. Grafen har gjorts möjligt p.g.a. den bättre förståelse för hur man kan manipulera material på nanonivån. Vill man vara flashig i terminologin så kan man säga att traditionella halvledare är en kemisk produkt och Grafen är nanoteknologi.

Här är en artikel om grafentransistorer http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article4845...

Den publicerades mig veterligen innan Linköpingsteamet publicerade sin artikel där de presenterade den förbättrade produktionsprocessen.

Till skillnad från GaAs så är Grafen kolbaserat, och kol finns det mycket av. Därför så kan Grafen bli ett alternativ till Kisel, något som GaAs aldrig helt och hållet kan bli.

Om det verkar som att jag är hypad kring och själv hypar grafen, så är det mycket riktigt så, det är idag ett drömmaterial, viktigt att följa utvecklingsmässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
många skriver att vi ska vara tacksamma för att AMD finns, vilket vi bör vara,men turion har ju inte skrivigt någonting om att amd inte har varit bra för marknaden eller utvecklingen, utan bara att AMD:s storhetstid troligen ligger bakom dem. Men det har väll blivigt så att om man säger någonting negativt om AMD så är man en AMD hatare som avskyr allt dom gjort och dyrkar intel.

det du skriver om attlontiden är ju precis vad Thermion menar, dom utklassade intel under en tidsperiod, men det kommer inte att hända igen. Sen det du skriver om att AMD går med vinst stämmer inte, dom får mer kapital genom att sälja inventarier och delar av företaget, dvs företaget blir mindre.

såvitt jag kan se så kommer du bara med argument för att Thermion har rätt, men verkar ändå tycka tvärtom:D

Jag känner till dina inlägg sen tidigare och vill man vara dum så är man. Jag håller mig till faktum, och LÄS mitt inlägg igen så skall du se att dom gör det dom skall på marknaden, vilket inte Intel gjort. Sen är det så när man inte håller sig till fakta att man får motstånd. Det handlar inte om AMD eller inte, utan smått idiotiskt att klanka ned på något som faktiskt är bra. Att dom går med vinst stämmer, och delar av företaget såldes av tidigare. Du är tydligen inte uppdaterad.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Att dom går med vinst stämmer

Nej det gör det inte, i alla fall inte fjärde kvartalet 2008 och tidigare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Phenom II är bättre en 775.Så just nu ser det ljust ut igentligen.

Nej, Phenom II är inte bättre än Core2 i frekvens mot frekvens. I pris/prestanda - tveksamt ja, men bättre är den inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
men man vet ju hur intel håller på.Så det är ändå rätt tungt.Kan inte EU ge intel böter på många miljarder för allt dom gjorde 99-06 tex.P4 sög totalt jämnför Atholon och ändå sålde dom som fan av P4.

Intel är stämda lite överallt, så nog lär det svida i plånboken.

i Japan (2005) blev de tvingade att sluta ge avdrag på sina processorer för att det gav AMD ett underläge.

2007 åkte Intel under luppen hos EU, den rättegången pågår fortfarande och Intel riskerar så stora böter som 10% av årlig inkomst, handlar om otillåtna konkurrensmedel.

i Sydkorea (2007) åkte Intel dit för otillåtna konkurrensmedel och böterna blev runt $26.000.000.

Sen 2008 är Intel även under utredning i U.S.A för otillåtna konkurrensmedel.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nej, Phenom II är inte bättre än Core2 i frekvens mot frekvens. I pris/prestanda - tveksamt ja, men bättre är den inte.

Intel är stämda lite överallt, så nog lär det svida i plånboken.

i Japan (2005) blev de tvingade att sluta ge avdrag på sina processorer för att det gav AMD ett underläge.

2007 åkte Intel under luppen hos EU, den rättegången pågår fortfarande och Intel riskerar så stora böter som 10% av årlig inkomst, handlar om otillåtna konkurrensmedel.

i Sydkorea (2007) åkte Intel dit för otillåtna konkurrensmedel och böterna blev runt $26.000.000.

Sen 2008 är Intel även under utredning i U.S.A för otillåtna konkurrensmedel.

Från en av deras VD:ar finns ett känt citat om att "bara de paranoida överlever"... ehm, de kanske borde tänka om där va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo usch vad dåligt det går för AMD nu, synd att de bara leder i 0-2500kr klassen....

Jag vill ha en prolle som kostar noll kronor! Geeee miiig!

Förlåt, jag var bara tvungen. ^^

Nej, men jag tycker det verkar rätt lovande ändå på datormarknaden, med tanke på hur "bra" det går inom andra industrier. Heja AMD!

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej det gör det inte, i alla fall inte fjärde kvartalet 2008 och tidigare.

Det är 2009 nu, gott nytt år.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är 2009 nu, gott nytt år.

Jo, men de senaste resultaten som har presenterats var från Q4 2008 (och rätt dystra) och sedan dess har de väl flaggat för minskad orderingång och liknande?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jag känner till dina inlägg sen tidigare och vill man vara dum så är man. Jag håller mig till faktum, och LÄS mitt inlägg igen så skall du se att dom gör det dom skall på marknaden, vilket inte Intel gjort. Sen är det så när man inte håller sig till fakta att man får motstånd. Det handlar inte om AMD eller inte, utan smått idiotiskt att klanka ned på något som faktiskt är bra. Att dom går med vinst stämmer, och delar av företaget såldes av tidigare. Du är tydligen inte uppdaterad.

kul att man e känd ( eller kanske inte).
sen så tycker jag om AMD, sitter i ett hus med 4 st mad prollar och 0 intel.
men ja tror ändå att vi inte kan räkna med AMD i framtiden. Skulle mycket väl kunna tänla mig att köra en phonom II, en bra processor för lite pengar. men läget idag är ändå att AMD slåss på en marknad som Intel håller i en järnhand. Jag tycker att phonom II är ett bättre val än core 2 duo i många fall, men dom säljer ändå så mycket sämre.
Marknaden är full av idioter som inte köper det som är bra, utan det som har intels logga. Jag har alldrig varit i en databutik som inte har rekomenderat Intel före amd i alla lägen, har du??

sen kolla upp fakta inan du anklagar andra för att inte göra det, det blir lite konstigt annars. AMD har gått med förlust i samtliga kvartal sen nån gång 2006.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
AMD har gått med förlust i samtliga kvartal sen nån gång 2006.

Nu hamnade de på dödslistan också: http://www.tradingmarkets.com/.site/news/Stock%20News/2217150...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
kul att man e känd ( eller kanske inte).
sen så tycker jag om AMD, sitter i ett hus med 4 st mad prollar och 0 intel.
men ja tror ändå att vi inte kan räkna med AMD i framtiden. Skulle mycket väl kunna tänla mig att köra en phonom II, en bra processor för lite pengar. men läget idag är ändå att AMD slåss på en marknad som Intel håller i en järnhand. Jag tycker att phonom II är ett bättre val än core 2 duo i många fall, men dom säljer ändå så mycket sämre.
Marknaden är full av idioter som inte köper det som är bra, utan det som har intels logga. Jag har alldrig varit i en databutik som inte har rekomenderat Intel före amd i alla lägen, har du??

sen kolla upp fakta inan du anklagar andra för att inte göra det, det blir lite konstigt annars. AMD har gått med förlust i samtliga kvartal sen nån gång 2006.

När du skriver att någon har rätt som skriver korkade inlägg som han du citerade gjorde så börjar man undra. Det inlägget du skrev nu pekar på något helt annat. Om vi bortser på vad konsumenten får för produkter av AMD idag och bara ser till företaget så stämmer det att dom gått med förlust. Dock har jag fortfarande snackat om 2009 där dom ökat sin försäljning, speciellt med sina 3 kärniga processorer som säljer riktigt bra. Vänta tills rapporten för Q1 2009 kommer. AMD håller på att resa sig, och vi kan räkna med att ha dom kvar. Sen har dom bland världens duktigaste arkitekter, inte minst Meyer själv om du känner till DEC's historia, så ta och lugna ner er. Det har gått drygt 1½ år sen AMD fetägde Intel i stort sett under 6-7år, och folk klagar efter ett såpass kort tag när dom fortfarande levererar produkter i dom segment som efterfrågas till grymma pengar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]