Ingen Bulldozer 2010

Permalänk
Melding Plague

Ingen Bulldozer 2010

Trots att AMD tidigarelagt introduktionen av 32 nm-processorer kommer entusiastprocessorn Bulldozer att dröja.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ja AMD har väl redan annonserat att de inte ska slåss mot intel i highend segmentet.

Detta var ju dock lite tråkigt för många som sitter med AMD system, nya generationens grafikkort står runt hörnet inte kul när man inte får ut full kraft av sitt grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det kommer nog 32 nm varianter av Phenom II istället.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men förmodligen ett bra beslut.

Permalänk

Jag börjar bli orolig. Intel har högre tempo och kör ifrån AMD med nya processorer. Och någon kontring ser ju inte ut att vara inom räckhåll. Känns som att det inte kommer att gå så bra för AMD och att slutet närmar sig.
Är detta en allmän känsla eller är det bara jag som är orolig?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Tråkigt att det dröjer två år. Hoppas de satsar mer på grafikkorten istället.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Alltid trist när saker dröjer ;/

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Synd. Intel behöver lite konkurans för att behålla sitt tempa och skynda på utvecklingen av tekniken. stannar ett företag upp så brukar väldigt många underaktörer göra det samma och utvecklingen bromsas pga pengar finns inte till nya finare maskiner och utveckling och forskning mm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fy AMD... Nu får vi vänta längre på 0nm så är erat mål...

Permalänk
Inaktiv

Undrar om det inte bådar gott för 2011 åtminstone, om Bulldozer flyttats från 2009 till 2011 så har AMD vips fått två år extra utvecklingstid av arkitekturen. Vilket kan bli riktigt trevligt med tanke på att de ger intryck av att arkitekturen är mogen nog att gå till tillverkning 09-10, vad kommer den då vara 2011?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Fy AMD... Nu får vi vänta längre på 0nm så är erat mål...

Snart nog så byter man till material som klarar ca 100 gånger högre frekvenser än kisel, då behövs inte minskningen i transistorstorlek för att öka prestandan :).

Med tanke på att Phenom II CPUer kommer att lanseras regelbundet under hela 2009 så är det ingen större överraskning att de skjutit på Bulldozerarkitekturen, 2011 låter väl vettigt. Vi kanske får se någon redan under 2010.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Vilket kan bli riktigt trevligt med tanke på att de ger intryck av att arkitekturen är mogen nog att gå till tillverkning 09-10, vad kommer den då vara 2011?

Gammal?

Permalänk
Medlem

AMD's kräftgång fortsätter.. tror att vi kan glömma AMD nu, de är på väg att bli en liten player såsom VIA eller nått.

De håller antagligen på att blöda ut ATI också, så förvänta er sämre resultat där snart också.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
AMD's kräftgång fortsätter.. tror att vi kan glömma AMD nu, de är på väg att bli en liten player såsom VIA eller nått.

De håller antagligen på att blöda ut ATI också, så förvänta er sämre resultat där snart också.

Tänk om AMD hade tänkt så, då hade du fått betala över 8000 för den sämsta i7'n idag. Kanske uppåt en 20K för den överprisade extremevarianten.

Permalänk
Medlem

Vad då liten player?

Hur stor andel av all Intel CPU försäljning tror du faktist är i7? Amd är fortfarande konkurrens kraftiga i main stream segmentet och det är där som man säljer många processorer. Vist det är alltid en stor fördel att ligga först men det kostar att ligga på topp.

Att AMD inte har resurser att tävla med Intell i toppen är ju illa för alla oss prestanda intresserade. Ingen blir glad av att se Intell själv på toppen där dom kan sätta nästan vilka priser som helst.

Edit: stavning

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag börjar bli orolig. Intel har högre tempo och kör ifrån AMD med nya processorer. Och någon kontring ser ju inte ut att vara inom räckhåll. Känns som att det inte kommer att gå så bra för AMD och att slutet närmar sig.
Är detta en allmän känsla eller är det bara jag som är orolig?

Intel har väl börjar dra ganska hårt i handbromsen. Deras senareläggning av i5 antyder ju att de stoppar upp frammarschen och mjölkar ut lite extra ur core 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Intel har väl börjar dra ganska hårt i handbromsen. Deras senareläggning av i5 antyder ju att de stoppar upp frammarschen och mjölkar ut lite extra ur core 2.

Nja, de tänkte väl investera rätt friskt trots krisen om jag inte missminner mig?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte amd börja med tillverkning utav moderkort med fler socklar så borde man väl tjäna en hel del.
4st phenom II x4 black edition borde väl vara ganska så bra

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, de tänkte väl investera rätt friskt trots krisen om jag inte missminner mig?

Menar mer att de nog kan släppa i5 ungefär precis när det passar dem numera. Skulle gissa på att den är i princip klar vid det här laget men att det inte finns någon direkt anledning att skynda ut den av prestandaskäl.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Varför kan inte amd börja med tillverkning utav moderkort med fler socklar så borde man väl tjäna en hel del.
4st phenom II x4 black edition borde väl vara ganska så bra

Båda skulle återgå till detta. På gamla hederliga tiden kunde man köra dubbla p3 utan att köpa någon speciell variant utav själva processorn. Skulle vara småskoj att härja runt med billiga dubbelproppsburkar nu också utan att behöva köpa prylar som gränsar till serverklass.

Permalänk
Medlem

Jo usch vad dåligt det går för AMD nu, synd att de bara leder i 0-2500kr klassen....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Hade velat ha en sån, men jag får väl vänta tills jag blir pensionär

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Proffsmoddare

Hoppas att den blir bra. AMD förtjänar lite medgång nu.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Varför publicerar ni detta som en "nyhet" när det inte ens är någon nyhet? Enligt den senaste roadmapen från november förra året stod det klar att Orochi inte kommer förrän 2011. Sluta överdramatisera saker som vi redan känner till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Varför publicerar ni detta som en "nyhet" när det inte ens är någon nyhet? Enligt den senaste roadmapen från november förra året stod det klar att Orochi inte kommer förrän 2011. Sluta överdramatisera saker som vi redan känner till.

är väl bättre än att inte läsa någonting alls själv visste jag inte detta

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Varför publicerar ni detta som en "nyhet" när det inte ens är någon nyhet? Enligt den senaste roadmapen från november förra året stod det klar att Orochi inte kommer förrän 2011.

Det stod väl rätt tydligt i nyheten också?
"Nyligen rapporterade AMD att sin 32 nm-tillverkning kommer att börja redan nästa år – tidigare än väntat – vilket har gett förhoppningar om en tidigarelagd lansering av Bulldozer. Trots detta kommer Bulldozer att lanseras år 2011, vilket är helt enligt den tidigare planeringen."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det stod väl rätt tydligt i nyheten också?
"Nyligen rapporterade AMD att sin 32 nm-tillverkning kommer att börja redan nästa år – tidigare än väntat – vilket har gett förhoppningar om en tidigarelagd lansering av Bulldozer. Trots detta kommer Bulldozer att lanseras år 2011, vilket är helt enligt den tidigare planeringen."

Ja, men vad är nyheten menar du, om vi visste sedan tidigare att de kommer börja tillverkningen av 32 nm nästa år, samt att Orochi inte släpps förrän 2011 enligt senaste roadmapen som funnits ute sedan november förra året?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Snart nog så byter man till material som klarar ca 100 gånger högre frekvenser än kisel, då behövs inte minskningen i transistorstorlek för att öka prestandan :).

sätter 500 spänn på att kisel komer ersättas med ljus/laser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tänk om AMD hade tänkt så, då hade du fått betala över 8000 för den sämsta i7'n idag. Kanske uppåt en 20K för den överprisade extremevarianten.

mm, men han har rätt ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Ja, men vad är nyheten menar du, om vi visste sedan tidigare att de kommer börja tillverkningen av 32 nm nästa år, samt att Orochi inte släpps förrän 2011 enligt senaste roadmapen som funnits ute sedan november förra året?

man dementerade rycktet, dom officiella uppgifterna förändrades alldrig.

Permalänk
Medlem

vad är bulldozer tänkt till för socket

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W