Radeon HD 4890 – bilder och specifikationer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Jag gissar på att reaktionerna vi sett ovan, inklusive från mig själv, orsakas av att vi alla är så sugna på nästa generationens kort att allt som presenteras som tillhör old gen och inte uppvisar någon ordentlig prestandaökning blir en besvikelse.

Jag vill verkligen uppgradera, men att lägga 2500-5000 kr på kort som ändå inte kan köra next-gen spel, (tänker mest på Crysis o.d.) i höga upplösningar och med allt glitter påslaget, känns som bortkastade pengar.

Off topic, vad säger ryktena? Är det Nvidias GT300 i Q4 2009 och ATIs nästa någon gång i sommar?

Mitt HD4870x2 för 4k kör Crysis med allt på högsta 1920x1200 2xAA 16xAF i 30+fps

Så det är verkligen next gen för mig. Har inte stött på ett enda spel som de kortet inte klarar av på det högsta med AA och hög upplösning

Permalänk
Medlem

är det någon som vet ur mycket minne det är på graffekortet

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Undrar precis samma sak som ovanstående!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

mmm extreme låter ju lockande.. blir säkert svindyra.. men men.. smakar det så kostar det

Permalänk
Avstängd

Förstår inte folk som tycker att det är för långsamt. 13% högre prestanda räcker långt. 26% högre i 950MHz modellen. Fast jag undrar hur strömkraven blir.

Permalänk
Avstängd

Fan jag hade hoppats på mer än överklockade varianter.
Ähh, jag får vänta till nästa generation. Börjat fastna för lite gammla fps spel i mp nu

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

1GB är standard, kanske kommer nåt stackars kort med hela 2GB... tattigt.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Avstängd

Ja det här blir en lätt match för Nvidia om ryktet stämmer att det blir en av kärnorna i GTX 275 från 295:an.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ja det här blir en lätt match för Nvidia om ryktet stämmer att det blir en av kärnorna i GTX 275 från 295:an.

Vad pratar du om?
Nvidia har ju ingen chans på att få fram proper valuta för sin produkter - detta medan AMD nu boostar sin priseffektivitet ett, litet men dock ett steg, framåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Förstår inte folk som tycker att det är för långsamt. 13% högre prestanda räcker långt. 26% högre i 950MHz modellen. Fast jag undrar hur strömkraven blir.

Ja det blir intressant att se, hoppas dom inte blir sjukt höga.. hade tänkt slippa byta agg och köra 2 extreme med mitt hx620

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Ehm.. Right.. Du har då iaf inga krav på ljudkvalité du..

Så du menar om jag pluggar in hdmi'n från ati kortet in i min förstärkare och sen vidare till skärmen, så blir det inget bra ljud?

synd då färre sladdar = bättre i mitt tycke

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Avstängd

Jag blev också lite konfunderad över det med ljudet. Utveckla gärna.

Mitt HD4870 är överklockat från fabrik, 800mhz/3700 mhz men det var absolut noll problem att skrämma upp det kortet i 825mhz/3940mhz prestanda borde vara snarlik 4890

Permalänk

Jag tror på extremevarianten ska kanske till och med gå att köra i 1000 på core och över 4000 på minnet det bör kuna piska 280 eller till och med 285 gtx

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Vad pratar du om?
Nvidia har ju ingen chans på att få fram proper valuta för sin produkter - detta medan AMD nu boostar sin priseffektivitet ett, litet men dock ett steg, framåt.

Eh, det är lite svårt att uttala sig om det när ingen av dessa två finns ute i handeln.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Eh, det är lite svårt att uttala sig om det när ingen av dessa två finns ute i handeln.

Spelar ingen roll om de är ute i handeln eller inte. Vi vet inte mer för det. Det han pratar om är nVidias yields. nVidias chip är som bekant mycket dyrare att tillverka. Han pratar om vinsten per chip.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Spelar ingen roll om de är ute i handeln eller inte. Vi vet inte mer för det. Det han pratar om är nVidias yields. nVidias chip är som bekant mycket dyrare att tillverka. Han pratar om vinsten per chip.

Men med all respekt så skiter ju jag i vilken tillverkare som tjänar mest pengar på sina respektive grafikkort.
Pris/prestanda till kund är jag intresserad av.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Men med all respekt så skiter ju jag i vilken tillverkare som tjänar mest pengar på sina respektive grafikkort.
Pris/prestanda till kund är jag intresserad av.

Poängen är nog att med dåliga yields och många kretsar som inte funkar så måste dom höja priserna på dom fungerande kretsarna för att få det att gå runt rätt, vilket höjer priserna för kunden och i sin tur drar ner pris/prestanda =P

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Avstängd

"Faster clock to clock than the RV770"

We’ve heard that ATI's secret weapon with RV790 is not actually the higher clock speed, but rather improved shader efficiency, which enables it to do things a bit faster than a RV770.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag blev också lite konfunderad över det med ljudet. Utveckla gärna.

Mitt HD4870 är överklockat från fabrik, 800mhz/3700 mhz men det var absolut noll problem att skrämma upp det kortet i 825mhz/3940mhz prestanda borde vara snarlik 4890

De menar att ljudet som kommer från grafikkortet är av mycket dålig kvalitet. Alla som bryr sig om ljudkvalitet använder ett dedikerat ljudkort värt namnet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Är inte ljudet via HDMI digitalt?

Visst är det de, men var vill du komma med det? Snälla kom inte med snacket att ljud i digital form inte kan försämras för det är inte sant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pacifisten
Så du menar om jag pluggar in hdmi'n från ati kortet in i min förstärkare och sen vidare till skärmen, så blir det inget bra ljud?

synd då färre sladdar = bättre i mitt tycke

Visst är färre sladdar bra, men för det första kan du aldrig få bra ljudkvalité (och med bra kvalité är jämförelsen samma stereo fast med en extern, dedikerad cdspelare som ljudkälla) från dator med ett internt ljudkort pga alla störningar som drar ner kvalitén. Att du dessutom kör ljudet genom den strömhungrigaste (och därmed mest störningsbenägna) modulen i hela datorn gör ju inte det hela bättre direkt..
För att få digitalt lagrat (dvs från hårddisk uttdelad på nätverket alt. extern hårddisk i detta fall) ljud ut med bra kvalité behöver man tyvärr en squeeze-box eller motsvarande. Dock är det ju inte alla som bryr sig om skillnaden, men bryr man sig tillräckligt mycket för att vilja ha en riktig förstärkare så tycker jag nog man borde höra skillnaden också..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
De menar att ljudet som kommer från grafikkortet är av mycket dålig kvalitet. Alla som bryr sig om ljudkvalitet använder ett dedikerat ljudkort värt namnet.

Skickar man ljudet digitalt så borde inte ljudkortet spela någon större roll, om man nu inte behöver vissa funktioner som bättre EAX.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mysigt, väntar så förbannat på att få se något test inom en snar framtid. Se hur bra kortet är. Och gärna extreme versionen också. Mest intressanta.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Visst är det de, men var vill du komma med det? Snälla kom inte med snacket att ljud i digital form inte kan försämras för det är inte sant

Visst är färre sladdar bra, men för det första kan du aldrig få bra ljudkvalité (och med bra kvalité är jämförelsen samma stereo fast med en extern, dedikerad cdspelare som ljudkälla) från dator med ett internt ljudkort pga alla störningar som drar ner kvalitén. Att du dessutom kör ljudet genom den strömhungrigaste (och därmed mest störningsbenägna) modulen i hela datorn gör ju inte det hela bättre direkt..
För att få digitalt lagrat (dvs från hårddisk uttdelad på nätverket alt. extern hårddisk i detta fall) ljud ut med bra kvalité behöver man tyvärr en squeeze-box eller motsvarande. Dock är det ju inte alla som bryr sig om skillnaden, men bryr man sig tillräckligt mycket för att vilja ha en riktig förstärkare så tycker jag nog man borde höra skillnaden också..

Men med en digital signal så spelar inte ströningen någon roll. En suddig nolla är fortfarande en nolla, och en suddig etta är fortfarande en etta. Digitalt ljud försämras alltså inte av störningar. Om inte störningarna är såpass stora att de ger korrupta signaler. Men då hörs det ska jag säga dig.

Permalänk
Medlem

Angående ljudsnacket:
Med digitalt ljud (HDMI) behövs inga dyra ljudkort. Det behövs ingen dyr digital-till-analog-konverterare. Det enda som behövs är att räkna ut vad ljudet ska vara, och ni påstår väl inte att dessa räknar fel? För det vore som att designa chipet att räkna 1+1=3 bara för att jävlas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Angående ljudsnacket:
Med digitalt ljud (HDMI) behövs inga dyra ljudkort. Det behövs ingen dyr digital-till-analog-konverterare. Det enda som behövs är att räkna ut vad ljudet ska vara, och ni påstår väl inte att dessa räknar fel? För det vore som att designa chipet att räkna 1+1=3 bara för att jävlas.

Nja. Mottagaren som tar emot den digitala signalen måste göra ett bra jobb i omvandlingen så att ljudet blir bra innan det förstärks i förstärkaren som sedan skickar vidare det till högtalarna.
Dåliga DSP och DAC:ar kan t.ex. skapa väldigt mycket brus, ha dålig kanalseperation, orak frekvenskgång m.m... mycket som kan gå snett i omvandlingen.

Det är stor skillnad på en DAC (även analoga förstärkningen) som sitter i en billig cd/dvd-spelare om man t.ex. jämför med en Benchmark DAC1.

En sämre apparat kan även göra att den digitala informationen som skickas drabbas av tidsfel, sk jitter. Detta sker i alla fall med SPDIF och optiskt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mitt 4870 orkar med 815/1000 (4000) med originalkylning, känns inte som någon vidare uppgradering för min del .. :(.

Och jag som älskar att skaffa nya saker till datorn!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nästa generation kommer väll vid Windows 7 lanseringen ?

För det skulle vara lite onödigt att lansera DX11 kort innan DX11 har kommit ut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom allt ni skrivit, men märker att det står lite om hd ljud och grejjer.

Är väl bara som så att det kan bli en "försening" av ljudet, eventuellt att man inte kan köra extremt höga bitrates, men standard räcker mycket gott och väl. Skillnaden är inte märkbar, vilket den är vid sd och hd. Finns ingen direkt anledning till dyrt ljudkort om man inte arbetar med musik.

Permalänk
Avstängd

DÄR HAR DU FEL BJÖRN EDSTRÖM!

RV790 har inte samma pin som RV770 och är därför långt ifrån samma chip. Det är en ny shader konfiguration i och med den nya layouten.

http://www.techpowerup.com/reviews/Diamond/HD_4870/images/bac...

http://gpucafe.com/2009/03/rv790-pictures-leaked/

Se och lär.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nästa generation kommer väll vid Windows 7 lanseringen ?

För det skulle vara lite onödigt att lansera DX11 kort innan DX11 har kommit ut.

DX11 kommer inte med windows 7 lanseringen utan efter