Roccat utvecklar headset för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Du är helt inne på rätt spår. Den virtuella barbershop du talar om är förmodligen inspelad med ett Neumann KU100, en 1:1-modell av ett huvud med två mikrofoner i hörselgångarna. Ljudbilden man får av detta är skrämmande bra, man kan uppfatta alla riktningar och bäst av allt är att även avståndet blir bra återskapat. Detta innebär också att endast en högtalare per öra krävs, inget mer.

Du har också helt rätt i att ljudet måste komma från båda sidorna. Inom datorspel ska jag inte yttra mig, men inom film finns det ingenting som inte är mixat och bearbetat med 5.1-högtalare. Anta att ett ljud är panorerat så att det bara spelas upp i vänster fram. I en korrekt placerad surroundanläggning bör ljudet komma från 30 grader vänster och nå båda öronen, men det kommer 1/4 ms senare till höger öra. Intensitetsskillnaden är försumbar. Anta att detta ljud ska spelas upp i surround-lurar. Hur tusan ska man kunna få materialet att låta i båda lurarna så att vinkeln 30 grader fortfarande hörs? Notera att tidsskillnader kan kompenseras med intensitetsskillnader och vice versa. Genom att spela upp materialet svagare i höger hörlur m.h.a. en signalbehandlignskrets är inte tänkbart, då det snarare kommer göra att ljudet uppfattas komma från någonstans innuti huvudet. En delay-krets skulle inte heller kunna fungera, då delay måste skötas digitalt och en sådan anordning då skulle mångdubblera priset och ändå ge en medioker upplevelse på grund av kvalitetsförlusterna av konverteringen. I ett par lurar för 10k skulle det kanske fungera, men det återstår ett problem. Fyra element på så liten yta kommer inte på något sätt kunna använda huvudets ljudformande egenskaper. Hela kroppen är en del i ljuduppfattningssystemet, men framförallt huvudet och ytterörat är viktigt. Huvudets funktion är att diskant inte passerar det och därmed är ljudet som kommer till andra örat fattigare där. Ytterörat är viktigt i rumsuppfattning eftersom det är det enda som kan användas till total riktningsidentifikation. Varkentids- eller intensitetsskillnader kan avgöra om ett ljud kommer uppifrån, nerifrån, bakifrån eller uppifrån. För detta är vi helt beroende av ytterörat och att sätta högtalarelementen på samma avstånd till hörselgången som ytterörat själv kommer inte längre kunna vara delaktigt i ljudets väg och dess påverkan kommer vara minimal. Och även om elementen skulle flyttas ut en decimeter från örat skulle ytterörat endast kunna uppfatta just fyra riktningar ändå, så var är egentligen syftet med det hela. Finns det egentligen någon fördel med flera element över huvud taget? Enligt mig finns det inga fördelar jämtemot simulering av detta konsthuvud som jag tidigare nämnde. Surroundlurar är precis som jag sa i mitt förra inlägg: Bullshit!

Tack för lektionen!

Jag var med skeptisk till 5.1 i hörlurar men nu har du minsann övertygat mig

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Tja... Ni alla "hörlursforskare" som vet bättre... Ni menar alltså att det är omöjligt att *utveckla* ett par hörlurar som faktist fungerar. Det tycker jag låter mer som bullshit. Fan Jorden skulle vara platt fortfarande om alla tänkte så. Äh, vi får veta hur det ligger till när de kommer och vi får veta mer om dem. Förmodligen är det några väldigt tekniskt kunniga som jobbat på dem, som vet mer om ->allt<- som har med saken att göra än ni.

Men har ni rätt sen så, tja, hoppsan. Då tar jag tillbaka vad jag sagt och tror att det är omöjligt för all framtid.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vi0lat0r
Tja... Ni alla "hörlursforskare" som vet bättre... Ni menar alltså att det är omöjligt att *utveckla* ett par hörlurar som faktist fungerar. Det tycker jag låter mer som bullshit. Fan Jorden skulle vara platt fortfarande om alla tänkte så. Äh, vi får veta hur det ligger till när de kommer och vi får veta mer om dem. Förmodligen är det några väldigt tekniskt kunniga som jobbat på dem, som vet mer om ->allt<- som har med saken att göra än ni.

Men har ni rätt sen så, tja, hoppsan. Då tar jag tillbaka vad jag sagt och tror att det är omöjligt för all framtid.

Eller så är surroundlurar bara något som skapats för att kunna sälja dyrare grejer. Jag är ingen hörlursforskare, men jag läser ljudteknik på universitetsnivå, borde inte det räcka? Det handlar inte om någon pessimisn, det handlar om att dagens 5.1-lurar helt enkelt inte kan överträffa mukvaruemuleringar av de skäl som jag tidigare nämnt. 5.1-lurar är ett skäl att sälja dyra lurar, inget annat.

Permalänk
Medlem

gillar inte roccat efter jag vart på DH winter 06 tror ja de va. En utlänning(inget ont om dom i övrigt) som stod och skrek i flera timmar, ROOOCCCCETTT. Så där tror jag dom tappade ca 10000 eventuella köpare:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Eller så är surroundlurar bara något som skapats för att kunna sälja dyrare grejer. Jag är ingen hörlursforskare, men jag läser ljudteknik på universitetsnivå, borde inte det räcka? Det handlar inte om någon pessimisn, det handlar om att dagens 5.1-lurar helt enkelt inte kan överträffa mukvaruemuleringar av de skäl som jag tidigare nämnt. 5.1-lurar är ett skäl att sälja dyra lurar, inget annat.

Jadu... Universitetsnivå. Lät väldigt löst. Kom tillbaka när du är professor ;). Men ändå... Så det kan då alltså inte vara hörlurar optimerade för en ny surroundteknik, med ny mjukvaruemulering optimerade för just den tekniken de har i de lurarna?? Jo, visst känns det som att det blir lite "nytt" eller hur. När de "utvecklar" ett gamer-headset menar jag. Men som jag också sa, så vet vi inte förens vi fått en recension på dem. Virtuellt surround i stereo är väl ok. Det skulle iofs vara lite roligt om de tillförde en ny dimension. vi har ju bara den horisontella dimensionen.... Men den vertikala skulle vara awesome att ha oxå. Det tror jag skulle bli lättare att implementera i hörlurar. Jag tror ni underskattar öronens förmåga att fastställa ljud och ljudkällor. Visst vet ni om att det finns en kille å fler ändå som ser genom att knäppa med tungan. De kan avgöra var objekt är, hur de ser ut. Cyckla å shit. Det är långt från virtuell stereo. upp och ned, ger en HELT ny dimension. Aja, babblar i nattmössan. God natt gott folk å låt oss hoppa de är något att hänga i julgranen när de kommer. Egentligen. Varför inte bara utveckla en jävla hjälm som ser ut som den i HALO. Med bildskärmsyta å allt. röstigenkännande och surround. Å en jävla luftkonditionering. Fy satan så bra jag är. Å kanske fet gamer fotölj... pistolen har ett sikte i hjälmen(i vissa spel så siktar du, lr "targeting" sköts med ögonen.... wii dosan har svärdet.. cyberglove på vänster hand som styr rörelsen... å mer oxå. Fan va grymt. Jag skulle ha en halo suit eller darth vader. Fan va nerd jag skulle vara! CP störst nörd.... Just fan.. Sova!

hjälmen skulle ha en medföljande "grön" eller "blå" duk som man tittade på där specialeffekter å shit görs eller hur de nu är. w/e. Men iaf den va som en hemmabioduk typ å hjälmens visir använde den iaf. Satan, vilken jävla nerd jag är. Ingen skulle klå mig. Å det värsta är att jag skulle tycka det va svingrymt å coolt som fy fan. Fy fan va bra... Eller varför inte bygga en virtuel gamercube om du ska vara riktigt hård-homo gamer super Über nerd. Lemme chooow yauw: http://www.youtube.com/watch?v=5blbv4WFriM Jag är fan bäst i världen. Satan om jag var miljardär.... Jävlar va grymt!!! GAAAAH!

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Priset på denna lur verkar bli runt tusenlappen. Lär nog köpa en så snart som Dustin Home får in dem i lager.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

Väcker denna tråden till liv igen då headsetet uppenbarligen har levererats till dom flesta återförsäljare!

Har någon hunnit testa detta headset ännu?
Verkar ju vara ett bra headset till ett vettigt pris. Behöver nämligen byta ut mina trasiga SteelSeries SteelSound 5H-hörlurar, som jag personligen upplevde som relativt bra ljud, men har ju inget att jämföra med precis.

Om någon vänlig skäl har detta headset och har en någorlunda erfarenhet av andra headsets, som exempel Steelsound så skulle det vara guld värt!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Väcker denna tråden till liv igen då headsetet uppenbarligen har levererats till dom flesta återförsäljare!

Har någon hunnit testa detta headset ännu?
Verkar ju vara ett bra headset till ett vettigt pris. Behöver nämligen byta ut mina trasiga SteelSeries SteelSound 5H-hörlurar, som jag personligen upplevde som relativt bra ljud, men har ju inget att jämföra med precis.

Om någon vänlig skäl har detta headset och har en någorlunda erfarenhet av andra headsets, som exempel Steelsound så skulle det vara guld värt!

Jag har precis köpt lurarna. Tycker de sitter riktigt skönt runt huvudet. Öronmuffarna är stora så man får plats med öronen i dem.

Det är ju lite svårare att konfigurera 5.1 ljud (tycker jag) än vanlig 2.0. Har inte riktigt fått till det som jag vill. Jag använder onboardljudkort så ljudet knastrar ganska mycket, men jag har ett ljudkort som jag ska trycka in snart.

Jag lirade igenom Modern Warfare 2 med lurarna och det gick riktigt bra. Spelet har stöd för 5.1 ljud. Men ljudet är inte helt rätt än, måste mecka lite mer med ljudinställningarna.

De är mycket större i verkligheten än vad de ser ut på bild. Hittills tycker jag att basen är lite klen jämfört med mina förra (som var ganska dåliga, i helhet).

Hoppas på att det blir bättre efter lite meck.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?