IFPI smider planer med IPRED

Permalänk
Medlem

Jag är själv fildelare men men med diskussioner av det här slaget så välkomnar jag IPRED, humorn i att folk utan självdistans pratar som sina rättigheter över andras verk överstiger den merkostnad på media jag kommer ha nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Allting handlar ju om att tjäna mer pengar, och för att öppna upp privata lobbyverksamheter som tjänar pengar på att diskriminera folks rättigheter.

Alliansen är ett stort jävla sell-out. Lycka till i valet 2010.
Förhoppningsvis tar Socialdemokraterna en ställning och till eliminera Ipred under sin mandatsperiod - annars har dom också gjort en politisk kamikaze.

Sossarna starta det hela och borgarna fortsatte. Det Bodströmska samhället blev verklighet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Många påståenden men den som lever får se vad som händer.

För i mitt hem kommer dom inte in utan riktig polis och en riktigt husransakan.

Frysa tillgångar är ju intressant utan ett domstolsbeslut?

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
De är judge dredd.. de behöver ingen domstol eller polis.

nej,

"Lagen tillåter branschorganisationer att samla in information om IP-adresser som anses vara misstänkta för fildelningsbrott genom att begära att internetoperatörerna lämnar ut uppgifter om vilket internetabonnemang som IP-adressen tillhör genom ett domstolsbeslut."

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1) Henrik Pontens upphetsning över deras "nya vapen" dvs att begära adress och identitet anknytet till en ip adress är en sak

2) Hur ska Henrik Ponten bevisa vem som gjort vad?

3) Kul att vänsterdrivna klagar allt på alliansen... Finns en DN artikel från 2006 med Thomas Bodström där han säger man lagrar surfvanor. 2008 "avslöjade" rapport fra lagrar

Permalänk
Medlem

På kulturnyheterna på SVT igår ger Henrik Ponten alla som har trådlöst ansvaret för om någon annan vittrar den!

Henrik Ponten är bara intresserad av att identifiera adressen bakom ip nummer

Inte den person som begått brottet, det kan han inte bevisa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
1) Henrik Pontens upphetsning över deras "nya vapen" dvs att begära adress och identitet anknytet till en ip adress är en sak

2) Hur ska Henrik Ponten bevisa vem som gjort vad?

3) Kul att vänsterdrivna klagar allt på alliansen... Finns en DN artikel från 2006 med Thomas Bodström där han säger man lagrar surfvanor. 2008 "avslöjade" rapport fra lagrar

Ja, många verkar lägga hela skulden på alliansen, men vänsterblocket är minst lika illa.

SvD: ”Justitiedepartementet jobbar på en proposition som ska tvinga operatörer att lagra uppgifter om telefonsamtal, misslyckade uppringningar, e-post, vilka hemsidor vi besöker, med mera… …EU-direktivet som Thomas Bodström var upphov till och som nu ligger i Beatrice Asks knä som en ovälkommen illbatting ger medlemsstaterna ett val bara när det gäller sättet att genomföra direktivet.”

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag verkligen att alla som säger sig vilja rösta på piratpartiet verkligen gör det. Det värsta man kan göra är inte inte rösta alls.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Har de verkligen rätt att göra en husrannsakan? Det är väll bara polisen som får göra det? Om de dessutom har polisen med sig kan du väll neka dom inträde eftersom bara polisen fått rätt att gå in i ditt hem. ??

"För det första är en intrångsundersökning inte en husrannsakan. Vid en husrannsakan kan polisen göra beslag. Det kan man inte göra vid en intrångsundersökning. Dessutom är det inte upphovsrättsinnehavaren som får göra en intrångsundersökning. Det är kronofogden som verkställer och en domstol som beslutar."

Saxat från en blogg av Johan Linander.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte, jag tänker fotsätta och inte ge mig vid om jag kommer till rätten.

Det är bara gamla gubbar som är konservatistiska som är rädda för ny teknik.

DÖ!

VI måste få in nytt, ungt folk i regeringen som kan ta bort lagen!

Permalänk
Medlem

Ännu fler aprilskämt... lagen är ju till för att användas mot terr*rister och barnporr så jag tror inte någon publikt skulle uttala sig så som de gör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
"För det första är en intrångsundersökning inte en husrannsakan. Vid en husrannsakan kan polisen göra beslag. Det kan man inte göra vid en intrångsundersökning. Dessutom är det inte upphovsrättsinnehavaren som får göra en intrångsundersökning. Det är kronofogden som verkställer och en domstol som beslutar."

Saxat från en blogg av Johan Linander.

För lite mer info om intrångsundersökning: http://www.kronofogden.se/infotext/intrangsundersokning.4.509...

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Du bör verkligen inte hoppas på för mycket, i dessa frågor håller de varandra i handen. (kolla FRA exempelvis). [/B]

Jag vet - idag är Socialdemokraterna förvirrade och förlitar sig på sitt namn för att överleva nästa års val. Men förhoppningsvis bootas Mona Sahlin till förmån till någon som inte gör bort sig på löpande band och de tar sig tiden att analysera hur Sverige ser ut idag.

Fan - Socialdemokraterna har ju ingen egen politik längre. Sedan Alliansen kommit i makten, med en patetiskt liten marginal, så har dem ju bara slickat alliansen i baken sedan dag ett. Men för eller senare kommer dem behöva vakna upp och se hur stor skara av väljarna som verkligen är våldsamt anti mot alliansen nu, och med Socialdemokraternas identiska politik, även dem.

Själv kommer jag rösta på Piratpartiet som en fingervisning. De har ingen rimlig chans att komma till makten, men deras stora boost i valet nästa år kommer kunna visa vilket håll landet rör sig mot. Man kan inte ha politiker som inte vågar använda en dator och samtidigt sköta frågor gällandes Internet. Alla unga, och långt mer därtill, är uppväxt med det systemet funnits i över femton år nu, där Internet är en viktig del av ens vardag och den "onda illegala nedladdningen" likaså. Alltså kommer dessa ta med sig detta i bagaget när de senare går in i politiken. Men istället lägger man en massa pengar, i kristider, för att skapa privatägda poliser som egentligen diskriminerar lagen som de vill - och tjänar pengar på det.

[quote]Freezard; Ännu fler aprilskämt... lagen är ju till för att användas mot terr*rister och barnporr så jag tror inte någon publikt skulle uttala sig så som de gör [/qoute]
Du tänker på FRA - vilket varit i aktion sedan januari. Detta är iPred - bolagens våta dröm. FRA handlar mer om att ge regeringen möjlighet att samla på sig data för att använda till exakt vad som helst, privatpersoner, politiska fiender eller exakt vad som helst. Förståss säger dem ju att systemet är strikt och man inte delar ut information hur som helst - men vilken idiot som helst fattar ju att systemet är gjort av regering, för regeringen.

Permalänk

Kan inte fler med mig sluta att handla deras produkter?
Jag har idag börjat en total bojkott av köp av filmer.

De enda pengar jag möjligtvis kan tänka mig lägga på något som hela den där industri har är Premium på Spotify. Mest för att det är svensk och en bra idé.
I övrigt så tar jag och mitt hushåll (dvs jag och min sambo) våra 800kr/mån som vi hittills lagt på film och gör något annat för.

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte MP kritisk mot lagen? Får nog bli MP eller PP nästa val...
edit: till de få här som på allvar försvarar gestapofasonerna från antipiratbyrån & co. så tror jag ni inte riktigt kommit till insikt vad nedladdningen handlar om. Om det fanns rimligt billiga (dvs. inte dagens monopolpriser; betänk att marginalkostnaden=0 på nätet) bra (dvs. kunna ladda hem helt okomprimerat med god kvalite osv) legala alternativ så skulle troligen nedladdningen bli mycket lägre...

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min utorrent-traffik genom Hamachi, fungerar alldeles ypperligt.

Permalänk

när jag läser mer om IPRED så kommer saker o ting som

SS, gestapo, stasi, Kgb mfl poppa upp i huvudet, snart springer IFPI och Antipirat blöjjorna i uniformer med liknelse av ja ni vet nog vad jag syftar på, typ den där filmen med christian bale som nån cleric i equi...nånting, jag kan se Sverige så om nått år om det forsätter på detta vis.

PS anser nån att 699-899kr för spel till Xbox360 PS3 är rimligt och rättvist?
Vem springer och köper de 3 senaste 360 spelen.....kanske några men inte majoriteten tror jag, sänk hellre priserna till en 350kr per spel och skippa alla editions som kostar mer än spelet då menar jag innehållet utöver spelet.
så Crysis för 99 warhead för 189 det är bra priser men nu förstår jag också att de inte kan sälja de så billigt, men 900kr för ett spel och nån making of skiva samt figurer????? ABSURT!!!!!

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
när jag läser mer om IPRED så kommer saker o ting som

SS, gestapo, stasi, Kgb mfl poppa upp i huvudet, snart springer IFPI och Antipirat blöjjorna i uniformer med liknelse av ja ni vet nog vad jag syftar på, typ den där filmen med christian bale som nån cleric i equi...nånting, jag kan se Sverige så om nått år om det forsätter på detta vis.

Equilibrium

http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Börja bojkotta.

Permalänk

ja inte kommer jag köpa nån filmer skivor eller gå på bio no way

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Kan inte fler med mig sluta att handla deras produkter?
Jag har idag börjat en total bojkott av köp av filmer.

De enda pengar jag möjligtvis kan tänka mig lägga på något som hela den där industri har är Premium på Spotify. Mest för att det är svensk och en bra idé.
I övrigt så tar jag och mitt hushåll (dvs jag och min sambo) våra 800kr/mån som vi hittills lagt på film och gör något annat för.

Jag är med, jag kommer inte lägga en enda krona på industrin längre.
Klarar mig utan Hollywood, mest skräp ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ja inte kommer jag köpa nån filmer skivor eller gå på bio no way

Mycket bra, sprid ordet.

Det är det starkaste verktyg vi har som konsumenter.

Permalänk
Medlem

Vänstern röstade väll nej till IPRED, om någon vet bättre så säg till. Annars är väll PP ett alternativ för att få övriga partier att fatta vinken.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

IPRED är verkligen inget aprilskämt, man kan tyckas tro detta, men det är är till för all illegal fildelning, musik, film, spel u name it

Vad det gäller barnporr och dylikt så lär ni inte hitta dem på piratebay eller liknande, för dem har redan darknets sedan lång tid tillbaka, dessa fula fiskar kan konsten att skydda sig, framförallt när verksamheten bedrivs av personer i den högre hierarkin, d.v.s myndighetspersoner, politiker mm

Tror ni på fullt allvar att dem åker fast?

Vill ni bli av med FRA / IPRED

Protestera då, istället för att tjöta skit på nätet, bilda opinion, blogga, demostrera, bojkotta vissa produkter, ge fan i att gå på bio som visar ipredbolagens filmer,

Detta är bara början mina vänner, snart kommer inskränkning i internet enl EUs nya förslag, d.v.s Eu skall filtrera allt vi ser och hör.

Grattis, det nya STASI har återupplivats, och detta sitter våra sk FOLKVALDA IDIOTER till politiker och röstar ja på.

EU är inte bara en ekonomisk boja den hotar även den personliga integriteten och hämmar utvecklingen.

Men våra politiker förstår inte detta, utan hoppar gladeligen i gapet på ulven

Vänta bara när dem militärstrategiska planerna dyker upp i etern då blir ni säkert oroliga, för det hade jag varit.

Om det händer något, så kommer EU att vara delaktig det är jag övertygad om.

Sverige skulle vara självständigt, vi kunde på sin höjd haft en nordisk allians, inget jävla EU!

NEJ till EU; Nej till FRA, NEJ till Ipred

/Sverige sverige fosterland, ytterligare ett skepp har skjutits i sank

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Mycket bra, sprid ordet.

Det är det starkaste verktyg vi har som konsumenter.

Spot on!

Att sluta handla är en enorm makt vi har som konsumenter och i fall som detta tycker jag det är befogat att utöva den makten.

Så vad säger ni, ska vi starta "slutakonsumera.nu" ?

Ska helt sluta köpa filmer och musik från och med nu.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
På kulturnyheterna på SVT igår ger Henrik Ponten alla som har trådlöst ansvaret för om någon annan vittrar den!

Henrik Ponten är bara intresserad av att identifiera adressen bakom ip nummer

Inte den person som begått brottet, det kan han inte bevisa

Nu är jag ingen jurist, men skulle ett sådant fall komma upp i domstol så känns det ganska troligt, i mina lekmanna ögon att det hela skulle ogillas. En liknelse vore om någon skulle stjäla en bil för att ha som flyktbil till ett rån och sedan lämna tillbaka bilen, då måste man ju bevisa vem som har använt bilen och inte bara slänga in ägaren i fängelse för väpnat rån. Man är oskyldig tills dess att motsatsen är bevisad i en rättstat, och förhoppningsvis så lever vi fortfarande i en rättstat.

Jag är emot "privatpoliser", utan ser hellre att man skapade en nationell polisgrupp som har detta som enda jobb, att motverka piratkopieringen. Detta skulle antagligen inte vara speciellt dyrt och man får en ordentlig rättsäkerhet. Straffskalan skulle kunna vara alltifrån samhällstjänst (kanske att städa stränder eller dylikt, 1 dag/film) för Pelle 16 år som laddade ner den senaste biofilmen till fängelse och eventuellt civilrättslig process (för skadestånd) för de som tjänar på det kommersiellt.
Vidare så bör lagar stiftas så att man kan slå ner på de hjälpmedel som används, exempelvis the piratebay, utan dessa hjälpmedel så skulle stora delar av piratkopieringen försvinna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Dags för bojkott jävla ......

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Good luck FRA lol
Ni har inte en chans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Ja jag skäms för att vara Svensk helt ärligt!Vem fan accepterar detta?Jag gör det inte!

Jag säger bara en sak,Köp ingenting!Inte ens en mp3a.Jag har köpt filmer/musik men jag lägger ner det nu.

Grattis inte en krona från mig!

Ja, lite så är det ibland.

Men jag håller med om att inte köpa skivor. Skiter i alla fall 30% av befolkningen att köpa skivor skulle vi få se på en intressant effekt.
Deras lagliga alternativ är ju sådär med. De följer ju inte längre något konsumptionsmönster.
En mp3spelare får det plats ett par GB på vilket motsvarar säg 4000 låtar. Skulle man köpa dem där låtarna online skulle det kosta hutlöst mycket.

Så länge det inte finns möjlighet att betala säg 150 kr /månad och tanka tills man storknar kan de glömma att folk betalar deras hutlösa priser på 8-10 kr/låt och 90 kr/album. Framför allt som det är digital information, ingen skiva eller något mer, och ingen möjlighet att tanka om allt om datorn kraschar.

Det är ju förluster såklart för skivbolagen, men vad man kräver är mer pengar till artisterna. Och en anpassning till verkligheten där de inte längre styr allt och där CD-skivan börjar bli överflödig.

Spotify är ju ingen dålig idé. Men man kan inte ta med sig spotify.

Och en del kanske vill ha sina låtar på datorn hemma hos sig.

raketmaskinen, jag håller helt och hållet med dig.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

film musik kan ja gskita i men spel vill man ju spela så det är väl de som är värda slantarna men där borde det ses över angående priser men men
girig, girigare, girigast= fattigast efter att ingen vill ha produkterna längre

man skulle fan bebygga månen och förbjuda alla politiker där

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Ja jag skäms för att vara Svensk helt ärligt!Vem fan accepterar detta?Jag gör det inte!

Jag säger bara en sak,Köp ingenting!Inte ens en mp3a.Jag har köpt filmer/musik men jag lägger ner det nu.

Grattis inte en krona från mig!

Håller med!!..Spel kommer jag ändå fortsätta köpa

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||